Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N1)

Sylabus przedmiotu Ekologiczne metody przechowywania i przetwarzania żywności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekologiczne metody przechowywania i przetwarzania żywności
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ogrodnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Barbara Wójcik-Stopczyńska <Barbara.Wojcik-Stopczynska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 10 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 9 1,00,50zaliczenie
wykładyW6 12 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student posiada postawową wiedzę o roli rolnictwa ekologicznego w produkcji żywności oraz oddziaływaniu stosowanych procesów technologicznych na środowisko

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie studentowi wiedzy dotyczącej zasad ekologicznej produkcji żywności obejmujących dobór surowca, metod przetwarzania i utrwalania oraz pakowania i przechowywania
C-2Zapoznanie studenta z możliwościami ograniczenia chemizacji żywności na rzecz wykorzystania w przetwórstwie i przechowalnictwie naturalnych środków pochodzenia roślinnego
C-3Przekazanie studentowi wiedzy o zaletach i ograniczeniach ekologicznych metod przetwarzania i przechowywania żywności w aspekcie jej jakości, a także oddziaływania na środowisko

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Porównanie niektórych cech jakościowych wybranych surowców konwencjonalnych i ekologicznych2
T-A-2Porównanie niektórych cech jakościowych produktów konwencjonalnych i ekologicznych, przetwarzanych metodami biologicznymi2
T-A-3Ocena znaczenia niektórych zabiegów termicznych dla zachowania jakości żywności1
T-A-4Ocena konserwujących właściwości naturalnych składników roślinnych wyodrębnionych z surowców zielarskich i przyprawowych2
T-A-5Badanie wpływu naturalnych składników roślinnych na przechowywanie wybranych surowców.2
9
wykłady
T-W-1Wymagania stawiane ekologicznej produkcji żywności w świetle przepisów UE. Surowce ekologiczne podstawą ekologicznej produkcji żywności2
T-W-2Charakterystyka metod przetwarzania i utrwalania polecanych w ekologicznym przetwórstwie żywności z określeniem ich wpływu na jakość żywności oraz oddziaływania na środowisko5
T-W-3Stan aktualny i perspektywy wykorzystania środków naturalnych, zamiast substancji chemicznych syntetycznych, w produkcji surowców oraz przetwarzaniu i przechowywaniu żywności4
T-W-4Ekologiczne opakowania żywności1
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach9
A-A-2Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń9
A-A-3Przygotowanie sprawozdań z ćwiczeń7
A-A-4Studiowanie zadanej literatury5
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach12
A-W-2Przygotowanie sie do zaliczenia wykładów24
A-W-3Studiowanie literatury uzupełniajacej wykłady24
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład
M-2Dyskusja nad omawianym zagadnieniem
M-3Samodzielne i zespołowe wykonywanie zadań pod kierunkiem prowadzącego zajęcia

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny z wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny z ćwiczeń
S-3Ocena formująca: Ocena wykonania poleconych zadań

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O10-2_W01
Student zna kryteria dotyczące ekologicznego przetwarzania i przechowywania żywności oraz techniki i technologie zalecane do stosowania w produkcji żywności zaliczanej do tej kategorii, a prowadzące do szeroko pojętej poprawy jakości życia człowieka
OS_1A_W07C-1T-W-1, T-A-1, T-W-2, T-W-4M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O10-2_U01
Potrafi określić korzyści i ograniczenia związane ze stosowaniem ekologicznego przetwarzania i przechowywania żywności, w odniesieniu do jej jakości i oddziaływania na środowisko
OS_1A_U06C-3T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5M-1, M-2, M-3S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O10-2_K01
Ma świadomość rozwoju nauk biologicznych, pozwalającego na wykorzystywanie środków naturalnych w przetwarzaniu, konserwacji i przechowywaniu żywności
OS_1A_K01C-2T-A-4, T-W-3M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_O10-2_W01
Student zna kryteria dotyczące ekologicznego przetwarzania i przechowywania żywności oraz techniki i technologie zalecane do stosowania w produkcji żywności zaliczanej do tej kategorii, a prowadzące do szeroko pojętej poprawy jakości życia człowieka
2,0student nie zna kryteriów dotyczących ekologicznego przetwarzania i przechowywania żywności oraz technik i technologii stosowanych w produkcji tej kategorii zywności
3,0student w dostatecznym stopniu zna kryteria dotyczące ekologicznego przetwarzania i przechowywania żywności oraz techniki i technologie zalecane do stosowania w produkcji żywności zaliczanej do tej kategorii
3,5student w stopniu zadowalającym zna kryteria dotyczące ekologicznego przetwarzania i przechowywania żywności oraz techniki i technologie zalecane w produkcji żywności zaliczanej do tej kategorii
4,0student dobrze zna kryteria dotyczące ekologicznego przetwarzania i przechowywania żywności oraz techniki i technologie stosowane w produkcji zywności zaliczanej do tej kategorii
4,5student w stopniu więcej niż dobrym zna kryteria dotyczące ekologicznego przetwarzania i przechowywania żywności oraz techniki i technologie zalecane w produkcji żywności zaliczanej do tej kategorii
5,0student bardzo dobrze zna kryteria dotyczące ekologicznego przetwarzania i przechowywania żywności oraz techniki i technologie zalecane w produkcji żywności zaliczanej tej kategorii żywności

