Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N1)

Sylabus przedmiotu Gleboznawstwo:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Gleboznawstwo
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Ryszard Malinowski <Ryszard.Malinowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Grzegorz Jarnuszewski <Grzegorz.Jarnuszewski@zut.edu.pl>, Edward Meller <Edward.Meller@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 9 1,00,20zaliczenie
wykładyW3 18 2,00,50egzamin
ćwiczenia audytoryjneA3 6 1,00,20zaliczenie
zajęcia terenoweT3 3 1,00,10zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe zagadnienia z zakresu chemii, fizyki, biochemii oraz mikrobiologii gleb.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie powstawania i funkcjonowania minerałów skał i gleb z uwzglednieniem podziału na jednostki systematyczne oraz oceny właściwości fizycznych i chemicznych gleb, a także wykształcenie umiejetności rozpoznawania gleb i oceny ich powiązania z szata roślinną.
C-2Poznanie powstawania i funkcjonowania gleb.
C-3Umiejętność określania żyzności gleb.
C-4Poznanie sposobów klasyfikacji i bonitacji gleb.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Ocena niektórych właściwości fizycznych gleb oraz wyliczanie retencji wodnej gleb.2
T-A-2Klasy bonitacyjne i kompleksy przydatnosci rolniczej gleb w oparciu o opis "skrzynkowych" profili glebowych2
T-A-3Treść, podział i wykorzystanie map gleboznawczych - przykłady.2
6
laboratoria
T-L-1Oznaczanie składu granulometrycznego gleb metodą organoleptyczną oraz zdolności magazynowania wody i powietrza przez utwory glebowe.2
T-L-2Metody oznaczania odczynu gleb i ich wykorzystanie do opisu właściwości gleb.2
T-L-3Pomiar kwasowości hydrolitycznej gleb oraz dobór i wyliczenie dawki nawozu wapniowego1
T-L-4Oznaczanie sumy zasad wymiennych i wyliczanie całkowitej pojemności wymiennej gleb.1
T-L-5Oznaczanie cech morfologicznych, procesów glebotwórczych i podstawowych właściwości gleb na monolitach.3
9
zajęcia terenowe
T-T-1Określanie cech morfologicznych, przynależności typologicznej i wartości produkcyjnej gleb w terenie.3
3
wykłady
T-W-1Właściwości fizyczne gleb i ich związek z produktywnością.2
T-W-2Substancja organiczna oraz jej funkcja w glebie.2
T-W-3Sorpcyjne właściwości gleb-koloidy glebowe, naturalne i antropogeniczne czynniki kształtujące skład kationowy kompleksu sorpcyjnego.2
T-W-4Odczyn gleby i jego wpływ na wartość produkcyjną gleby.2
T-W-5Budowa i cechy morfologiczne gleb.2
T-W-6Powstawanie gleb - czynniki i procesy glebotwórcze kształtujące morfologię i własciwości gleb.6
T-W-7Klasy bonitacyjne i kompleksy przydatności rolniczej gleb.1
T-W-8Treść, podział i wykorzystanie map gleboznawczych.1
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w zajeciach6
A-A-2Konsultacje.5
A-A-3Praca własna.19
30
laboratoria
A-L-1Udział w zajęciach9
A-L-2Studiowanie literatury specjalistycznej.5
A-L-3Praca własna.10
A-L-4Przygotowanie do zaliczeń6
30
zajęcia terenowe
A-T-1udział w zajęciach3
A-T-2przygotowanie do zajęć15
A-T-3opracowanie wyników prac terenowych12
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.18
A-W-2Praca własna.20
A-W-3przygotowanie do zaliczenia17
A-W-4studiowanie literatury5
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, przedstawiający - zagadnienia teoretyczne.
M-2Prezentacje multimedialne.
M-3Praca w grupach - praca z okazami minerałów i skał.
M-4Dyskusja dydaktyczna.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące zdobytą wiedzę na wykładach.
S-2Ocena formująca: Metoda formująco-podsumująca, zaliczenie pisemne ćwiczeń.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_C08_W01
W zakresie wiedzy student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu geologii i gleboznawstwa. Potrafi zakwalifikować badaną glebę zgodnie z obowiązującą systematyką gleb.
OS_1A_W08, OS_1A_W09, OS_1A_W11C-1, C-2T-L-5, T-W-5, T-W-6, T-L-1, T-T-1, T-W-7, T-L-2, T-A-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_C08_U01
Posiada umiejętność interpretacji wyników podstawowych analiz gleb. Posiada umiejętność korzystania z systemów oceny wartości gleby i użytkowania gleb.
OS_1A_U01, OS_1A_U05C-3T-L-5, T-W-5, T-W-3, T-L-1, T-W-1, T-A-2, T-L-3, T-A-1, T-A-3, T-W-4, T-W-6, T-W-8, T-L-4, T-W-7, T-L-2, T-W-2M-4, M-3S-1, S-2
OS_1A_C08_U02
Student potrafi rozpoznawać minerały, skały i gleby, które wpływają na rozwój specyficznych zbiorowisk roślinnych.
OS_1A_U05C-3, C-4T-A-2, T-A-3M-4, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_C08_K01
Pośiada świadomość znaczenia i rolę gleby w środowisku przyrodniczym oraz w żywieniu organizmów żywych i skutków wynikających z nie przestrzegania zasad ochrony środowiska.
OS_1A_K02C-4, C-2T-W-2, T-A-2, T-W-6, T-W-8, T-W-7, T-A-3M-4, M-3S-1
OS_1A_C08_K02
Wykazuje zrozumienie podstawowych procesów geologicznych i glebotwórczych.
OS_1A_K02C-3, C-4, C-2T-A-2, T-L-2, T-A-3M-4, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_C08_W01
W zakresie wiedzy student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu geologii i gleboznawstwa. Potrafi zakwalifikować badaną glebę zgodnie z obowiązującą systematyką gleb.
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_C08_U01
Posiada umiejętność interpretacji wyników podstawowych analiz gleb. Posiada umiejętność korzystania z systemów oceny wartości gleby i użytkowania gleb.
2,0
3,0Student posiada umiejetności w stopniu podstawowym interpretacji wyników podstawowych analiz gleb. Student potrafi w stopniu zadawalajacym korzystać z systemów oceny wartości gleb.
3,5
4,0
4,5
5,0
OS_1A_C08_U02
Student potrafi rozpoznawać minerały, skały i gleby, które wpływają na rozwój specyficznych zbiorowisk roślinnych.
2,0
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_C08_K01
Pośiada świadomość znaczenia i rolę gleby w środowisku przyrodniczym oraz w żywieniu organizmów żywych i skutków wynikających z nie przestrzegania zasad ochrony środowiska.
2,0
3,050% wymaganej trści zestawu pytań
3,5
4,0
4,5
5,0
OS_1A_C08_K02
Wykazuje zrozumienie podstawowych procesów geologicznych i glebotwórczych.
2,0
3,0W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę w sposób nieudolny na każdym z jej etapów W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Saturnin Zawadzki, Gleboznawstwo, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa, 1999, ISBN 83-09-01561-5, Praca zbiorowa
  2. Andrzej Mocek,Stanisław Drzymała,Piotr Maszner, Geneza,analiza i klasyfikacja gleb, Wydawnictwo Akademii Rolniczej im.Augusta Cieszkowskiego w Poznaniu, BONAMI:Poznań, 1997, ISBN 83-7160-025-9, brak

