Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N2)

Sylabus przedmiotu Geochemia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Geochemia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Ryszard Malinowski <Ryszard.Malinowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Justyna Chudecka <Justyna.Chudecka@zut.edu.pl>, Grzegorz Jarnuszewski <Grzegorz.Jarnuszewski@zut.edu.pl>, Edward Meller <Edward.Meller@zut.edu.pl>, Ewa Możdżer <Ewa.Mozdzer@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 12 1,00,67egzamin
ćwiczenia audytoryjneA2 9 2,00,33zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Chemia,Fizyka,Geologia

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie prcesów kierujących migracją pierwiasków chemicznych oraz ich cechy geochemiczne.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Powstawanie pierwiastków2
T-A-2Podstawowe wiadomości o pierwiastkach2
T-A-3Geochemia poszczególnych pierwiastków-przykłady3
T-A-4Cykle geochemiczne pierwiasków chemicznych-przykłady2
9
wykłady
T-W-1Zawartość pierwiasków w kosmosie i na Ziemi1
T-W-2Elementy kosmochemii1
T-W-3Budowa i skład Ziemi2
T-W-4Procesy magmowe2
T-W-5Procesy pomagmowe2
T-W-6Procesy hipergeniczne2
T-W-7Procesy metamorficzne2
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach9
A-A-2Konsultacje15
A-A-3Praca w domu30
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia6
60
wykłady
A-W-1wykłady12
A-W-2Praca samodzielna10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia8
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykłady-metoda podająca
M-2Audytoria-metoda podająca

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Wykłady-egzamin pisemny
S-2Ocena formująca: Audytoria-zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_C05_W01
Posiada wiedzę dotyczącą procesów kierujących przemieszczaniem się pierwiastków chemicznych w geosferach Ziemi.
OS_2A_W05C-1T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-6, T-W-7M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_C05_U01
Posiada umiejętność zrozumienia zachodzących przemian w składzie chemicznym środowiska naturalnego w skali Ziemi
OS_2A_U01C-1T-A-3, T-A-4, T-W-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_C05_K01
Ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych ,chemicznych i geochemicznych oraz potrzebę uczenia się.
OS_2A_K01C-1T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-6, T-W-7M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_2A_C05_W01
Posiada wiedzę dotyczącą procesów kierujących przemieszczaniem się pierwiastków chemicznych w geosferach Ziemi.
2,0
3,050% wymaganej treści zestawu pytań
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_2A_C05_U01
Posiada umiejętność zrozumienia zachodzących przemian w składzie chemicznym środowiska naturalnego w skali Ziemi
2,0
3,050% wymaganej treści zestawu pytań
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_2A_C05_K01
Ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych ,chemicznych i geochemicznych oraz potrzebę uczenia się.
2,0
3,050% wymaganej treści zestawu pytań
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Antoni Polański, Podstawy Geochemii, Wydawnictwa Geologiczne, Warszawa, 1988, ISBN 83-220-0295-5, brak
  2. Zdzisław M.Migaszewski,Agnieszka Gałuszka, Podstawy Geochemii Środowiska, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2007, ISBN 978-83-204-3223-7, brak

Literatura dodatkowa

  1. Alina Kabata-Pendias,Henryk Pendias, Biogeochemia Pierwiasków Sladowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1999, ISBN 83-01-12823-2, brak

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Powstawanie pierwiastków2
T-A-2Podstawowe wiadomości o pierwiastkach2
T-A-3Geochemia poszczególnych pierwiastków-przykłady3
T-A-4Cykle geochemiczne pierwiasków chemicznych-przykłady2
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zawartość pierwiasków w kosmosie i na Ziemi1
T-W-2Elementy kosmochemii1
T-W-3Budowa i skład Ziemi2
T-W-4Procesy magmowe2
T-W-5Procesy pomagmowe2
T-W-6Procesy hipergeniczne2
T-W-7Procesy metamorficzne2
12

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach9
A-A-2Konsultacje15
A-A-3Praca w domu30
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia6
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1wykłady12
A-W-2Praca samodzielna10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia8
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_C05_W01Posiada wiedzę dotyczącą procesów kierujących przemieszczaniem się pierwiastków chemicznych w geosferach Ziemi.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_W05Ma pogłębioną wiedzę na temat naturalnych i antropogenicznych źródeł pierwiastków biogenicznych w środowisku. Ma rozszerzoną wiedzę na temat metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów wykorzystywanych w ochronie i kształtowaniu środowiska.
Cel przedmiotuC-1Poznanie prcesów kierujących migracją pierwiasków chemicznych oraz ich cechy geochemiczne.
Treści programoweT-A-3Geochemia poszczególnych pierwiastków-przykłady
T-A-1Powstawanie pierwiastków
T-A-2Podstawowe wiadomości o pierwiastkach
T-A-4Cykle geochemiczne pierwiasków chemicznych-przykłady
T-W-1Zawartość pierwiasków w kosmosie i na Ziemi
T-W-2Elementy kosmochemii
T-W-3Budowa i skład Ziemi
T-W-5Procesy pomagmowe
T-W-4Procesy magmowe
T-W-6Procesy hipergeniczne
T-W-7Procesy metamorficzne
Metody nauczaniaM-1wykłady-metoda podająca
M-2Audytoria-metoda podająca
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wykłady-egzamin pisemny
S-2Ocena formująca: Audytoria-zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,050% wymaganej treści zestawu pytań
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_C05_U01Posiada umiejętność zrozumienia zachodzących przemian w składzie chemicznym środowiska naturalnego w skali Ziemi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach. Posiada umiejętność stosowania pogłębionych metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych w odniesieniu do ochrony i kształtowania środowiska.
Cel przedmiotuC-1Poznanie prcesów kierujących migracją pierwiasków chemicznych oraz ich cechy geochemiczne.
Treści programoweT-A-3Geochemia poszczególnych pierwiastków-przykłady
T-A-4Cykle geochemiczne pierwiasków chemicznych-przykłady
T-W-1Zawartość pierwiasków w kosmosie i na Ziemi
Metody nauczaniaM-1wykłady-metoda podająca
M-2Audytoria-metoda podająca
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wykłady-egzamin pisemny
S-2Ocena formująca: Audytoria-zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,050% wymaganej treści zestawu pytań
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_C05_K01Ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych ,chemicznych i geochemicznych oraz potrzebę uczenia się.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_K01Ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych i chemicznych oraz wynikającą z tego potrzebę uczenia się przez całe życie. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali umiejętności. Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób.
Cel przedmiotuC-1Poznanie prcesów kierujących migracją pierwiasków chemicznych oraz ich cechy geochemiczne.
Treści programoweT-A-3Geochemia poszczególnych pierwiastków-przykłady
T-A-1Powstawanie pierwiastków
T-A-2Podstawowe wiadomości o pierwiastkach
T-A-4Cykle geochemiczne pierwiasków chemicznych-przykłady
T-W-1Zawartość pierwiasków w kosmosie i na Ziemi
T-W-2Elementy kosmochemii
T-W-3Budowa i skład Ziemi
T-W-5Procesy pomagmowe
T-W-4Procesy magmowe
T-W-6Procesy hipergeniczne
T-W-7Procesy metamorficzne
Metody nauczaniaM-1wykłady-metoda podająca
M-2Audytoria-metoda podająca
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wykłady-egzamin pisemny
S-2Ocena formująca: Audytoria-zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,050% wymaganej treści zestawu pytań
3,5
4,0
4,5
5,0