Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N2)
specjalność: Rekultywacja i zagospodarowanie gruntów

Sylabus przedmiotu Zagrożenia fizyczne w środowisku:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zagrożenia fizyczne w środowisku
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Fizyki i Agrofizyki
Nauczyciel odpowiedzialny Lilla Mielnik <Lilla.Mielnik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Romualda Bejger <Romualda.Bejger@zut.edu.pl>, Renata Matuszak-Slamani <Renata.Matuszak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 6 0,50,33zaliczenie
wykładyW2 6 0,50,67zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagana znajomość fizyki, matematyki, biologii, ochrony przyrody na poziomie studiów pierwszego stopnia.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem zajęć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu zagrożeń fizycznych w środowisku, ich konsekwencji i sposobów minimalizowania ryzyka.
C-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu wykorzystywania wiedzy o fizycznych zagrożeniach w środowisku do analizowania i rozwiązywania zagadnień problemowych i zadań rachunkowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Ocena wpływu wybranych czynników fizycznych i ich źródeł na wybranym terenie. Prezentacja multimedialna.6
6
wykłady
T-W-1Charakterystyka wybranych czynników mechanicznych oddziałujących w środowisku. Fale mechaniczne – powstawanie i rozchodzenie się fali akustycznej. Zagrożenia związane z oddziaływaniem ifal akustycznych. Ochrona przed hałasem.2
T-W-2Oddziaływanie pól elektromagnetycznych PEM w środowisku. Ocena szkodliwości i zasady ochrony przed promieniowaniem elektromagnetycznym.1
T-W-3Wpływ promieniowania optycznego na środowisko. Zagrozenia ze strony promieniowania UV-Vis-IR. Pozytywne oddziaływanie UV-Vis-IR.1
T-W-4Promieniowanie jonizujące. Podstawowe wielkości stosowane w dozymetrii. Efekty napromieniowania i sposoby ochrony przed skażeniem radioaktywnym2
6