Literatura dodatkowa

  1. Ryszard Turski,Anna Słowińska-Jurkiewicz,Jerzy Hetman, Zarys Gleboznawstwa, Akademii Rolniczej w Lublinie, Lublin, 1999, ISBN 83-86761-97-0, brak
  2. Koćmit A., Niedźwiecki E., Zabłocki Z., gleboznawstwo z elementami geologii., AR Szczecin, Szczecin, 1997

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Ocena niektórych właściwości fizycznych gleb oraz wyliczanie retencji wodnej gleb.2
T-A-2Klasy bonitacyjne i kompleksy przydatnosci rolniczej gleb w oparciu o opis "skrzynkowych" profili glebowych2
T-A-3Treść, podział i wykorzystanie map gleboznawczych - przykłady.2
6

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Oznaczanie składu granulometrycznego gleb metodą organoleptyczną oraz zdolności magazynowania wody i powietrza przez utwory glebowe.2
T-L-2Metody oznaczania odczynu gleb i ich wykorzystanie do opisu właściwości gleb.2
T-L-3Pomiar kwasowości hydrolitycznej gleb oraz dobór i wyliczenie dawki nawozu wapniowego1
T-L-4Oznaczanie sumy zasad wymiennych i wyliczanie całkowitej pojemności wymiennej gleb.1
T-L-5Oznaczanie cech morfologicznych, procesów glebotwórczych i podstawowych właściwości gleb na monolitach.3
9

Treści programowe - zajęcia terenowe

KODTreść programowaGodziny
T-T-1Określanie cech morfologicznych, przynależności typologicznej i wartości produkcyjnej gleb w terenie.3
3

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Właściwości fizyczne gleb i ich związek z produktywnością.2
T-W-2Substancja organiczna oraz jej funkcja w glebie.2
T-W-3Sorpcyjne właściwości gleb-koloidy glebowe, naturalne i antropogeniczne czynniki kształtujące skład kationowy kompleksu sorpcyjnego.2
T-W-4Odczyn gleby i jego wpływ na wartość produkcyjną gleby.2
T-W-5Budowa i cechy morfologiczne gleb.2
T-W-6Powstawanie gleb - czynniki i procesy glebotwórcze kształtujące morfologię i własciwości gleb.6
T-W-7Klasy bonitacyjne i kompleksy przydatności rolniczej gleb.1
T-W-8Treść, podział i wykorzystanie map gleboznawczych.1
18

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w zajeciach6
A-A-2Konsultacje.5
A-A-3Praca własna.19
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w zajęciach9
A-L-2Studiowanie literatury specjalistycznej.5
A-L-3Praca własna.10
A-L-4Przygotowanie do zaliczeń6
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - zajęcia terenowe

KODForma aktywnościGodziny
A-T-1udział w zajęciach3
A-T-2przygotowanie do zajęć15
A-T-3opracowanie wyników prac terenowych12
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.18
A-W-2Praca własna.20
A-W-3przygotowanie do zaliczenia17
A-W-4studiowanie literatury5
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_C08_W01W zakresie wiedzy student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu geologii i gleboznawstwa. Potrafi zakwalifikować badaną glebę zgodnie z obowiązującą systematyką gleb.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W08Ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego, zna zasady zrównoważonego użytkowania środowiska z uwzględnieniem dbałości o różnorodność biologiczną oraz ma wiedzę o zagrożeniach środowiska przyrodniczego. Zna typowe technologie inżynierskie w zakresie ochrony i kształtowania środowiska.
OS_1A_W09Opisuje zmiany i zagrożenie środowiska spowodowane działalnością człowieka na powierzchni ziemi i w glebach
OS_1A_W11Zna naturalne i antropogeniczne źródła oraz cykle pierwiastków biogenicznych w środowisku
Cel przedmiotuC-1Poznanie powstawania i funkcjonowania minerałów skał i gleb z uwzglednieniem podziału na jednostki systematyczne oraz oceny właściwości fizycznych i chemicznych gleb, a także wykształcenie umiejetności rozpoznawania gleb i oceny ich powiązania z szata roślinną.
C-2Poznanie powstawania i funkcjonowania gleb.
Treści programoweT-L-5Oznaczanie cech morfologicznych, procesów glebotwórczych i podstawowych właściwości gleb na monolitach.
T-W-5Budowa i cechy morfologiczne gleb.
T-W-6Powstawanie gleb - czynniki i procesy glebotwórcze kształtujące morfologię i własciwości gleb.
T-L-1Oznaczanie składu granulometrycznego gleb metodą organoleptyczną oraz zdolności magazynowania wody i powietrza przez utwory glebowe.
T-T-1Określanie cech morfologicznych, przynależności typologicznej i wartości produkcyjnej gleb w terenie.
T-W-7Klasy bonitacyjne i kompleksy przydatności rolniczej gleb.
T-L-2Metody oznaczania odczynu gleb i ich wykorzystanie do opisu właściwości gleb.
T-A-1Ocena niektórych właściwości fizycznych gleb oraz wyliczanie retencji wodnej gleb.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, przedstawiający - zagadnienia teoretyczne.
M-2Prezentacje multimedialne.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące zdobytą wiedzę na wykładach.
S-2Ocena formująca: Metoda formująco-podsumująca, zaliczenie pisemne ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_C08_U01Posiada umiejętność interpretacji wyników podstawowych analiz gleb. Posiada umiejętność korzystania z systemów oceny wartości gleby i użytkowania gleb.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł. Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich, posiada umiejętność stosowania metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych.
OS_1A_U05Wykonuje samodzielnie lub w zespole pod kierunkiem opiekuna proste zadania badawcze związane z obserwacjami środowiskowymi. Prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski, potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne. Potrafi zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi.
Cel przedmiotuC-3Umiejętność określania żyzności gleb.
Treści programoweT-L-5Oznaczanie cech morfologicznych, procesów glebotwórczych i podstawowych właściwości gleb na monolitach.
T-W-5Budowa i cechy morfologiczne gleb.
T-W-3Sorpcyjne właściwości gleb-koloidy glebowe, naturalne i antropogeniczne czynniki kształtujące skład kationowy kompleksu sorpcyjnego.
T-L-1Oznaczanie składu granulometrycznego gleb metodą organoleptyczną oraz zdolności magazynowania wody i powietrza przez utwory glebowe.
T-W-1Właściwości fizyczne gleb i ich związek z produktywnością.
T-A-2Klasy bonitacyjne i kompleksy przydatnosci rolniczej gleb w oparciu o opis "skrzynkowych" profili glebowych
T-L-3Pomiar kwasowości hydrolitycznej gleb oraz dobór i wyliczenie dawki nawozu wapniowego
T-A-1Ocena niektórych właściwości fizycznych gleb oraz wyliczanie retencji wodnej gleb.
T-A-3Treść, podział i wykorzystanie map gleboznawczych - przykłady.
T-W-4Odczyn gleby i jego wpływ na wartość produkcyjną gleby.