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_O10-2_U01
Potrafi określić korzyści i ograniczenia związane ze stosowaniem ekologicznego przetwarzania i przechowywania żywności, w odniesieniu do jej jakości i oddziaływania na środowisko
2,0student nie potrafi wskazać korzyści i ograniczeń związanych ze stosowaniem ekologicznych metod przetwarzania i przechowywania żywności
3,0student w dostatecznym stopniu potrafi wskazać korzyści i ograniczenia związane ze stosowaniem ekologicznych metod przetwarzania i przechowywania żywności, w odniesieniu do jej jakości i oddziaływania na środowisko naturalne
3,5student w stopniu zadowalajacym potrafi wskazać korzyści i ograniczenia związane ze stosowaniem ekologicznych metod przechowywania i przetwarzania żywności, w odniesieniu do jej jakości i oddziaływania na środowisko naturalne
4,0student dobrze potrafi scharakteryzować korzyści i ograniczenia związane ze stosowaniem ekologicznych metod przechowywania i przetwarzania żywności oraz potrafi określić ich wpływ na jakość żywności i środowisko naturalne
4,5student w stopniu więcej niż dobrym potrafi scharakteryzować korzyści i ograniczenia związane ze stosowaniem ekologicznych metod przetwarzania i przechowywania żywności oraz określić ich wpływ na jakość żywności i środowisko naturalne
5,0student bardzo dobrze potrafi scharakteryzować korzyści i ograniczenia związane ze stosowaniem ekologicznych metod przechowywania i przetwarzania żywności oraz określić ich wpływ na jakość żywności i środowisko naturalne

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_O10-2_K01
Ma świadomość rozwoju nauk biologicznych, pozwalającego na wykorzystywanie środków naturalnych w przetwarzaniu, konserwacji i przechowywaniu żywności
2,0student nie wykazuje świadomości rozwoju nauk biologicznych, pozwalającego na wykorzystywanie naturalnych środków w przetwarzaniu, konserwacji i przechowywaniu żywności
3,0student wykazuje w podstawowym stopniu świadomość rozwoju nauk biologicznych, pozwalającego na szersze wykorzystanie naturalnych środków w przetwarzaniu, konserwacji i przechowywaniu żywności
3,5student wykazuje zadowalającą świadomość rozwoju nauk biologicznych, pozwalającego na szersze wykorzystanie naturalnych środków w konserwacji, przetwarzaniu i przechowywaniu żywności
4,0student wykazuje dobrą świadomość rozwoju nauk biologicznych, pozwalającego na szersze wykorzystanie naturalnych w konserwacji, przetwarzaniu i przechowywaniu żywności
4,5studenta wykazuje więcej niż dobrą świadomość rozwoju nauk biologicznych, pozwalającego na szersze wykorzystanie naturalnych środków w konserwacji, przetwarzaniu i przechowywaniu żywności
5,0student wykazuje bardzo dobrą świadomość rozwoju nauk biologicznych, pozwalajacego na szersze wykorzystanie naturalnych środków w ekologicznych metodach konserwacji, przetwarzania i przechowywania żywności

Literatura podstawowa

  1. Kumider J. Zielnica J., Ekologiczne aspekty pozyskiwania i przetwarzania żywności, Wyd. Akademii ekonomicznej w Poznaniu, Poznań, 2004
  2. Lada E.H., Podstawy przetwórstwa spożywczego, WSiP, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Zina M., Utrwalanie i przechowywanie żywności, Wyd. Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów, 2008

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Porównanie niektórych cech jakościowych wybranych surowców konwencjonalnych i ekologicznych2
T-A-2Porównanie niektórych cech jakościowych produktów konwencjonalnych i ekologicznych, przetwarzanych metodami biologicznymi2
T-A-3Ocena znaczenia niektórych zabiegów termicznych dla zachowania jakości żywności1
T-A-4Ocena konserwujących właściwości naturalnych składników roślinnych wyodrębnionych z surowców zielarskich i przyprawowych2
T-A-5Badanie wpływu naturalnych składników roślinnych na przechowywanie wybranych surowców.2
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wymagania stawiane ekologicznej produkcji żywności w świetle przepisów UE. Surowce ekologiczne podstawą ekologicznej produkcji żywności2
T-W-2Charakterystyka metod przetwarzania i utrwalania polecanych w ekologicznym przetwórstwie żywności z określeniem ich wpływu na jakość żywności oraz oddziaływania na środowisko5
T-W-3Stan aktualny i perspektywy wykorzystania środków naturalnych, zamiast substancji chemicznych syntetycznych, w produkcji surowców oraz przetwarzaniu i przechowywaniu żywności4
T-W-4Ekologiczne opakowania żywności1
12

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach9
A-A-2Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń9
A-A-3Przygotowanie sprawozdań z ćwiczeń7
A-A-4Studiowanie zadanej literatury5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach12
A-W-2Przygotowanie sie do zaliczenia wykładów24
A-W-3Studiowanie literatury uzupełniajacej wykłady24
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_O10-2_W01Student zna kryteria dotyczące ekologicznego przetwarzania i przechowywania żywności oraz techniki i technologie zalecane do stosowania w produkcji żywności zaliczanej do tej kategorii, a prowadzące do szeroko pojętej poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W07Zna podstawy metod, technik technologii pozwalających kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka. Zna narzędzia i materiały pozwalające wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka. Rozróżnia typowe technologie inżynierskie w zakresie ochrony i kształtowania środowiska.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie studentowi wiedzy dotyczącej zasad ekologicznej produkcji żywności obejmujących dobór surowca, metod przetwarzania i utrwalania oraz pakowania i przechowywania
Treści programoweT-W-1Wymagania stawiane ekologicznej produkcji żywności w świetle przepisów UE. Surowce ekologiczne podstawą ekologicznej produkcji żywności
T-A-1Porównanie niektórych cech jakościowych wybranych surowców konwencjonalnych i ekologicznych
T-W-2Charakterystyka metod przetwarzania i utrwalania polecanych w ekologicznym przetwórstwie żywności z określeniem ich wpływu na jakość żywności oraz oddziaływania na środowisko
T-W-4Ekologiczne opakowania żywności
Metody nauczaniaM-1Wykład
M-2Dyskusja nad omawianym zagadnieniem
M-3Samodzielne i zespołowe wykonywanie zadań pod kierunkiem prowadzącego zajęcia
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny z wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny z ćwiczeń
S-3Ocena formująca: Ocena wykonania poleconych zadań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie zna kryteriów dotyczących ekologicznego przetwarzania i przechowywania żywności oraz technik i technologii stosowanych w produkcji tej kategorii zywności
3,0student w dostatecznym stopniu zna kryteria dotyczące ekologicznego przetwarzania i przechowywania żywności oraz techniki i technologie zalecane do stosowania w produkcji żywności zaliczanej do tej kategorii
3,5student w stopniu zadowalającym zna kryteria dotyczące ekologicznego przetwarzania i przechowywania żywności oraz techniki i technologie zalecane w produkcji żywności zaliczanej do tej kategorii
4,0student dobrze zna kryteria dotyczące ekologicznego przetwarzania i przechowywania żywności oraz techniki i technologie stosowane w produkcji zywności zaliczanej do tej kategorii
4,5student w stopniu więcej niż dobrym zna kryteria dotyczące ekologicznego przetwarzania i przechowywania żywności oraz techniki i technologie zalecane w produkcji żywności zaliczanej do tej kategorii
5,0student bardzo dobrze zna kryteria dotyczące ekologicznego przetwarzania i przechowywania żywności oraz techniki i technologie zalecane w produkcji żywności zaliczanej tej kategorii żywności
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_O10-2_U01Potrafi określić korzyści i ograniczenia związane ze stosowaniem ekologicznego przetwarzania i przechowywania żywności, w odniesieniu do jej jakości i oddziaływania na środowisko
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U06Dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na jakość środowiska. Ocenia dobrostan zwierząt oraz zagrożenia dla środowiska i człowieka wynikające z koncentracji produkcji rolnej i przemysłowej. Zna zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów, potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej.
