Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Elementy maszyn i urządzeń w technologiach ochrony środowiska:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Elementy maszyn i urządzeń w technologiach ochrony środowiska
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Budowy i Użytkowania Urządzeń Technicznych
Nauczyciel odpowiedzialny Tomasz Dobek <Tomasz.Dobek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Dariusz Błażejczak <Dariusz.Blazejczak@zut.edu.pl>, Tomasz Dobek <Tomasz.Dobek@zut.edu.pl>, Jan Jurga <Jan.Jurga@zut.edu.pl>, Paweł Kołosowski <Pawel.Kolosowski@zut.edu.pl>, Marek Rynkiewicz <Marek.Rynkiewicz@zut.edu.pl>, Małgorzata Słowik <jm07559@zut.edu.pl>, Wojciech Słowik <sw06505@zut.edu.pl>, Kinga Śnieg <Kinga.Snieg@zut.edu.pl>, Marek Śnieg <Marek.Snieg@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 10 0,30,33zaliczenie
wykładyW3 15 0,70,67zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu chemii, fizyki, analizy chemicznej, biologii, technologii stosowanych w ochronie środowiska, ekologii, gospodarowania odpadami i problematyki prawnej dotyczącej ochrony środowiska.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z urządzeniami i charakterystyką procesów stosowanych w ochronie atmosfery.
C-2Student zapozna się z technologią redukcji zanieczyszczeń gazowych.
C-3Pozna aparaturę procesową niezbędna do rozwiązywania zagadnień aparaturowych występujących w instalacjach oczyszczania gazów odlotowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Podstawy budowy i konstrukcji maszyn i urządzeń. Elementy części maszyn - połączenia, łożyskowania i przekłądnie. Pompy, wentylatory, sprężarki - budowa, zasada działania i przaznaczenie. Napędy oraz systemy sterowania wybranych maszyn i urządzeń. Maszyny i urządzenia do segregacji i utylizacji odpadów10
10
wykłady
T-W-1Główne źródła zanieczyszczeń atmosfery. Energia ze źródeł odnawialnych. Energia elektryczna – wytwarzanie. Rolnictwo, a zanieczyszczenie atmosfery. Alternatywne źródła energii, a zanieczyszczenie atmosfery. Urządzenia stosowane w produkcji paliw alternatywnych. Pierwotne i wtórne metody zapobiegania zanieczyszczeniu atmosfery. Urządzenia i charakterystyka procesów stosowanych w ochronie atmosfery (absorpcja, adsorpcja, spalanie). Zanieczyszczenie atmosfery w świetle obowiązujących przepisów prawa.15
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.10
10
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Konsultacje2
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu4
21

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca: wykład informacyjny, objaśnienie.
M-2Metoda praktyczna: pokaz.
M-3Prezentacja.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena na podstawie wyników sprawdzianów.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena z wykładów na podstawie zapowiedzianych dwóch kolokwiów.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie przygotowanej prezentacji.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_D14_W07
Efektem wiedzy zapoznanie z aparaturą procesową niezbędna do rozwiązywania zagadnień aparaturowych występujących w instalacjach oczyszczania gazów odlotowych.
OS_1A_W07C-1T-A-1, T-W-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_D14_U09
Efektem umiejętności jest doboru najnowszych rozwiązań technicznych w ochronie atmosfery celu uzyskania zamierzonych efektów zgodnie wymogami w zakresie ochrony środowiska.
OS_1A_U09C-3T-A-1, T-W-1M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_D14_K01
Student ma świadomość stosowania najnowszych rozwiązań technicznych stosowanych w ochronie atmosfery.
OS_1A_K06C-3T-A-1, T-W-1M-3S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_D14_W07
Efektem wiedzy zapoznanie z aparaturą procesową niezbędna do rozwiązywania zagadnień aparaturowych występujących w instalacjach oczyszczania gazów odlotowych.
2,0
3,0Student opanował podstawowa wiedze ale ma trudnosci z zastosowaniem jej w praktyce.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_D14_U09
Efektem umiejętności jest doboru najnowszych rozwiązań technicznych w ochronie atmosfery celu uzyskania zamierzonych efektów zgodnie wymogami w zakresie ochrony środowiska.
