Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N1)

Sylabus przedmiotu Oceny oddziaływania na środowisko:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Oceny oddziaływania na środowisko
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Malinowska <Katarzyna.Malinowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Katarzyna Malinowska <Katarzyna.Malinowska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 9 1,00,44zaliczenie
wykładyW7 12 2,00,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student musi posiadac wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego oraz o jego zagrożeniach, znac typowe technologie inżynierskie w zakresie ochrony i kształtowania środowiska, znac podstawowe regulacje prawne dotyczące ochrony środowiska

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie umiejętności identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływajacych na jakośc środowiska, posiadanie umiejętności inwentaryzacji i waloryzacji zasobów przyrodniczych oraz posługiwania się współczesnymi metodami informatycznymi do oceny zagrożeń środowiska,umie posługiwac się aktami prawnymi, potrafi określa priorytety służące realizacji przedsiewzięcia, potrafi podejmowa decyzje o sposobach oceny i ochrony środowiska.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Omówienie zasad kwalifikacji przedsięwzięc, zgodnośc z Dyrektywą i Rozporzadzeniem Rady Ministrów. Samodzielne zakwalifikowanie przykładowych przedsięwzięc wybranych z listy.2
T-A-2Analiza treści raportu na wybranym przykładzie. Przygotowanie streszczenia raportu ooś dla celów udziału społeczeństwa w postępowaniu lokalizacyjnym.4
T-A-3Opracowanie raportu dla wybranego przez studenta przedsięwzięcia.3
9
wykłady
T-W-1Regulacje prawne Ocen Oddziaływania na środowisko - akty prawne normujące procedury procedury OOŚ.1
T-W-2Udział społeczeństwa w postępowaniu ocen oddziaływania przedsięwzięć na środowisko. Rodzaje ocen oddziaływania na środowisko. Istota i zasady strategicznej oceny oddziaływania na środowisko2
T-W-3Procedura OOŚ dla planowanych przedsięwzięć mogocych zawsze znacząco oddziaływać na środowisko oraz przedsięwzięć mogących potencjalnie oddziaływać na środowisko. Zakres, forma i rola raportu OOŚ.2
T-W-4Ocena oddziaływania przedsięwzięcia na obszarach Natura 2000.1
T-W-5Metody prognozowania zmian w środowisku stosowane dla celu raportu.1
T-W-6Zakres i szczegółowość informacji przyrodniczych w raporcie OOŚ. Obszary ograniczonego użytkowania.1
T-W-7Procedura w sprawie trzansgenicznej oceny oddziaływania na środowisko. Lista kontrolna do testowania oddziaływań, przykłady oddziaływań które uznane są za znaczące.2
T-W-8Zasady waloryzacji środowiska przyrodniczego na trasie inwestycji liniowych. OOŚ dla obiektów komunalnych. Ocena uciążliwości zapachowej.2
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-A-2Konsultacje2
A-A-3Aktywny udział w dyskusji5
A-A-4studiowanie literatury przedmiotu15
31
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach12
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury25
A-W-3Konsultacje10
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia12
59

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora
M-3Praca w zespołach 2-3 osobowych
M-4Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: zaliczanie kolejnych tematów ćwiczeniowych
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_D17_W01
W wyniky przeprowadzonych zajęc student powinien byc w stanie zdefiniowa kategorie przedsięwzięc wymagających przeprowadzenia procesuOOŚ, rozpoznac źródła uciążliwości dla środowiska, scharakteryzowac środowisko, opisac oddziaływanie na poszczególne elementy środowiska,wybrac i zaproponowac metody w tym techniczne ograniczenia uciążliwości, zdefiniowa elementy i sposoby monitoringu, podsumowac oceę wpływu na środowisko.
OS_1A_W08C-1T-W-8, T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-W-7, T-W-3, T-W-2M-4, M-1, M-3S-2, S-1
OS_1A_D17_W02
W wyniku prowadzonych zajęc student powinien byc w stanie zidentyfikowac i wskazac akty prawne niezbędne w OOŚ
OS_1A_W12C-1T-A-1, T-W-1M-4, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_D17_U01
Student potrafi sprawnie korzystac z narzędzi i metod prognozowania zmian w środowisku
OS_1A_U02C-1T-W-5M-4S-1
OS_1A_D17_U03
Student umie oszacowac wartości przyrodnicze i krajobrazowe analizowanego terenu
OS_1A_U08C-1T-W-8, T-W-4, T-W-3, T-A-2M-4, M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_D17_K01
W wyniku odbytych zajęc student ma zdolnośc do postrzegania relacji - realizacja przedsiewzięc a ochrona środowiska.
