Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N2)
specjalność: Ocena stanu i zagrożeń środowiska

Sylabus przedmiotu Planowanie przestrzenne i projektowanie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Planowanie przestrzenne i projektowanie
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Meteorologii, Botaniki i Kształtowania Terenów Zieleni
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Mąkosza <Agnieszka.Makosza@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Jadwiga Nidzgorska-Lencewicz <Jadwiga.Nidzgorska-Lencewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 10 1,00,62egzamin
ćwiczenia audytoryjneA3 9 2,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z geodezji i kartografii
W-2Podstawowe wiadomości dotyczące środowiska przyrodniczego

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uzyskanie podstawowej wiedzy na temat planowania przestrzennego
C-2Zapoznanie się z systemem planowania przestrzennego oraz dokumentacją planistyczną obowiązującą w Polsce
C-3Umiejętność wykonania fragmentu opracowania ekofizjograficznego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wymogi graficznej prezentacji dokumentów planistycznych3
T-A-2Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego (SUiKZP) - charakterystyka wybranych uwarunkowań6
9
wykłady
T-W-1Pojęcie przestrzeni i planowania przestrzennego. Planowanie przestrzenne a system ochrony środowiska. Pojęcie rozwoju zrównoważonego. Ład przestrzenny i jego forma zintegrowana.2
T-W-2Krajobraz jako nadrzędna jednostka systemu przyrodniczego. Metody badań krajobrazowych. Narzędzia ochrony krajobrazu. Ustawa krajobrazowa w planowaniu przetrzennym. Audyt krajobrazowy.2
T-W-3Dokumentacja planistyczna. Podstawowe akty prawne w planowaniu przestrzennym. Polityka przestrzenna w skali kraju i województwa.2
T-W-4Podstawowe akty prawne w planowaniu przestrzennym. Ochrona środowiska jako element planowania przestrzennego w Polsce. Postępowanie środowiskowe a planowanie.2
T-W-5Metody pracy w planowaniu przestrzennym. Inwentaryzacje urbanistyczno-krajobrazowe i analizy przestrzenne. Analiza ustaleń MPZP2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach15
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń15
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia15
A-A-4Przygotowanie do egzaminu15
60
wykłady
A-W-1Udział w wykładach20
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca / wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna / indywidualne ćwiczenia z mapami topograficznymi

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: Indywidualne opracowania

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_C11_W01
Student posiada podstawową wiedzę z zakresu planowania przestrzennego, polityki przestrzennej oraz dokumentacji planistycznej obowiązującej w Polsce
OS_2A_W07, OS_2A_W09C-1, C-2T-W-5, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_C11_U01
Student potrafi dokonać analizy planu zagospodarowania przestrzennego; potrafi samodzielnie wykonać wybrane elementy opracowania ekofizjograficznego
OS_2A_U03, OS_2A_U07C-2, C-3T-A-1, T-A-2M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_C11_K01
Student ma świadomość potrzeby samokształcenia się oraz odpowiedzialności za podejmowane działania w zakresie kształtowania polityki przestrzennej, zwłaszcza w odniesieniu do środowiska naturalnego
OS_2A_K02, OS_2A_K03, OS_2A_K04, OS_2A_K05C-2, C-3T-A-2, T-W-5M-1, M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_2A_C11_W01
Student posiada podstawową wiedzę z zakresu planowania przestrzennego, polityki przestrzennej oraz dokumentacji planistycznej obowiązującej w Polsce
2,0
3,0student posiada ograniczona wiedzę z zakresu planowania przestrzennego,
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_2A_C11_U01
Student potrafi dokonać analizy planu zagospodarowania przestrzennego; potrafi samodzielnie wykonać wybrane elementy opracowania ekofizjograficznego
2,0
3,0student potrafi w ograniczonym zakresie dokonać analizy planu zagospodarowania przestrzennego,
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_2A_C11_K01
Student ma świadomość potrzeby samokształcenia się oraz odpowiedzialności za podejmowane działania w zakresie kształtowania polityki przestrzennej, zwłaszcza w odniesieniu do środowiska naturalnego
2,0
3,0student ma elementarną świadomość potrzeby samokształcenia się oraz odpowiedzialności za podejmowane działania w zakresie planowania przestrzennego z uwzględnieniem stanu środowiska naturalnego
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Zieńko J., Tokarski J., Planowanie przestrzenne a ochrona środowiska, AR Szczecin, Szczecin, 1999
  2. Arvay-Podhalańska E. (red.), Gospodarka przestrzenna gmin. Poradnik, Tom 1-3, Instytut Gospodarki Przestrzennej i Komunalnej, Kraków, 1998
  3. Richling A., Solon J., Ekologia krajobrazu, PWN, Warszawa, 2013

Literatura dodatkowa

  1. Malczyk T, Wystyczne do projektowania na terenach zabudowanych, Oficyna Wydawnicza PWSZ w Nysie, Nysa, 2005
  2. Florkiewicz E., Tyszecki A., Postępowania w sprawie OOŚ przy podejmowaniu decyzji administracyjnych., 2011
  3. Malczyk T, Wytyczne do projektowania na terenach zabudowanych, Oficyna Wydawnicza PWSZ w Nysie, Nysa, 2005