2,0
3,0Student opanował podstawowa wiedze ale ma trudności z zastosowaniem jej w praktyce.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_D14_K01
Student ma świadomość stosowania najnowszych rozwiązań technicznych stosowanych w ochronie atmosfery.
2,0
3,0Student opanował podstawowa wiedze ale ma trudności z zastosowaniem jej w praktyce.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Centrum Informatyki Energetyki., Zanieczyszczenie atmosfery. Źródła oraz metodyka szacowania wielkości emisji zanieczyszczeń., Wyd. CIE Warszawa, Warszawa, 1997
  2. Chmielniak T, Technologie energetyczne., WNT Warszawa, Warszawa, 2008
  3. Grochowicz E., Korytkowski J., Ochrona powietrza, WSziP, Warszawa., Warszawa, 1996
  4. Hłuszyk H., Stankiewicz A, Szkolny słownik – „Ekologia", WSiP Warszawa, Warszawa, 1996
  5. Jabłoński W., Wnuk J, Zarządzanie odnawialnymi źródłami energii. – Aspekty ekonomiczno – techniczne, Oficyna Wydawnicza HUMANITAS., 2009
  6. Kucowsski J., Laudyn D., Przekwas M., Energetyka, a ochrona środowiska, WNT Warszawa, Warszawa, 1994
  7. Tytko R., Odnawialne źródła energii, Warszawa, 2011, III
  8. Ulbrich R, Alternatywne źródła energii, Oficyna Wydawnicza Politechnika Opolska, Opole, 2010
  9. Warych J., Oczyszczanie przemysłowych gazów odlotowych, WNT Warszawa, Warszawa, 1994
  10. Warych J., Oczyszczanie gazów – procesy i aparatura, WNT Warszawa, Warszawa, 1998, III

Literatura dodatkowa

  1. Obowiązujące akty prawne
  2. Czaspismo, Energetyka Cieplna i Zawodowa
  3. Czasopismo, Nowa Energia
  4. Czasopismo, Ochrona Powietrza i Problemy Odpadów

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Podstawy budowy i konstrukcji maszyn i urządzeń. Elementy części maszyn - połączenia, łożyskowania i przekłądnie. Pompy, wentylatory, sprężarki - budowa, zasada działania i przaznaczenie. Napędy oraz systemy sterowania wybranych maszyn i urządzeń. Maszyny i urządzenia do segregacji i utylizacji odpadów10
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Główne źródła zanieczyszczeń atmosfery. Energia ze źródeł odnawialnych. Energia elektryczna – wytwarzanie. Rolnictwo, a zanieczyszczenie atmosfery. Alternatywne źródła energii, a zanieczyszczenie atmosfery. Urządzenia stosowane w produkcji paliw alternatywnych. Pierwotne i wtórne metody zapobiegania zanieczyszczeniu atmosfery. Urządzenia i charakterystyka procesów stosowanych w ochronie atmosfery (absorpcja, adsorpcja, spalanie). Zanieczyszczenie atmosfery w świetle obowiązujących przepisów prawa.15
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.10
10
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Konsultacje2
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu4
21
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_D14_W07Efektem wiedzy zapoznanie z aparaturą procesową niezbędna do rozwiązywania zagadnień aparaturowych występujących w instalacjach oczyszczania gazów odlotowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W07Zna podstawy metod, technik technologii pozwalających kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka. Zna narzędzia i materiały pozwalające wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka. Rozróżnia typowe technologie inżynierskie w zakresie ochrony i kształtowania środowiska.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z urządzeniami i charakterystyką procesów stosowanych w ochronie atmosfery.
Treści programoweT-A-1Podstawy budowy i konstrukcji maszyn i urządzeń. Elementy części maszyn - połączenia, łożyskowania i przekłądnie. Pompy, wentylatory, sprężarki - budowa, zasada działania i przaznaczenie. Napędy oraz systemy sterowania wybranych maszyn i urządzeń. Maszyny i urządzenia do segregacji i utylizacji odpadów
T-W-1Główne źródła zanieczyszczeń atmosfery. Energia ze źródeł odnawialnych. Energia elektryczna – wytwarzanie. Rolnictwo, a zanieczyszczenie atmosfery. Alternatywne źródła energii, a zanieczyszczenie atmosfery. Urządzenia stosowane w produkcji paliw alternatywnych. Pierwotne i wtórne metody zapobiegania zanieczyszczeniu atmosfery. Urządzenia i charakterystyka procesów stosowanych w ochronie atmosfery (absorpcja, adsorpcja, spalanie). Zanieczyszczenie atmosfery w świetle obowiązujących przepisów prawa.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny, objaśnienie.