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach6
A-A-2Przygotowanie prezentacji multimedialnej9
15
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach6
A-W-2Przygotowanie się do zaliczenia.6
A-W-3Studiowanie zalecanej literatury3
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
M-2Ćwiczenia audytoryjne- praca samodzielna i w grupach.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie z wykładów.
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenia zajęć audytoryjnych. Ocena pracy studentów na zajęciach.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_C07_W01
Student ma wiedzę dotyczącą fizycznych zagrożeń występujących w środowisku. Opisuje i wyjaśnia zjawiska fizyczne związane z oddziaływaniem czynników fizycznych na śroodwisko.
OS_2A_W01C-1T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_C07_U01
Student potrafi ocenić zagrożeniamia fizyczne w środowisku. Student potrafi pracować samodzielnie i w zespole.
OS_2A_U01, OS_2A_U05C-2T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-A-1M-2, M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_C07_K01
Student jest świadomy zagrożeń fizycznych występujących w środowisku. Czuje potrzebę stałego pogłębiania wiedzy. Potrafi pracować samodzielnie i w grupie.
OS_2A_K01C-1, C-2T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-1M-2, M-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_2A_C07_W01
Student ma wiedzę dotyczącą fizycznych zagrożeń występujących w środowisku. Opisuje i wyjaśnia zjawiska fizyczne związane z oddziaływaniem czynników fizycznych na śroodwisko.
2,0Student nie zna podstawowych praw, zasad i zjawisk fizycznych związanych z fizycznymi zagrożeniami w środowisku.
3,0Student w stopniu dostatecznym opanował omawiany zakres materiału związany z fizycznymi zagrożeniami w środowisku.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_2A_C07_U01
Student potrafi ocenić zagrożeniamia fizyczne w środowisku. Student potrafi pracować samodzielnie i w zespole.
2,0Student nie posiada podstawowych umiejętności z zakresu realizowanego materiału.
3,0Student posiada podstawowe umiejętności z zakresu omawianego materiału.
3,5Student w stopniu zadowalającym opanował wymagane umiejętności z zakresu realizowanego materiału.
4,0Student w stopniu dobrym opanował wymagane umiejętności z zakresu realizowanego materiału.
4,5Student w stopniu wyróżniającym opanował wymagany zakres umiejętności.
5,0Student w stopniu bardzo dobrym opanował wymagany zakres umiejętności.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_2A_C07_K01
Student jest świadomy zagrożeń fizycznych występujących w środowisku. Czuje potrzebę stałego pogłębiania wiedzy. Potrafi pracować samodzielnie i w grupie.
2,0Student nie jest świadomy ważności procesów związanych z fizycznymi zagrożeniami w środowisku, nie rozumie potrzeby zdobywania i pogłębiania wiedzy. Nie szanuje pracy własnej i innych. Stwarza zagrożenie bezpieczeństwa swojego i innych.
3,0Student w stopniu dostatecznym jest świadomy ważności procesów związanych z fizycznymi zagrożeniami w środowisku, rozumie potrzebę zdobywania i pogłębiania wiedzy. Zazwyczaj szanuje pracę swoją i innych. Nie stwarza zagrożenia bezpieczeństwa swojego i innych.
3,5Student w stopniu zadowalającym jest świadomy ważności procesów związanych z fizycznymi zagrożeniami w środowisku, rozumie potrzebę zdobywania i pogłębiania wiedzy. Szanuje pracę swoją i innych. Potrafi pracować w zespole. Nie stwarza zagrożenia bezpieczeństwa swojego i innych.
4,0Student w stopniu dobrym jest świadomy ważności procesów związanych z fizycznymi zagrożeniami w środowisku, rozumie potrzebę zdobywania i pogłębiania wiedzy. Szanuje pracę swoją i innych. Potrafi pracować samodzielnie i w zespole. Nie stwarza zagrożenia bezpieczeństwa swojego i innych.
4,5Student w stopniu wyróżniającym jest świadomy ważności procesów związanych z fizycznymi zagrożeniami w środowisku, rozumie potrzebę zdobywania i pogłębiania wiedzy. Szanuje pracę swoją i innych. Potrafi pracować samodzielnie i w zespole. Wykazuje zaangażowanie w pracę zespołową. Ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych.
5,0Student w stopniu bardzo dobrym jest świadomy ważności procesów związanych z fizycznymi zagrożeniami w środowisku, rozumie potrzebę zdobywania i pogłębiania wiedzy. Szanuje pracę swoją i innych. Potrafi pracować samodzielnie i w zespole. Kieruje pracą zespołową, wykazuje kreatywność. Ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych.

Literatura podstawowa

  1. Dobrzańska B., Dobrzański G., Kiełczewski D., Ochrona środowiska przyrodniczego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2010
  2. red. Bieszczeda S., Sobota J., Zagrożenia, ochrona i kształtowanie środowiska przyrodniczo- rolniczego., Wydawnictwo Akademii Rolniczej we Wrocławiu, Wrocław, 1998, wyd. 2
  3. Jaroszyk F. (red.), Biofizyka – podręcznik dla studentów, Wyd. lekarskie, Warszawa, 2006, 2008
  4. Śliwińska E., Środowisko fizyczne człowieka, Wrocław, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Hewit P. G., Fizyka wokół nas, PWN, Warszawa, 2010
  2. Pyłka-Gutowska E., Ekologia z ochroną środowiska, Wydawnictwo OŚWIATA, Warszawa, 2004
  3. Ozimek E., Dźwięk i jego percepcja. Aspekty fizyczne i psychoakustyczne, PWN, Warszawa, Poznań, 2002
  4. Hrynkiewicz A. (red.), Człowiek i promieniowanie jonizujące, PWN, Warszawa, 2001
  5. Latanowicz L., Latosińska J., Promieniowanie UV a środowisko, Warszawa, 2012

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Ocena wpływu wybranych czynników fizycznych i ich źródeł na wybranym terenie. Prezentacja multimedialna.6
6