Cel przedmiotuC-3Przekazanie studentowi wiedzy o zaletach i ograniczeniach ekologicznych metod przetwarzania i przechowywania żywności w aspekcie jej jakości, a także oddziaływania na środowisko
Treści programoweT-A-1Porównanie niektórych cech jakościowych wybranych surowców konwencjonalnych i ekologicznych
T-A-2Porównanie niektórych cech jakościowych produktów konwencjonalnych i ekologicznych, przetwarzanych metodami biologicznymi
T-A-3Ocena znaczenia niektórych zabiegów termicznych dla zachowania jakości żywności
T-A-4Ocena konserwujących właściwości naturalnych składników roślinnych wyodrębnionych z surowców zielarskich i przyprawowych
T-A-5Badanie wpływu naturalnych składników roślinnych na przechowywanie wybranych surowców.
Metody nauczaniaM-1Wykład
M-2Dyskusja nad omawianym zagadnieniem
M-3Samodzielne i zespołowe wykonywanie zadań pod kierunkiem prowadzącego zajęcia
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny z ćwiczeń
S-3Ocena formująca: Ocena wykonania poleconych zadań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi wskazać korzyści i ograniczeń związanych ze stosowaniem ekologicznych metod przetwarzania i przechowywania żywności
3,0student w dostatecznym stopniu potrafi wskazać korzyści i ograniczenia związane ze stosowaniem ekologicznych metod przetwarzania i przechowywania żywności, w odniesieniu do jej jakości i oddziaływania na środowisko naturalne
3,5student w stopniu zadowalajacym potrafi wskazać korzyści i ograniczenia związane ze stosowaniem ekologicznych metod przechowywania i przetwarzania żywności, w odniesieniu do jej jakości i oddziaływania na środowisko naturalne
4,0student dobrze potrafi scharakteryzować korzyści i ograniczenia związane ze stosowaniem ekologicznych metod przechowywania i przetwarzania żywności oraz potrafi określić ich wpływ na jakość żywności i środowisko naturalne
4,5student w stopniu więcej niż dobrym potrafi scharakteryzować korzyści i ograniczenia związane ze stosowaniem ekologicznych metod przetwarzania i przechowywania żywności oraz określić ich wpływ na jakość żywności i środowisko naturalne
5,0student bardzo dobrze potrafi scharakteryzować korzyści i ograniczenia związane ze stosowaniem ekologicznych metod przechowywania i przetwarzania żywności oraz określić ich wpływ na jakość żywności i środowisko naturalne
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_O10-2_K01Ma świadomość rozwoju nauk biologicznych, pozwalającego na wykorzystywanie środków naturalnych w przetwarzaniu, konserwacji i przechowywaniu żywności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K01Ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych i chemicznych oraz wynikającą z tego potrzebę uczenia się przez całe życie. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali umiejętności.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z możliwościami ograniczenia chemizacji żywności na rzecz wykorzystania w przetwórstwie i przechowalnictwie naturalnych środków pochodzenia roślinnego
Treści programoweT-A-4Ocena konserwujących właściwości naturalnych składników roślinnych wyodrębnionych z surowców zielarskich i przyprawowych
T-W-3Stan aktualny i perspektywy wykorzystania środków naturalnych, zamiast substancji chemicznych syntetycznych, w produkcji surowców oraz przetwarzaniu i przechowywaniu żywności
Metody nauczaniaM-1Wykład
M-2Dyskusja nad omawianym zagadnieniem
M-3Samodzielne i zespołowe wykonywanie zadań pod kierunkiem prowadzącego zajęcia
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny z wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny z ćwiczeń
S-3Ocena formująca: Ocena wykonania poleconych zadań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie wykazuje świadomości rozwoju nauk biologicznych, pozwalającego na wykorzystywanie naturalnych środków w przetwarzaniu, konserwacji i przechowywaniu żywności
3,0student wykazuje w podstawowym stopniu świadomość rozwoju nauk biologicznych, pozwalającego na szersze wykorzystanie naturalnych środków w przetwarzaniu, konserwacji i przechowywaniu żywności
3,5student wykazuje zadowalającą świadomość rozwoju nauk biologicznych, pozwalającego na szersze wykorzystanie naturalnych środków w konserwacji, przetwarzaniu i przechowywaniu żywności
4,0student wykazuje dobrą świadomość rozwoju nauk biologicznych, pozwalającego na szersze wykorzystanie naturalnych w konserwacji, przetwarzaniu i przechowywaniu żywności
4,5studenta wykazuje więcej niż dobrą świadomość rozwoju nauk biologicznych, pozwalającego na szersze wykorzystanie naturalnych środków w konserwacji, przetwarzaniu i przechowywaniu żywności
5,0student wykazuje bardzo dobrą świadomość rozwoju nauk biologicznych, pozwalajacego na szersze wykorzystanie naturalnych środków w ekologicznych metodach konserwacji, przetwarzania i przechowywania żywności