Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N1)

Sylabus przedmiotu Matematyka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Matematyka
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Agroinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Jurij Chigariev <Jurij.Chigariev@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Sławomir Stankowski <Slawomir.Stankowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 9 1,00,59zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 9 2,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z matematyki w zakresie szkoły średniej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie umiejętności rozwiązywania zagadnień formuowanych w postaci opisu algebraicznego.
C-2Przedstawianie graficzne najważniejszych funkcji matematycznych.
C-3Zrozumienie podstawowych pojęć statystyki opisowej.
C-4Nabycie umiejętności stosowania narzędzi statystycznych do analizy danych oraz interpretowania wyników.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Działania na macierzach, obliczanie wyznaczników macierzy.2
T-A-2Rozwiązywanie układów równań liniowych.2
T-A-3Działania na wektorach, iloczyn wektorowy i skalarny.2
T-A-4Rozwiązywanie zadań z funkcji elementarnych.2
T-A-5Zaliczenie ćwiczeń z matematyki1
9
wykłady
T-W-1Macierze i wyznaczniki, układy równań liniowych.3
T-W-2Działania na wektorach.3
T-W-3Najważniejsze rodzaje funkcji matematycznych i ich wykresy.2
T-W-4Zaliczenie wykładów z matematyki.2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1udział studenta w zajęciach9
A-A-2samodzielne rozwiązywanie zadań.25
A-A-3przygotowanie do zaliczenia15
A-A-4konsultacje z nauczycielem.10
59
wykłady
A-W-1udział studenta w wykładach10
A-W-2praca własna studenta - studiowanie treści wykładów10
A-W-3przygotowanie się do zaliczenia10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe - rozwiązywanie zadań.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: egzamin
S-2Ocena formująca: sprawdziań pisemny wymagający rozwiązania zadań

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_B01_W01
Student definiuje pojęcia matematyczne i statystyczne oraz rozwiązuje zadania matematyczne i formułuje hipotezy statystyczne z zakresu nauk o środowisku.
OS_1A_W02, OS_1A_W03C-2, C-3T-W-3, T-W-2, T-W-1M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_B01_U01
Student nabędzie umiejętność wyciągania i interpretowania wniosków na podstatwie wykonanych analiz i symulacji statystycznych
OS_1A_U04C-1, C-4T-A-3, T-A-2, T-A-4, T-A-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_B01_K01
Student nabędzie kompetencje w zakresie świadomości oraz samorozwoju. Dokona samooceny w podejmowaniu właściwych decyzji.
OS_1A_K01C-1, C-2, C-3, C-4T-A-3, T-A-2, T-A-5, T-A-4, T-A-1, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-1M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_B01_W01
Student definiuje pojęcia matematyczne i statystyczne oraz rozwiązuje zadania matematyczne i formułuje hipotezy statystyczne z zakresu nauk o środowisku.
2,0
3,0Student w stopniu zadowalającym zdobył wiedzę w zakresie stosowania metod matematycznych i statystycznych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_B01_U01
Student nabędzie umiejętność wyciągania i interpretowania wniosków na podstatwie wykonanych analiz i symulacji statystycznych
2,0
3,0Student nabył w stopniu zadawalającym umiejętności analizy matematycznej i stosowania testów statystycznych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_B01_K01
Student nabędzie kompetencje w zakresie świadomości oraz samorozwoju. Dokona samooceny w podejmowaniu właściwych decyzji.
2,0
3,0Student nabył kompetencje w stopniu zadawalającym w zakresie świadomości oraz samorozwoju.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Koronacki J., Mielniczuk J., Statystyka dla studentów kierunków technicznych i przyrodniczych., WNT, Warszawa, 2002
  2. Grzegorczyk J., Matematyka, cz. I-II, Oficyna Wyd. Polit. Warszawskiej, Warszawa, 1999

Literatura dodatkowa

  1. Majkowska M., Matematyka nie tylko dla leśników, Wyd. SGGW, Warszawa, 2004
  2. Markiewska-Krawiec D., Krawiec B., Podstawy statystyki matematycznej, Wyd. AR, Szczecin, 2001
  3. Winnicki K. i in., Zbiór przykładów i zadań z matematyki dla studentów studiów zaocznych, Wyd. AR, Szczecin, 2002

