Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Botanika 1:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Botanika 1
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Botaniki i Ochrony Przyrody
Nauczyciel odpowiedzialny Stefan Friedrich <Stefan.Friedrich@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Lesław Wołejko <Leslaw.Wolejko@zut.edu.pl>, Mariola Wróbel <Mariola.Wrobel@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 15 2,00,30zaliczenie
wykładyW1 15 1,00,70zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ogólna wiedza biologiczna na poziomie szkoły średniej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z budową, funkcjonowaniem i rozmnażaniem roślin nasiennych oraz zasadami wykonywania opracowań zielnikowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zróżnicowanie budowy morfologicznej na przykładach roślin użytkowych2
T-L-2Rozmnażanie wegetatywne roślin2
T-L-3Rozmnażanie generatywne roślin okrytonasiennych4
T-L-4Budowa komórki roślinnej. Materiały zapasowe2
T-L-5Budowa i funkcje tkanek roślinnych2
T-L-6Budowa anatomiczna korzeni, łodyg i liści roślin jednorocznych i wieloletnich3
15
wykłady
T-W-1Poziomy organizacji roślin nasiennych. Morfologia rozwojowa roślin nasiennych. Budowa, zróżnicowanie i klasyfikacja organów wegetatywnych i generatywnych. Podział roślin na podstawie budowy i trwałości pędów oraz cyklu życiowego. Formy biologiczne roślin.4
T-W-2Rozmnażanie roślin - wegetatywne i generatywne4
T-W-3Cytologia - budowa i funkcje składników komórki; specyficzne składniki komórki roślinnej; materiały zapasowe2
T-W-4Histologia - klasyfikacja, budowa i funkcjonowanie tkanek; układy funkcyjne tkanek2
T-W-5Budowa anatomiczna organów wegetatywnych i generatywnych w ujęciu rozwojowym i funkcyjnym3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-L-2Przygotowanie do ćwiczeń.10
A-L-3Konsultacje.1
A-L-4Samodzielne studiowanie tematyki zajęć.9
A-L-5Zbiór roślin i wykonanie zielnika.15
A-L-6Przygotowanie do zaliczenia zajęć.8
A-L-7Zaliczenie zajęć.2
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Samodzielne studiowanie zagadnień wykładowych i literatury specjalistycznej.6
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.7
A-W-4Konsultacje1
A-W-5Pisemne zaliczenie.1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne.
M-3Wykonanie opracowania zielnikowego

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdzian pisemny.
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny.
S-3Ocena podsumowująca: Sprawdzian praktyczny (zaliczenie opracowania zielnikowego).

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_B05_W01
Potrafi scharakteryzować budowę cytologiczną, histologiczną, anatomiczną i morfologiczną roślin nasiennych
OS_1A_W06C-1T-L-6, T-L-1, T-L-4, T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-L-2, T-L-5, T-L-3M-1, M-3, M-2S-1, S-2
OS_1A_B05_W02
Potrafi wytłumaczyć funkcjonowanie organizmu roślinnego w powiązaniu z jego budową na róznych poziomach organizacji (komórek, tkanek, organów)
OS_1A_W01C-1T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-L-6, T-L-5, T-L-2, T-L-4, T-L-1, T-L-3M-1, M-3, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_B05_U01
Potrafi sporządzić, opracować i analizować materiały zielnikowe z wykorzystaniem różnych źródeł
OS_1A_U08C-1T-L-1, T-W-2, T-W-1, T-L-2, T-L-3M-3, M-2, M-1S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_B05_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie przekonania o potrzebie uczenia się przez całe życie w celu doskonalenia uzyskanych umiejętności i poszerzania wiedzy oraz przestrzegania zasad etyki
OS_1A_K01, OS_1A_K02C-1T-L-2, T-L-5, T-L-6, T-L-1, T-L-4, T-L-3, T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-4M-1, M-3, M-2S-1, S-3, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_B05_W01
Potrafi scharakteryzować budowę cytologiczną, histologiczną, anatomiczną i morfologiczną roślin nasiennych
2,0
3,0potrafi scharakteryzować najważniejsze cechy budowy roślin nasiennych
3,5
4,0
4,5
5,0
OS_1A_B05_W02
Potrafi wytłumaczyć funkcjonowanie organizmu roślinnego w powiązaniu z jego budową na róznych poziomach organizacji (komórek, tkanek, organów)
2,0
3,0potrafi omówić najważniejsze powiązania w funkcjonowaniu roślin na różnych poziomach ich budowy
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_B05_U01
Potrafi sporządzić, opracować i analizować materiały zielnikowe z wykorzystaniem różnych źródeł
2,0
3,0sporządzi i pisemnie objaśni 40 arkuszy zielnikowych, a ustnie scharakteryzuje jeden ze wskazanych gatunków
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_B05_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie przekonania o potrzebie uczenia się przez całe życie w celu doskonalenia uzyskanych umiejętności i poszerzania wiedzy oraz przestrzegania zasad etyki