OS_1A_K03C-1T-A-3, T-A-2M-4, M-3S-1
OS_1A_D17_K02
W wyniku przeprowadzonych zajec student ma aktywną postawę do pracy w zespole, ma świadomośc wpływu zapisów raportu z OOŚ na decyzje środowiskowe
OS_1A_K05C-1T-A-3, T-W-3, T-A-2M-4, M-3S-1
OS_1A_D17_K03
Student w wyniku odbytych zajęc posiada zdolnośc do oceny skutków nieprawidlowo wykonanego raportu, posiada świadomośc znaczenia tego opracowania. Ma aktywna postawę do pracy w zespole
OS_1A_K06C-1T-A-2, T-W-3M-4, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_D17_W01
W wyniky przeprowadzonych zajęc student powinien byc w stanie zdefiniowa kategorie przedsięwzięc wymagających przeprowadzenia procesuOOŚ, rozpoznac źródła uciążliwości dla środowiska, scharakteryzowac środowisko, opisac oddziaływanie na poszczególne elementy środowiska,wybrac i zaproponowac metody w tym techniczne ograniczenia uciążliwości, zdefiniowa elementy i sposoby monitoringu, podsumowac oceę wpływu na środowisko.
2,0
3,0student zna podstawy klasyfikacji, nie potrafi w pełni okreslic zakresu raport
3,5
4,0
4,5
5,0
OS_1A_D17_W02
W wyniku prowadzonych zajęc student powinien byc w stanie zidentyfikowac i wskazac akty prawne niezbędne w OOŚ
2,0
3,0student zna częśc aktów prawnych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_D17_U01
Student potrafi sprawnie korzystac z narzędzi i metod prognozowania zmian w środowisku
2,0
3,0student umie korzystać z części metod prognozowania lecz niewystarczającej dla celu raportu
3,5
4,0
4,5
5,0
OS_1A_D17_U03
Student umie oszacowac wartości przyrodnicze i krajobrazowe analizowanego terenu
2,0
3,0student umie stosować metody szacowania wartosci przyrodniczych i krajobrazowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_D17_K01
W wyniku odbytych zajęc student ma zdolnośc do postrzegania relacji - realizacja przedsiewzięc a ochrona środowiska.
2,0
3,0student dostrzega zależności pomiędzy realizacją przedsiewziecia a środowiskiem lecz nie w pełni je umie określic
3,5
4,0
4,5
5,0
OS_1A_D17_K02
W wyniku przeprowadzonych zajec student ma aktywną postawę do pracy w zespole, ma świadomośc wpływu zapisów raportu z OOŚ na decyzje środowiskowe
2,0
3,0student pracuje w zespole
3,5
4,0
4,5
5,0
OS_1A_D17_K03
Student w wyniku odbytych zajęc posiada zdolnośc do oceny skutków nieprawidlowo wykonanego raportu, posiada świadomośc znaczenia tego opracowania. Ma aktywna postawę do pracy w zespole
2,0
3,0student wykonuje raport o niewłaściwym zakresie oceniając go jako pełny
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Witold Lenart, Andrzej Tyszecki, Poradnik przeprowadzania Ocen Oddziaływania na Środowisko, EKO-KONSULT, Gdańsk, 1998, 1
  2. Prace zbiorowe, Problemy ocen środowiskowych, Biuro Projektowo-Doradcze EKO-KONSULT, Gdańsk, 2011, Kwartalnik
  3. Ewa Florkiewicz, Andrzej Tyszecki, Postępowanie w sprawie OOŚ przy podejmowaniu decyzji administracyjnych, EKO-KONSULT, Gdańsk, 2002, 1

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Omówienie zasad kwalifikacji przedsięwzięc, zgodnośc z Dyrektywą i Rozporzadzeniem Rady Ministrów. Samodzielne zakwalifikowanie przykładowych przedsięwzięc wybranych z listy.2
T-A-2Analiza treści raportu na wybranym przykładzie. Przygotowanie streszczenia raportu ooś dla celów udziału społeczeństwa w postępowaniu lokalizacyjnym.4
T-A-3Opracowanie raportu dla wybranego przez studenta przedsięwzięcia.3