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Działania na macierzach, obliczanie wyznaczników macierzy.2
T-A-2Rozwiązywanie układów równań liniowych.2
T-A-3Działania na wektorach, iloczyn wektorowy i skalarny.2
T-A-4Rozwiązywanie zadań z funkcji elementarnych.2
T-A-5Zaliczenie ćwiczeń z matematyki1
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Macierze i wyznaczniki, układy równań liniowych.3
T-W-2Działania na wektorach.3
T-W-3Najważniejsze rodzaje funkcji matematycznych i ich wykresy.2
T-W-4Zaliczenie wykładów z matematyki.2
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1udział studenta w zajęciach9
A-A-2samodzielne rozwiązywanie zadań.25
A-A-3przygotowanie do zaliczenia15
A-A-4konsultacje z nauczycielem.10
59
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1udział studenta w wykładach10
A-W-2praca własna studenta - studiowanie treści wykładów10
A-W-3przygotowanie się do zaliczenia10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_B01_W01Student definiuje pojęcia matematyczne i statystyczne oraz rozwiązuje zadania matematyczne i formułuje hipotezy statystyczne z zakresu nauk o środowisku.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W02Zna metody matematyczne oraz metody badania podstawowych wielkości fizycznych stosowane w naukach o środowisku Zna właściwości pierwiastków oraz wybranych związków organicznych i nieorganicznych. Zna podstawowe prawa chemiczne
OS_1A_W03Rozróżnia parametry statystyczne służące do opisu zjawisk i procesów zachodzących w środowisku
Cel przedmiotuC-2Przedstawianie graficzne najważniejszych funkcji matematycznych.
C-3Zrozumienie podstawowych pojęć statystyki opisowej.
Treści programoweT-W-3Najważniejsze rodzaje funkcji matematycznych i ich wykresy.
T-W-2Działania na wektorach.
T-W-1Macierze i wyznaczniki, układy równań liniowych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: egzamin
S-2Ocena formująca: sprawdziań pisemny wymagający rozwiązania zadań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu zadowalającym zdobył wiedzę w zakresie stosowania metod matematycznych i statystycznych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_B01_U01Student nabędzie umiejętność wyciągania i interpretowania wniosków na podstatwie wykonanych analiz i symulacji statystycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U04Stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i przemysłowej, potrafi przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności rozwiązywania zagadnień formuowanych w postaci opisu algebraicznego.
C-4Nabycie umiejętności stosowania narzędzi statystycznych do analizy danych oraz interpretowania wyników.
Treści programoweT-A-3Działania na wektorach, iloczyn wektorowy i skalarny.
T-A-2Rozwiązywanie układów równań liniowych.
T-A-4Rozwiązywanie zadań z funkcji elementarnych.
T-A-1Działania na macierzach, obliczanie wyznaczników macierzy.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe - rozwiązywanie zadań.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: egzamin
S-2Ocena formująca: sprawdziań pisemny wymagający rozwiązania zadań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student nabył w stopniu zadawalającym umiejętności analizy matematycznej i stosowania testów statystycznych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_B01_K01Student nabędzie kompetencje w zakresie świadomości oraz samorozwoju. Dokona samooceny w podejmowaniu właściwych decyzji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K01Ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych i chemicznych oraz wynikającą z tego potrzebę uczenia się przez całe życie. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali umiejętności.
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności rozwiązywania zagadnień formuowanych w postaci opisu algebraicznego.
C-2Przedstawianie graficzne najważniejszych funkcji matematycznych.
C-3Zrozumienie podstawowych pojęć statystyki opisowej.
C-4Nabycie umiejętności stosowania narzędzi statystycznych do analizy danych oraz interpretowania wyników.
Treści programoweT-A-3Działania na wektorach, iloczyn wektorowy i skalarny.
T-A-2Rozwiązywanie układów równań liniowych.
T-A-5Zaliczenie ćwiczeń z matematyki
T-A-4Rozwiązywanie zadań z funkcji elementarnych.
T-A-1Działania na macierzach, obliczanie wyznaczników macierzy.
T-W-3Najważniejsze rodzaje funkcji matematycznych i ich wykresy.
T-W-2Działania na wektorach.
T-W-4Zaliczenie wykładów z matematyki.
T-W-1Macierze i wyznaczniki, układy równań liniowych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe - rozwiązywanie zadań.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: egzamin
S-2Ocena formująca: sprawdziań pisemny wymagający rozwiązania zadań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student nabył kompetencje w stopniu zadawalającym w zakresie świadomości oraz samorozwoju.
3,5
4,0
4,5
5,0