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Charakterystyka wybranych czynników mechanicznych oddziałujących w środowisku. Fale mechaniczne – powstawanie i rozchodzenie się fali akustycznej. Zagrożenia związane z oddziaływaniem ifal akustycznych. Ochrona przed hałasem.2
T-W-2Oddziaływanie pól elektromagnetycznych PEM w środowisku. Ocena szkodliwości i zasady ochrony przed promieniowaniem elektromagnetycznym.1
T-W-3Wpływ promieniowania optycznego na środowisko. Zagrozenia ze strony promieniowania UV-Vis-IR. Pozytywne oddziaływanie UV-Vis-IR.1
T-W-4Promieniowanie jonizujące. Podstawowe wielkości stosowane w dozymetrii. Efekty napromieniowania i sposoby ochrony przed skażeniem radioaktywnym2
6

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach6
A-A-2Przygotowanie prezentacji multimedialnej9
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach6
A-W-2Przygotowanie się do zaliczenia.6
A-W-3Studiowanie zalecanej literatury3
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_C07_W01Student ma wiedzę dotyczącą fizycznych zagrożeń występujących w środowisku. Opisuje i wyjaśnia zjawiska fizyczne związane z oddziaływaniem czynników fizycznych na śroodwisko.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_W01Ma pogłębioną wiedze na temat zjawisk oraz fizycznych i chemicznych procesów zachodzących w biosferze. W rozszerzonym zakresie potrafi zastosować zasady wykorzystania praw przyrody w technice i życiu codziennym. Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii. Wykazuje znajomość zaawansowanych cykli pierwiastków biogenicznych w środowisku.
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu zagrożeń fizycznych w środowisku, ich konsekwencji i sposobów minimalizowania ryzyka.
Treści programoweT-W-3Wpływ promieniowania optycznego na środowisko. Zagrozenia ze strony promieniowania UV-Vis-IR. Pozytywne oddziaływanie UV-Vis-IR.
T-W-2Oddziaływanie pól elektromagnetycznych PEM w środowisku. Ocena szkodliwości i zasady ochrony przed promieniowaniem elektromagnetycznym.
T-W-4Promieniowanie jonizujące. Podstawowe wielkości stosowane w dozymetrii. Efekty napromieniowania i sposoby ochrony przed skażeniem radioaktywnym
T-W-1Charakterystyka wybranych czynników mechanicznych oddziałujących w środowisku. Fale mechaniczne – powstawanie i rozchodzenie się fali akustycznej. Zagrożenia związane z oddziaływaniem ifal akustycznych. Ochrona przed hałasem.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie z wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych praw, zasad i zjawisk fizycznych związanych z fizycznymi zagrożeniami w środowisku.
3,0Student w stopniu dostatecznym opanował omawiany zakres materiału związany z fizycznymi zagrożeniami w środowisku.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_C07_U01Student potrafi ocenić zagrożeniamia fizyczne w środowisku. Student potrafi pracować samodzielnie i w zespole.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach. Posiada umiejętność stosowania pogłębionych metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych w odniesieniu do ochrony i kształtowania środowiska.
OS_2A_U05Samodzielnie i wszechstronnie identyfikuje i analizuje zjawiska wpływające na jakość środowiska. Ocenia dobrostan zwierząt oraz zagrożenia dla środowiska i człowieka wynikające z koncentracji produkcji rolnej i przemysłowej. Wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji do ochrony i kształtowania środowiska.
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu wykorzystywania wiedzy o fizycznych zagrożeniach w środowisku do analizowania i rozwiązywania zagadnień problemowych i zadań rachunkowych.
Treści programoweT-W-3Wpływ promieniowania optycznego na środowisko. Zagrozenia ze strony promieniowania UV-Vis-IR. Pozytywne oddziaływanie UV-Vis-IR.
T-W-2Oddziaływanie pól elektromagnetycznych PEM w środowisku. Ocena szkodliwości i zasady ochrony przed promieniowaniem elektromagnetycznym.
T-W-4Promieniowanie jonizujące. Podstawowe wielkości stosowane w dozymetrii. Efekty napromieniowania i sposoby ochrony przed skażeniem radioaktywnym
T-W-1Charakterystyka wybranych czynników mechanicznych oddziałujących w środowisku. Fale mechaniczne – powstawanie i rozchodzenie się fali akustycznej. Zagrożenia związane z oddziaływaniem ifal akustycznych. Ochrona przed hałasem.
