Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N1)
Sylabus przedmiotu Rolnicze i pozarolnicze obciążenia środowiska:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Rolnicze i pozarolnicze obciążenia środowiska | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Renata Gamrat <Renata.Gamrat@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Elżbieta Dusza-Zwolińska <Elzbieta.Dusza@zut.edu.pl>, Joanna Podlasińska <Joanna.Podlasinska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Przed rozpoczęciem nauki student powinien posiadać ppodstawowa wiedzę z zakresu ekologii, chemii środowiskowej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawowymi zagrożeniami dla srodowiska wynikającycmi z prowadzenia gospodarki rolnej i przemysłowej |
C-2 | Zapoznanie studentów z zasadami rolnictwa ekolgicznego i świadomości ekologicznej związanej z działalnością antropogeniczną człowieka |
C-3 | Przygotowanie i prowadzenie prezentacji dotyczących wybranych zagadnień z działalności rolniczej i przemysłowej |
C-4 | Ukształtowanie umiejętności z zakresu oceny właściwych elementów w środowisku agrarnym lub przemysłowym |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Zjawiska związane z obiegiem pestycydów w środowisku. Kumulacja pestycydów w łańcuchu pokarmowym. | 2 |
T-A-2 | Ocena działalności rolniczej na środowisko przyrodnicze – projekt (praca z mapą) | 1 |
T-A-3 | Ołów i cynk w roślinach i w glebach w sąsiedztwie szlaków komunikacyjnych. | 2 |
T-A-4 | Zmiany w środowisku w następstwie emisji hut metali kolorowych. | 1 |
6 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Udział rolnictwa w emisji gazów cieplarnianych. | 2 |
T-W-2 | Znaczenie zadrzewień w ograniczaniu emisji gazów cieplarnianych, inne działania przeciwdziałające emisji tych gazów. | 2 |
T-W-3 | Klasyfikacja zanieczyszczeń. Przenoszenie się zanieczyszczeń (źródła, drogi, miejsca gromadzenia). Zanieczyszczenia transgraniczne. Krajowe i regionalne ogniska zanieczyszczeń. Obszary ekologicznego zagrożenia | 3 |
T-W-4 | Negatywne skutki nieracjonalnego nawożenia roślin nawozami mineralnymi oraz organicznymi. | 2 |
T-W-5 | Wpływ wydobywania miedzi oraz zanieczyszczeń emitowanych na przez huty metali kolorowych na środowisko. | 2 |
T-W-6 | Zaliczenie wykładów | 1 |
12 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych | 15 |
A-A-2 | Opracowywanie zadań domowych | 5 |
A-A-3 | Przygotowanie prezentacji multimedialnej z wybranego zagadnienia | 5 |
A-A-4 | Przygotowywanie sie studenta do zaliczenia pisemnego z części ćwiczeniowej przedmiotu | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział Studenta w wykładach | 20 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów przez Studenta | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie Studenta do zaliczenia końcowego z części wykładowej | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne |
M-2 | Metody programowe z uzyciem podrecznika programowego do przedmiotu |
M-3 | Metody aktywizujące z wykorzystaniem dyskusji dydaktycznej |
M-4 | Metody projektów |
M-5 | Metody pogadanek |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie z części ćwiczeniowej po 2-3 odbytych zajęciach |
S-2 | Ocena formująca: potwierdzenie obecności na zajęciach, aprobata |
S-3 | Ocena formująca: wykonywanie na ocenę zadań domowych |
S-4 | Ocena formująca: aktywność na zajęciach w części pogadanek |
S-5 | Ocena formująca: Umiejętne zaprezentowanie przez Studenta wykonanej przez siebie prezentacji multimedialnej |
S-6 | Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć Studenta dodtycząca przeanalizowanych treści ćwiczeniowych |