2,0
3,0ma świadomość potrzeby samokształcenia w zakresie budowy roślin
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Jasnowska J., Jasnowski M., Radomski J., Friedrich S., Kowalski W., Botanika, Brasika, Szczecin, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Szweykowska A., Szweykowski J., Botanika, Morfologia, tom 1, PWN, Warszawa, 2003
  2. Podbielkowski Z., Podbielkowska M., Przystosowania roślin do środowiska, WSiP, Warszawa, 1992

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zróżnicowanie budowy morfologicznej na przykładach roślin użytkowych2
T-L-2Rozmnażanie wegetatywne roślin2
T-L-3Rozmnażanie generatywne roślin okrytonasiennych4
T-L-4Budowa komórki roślinnej. Materiały zapasowe2
T-L-5Budowa i funkcje tkanek roślinnych2
T-L-6Budowa anatomiczna korzeni, łodyg i liści roślin jednorocznych i wieloletnich3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Poziomy organizacji roślin nasiennych. Morfologia rozwojowa roślin nasiennych. Budowa, zróżnicowanie i klasyfikacja organów wegetatywnych i generatywnych. Podział roślin na podstawie budowy i trwałości pędów oraz cyklu życiowego. Formy biologiczne roślin.4
T-W-2Rozmnażanie roślin - wegetatywne i generatywne4
T-W-3Cytologia - budowa i funkcje składników komórki; specyficzne składniki komórki roślinnej; materiały zapasowe2
T-W-4Histologia - klasyfikacja, budowa i funkcjonowanie tkanek; układy funkcyjne tkanek2
T-W-5Budowa anatomiczna organów wegetatywnych i generatywnych w ujęciu rozwojowym i funkcyjnym3
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-L-2Przygotowanie do ćwiczeń.10
A-L-3Konsultacje.1
A-L-4Samodzielne studiowanie tematyki zajęć.9
A-L-5Zbiór roślin i wykonanie zielnika.15
A-L-6Przygotowanie do zaliczenia zajęć.8
A-L-7Zaliczenie zajęć.2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Samodzielne studiowanie zagadnień wykładowych i literatury specjalistycznej.6
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.7
A-W-4Konsultacje1
A-W-5Pisemne zaliczenie.1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_B05_W01Potrafi scharakteryzować budowę cytologiczną, histologiczną, anatomiczną i morfologiczną roślin nasiennych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W06Rozróżnia podstawowe zagadnienia dotyczące struktury, mechanizmów i funkcji procesów życiowych organizmów na różnych poziomach organizacji. Potrafi rozwiązywać techniczne zadania inżynierskie dostosowane do kierunku ochrona i kształtowanie środowiska. Zna właściwości chemiczne, fizyczne i biologiczne materiałów stosowanych w ochronie i kształtowaniu środowiska. Zna podstawowe metody, techniki, narzędzia stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu ochrony i kształtowania środowiska
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z budową, funkcjonowaniem i rozmnażaniem roślin nasiennych oraz zasadami wykonywania opracowań zielnikowych.
Treści programoweT-L-6Budowa anatomiczna korzeni, łodyg i liści roślin jednorocznych i wieloletnich
T-L-1Zróżnicowanie budowy morfologicznej na przykładach roślin użytkowych
T-L-4Budowa komórki roślinnej. Materiały zapasowe
T-W-5Budowa anatomiczna organów wegetatywnych i generatywnych w ujęciu rozwojowym i funkcyjnym
T-W-2Rozmnażanie roślin - wegetatywne i generatywne
T-W-3Cytologia - budowa i funkcje składników komórki; specyficzne składniki komórki roślinnej; materiały zapasowe
T-W-1Poziomy organizacji roślin nasiennych. Morfologia rozwojowa roślin nasiennych. Budowa, zróżnicowanie i klasyfikacja organów wegetatywnych i generatywnych. Podział roślin na podstawie budowy i trwałości pędów oraz cyklu życiowego. Formy biologiczne roślin.
T-W-4Histologia - klasyfikacja, budowa i funkcjonowanie tkanek; układy funkcyjne tkanek
T-L-2Rozmnażanie wegetatywne roślin
T-L-5Budowa i funkcje tkanek roślinnych
T-L-3Rozmnażanie generatywne roślin okrytonasiennych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
M-3Wykonanie opracowania zielnikowego
M-2Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian pisemny.
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi scharakteryzować najważniejsze cechy budowy roślin nasiennych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_B05_W02Potrafi wytłumaczyć funkcjonowanie organizmu roślinnego w powiązaniu z jego budową na róznych poziomach organizacji (komórek, tkanek, organów)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W01Opisuje zjawiska i procesy zachodzące w przyrodzie. Zna zasady wykorzystania praw przyrody w technice i życiu codziennym
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z budową, funkcjonowaniem i rozmnażaniem roślin nasiennych oraz zasadami wykonywania opracowań zielnikowych.