M-2Metoda praktyczna: pokaz.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena na podstawie wyników sprawdzianów.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena z wykładów na podstawie zapowiedzianych dwóch kolokwiów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował podstawowa wiedze ale ma trudnosci z zastosowaniem jej w praktyce.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_D14_U09Efektem umiejętności jest doboru najnowszych rozwiązań technicznych w ochronie atmosfery celu uzyskania zamierzonych efektów zgodnie wymogami w zakresie ochrony środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U09Posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych. Potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich, potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić — zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi.
Cel przedmiotuC-3Pozna aparaturę procesową niezbędna do rozwiązywania zagadnień aparaturowych występujących w instalacjach oczyszczania gazów odlotowych.
Treści programoweT-A-1Podstawy budowy i konstrukcji maszyn i urządzeń. Elementy części maszyn - połączenia, łożyskowania i przekłądnie. Pompy, wentylatory, sprężarki - budowa, zasada działania i przaznaczenie. Napędy oraz systemy sterowania wybranych maszyn i urządzeń. Maszyny i urządzenia do segregacji i utylizacji odpadów
T-W-1Główne źródła zanieczyszczeń atmosfery. Energia ze źródeł odnawialnych. Energia elektryczna – wytwarzanie. Rolnictwo, a zanieczyszczenie atmosfery. Alternatywne źródła energii, a zanieczyszczenie atmosfery. Urządzenia stosowane w produkcji paliw alternatywnych. Pierwotne i wtórne metody zapobiegania zanieczyszczeniu atmosfery. Urządzenia i charakterystyka procesów stosowanych w ochronie atmosfery (absorpcja, adsorpcja, spalanie). Zanieczyszczenie atmosfery w świetle obowiązujących przepisów prawa.
Metody nauczaniaM-3Prezentacja.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena na podstawie wyników sprawdzianów.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena z wykładów na podstawie zapowiedzianych dwóch kolokwiów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował podstawowa wiedze ale ma trudności z zastosowaniem jej w praktyce.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_D14_K01Student ma świadomość stosowania najnowszych rozwiązań technicznych stosowanych w ochronie atmosfery.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K06Dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań inżynieryjnych w zakresie ochrony środowiska. Jest otwarty na krytykę i potrafi w sposób komunikatywny przedstawić swoje poglądy.
Cel przedmiotuC-3Pozna aparaturę procesową niezbędna do rozwiązywania zagadnień aparaturowych występujących w instalacjach oczyszczania gazów odlotowych.
Treści programoweT-A-1Podstawy budowy i konstrukcji maszyn i urządzeń. Elementy części maszyn - połączenia, łożyskowania i przekłądnie. Pompy, wentylatory, sprężarki - budowa, zasada działania i przaznaczenie. Napędy oraz systemy sterowania wybranych maszyn i urządzeń. Maszyny i urządzenia do segregacji i utylizacji odpadów
T-W-1Główne źródła zanieczyszczeń atmosfery. Energia ze źródeł odnawialnych. Energia elektryczna – wytwarzanie. Rolnictwo, a zanieczyszczenie atmosfery. Alternatywne źródła energii, a zanieczyszczenie atmosfery. Urządzenia stosowane w produkcji paliw alternatywnych. Pierwotne i wtórne metody zapobiegania zanieczyszczeniu atmosfery. Urządzenia i charakterystyka procesów stosowanych w ochronie atmosfery (absorpcja, adsorpcja, spalanie). Zanieczyszczenie atmosfery w świetle obowiązujących przepisów prawa.
Metody nauczaniaM-3Prezentacja.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie przygotowanej prezentacji.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował podstawowa wiedze ale ma trudności z zastosowaniem jej w praktyce.
3,5
4,0
4,5
5,0