Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona i kształtowanie środowiska (S3)
Sylabus przedmiotu Seminarium prowadzone przez kierownika SD:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona i kształtowanie środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | trzeciego stopnia |
Stopnień naukowy absolwenta | doktor | ||
Obszary studiów | studia trzeciego stopnia | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Seminarium prowadzone przez kierownika SD | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Meteorologii, Botaniki i Kształtowania Terenów Zieleni | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Bożena Michalska <Bozena.Michalska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ogólna znajomość problematyki w studiowanej dyscyplinie |
W-2 | Znajomość języka obcego w stopniu umożliwiającym studiowanie obcojęzycznej literatury z zakresu wykonywanej pracy doktorskiej. |
W-3 | Predyspozycje do samodzielnego zgłębiania wiedzy w celu poszukiwania nowych rozwiązań problemów naukowych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Wdrożenie doktoranta do prezentacji własnych wyników badań i krytycznej oceny osiągnięć w trakcie dyskusji z uczestnikami seminarium. |
C-2 | Wdrożenie doktoranta do ustawicznego śledzenia oraz uwzględniania w swoich badaniach światowych osiągnięć naukowych w dyscyplinie, w której wykonywany jest doktorat. |
C-3 | Systematyczna praca mająca na celu publikowanie wyników własnych badań oraz ich prezentacji na konferencjach i seminariach naukowych, a także zabieganie o staże naukowe w ośrodkach krajowych lub zagranicznych, przodujących w dyscyplinie wykonywanego doktoratu. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
seminaria | ||
T-S-1 | Prezentacje wstępnych wyników pracy uzyskanych po pierwszym roku badań. Zbieranie literatury, przedstawianie najważniejszych osiągnięć krajowych i światowych związanych z problemem badawczym. Przygotowywanie się doktoranta do seminarium przed otwarciem przewodu doktorskiego. Dyskusje po prezentacjach multimedialnych. | 10 |
10 | ||
seminaria | ||
T-S-1 | Prezentacje pierwszych rozdziałów pracy doktorskiej. Kontynuacja publikowania wyników własnych osiągnięć naukowych. Próba formułowania wniosków końcowych. Dyskusje nad osiągniętymi wynikami pracy. | 10 |
10 | ||
seminaria | ||
T-S-1 | Prezentacja naukowych zainteresowań doktorantów. Dyskusja nad przyjętymi roboczymi tematami prac doktorskich w oparciu o studiowaną krajową i światową literaturę związaną z dyscypliną doktoratu. Precyzowanie celów badawczych pracy doktorskiej. Dyskusje z udziałem doktorantów z różnych dyscyplin naukowych | 10 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
seminaria | ||
A-S-1 | Udział w seminariach | 10 |
A-S-2 | Zbieranie i studiowanie literatury | 5 |
A-S-3 | Opracowywanie uzyskanych wyników badań | 10 |
A-S-4 | Przygotowanie prezentacji multimedialnych | 5 |
30 | ||
seminaria | ||
A-S-1 | Uczestnictwo w seminariach | 10 |
A-S-2 | Opracowywanie przeglądu literatury, materiałów i metod opracowań oraz analizy dotychczas otrzymanych wyników pracy. | 15 |
A-S-3 | Przygotowywanie materiałów do publikacji lub wystąpień zewnętrznych (konferencje, seminaria, warsztaty) | 3 |
A-S-4 | Przygotowywanie prezentacji multimedialnych | 2 |
30 | ||
seminaria | ||
A-S-1 | Udział w seminariach | 10 |
A-S-2 | Przygotowanie prezentacji multimedialnych | 5 |
A-S-3 | Studiowanie najnowszej literatury | 10 |
A-S-4 | Zgłębianie wiedzy związanej z częścią eksperymentalną pracy doktorskiej | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Prezentacja multimedialna poszczególnych rozdziałów lub całości pracy doktorskiej. |
M-2 | Dyskusja pomiędzy uczestnikami seminarium związana z prezentowanymi wynikami badań pracy doktorskiej. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena kreatywności doktoranta, sposobu prezentacji wyników, wykorzystanych materiałów (z cytowaniem najnowszej literatury przedmiotu badań), formułowania myśli i czytelności przekazywanych treści. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena zaangażowania i udziału w dyskusjach nad prezentowaną tematyką badawczą z dziedziny nauk rolniczych. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
OKS_3-_D01_W01 Posiada pogłębioną, specjalistyczną wiedzę z zakresu tematyki i metod prowadzonych badań, opracowań wyników i formułowania wniosków, przygotowywania publikacji i sposobów prezentacji uzyskanych wyników w konfrontacji z najnowszą literaturą krajową i zagraniczną. | OKS_3-_W01, OKS_3-_W09 | — | C-3, C-2, C-1 | T-S-1, T-S-1, T-S-1 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
OKS_3-_D01_U01 Umiejętność samodzielnego prowadzenia badań, krytycznej oceny uzyskanych wyników, poszukiwania nowych rozwiązań, opracowywania wyników badań własnych do publikacji w różnych czasopismach (w tym zagranicznych) oraz do prezentacji na konferencjach i seminariach naukowych. Umiejętność prowadzenia dyskusji i nawiązywania kontaktów naukowych. | OKS_3-_U01, OKS_3-_U09 | — | C-3, C-2, C-1 | T-S-1, T-S-1, T-S-1 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
OKS_3-_D01_K01 Jest kreatywny w rozwiązywaniu problemów naukowych, ma świadomość znaczenia nauki dla postępu cywilizacyjnego, społecznego i gospodarczego. Posiada nawyk wdrażania nowych rozwiązań badawczych. | OKS_3-_K01 | — | C-3, C-2, C-1 | T-S-1, T-S-1, T-S-1 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OKS_3-_D01_W01 Posiada pogłębioną, specjalistyczną wiedzę z zakresu tematyki i metod prowadzonych badań, opracowań wyników i formułowania wniosków, przygotowywania publikacji i sposobów prezentacji uzyskanych wyników w konfrontacji z najnowszą literaturą krajową i zagraniczną. | 2,0 | |
3,0 | Doktorant posiada podstawową wiedzę w zakresie tematyki wykonywanej pracy doktorskiej, metod prowadzenia badań, sposobów opracowywania wyników, orientuje się w najnowszej literaturze krajowej i zagranicznej związanej z daną dyscypliną badawczą. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OKS_3-_D01_U01 Umiejętność samodzielnego prowadzenia badań, krytycznej oceny uzyskanych wyników, poszukiwania nowych rozwiązań, opracowywania wyników badań własnych do publikacji w różnych czasopismach (w tym zagranicznych) oraz do prezentacji na konferencjach i seminariach naukowych. Umiejętność prowadzenia dyskusji i nawiązywania kontaktów naukowych. | 2,0 | |
3,0 | Doktorant, w zakresie podstawowym, posiada umiejetność samodzielnego prowadzenia badań naukowych, opracowywania i prezentacji wyników. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OKS_3-_D01_K01 Jest kreatywny w rozwiązywaniu problemów naukowych, ma świadomość znaczenia nauki dla postępu cywilizacyjnego, społecznego i gospodarczego. Posiada nawyk wdrażania nowych rozwiązań badawczych. | 2,0 | |
3,0 | Doktorant posiada w podstawowym stopniu świadomość ustawicznego dokształcania się i rozwiązywania trudnych problemów naukowych, a także znaczenia kontaktów pozauczelnianych w wymianie myśli naukowej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Tadeusz Mendel, Metodyka pisania prac doktorskich, CONTACT, Warszawa, 2010
Literatura dodatkowa
- Bolesław Wojciechowicz (redaktor)., Praca promotora z doktorantem: materiały konwersatorium., Wydawnictwo Instytutu Technologii Eksploatacji, Radom, 1997