S-7 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne ze zrealizowanych treści wykładowych |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_D03_W01 Student potrafi wyjaśnić zależności na temat czynników mogących wpływać na na prawidłowe funkcjinowanie krajobrazu rolniczego i przemysłowego. Student rozumie jak cykl pierwiastów biochemicznych obecnych w danych siedlisku może kształtować warunki środowiska przyrodniczego | OS_1A_W10, OS_1A_W11 | — | — | C-1, C-2, C-4, C-3 | T-W-4, T-W-5, T-A-2, T-A-3, T-A-4 | M-1, M-3 | S-1, S-2, S-5, S-7 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_D03_U01 Student zna techniki umożliwiające ocenę siedliska rolniczego i przemysłowego, a także będzie potrafił ocenić zasadność ich użycia. Student posiada umiejętność weryfikacji danych literaturowych dotyczących zagadnień związanych zagrożeniami rolniczymi i przemyslowymi dla środowiska przyrodniczego | OS_1A_U06, OS_1A_U10 | — | — | C-1, C-2, C-4 | T-W-4, T-W-5, T-A-3, T-A-4 | M-1, M-4, M-5 | S-3, S-5, S-6 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_D03_K04 Student po zrealizowaniu przedmiotu będzie potrafił docenić walory estetyczne krajobrazu zurbanizowanego i rolniczego nie poddanych czynnikom negatywnym | OS_1A_K04 | — | — | C-4 | T-A-1, T-A-2 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-5, S-6, S-7 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_D03_W01 Student potrafi wyjaśnić zależności na temat czynników mogących wpływać na na prawidłowe funkcjinowanie krajobrazu rolniczego i przemysłowego. Student rozumie jak cykl pierwiastów biochemicznych obecnych w danych siedlisku może kształtować warunki środowiska przyrodniczego | 2,0 | |
3,0 | Student wyjaśnia zależności na temat czynników mogących wpływać na prawidłowe funkcjonowanie krajobrazu rolniczego i przemysłowego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_D03_U01 Student zna techniki umożliwiające ocenę siedliska rolniczego i przemysłowego, a także będzie potrafił ocenić zasadność ich użycia. Student posiada umiejętność weryfikacji danych literaturowych dotyczących zagadnień związanych zagrożeniami rolniczymi i przemyslowymi dla środowiska przyrodniczego | 2,0 | |
3,0 | Student zna techniki oceny siedliska rolniczego i przemysłowego, w nieznacznym stopniu potrafi ocenić zasadność ich wykorzystania | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_D03_K04 Student po zrealizowaniu przedmiotu będzie potrafił docenić walory estetyczne krajobrazu zurbanizowanego i rolniczego nie poddanych czynnikom negatywnym | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi ocenić prawidlowo walory estetyczne krajobrazu zurbanizowanego i rolniczego nie poddanym czynnikom negatywnym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Czuba R. (red.), Nawożenie mineralne roślin uprawnych, Zakł. Chem. Police., Police, 1996, I
- Bieszczad S., Sobota J., Zagrożenia, ochrona i kształtowanie środowiska przyrodniczo-rolniczego, Wyd. AR Wrocław., Wrocław, 2003, I
- Falencka-Jabłońska J., Zagrożenia środowiska przyrodniczego w Polsce a rolnictwo i gospodarka żywnościowa, Fundacja Centrum Edukacji Wsi, Warszawa, 1991, I
- Borowiec S., Biologiczne skutki chemizacji rolnictwa, Wyd. AR Szczecin, Szczecin, 1985, I
Literatura dodatkowa
- Kantowicz E., Walewski A, Zmiany klimatyczne - efekt cieplarniany - rolnictwo, Zesz. Eduk. 6, Wyd. IMUZ: 37-50, Falenty, 2000, I
- Zajączkowski K. 2000., Rola zadrzewień w kształtowaniu przyrodniczych warunków rolniczej przestrzeni produkcyjnej oraz akumulacji węgla z atmosfery., Zesz. Eduk. 6, Wyd. IMUZ: 72-84, Falenty, 2000, I
- Zabłocki Z., Fudali E., Podlasińska J., Kiepas-Kokot A., Pozarolnicze obciążenia środowiska., Wyd. Akademii Rolniczej w Szczecinie., Szczecin, 1998, I
- Campbell B., Ekologia człowieka - Rolnictwo i zanieczyszczenia środowiska, PWN, Warszawa, 1995, I
- Hamann J., Gleba- maszyna- roślina, PWN, Warszawa, 1978, I