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Regulacje prawne Ocen Oddziaływania na środowisko - akty prawne normujące procedury procedury OOŚ.1
T-W-2Udział społeczeństwa w postępowaniu ocen oddziaływania przedsięwzięć na środowisko. Rodzaje ocen oddziaływania na środowisko. Istota i zasady strategicznej oceny oddziaływania na środowisko2
T-W-3Procedura OOŚ dla planowanych przedsięwzięć mogocych zawsze znacząco oddziaływać na środowisko oraz przedsięwzięć mogących potencjalnie oddziaływać na środowisko. Zakres, forma i rola raportu OOŚ.2
T-W-4Ocena oddziaływania przedsięwzięcia na obszarach Natura 2000.1
T-W-5Metody prognozowania zmian w środowisku stosowane dla celu raportu.1
T-W-6Zakres i szczegółowość informacji przyrodniczych w raporcie OOŚ. Obszary ograniczonego użytkowania.1
T-W-7Procedura w sprawie trzansgenicznej oceny oddziaływania na środowisko. Lista kontrolna do testowania oddziaływań, przykłady oddziaływań które uznane są za znaczące.2
T-W-8Zasady waloryzacji środowiska przyrodniczego na trasie inwestycji liniowych. OOŚ dla obiektów komunalnych. Ocena uciążliwości zapachowej.2
12

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-A-2Konsultacje2
A-A-3Aktywny udział w dyskusji5
A-A-4studiowanie literatury przedmiotu15
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach12
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury25
A-W-3Konsultacje10
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia12
59
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_D17_W01W wyniky przeprowadzonych zajęc student powinien byc w stanie zdefiniowa kategorie przedsięwzięc wymagających przeprowadzenia procesuOOŚ, rozpoznac źródła uciążliwości dla środowiska, scharakteryzowac środowisko, opisac oddziaływanie na poszczególne elementy środowiska,wybrac i zaproponowac metody w tym techniczne ograniczenia uciążliwości, zdefiniowa elementy i sposoby monitoringu, podsumowac oceę wpływu na środowisko.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W08Ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego, zna zasady zrównoważonego użytkowania środowiska z uwzględnieniem dbałości o różnorodność biologiczną oraz ma wiedzę o zagrożeniach środowiska przyrodniczego. Zna typowe technologie inżynierskie w zakresie ochrony i kształtowania środowiska.
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływajacych na jakośc środowiska, posiadanie umiejętności inwentaryzacji i waloryzacji zasobów przyrodniczych oraz posługiwania się współczesnymi metodami informatycznymi do oceny zagrożeń środowiska,umie posługiwac się aktami prawnymi, potrafi określa priorytety służące realizacji przedsiewzięcia, potrafi podejmowa decyzje o sposobach oceny i ochrony środowiska.
Treści programoweT-W-8Zasady waloryzacji środowiska przyrodniczego na trasie inwestycji liniowych. OOŚ dla obiektów komunalnych. Ocena uciążliwości zapachowej.
T-W-4Ocena oddziaływania przedsięwzięcia na obszarach Natura 2000.
T-W-6Zakres i szczegółowość informacji przyrodniczych w raporcie OOŚ. Obszary ograniczonego użytkowania.
T-W-5Metody prognozowania zmian w środowisku stosowane dla celu raportu.
T-W-7Procedura w sprawie trzansgenicznej oceny oddziaływania na środowisko. Lista kontrolna do testowania oddziaływań, przykłady oddziaływań które uznane są za znaczące.
T-W-3Procedura OOŚ dla planowanych przedsięwzięć mogocych zawsze znacząco oddziaływać na środowisko oraz przedsięwzięć mogących potencjalnie oddziaływać na środowisko. Zakres, forma i rola raportu OOŚ.