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wymogi graficznej prezentacji dokumentów planistycznych3
T-A-2Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego (SUiKZP) - charakterystyka wybranych uwarunkowań6
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcie przestrzeni i planowania przestrzennego. Planowanie przestrzenne a system ochrony środowiska. Pojęcie rozwoju zrównoważonego. Ład przestrzenny i jego forma zintegrowana.2
T-W-2Krajobraz jako nadrzędna jednostka systemu przyrodniczego. Metody badań krajobrazowych. Narzędzia ochrony krajobrazu. Ustawa krajobrazowa w planowaniu przetrzennym. Audyt krajobrazowy.2
T-W-3Dokumentacja planistyczna. Podstawowe akty prawne w planowaniu przestrzennym. Polityka przestrzenna w skali kraju i województwa.2
T-W-4Podstawowe akty prawne w planowaniu przestrzennym. Ochrona środowiska jako element planowania przestrzennego w Polsce. Postępowanie środowiskowe a planowanie.2
T-W-5Metody pracy w planowaniu przestrzennym. Inwentaryzacje urbanistyczno-krajobrazowe i analizy przestrzenne. Analiza ustaleń MPZP2
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach15
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń15
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia15
A-A-4Przygotowanie do egzaminu15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach20
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_C11_W01Student posiada podstawową wiedzę z zakresu planowania przestrzennego, polityki przestrzennej oraz dokumentacji planistycznej obowiązującej w Polsce
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_W07Ma rozszerzoną wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego. Ma pogłębioną wiedzę na temat zasad zrównoważonego użytkowania środowiska z uwzględnieniem dbałości o różnorodność biologiczną oraz ma poszerzoną wiedzę o zagrożeniach środowiska przyrodniczego. Zna zaawansowane technologie inżynierskie wykorzystywane w ochronie środowiska.
OS_2A_W09Ma rozszerzoną wiedzę na temat stanu i kompleksowego działania czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich. Dodatkowo posiada rozszerzoną wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością.
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie podstawowej wiedzy na temat planowania przestrzennego
C-2Zapoznanie się z systemem planowania przestrzennego oraz dokumentacją planistyczną obowiązującą w Polsce
Treści programoweT-W-5Metody pracy w planowaniu przestrzennym. Inwentaryzacje urbanistyczno-krajobrazowe i analizy przestrzenne. Analiza ustaleń MPZP
T-W-3Dokumentacja planistyczna. Podstawowe akty prawne w planowaniu przestrzennym. Polityka przestrzenna w skali kraju i województwa.
T-W-2Krajobraz jako nadrzędna jednostka systemu przyrodniczego. Metody badań krajobrazowych. Narzędzia ochrony krajobrazu. Ustawa krajobrazowa w planowaniu przetrzennym. Audyt krajobrazowy.
T-W-4Podstawowe akty prawne w planowaniu przestrzennym. Ochrona środowiska jako element planowania przestrzennego w Polsce. Postępowanie środowiskowe a planowanie.
T-W-1Pojęcie przestrzeni i planowania przestrzennego. Planowanie przestrzenne a system ochrony środowiska. Pojęcie rozwoju zrównoważonego. Ład przestrzenny i jego forma zintegrowana.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca / wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student posiada ograniczona wiedzę z zakresu planowania przestrzennego,
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_C11_U01Student potrafi dokonać analizy planu zagospodarowania przestrzennego; potrafi samodzielnie wykonać wybrane elementy opracowania ekofizjograficznego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_U03Posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej. Korzysta z literatury w języku obcym (angielskim).
OS_2A_U07Samodzielnie lub w zespole inwentaryzuje i waloryzuje zasoby przyrody. Zna i potrafi sporządzać rozszerzone bilanse związane z prawidłowym funkcjonowaniem ekosystemów. Przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanych przez siebie zadań z zakresu ochrony środowiska i krajobrazu. Posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie się z systemem planowania przestrzennego oraz dokumentacją planistyczną obowiązującą w Polsce
C-3Umiejętność wykonania fragmentu opracowania ekofizjograficznego
Treści programoweT-A-1Wymogi graficznej prezentacji dokumentów planistycznych
T-A-2Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego (SUiKZP) - charakterystyka wybranych uwarunkowań
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca / wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna / indywidualne ćwiczenia z mapami topograficznymi
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Indywidualne opracowania
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student potrafi w ograniczonym zakresie dokonać analizy planu zagospodarowania przestrzennego,
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_C11_K01Student ma świadomość potrzeby samokształcenia się oraz odpowiedzialności za podejmowane działania w zakresie kształtowania polityki przestrzennej, zwłaszcza w odniesieniu do środowiska naturalnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_K02Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Potrafi zorganizować pracę w grupie. Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania badawczego. Przestrzega zasad etyki przy zbieraniu i opisywaniu potrzebnych danych.
OS_2A_K03Przejawia wrażliwość poszanowania i zachowania walorów estetycznych, kulturowych i utylitarnych. Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu.
OS_2A_K04W sposób odpowiedzialny i kompetentny potrafi podjąć decyzję o sposobach oceny stanu i ochrony środowiska. Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za kształtowanie i stan środowiska naturalnego.
OS_2A_K05Dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań w zakresie ochrony środowiska. Zna metody i działania zmierzające do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie ochrony środowiska.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie się z systemem planowania przestrzennego oraz dokumentacją planistyczną obowiązującą w Polsce
C-3Umiejętność wykonania fragmentu opracowania ekofizjograficznego
Treści programoweT-A-2Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego (SUiKZP) - charakterystyka wybranych uwarunkowań
T-W-5Metody pracy w planowaniu przestrzennym. Inwentaryzacje urbanistyczno-krajobrazowe i analizy przestrzenne. Analiza ustaleń MPZP
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca / wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna / indywidualne ćwiczenia z mapami topograficznymi
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Indywidualne opracowania
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student ma elementarną świadomość potrzeby samokształcenia się oraz odpowiedzialności za podejmowane działania w zakresie planowania przestrzennego z uwzględnieniem stanu środowiska naturalnego
3,5
4,0
4,5
5,0