Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N1)
Sylabus przedmiotu Elementy maszyn i urządzeń w technologiach ochrony środowiska:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Elementy maszyn i urządzeń w technologiach ochrony środowiska | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Budowy i Użytkowania Urządzeń Technicznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Tomasz Dobek <Tomasz.Dobek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Tomasz Dobek <Tomasz.Dobek@zut.edu.pl>, Jan Jurga <Jan.Jurga@zut.edu.pl>, Marek Rynkiewicz <Marek.Rynkiewicz@zut.edu.pl>, Marek Śnieg <Marek.Snieg@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podatawowa wiedza z zakresu gospodarki odpadami oraz ochrony środowiska |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z elementami maszn urządzeń stosowanych w technologiach ochrony środowiska |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Podstawy budowy i konstrukcji maszyn i urządzeń. Elementy części maszyn - połączenia, łożyskowania i przekłądnie. Pompy, wentylatory, sprężarki - budowa, zasada działania i przaznaczenie. Napędy oraz systemy sterowania wybranych maszyn i urządzeń. Maszyny i urządzenia do segregacji i utylizacji odpadów. 6 | 6 |
6 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Światowe, unijne i krajowe trendy zwiazane z rozwojem urządzeń stosowanych w ochronie środowiska. Podstawowe elementy maszyn i urządzeń stosowanych w technologiach ochrony gleby, powietrza i wody. Charakterystyki techniczno eksploatacykne wybranych maszym i urzadzeń oraz zasady ich działania. Podstawowe wymagania stawiane takim maszynom i urządzeniom. Dobór maszyn pod kątem realizowanych technologii stosowanych w ochronie gleby, powietrza i wody. | 12 |
12 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 6 |
A-A-2 | Przygotowanie zadanej prezentacji | 3 |
9 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestniczenie w zajęciach | 12 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów | 14 |
A-W-3 | Konsultacje | 5 |
31 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady - prezentacje multimedialne. Ćwiczenia – kierowanie i obserwacja wykonywanych zadań przez studentów. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Pozytywna ocena z kolokwium obejmującego tematykę wykładów. Pozytywna ocena z kolokwium obejmującego tematykę ćwiczeń. Aktywne uczestnictwo w zajęciach. Wagi dla poszczególnych form zajęć (wykłady - ww =1, ćwiczenia - wc=0,6) |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_C10_W01 Zna podstawy techniki kształtowania srodowiska, zna podstawowy cykl życia urzadzeń, obiektów technicznych związanych z ochroną i kształtowaniem srodowiska | — | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_C10_U01 Potrafi zaprojektować oraz zealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces typowe dla studiowanego kierunki. Potrafi dokonać wstepnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inzynierskich. | OS_1A_U05, OS_1A_U09 | — | — | C-1 | — | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_C10_K01 Dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań inżynierskich w zakresie ochrony środowiska | OS_1A_K06 | — | — | C-1 | — | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_C10_W01 Zna podstawy techniki kształtowania srodowiska, zna podstawowy cykl życia urzadzeń, obiektów technicznych związanych z ochroną i kształtowaniem srodowiska | 2,0 | Student nie zna żadnych teoretycznych p[odstaw związanych z zakresem programu przedmiotu |
3,0 | Student posiada ograniczona podstawową wiedzę w odniesieniu do programu przedmiotu | |
3,5 | Student posiada podstawową wiedzę w odniesieniu do programu przedmiotu | |
4,0 | Student ma dobrą wiedzę w odniesieniu do programu przedmiotu | |
4,5 | Student ma ponad dobrą wiedzę w odniesieniu do programu przedmiotu | |
5,0 | Student ma bardzo dobrą wiedzę w odniesieniu do programu przedmiotu |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_C10_U01 Potrafi zaprojektować oraz zealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces typowe dla studiowanego kierunki. Potrafi dokonać wstepnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inzynierskich. | 2,0 | Student nie posiada wystarczających umiejętności, w odniesieniu do zakresu programu, niezbędnych do uzyskania zaliczenia przedmiotu |
3,0 | Student posiada ograniczone, podstawowe umiejętności w odniesieniu do programu przedmiotu | |
3,5 | Student posiada podstawowe umiejętności w odniesieniu do programu przedmiotu | |
4,0 | Student opanował dobrze umiejętności w odniesieniu do programu przedmiotu | |
4,5 | Student opanował ponad dobrze umiejętności w odniesieniu do programu przedmiotu | |
5,0 | Student opanował bardzo dobrze umiejętności w odniesieniu do programu przedmiotu |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_C10_K01 Dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań inżynierskich w zakresie ochrony środowiska | 2,0 | Student nie przejawia potrzeby i nie zna możliwości ciągłego podnoszenia kompetencji |
3,0 | Student zna sposoby podnoszenia swoich kompetencji ale ich nie stosuje | |
3,5 | Student sporadycznie przejawia potrzebę podnoszenia kwalifikacji | |
4,0 | Student przejawia potrzebę podnoszenia kwalifikacji w sposób nieciągły | |
4,5 | Student przejawia potrzebę podnoszenia kwalifikacji w sposób ciągły | |
5,0 | Student przejawia potrzebę podnoszenia kwalifikacji w sposób ciągły, samodzielnie poszukując nowych sposobów realizacji tego zadania |
Literatura podstawowa
- Zarzycki R., Imberowicz M., Stalmachowski M., Wprowadzenie do inżynierii i ochrony środowiska, WN-T Warszawa, Warszawa, 2007
- Biały W., Maszynoznawstwo, WN-T Warszawa, Warszawa, 2003
Literatura dodatkowa
- Rutkowski A., Części maszyn, WSiP Warszawa, Warszawa, 1996, IV