T-W-2Udział społeczeństwa w postępowaniu ocen oddziaływania przedsięwzięć na środowisko. Rodzaje ocen oddziaływania na środowisko. Istota i zasady strategicznej oceny oddziaływania na środowisko
Metody nauczaniaM-4Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykład informacyjny
M-3Praca w zespołach 2-3 osobowych
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-1Ocena formująca: zaliczanie kolejnych tematów ćwiczeniowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student zna podstawy klasyfikacji, nie potrafi w pełni okreslic zakresu raport
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_D17_W02W wyniku prowadzonych zajęc student powinien byc w stanie zidentyfikowac i wskazac akty prawne niezbędne w OOŚ
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W12Zna podstawowe regulacje prawne i ekonomiczne w działalności gospodarczej, edukacyjnej, badawczej oraz potrafi definiować metody zarządzania środowiskiem
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływajacych na jakośc środowiska, posiadanie umiejętności inwentaryzacji i waloryzacji zasobów przyrodniczych oraz posługiwania się współczesnymi metodami informatycznymi do oceny zagrożeń środowiska,umie posługiwac się aktami prawnymi, potrafi określa priorytety służące realizacji przedsiewzięcia, potrafi podejmowa decyzje o sposobach oceny i ochrony środowiska.
Treści programoweT-A-1Omówienie zasad kwalifikacji przedsięwzięc, zgodnośc z Dyrektywą i Rozporzadzeniem Rady Ministrów. Samodzielne zakwalifikowanie przykładowych przedsięwzięc wybranych z listy.
T-W-1Regulacje prawne Ocen Oddziaływania na środowisko - akty prawne normujące procedury procedury OOŚ.
Metody nauczaniaM-4Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-1Ocena formująca: zaliczanie kolejnych tematów ćwiczeniowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student zna częśc aktów prawnych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_D17_U01Student potrafi sprawnie korzystac z narzędzi i metod prognozowania zmian w środowisku
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U02Posługuje się współczesnymi metodami informatycznymi do oceny zagrożeń środowiska
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływajacych na jakośc środowiska, posiadanie umiejętności inwentaryzacji i waloryzacji zasobów przyrodniczych oraz posługiwania się współczesnymi metodami informatycznymi do oceny zagrożeń środowiska,umie posługiwac się aktami prawnymi, potrafi określa priorytety służące realizacji przedsiewzięcia, potrafi podejmowa decyzje o sposobach oceny i ochrony środowiska.
Treści programoweT-W-5Metody prognozowania zmian w środowisku stosowane dla celu raportu.
Metody nauczaniaM-4Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczanie kolejnych tematów ćwiczeniowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student umie korzystać z części metod prognozowania lecz niewystarczającej dla celu raportu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_D17_U03Student umie oszacowac wartości przyrodnicze i krajobrazowe analizowanego terenu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U08Inwentaryzuje i waloryzuje zasoby przyrody. Zna i potrafi sporządzać bilanse związane z prawidłowym funkcjonowaniem ekosystemów.
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływajacych na jakośc środowiska, posiadanie umiejętności inwentaryzacji i waloryzacji zasobów przyrodniczych oraz posługiwania się współczesnymi metodami informatycznymi do oceny zagrożeń środowiska,umie posługiwac się aktami prawnymi, potrafi określa priorytety służące realizacji przedsiewzięcia, potrafi podejmowa decyzje o sposobach oceny i ochrony środowiska.
Treści programoweT-W-8Zasady waloryzacji środowiska przyrodniczego na trasie inwestycji liniowych. OOŚ dla obiektów komunalnych. Ocena uciążliwości zapachowej.
T-W-4Ocena oddziaływania przedsięwzięcia na obszarach Natura 2000.
T-W-3Procedura OOŚ dla planowanych przedsięwzięć mogocych zawsze znacząco oddziaływać na środowisko oraz przedsięwzięć mogących potencjalnie oddziaływać na środowisko. Zakres, forma i rola raportu OOŚ.
T-A-2Analiza treści raportu na wybranym przykładzie. Przygotowanie streszczenia raportu ooś dla celów udziału społeczeństwa w postępowaniu lokalizacyjnym.
Metody nauczaniaM-4Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczanie kolejnych tematów ćwiczeniowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student umie stosować metody szacowania wartosci przyrodniczych i krajobrazowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_D17_K01W wyniku odbytych zajęc student ma zdolnośc do postrzegania relacji - realizacja przedsiewzięc a ochrona środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K03Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania badawczego.