T-W-6Powstawanie gleb - czynniki i procesy glebotwórcze kształtujące morfologię i własciwości gleb.
T-W-8Treść, podział i wykorzystanie map gleboznawczych.
T-L-4Oznaczanie sumy zasad wymiennych i wyliczanie całkowitej pojemności wymiennej gleb.
T-W-7Klasy bonitacyjne i kompleksy przydatności rolniczej gleb.
T-L-2Metody oznaczania odczynu gleb i ich wykorzystanie do opisu właściwości gleb.
T-W-2Substancja organiczna oraz jej funkcja w glebie.
Metody nauczaniaM-4Dyskusja dydaktyczna.
M-3Praca w grupach - praca z okazami minerałów i skał.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące zdobytą wiedzę na wykładach.
S-2Ocena formująca: Metoda formująco-podsumująca, zaliczenie pisemne ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada umiejetności w stopniu podstawowym interpretacji wyników podstawowych analiz gleb. Student potrafi w stopniu zadawalajacym korzystać z systemów oceny wartości gleb.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_C08_U02Student potrafi rozpoznawać minerały, skały i gleby, które wpływają na rozwój specyficznych zbiorowisk roślinnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U05Wykonuje samodzielnie lub w zespole pod kierunkiem opiekuna proste zadania badawcze związane z obserwacjami środowiskowymi. Prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski, potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne. Potrafi zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi.
Cel przedmiotuC-3Umiejętność określania żyzności gleb.
C-4Poznanie sposobów klasyfikacji i bonitacji gleb.
Treści programoweT-A-2Klasy bonitacyjne i kompleksy przydatnosci rolniczej gleb w oparciu o opis "skrzynkowych" profili glebowych
T-A-3Treść, podział i wykorzystanie map gleboznawczych - przykłady.
Metody nauczaniaM-4Dyskusja dydaktyczna.
M-3Praca w grupach - praca z okazami minerałów i skał.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące zdobytą wiedzę na wykładach.
S-2Ocena formująca: Metoda formująco-podsumująca, zaliczenie pisemne ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_C08_K01Pośiada świadomość znaczenia i rolę gleby w środowisku przyrodniczym oraz w żywieniu organizmów żywych i skutków wynikających z nie przestrzegania zasad ochrony środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K02Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Potrafi zorganizować pracę w grupie. Przestrzega zasad etyki przy zbieraniu i opisywaniu potrzebnych danych
Cel przedmiotuC-4Poznanie sposobów klasyfikacji i bonitacji gleb.
C-2Poznanie powstawania i funkcjonowania gleb.
Treści programoweT-W-2Substancja organiczna oraz jej funkcja w glebie.
T-A-2Klasy bonitacyjne i kompleksy przydatnosci rolniczej gleb w oparciu o opis "skrzynkowych" profili glebowych
T-W-6Powstawanie gleb - czynniki i procesy glebotwórcze kształtujące morfologię i własciwości gleb.
T-W-8Treść, podział i wykorzystanie map gleboznawczych.
T-W-7Klasy bonitacyjne i kompleksy przydatności rolniczej gleb.
T-A-3Treść, podział i wykorzystanie map gleboznawczych - przykłady.
Metody nauczaniaM-4Dyskusja dydaktyczna.
M-3Praca w grupach - praca z okazami minerałów i skał.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące zdobytą wiedzę na wykładach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,050% wymaganej trści zestawu pytań
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_C08_K02Wykazuje zrozumienie podstawowych procesów geologicznych i glebotwórczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K02Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Potrafi zorganizować pracę w grupie. Przestrzega zasad etyki przy zbieraniu i opisywaniu potrzebnych danych
Cel przedmiotuC-3Umiejętność określania żyzności gleb.
C-4Poznanie sposobów klasyfikacji i bonitacji gleb.
C-2Poznanie powstawania i funkcjonowania gleb.
Treści programoweT-A-2Klasy bonitacyjne i kompleksy przydatnosci rolniczej gleb w oparciu o opis "skrzynkowych" profili glebowych
T-L-2Metody oznaczania odczynu gleb i ich wykorzystanie do opisu właściwości gleb.
T-A-3Treść, podział i wykorzystanie map gleboznawczych - przykłady.
Metody nauczaniaM-4Dyskusja dydaktyczna.
M-3Praca w grupach - praca z okazami minerałów i skał.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące zdobytą wiedzę na wykładach.
S-2Ocena formująca: Metoda formująco-podsumująca, zaliczenie pisemne ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę w sposób nieudolny na każdym z jej etapów W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela.
3,5
4,0
4,5
5,0