Treści programoweT-W-4Histologia - klasyfikacja, budowa i funkcjonowanie tkanek; układy funkcyjne tkanek
T-W-1Poziomy organizacji roślin nasiennych. Morfologia rozwojowa roślin nasiennych. Budowa, zróżnicowanie i klasyfikacja organów wegetatywnych i generatywnych. Podział roślin na podstawie budowy i trwałości pędów oraz cyklu życiowego. Formy biologiczne roślin.
T-W-5Budowa anatomiczna organów wegetatywnych i generatywnych w ujęciu rozwojowym i funkcyjnym
T-W-2Rozmnażanie roślin - wegetatywne i generatywne
T-W-3Cytologia - budowa i funkcje składników komórki; specyficzne składniki komórki roślinnej; materiały zapasowe
T-L-6Budowa anatomiczna korzeni, łodyg i liści roślin jednorocznych i wieloletnich
T-L-5Budowa i funkcje tkanek roślinnych
T-L-2Rozmnażanie wegetatywne roślin
T-L-4Budowa komórki roślinnej. Materiały zapasowe
T-L-1Zróżnicowanie budowy morfologicznej na przykładach roślin użytkowych
T-L-3Rozmnażanie generatywne roślin okrytonasiennych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
M-3Wykonanie opracowania zielnikowego
M-2Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny.
S-1Ocena formująca: Sprawdzian pisemny.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi omówić najważniejsze powiązania w funkcjonowaniu roślin na różnych poziomach ich budowy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_B05_U01Potrafi sporządzić, opracować i analizować materiały zielnikowe z wykorzystaniem różnych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U08Inwentaryzuje i waloryzuje zasoby przyrody. Zna i potrafi sporządzać bilanse związane z prawidłowym funkcjonowaniem ekosystemów.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z budową, funkcjonowaniem i rozmnażaniem roślin nasiennych oraz zasadami wykonywania opracowań zielnikowych.
Treści programoweT-L-1Zróżnicowanie budowy morfologicznej na przykładach roślin użytkowych
T-W-2Rozmnażanie roślin - wegetatywne i generatywne
T-W-1Poziomy organizacji roślin nasiennych. Morfologia rozwojowa roślin nasiennych. Budowa, zróżnicowanie i klasyfikacja organów wegetatywnych i generatywnych. Podział roślin na podstawie budowy i trwałości pędów oraz cyklu życiowego. Formy biologiczne roślin.
T-L-2Rozmnażanie wegetatywne roślin
T-L-3Rozmnażanie generatywne roślin okrytonasiennych
Metody nauczaniaM-3Wykonanie opracowania zielnikowego
M-2Ćwiczenia laboratoryjne.
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Sprawdzian praktyczny (zaliczenie opracowania zielnikowego).
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0sporządzi i pisemnie objaśni 40 arkuszy zielnikowych, a ustnie scharakteryzuje jeden ze wskazanych gatunków
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_B05_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie przekonania o potrzebie uczenia się przez całe życie w celu doskonalenia uzyskanych umiejętności i poszerzania wiedzy oraz przestrzegania zasad etyki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K01Ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych i chemicznych oraz wynikającą z tego potrzebę uczenia się przez całe życie. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali umiejętności.
OS_1A_K02Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Potrafi zorganizować pracę w grupie. Przestrzega zasad etyki przy zbieraniu i opisywaniu potrzebnych danych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z budową, funkcjonowaniem i rozmnażaniem roślin nasiennych oraz zasadami wykonywania opracowań zielnikowych.
Treści programoweT-L-2Rozmnażanie wegetatywne roślin
T-L-5Budowa i funkcje tkanek roślinnych
T-L-6Budowa anatomiczna korzeni, łodyg i liści roślin jednorocznych i wieloletnich
T-L-1Zróżnicowanie budowy morfologicznej na przykładach roślin użytkowych
T-L-4Budowa komórki roślinnej. Materiały zapasowe
T-L-3Rozmnażanie generatywne roślin okrytonasiennych
T-W-5Budowa anatomiczna organów wegetatywnych i generatywnych w ujęciu rozwojowym i funkcyjnym
T-W-2Rozmnażanie roślin - wegetatywne i generatywne
T-W-3Cytologia - budowa i funkcje składników komórki; specyficzne składniki komórki roślinnej; materiały zapasowe
T-W-1Poziomy organizacji roślin nasiennych. Morfologia rozwojowa roślin nasiennych. Budowa, zróżnicowanie i klasyfikacja organów wegetatywnych i generatywnych. Podział roślin na podstawie budowy i trwałości pędów oraz cyklu życiowego. Formy biologiczne roślin.
T-W-4Histologia - klasyfikacja, budowa i funkcjonowanie tkanek; układy funkcyjne tkanek
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
M-3Wykonanie opracowania zielnikowego
M-2Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian pisemny.
S-3Ocena podsumowująca: Sprawdzian praktyczny (zaliczenie opracowania zielnikowego).
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0ma świadomość potrzeby samokształcenia w zakresie budowy roślin
3,5
4,0
4,5
5,0