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływajacych na jakośc środowiska, posiadanie umiejętności inwentaryzacji i waloryzacji zasobów przyrodniczych oraz posługiwania się współczesnymi metodami informatycznymi do oceny zagrożeń środowiska,umie posługiwac się aktami prawnymi, potrafi określa priorytety służące realizacji przedsiewzięcia, potrafi podejmowa decyzje o sposobach oceny i ochrony środowiska.
Treści programoweT-A-3Opracowanie raportu dla wybranego przez studenta przedsięwzięcia.
T-A-2Analiza treści raportu na wybranym przykładzie. Przygotowanie streszczenia raportu ooś dla celów udziału społeczeństwa w postępowaniu lokalizacyjnym.
Metody nauczaniaM-4Dyskusja dydaktyczna
M-3Praca w zespołach 2-3 osobowych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczanie kolejnych tematów ćwiczeniowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student dostrzega zależności pomiędzy realizacją przedsiewziecia a środowiskiem lecz nie w pełni je umie określic
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_D17_K02W wyniku przeprowadzonych zajec student ma aktywną postawę do pracy w zespole, ma świadomośc wpływu zapisów raportu z OOŚ na decyzje środowiskowe
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K05W sposób odpowiedzialny i kompetentny potrafi podjąć decyzję o sposobach oceny i ochrony środowiska. Pracuje samodzielnie i w zespole
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływajacych na jakośc środowiska, posiadanie umiejętności inwentaryzacji i waloryzacji zasobów przyrodniczych oraz posługiwania się współczesnymi metodami informatycznymi do oceny zagrożeń środowiska,umie posługiwac się aktami prawnymi, potrafi określa priorytety służące realizacji przedsiewzięcia, potrafi podejmowa decyzje o sposobach oceny i ochrony środowiska.
Treści programoweT-A-3Opracowanie raportu dla wybranego przez studenta przedsięwzięcia.
T-W-3Procedura OOŚ dla planowanych przedsięwzięć mogocych zawsze znacząco oddziaływać na środowisko oraz przedsięwzięć mogących potencjalnie oddziaływać na środowisko. Zakres, forma i rola raportu OOŚ.
T-A-2Analiza treści raportu na wybranym przykładzie. Przygotowanie streszczenia raportu ooś dla celów udziału społeczeństwa w postępowaniu lokalizacyjnym.
Metody nauczaniaM-4Dyskusja dydaktyczna
M-3Praca w zespołach 2-3 osobowych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczanie kolejnych tematów ćwiczeniowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student pracuje w zespole
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_D17_K03Student w wyniku odbytych zajęc posiada zdolnośc do oceny skutków nieprawidlowo wykonanego raportu, posiada świadomośc znaczenia tego opracowania. Ma aktywna postawę do pracy w zespole
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K06Dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań inżynieryjnych w zakresie ochrony środowiska. Jest otwarty na krytykę i potrafi w sposób komunikatywny przedstawić swoje poglądy.
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływajacych na jakośc środowiska, posiadanie umiejętności inwentaryzacji i waloryzacji zasobów przyrodniczych oraz posługiwania się współczesnymi metodami informatycznymi do oceny zagrożeń środowiska,umie posługiwac się aktami prawnymi, potrafi określa priorytety służące realizacji przedsiewzięcia, potrafi podejmowa decyzje o sposobach oceny i ochrony środowiska.
Treści programoweT-A-2Analiza treści raportu na wybranym przykładzie. Przygotowanie streszczenia raportu ooś dla celów udziału społeczeństwa w postępowaniu lokalizacyjnym.
T-W-3Procedura OOŚ dla planowanych przedsięwzięć mogocych zawsze znacząco oddziaływać na środowisko oraz przedsięwzięć mogących potencjalnie oddziaływać na środowisko. Zakres, forma i rola raportu OOŚ.
Metody nauczaniaM-4Dyskusja dydaktyczna
M-3Praca w zespołach 2-3 osobowych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczanie kolejnych tematów ćwiczeniowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student wykonuje raport o niewłaściwym zakresie oceniając go jako pełny
3,5
4,0
4,5
5,0