T-A-1Ocena wpływu wybranych czynników fizycznych i ich źródeł na wybranym terenie. Prezentacja multimedialna.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia audytoryjne- praca samodzielna i w grupach.
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenia zajęć audytoryjnych. Ocena pracy studentów na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowych umiejętności z zakresu realizowanego materiału.
3,0Student posiada podstawowe umiejętności z zakresu omawianego materiału.
3,5Student w stopniu zadowalającym opanował wymagane umiejętności z zakresu realizowanego materiału.
4,0Student w stopniu dobrym opanował wymagane umiejętności z zakresu realizowanego materiału.
4,5Student w stopniu wyróżniającym opanował wymagany zakres umiejętności.
5,0Student w stopniu bardzo dobrym opanował wymagany zakres umiejętności.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_C07_K01Student jest świadomy zagrożeń fizycznych występujących w środowisku. Czuje potrzebę stałego pogłębiania wiedzy. Potrafi pracować samodzielnie i w grupie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_K01Ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych i chemicznych oraz wynikającą z tego potrzebę uczenia się przez całe życie. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali umiejętności. Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób.
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu zagrożeń fizycznych w środowisku, ich konsekwencji i sposobów minimalizowania ryzyka.
C-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu wykorzystywania wiedzy o fizycznych zagrożeniach w środowisku do analizowania i rozwiązywania zagadnień problemowych i zadań rachunkowych.
Treści programoweT-W-3Wpływ promieniowania optycznego na środowisko. Zagrozenia ze strony promieniowania UV-Vis-IR. Pozytywne oddziaływanie UV-Vis-IR.
T-W-2Oddziaływanie pól elektromagnetycznych PEM w środowisku. Ocena szkodliwości i zasady ochrony przed promieniowaniem elektromagnetycznym.
T-W-4Promieniowanie jonizujące. Podstawowe wielkości stosowane w dozymetrii. Efekty napromieniowania i sposoby ochrony przed skażeniem radioaktywnym
T-W-1Charakterystyka wybranych czynników mechanicznych oddziałujących w środowisku. Fale mechaniczne – powstawanie i rozchodzenie się fali akustycznej. Zagrożenia związane z oddziaływaniem ifal akustycznych. Ochrona przed hałasem.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia audytoryjne- praca samodzielna i w grupach.
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest świadomy ważności procesów związanych z fizycznymi zagrożeniami w środowisku, nie rozumie potrzeby zdobywania i pogłębiania wiedzy. Nie szanuje pracy własnej i innych. Stwarza zagrożenie bezpieczeństwa swojego i innych.
3,0Student w stopniu dostatecznym jest świadomy ważności procesów związanych z fizycznymi zagrożeniami w środowisku, rozumie potrzebę zdobywania i pogłębiania wiedzy. Zazwyczaj szanuje pracę swoją i innych. Nie stwarza zagrożenia bezpieczeństwa swojego i innych.
3,5Student w stopniu zadowalającym jest świadomy ważności procesów związanych z fizycznymi zagrożeniami w środowisku, rozumie potrzebę zdobywania i pogłębiania wiedzy. Szanuje pracę swoją i innych. Potrafi pracować w zespole. Nie stwarza zagrożenia bezpieczeństwa swojego i innych.
4,0Student w stopniu dobrym jest świadomy ważności procesów związanych z fizycznymi zagrożeniami w środowisku, rozumie potrzebę zdobywania i pogłębiania wiedzy. Szanuje pracę swoją i innych. Potrafi pracować samodzielnie i w zespole. Nie stwarza zagrożenia bezpieczeństwa swojego i innych.
4,5Student w stopniu wyróżniającym jest świadomy ważności procesów związanych z fizycznymi zagrożeniami w środowisku, rozumie potrzebę zdobywania i pogłębiania wiedzy. Szanuje pracę swoją i innych. Potrafi pracować samodzielnie i w zespole. Wykazuje zaangażowanie w pracę zespołową. Ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych.
5,0Student w stopniu bardzo dobrym jest świadomy ważności procesów związanych z fizycznymi zagrożeniami w środowisku, rozumie potrzebę zdobywania i pogłębiania wiedzy. Szanuje pracę swoją i innych. Potrafi pracować samodzielnie i w zespole. Kieruje pracą zespołową, wykazuje kreatywność. Ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych.