Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona i kształtowanie środowiska (S3)

Sylabus przedmiotu Filogenetyka – zasady i wykorzystanie filogenetycznej systematyki:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona i kształtowanie środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom trzeciego stopnia
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów studia trzeciego stopnia
Profil
Moduł
Przedmiot Filogenetyka – zasady i wykorzystanie filogenetycznej systematyki
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Ochrony Roślin
Nauczyciel odpowiedzialny Janusz Błaszkowski <Janusz.Blaszkowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Iwona Adamska <Iwona.Adamska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
konwersatoriaK6 14 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student posiada podstawowe wiadomości z zakresu genetyki.
W-2Student posiada podstawowe wiadomości z zakresu botaniki i ochrony środowiska.
W-3Student posiada podstawowe wiadomości z zakresu ekologii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z celami i zasadami filogenetyki
C-2Poznanie filogenetycznych hipotez.
C-3Zapoznanie z metodami stosowanymi w badaniach filogenetycznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
konwersatoria
T-K-1Organizmy i grupowanie organizmów.2
T-K-2Rodzaje filogenetycznych hipotez.2
T-K-3Koncepcje gatunku.1
T-K-4Takson naturalny.1
T-K-5Monofilogeneza, parafilogeneza i polifilogeneza.2
T-K-6Rodzaje drzew filogenetycznych.1
T-K-7Cechy i homologia.1
T-K-8Okazy i ich przechowywanie.1
T-K-9Publikowanie i zasady nomenklatury.1
T-K-10Izolowanie, oczyszczanie, klonowanie i sekwencjonowanie DNA z grzybów.2
14

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
konwersatoria
A-K-1uczestnictwo w zajęciach12
A-K-2studiowanie literatury8
A-K-3przygotowanie do zaliczenia przedmiotu5
A-K-4udział w zaliczeniu2
A-K-5konsultacje3
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład konwersatoryjny z wykorzystaniem środków multimedialnych.
M-2Dyskusja dydaktyczna.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie sprawdzianu podsumowującego wiedzę zdobytą w czasie zajęć
S-2Ocena formująca: Ocena za udział w dyskusji.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OKS_3-_C06-3_W01
Posiada wiedzę na temat nowoczesnych technik filogenetycznych stosowanych w systematyce organizmów i sposobów zastosowania osiagnięć badawczych w procesach technologicznych i produkcyjnych
OKS_3-_W01, OKS_3-_W03, OKS_3-_W05C-1, C-2, C-3T-K-1, T-K-10, T-K-9, T-K-3, T-K-4, T-K-8, T-K-5, T-K-6, T-K-7, T-K-2M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OKS_3-_C06-3_U01
Posiada umiejętność formułowania nowych koncepcji i określania problemów badawczych oraz dobierania do ich rozwiązania odpowiednich nowoczenych technik badawczych
OKS_3-_U01C-1, C-2, C-3T-K-1, T-K-10, T-K-9, T-K-3, T-K-4, T-K-8, T-K-5, T-K-6, T-K-7, T-K-2M-2, M-1S-1, S-2
OKS_3-_C06-3_U02
Posiada umiejętność poszukiwania i stosowania najnowocześniejszych technik filogenetycznych w systematyce organizmów
OKS_3-_U06, OKS_3-_U05C-1, C-2, C-3T-K-1, T-K-10, T-K-9, T-K-3, T-K-4, T-K-8, T-K-5, T-K-6, T-K-7, T-K-2M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OKS_3-_C06-3_K01
Ma świadomość i potrzebę samodoskonalenia się i dokształcania oraz rozwijania własnych umiejętności, a także wymiany obserwacji z innymi osobami tworzącymi wspólnotę naukową i zawodową. Jest otwarty na stosowanie nowoczesnych technologii w procesach badawczych.
OKS_3-_K01, OKS_3-_K04C-1, C-2, C-3T-K-1, T-K-10, T-K-9, T-K-3, T-K-4, T-K-8, T-K-5, T-K-6, T-K-7, T-K-2M-2, M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OKS_3-_C06-3_W01
Posiada wiedzę na temat nowoczesnych technik filogenetycznych stosowanych w systematyce organizmów i sposobów zastosowania osiagnięć badawczych w procesach technologicznych i produkcyjnych
2,0
3,0posiada wiedzę na temat nowoczesnych technik stosowanych w systematyce organizmów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OKS_3-_C06-3_U01
Posiada umiejętność formułowania nowych koncepcji i określania problemów badawczych oraz dobierania do ich rozwiązania odpowiednich nowoczenych technik badawczych
2,0
3,0Posiada umiejętność dobierania nowoczesnych technik badawczych do rozwiązania określonego problemu badawczego
3,5
4,0
4,5
5,0
OKS_3-_C06-3_U02
Posiada umiejętność poszukiwania i stosowania najnowocześniejszych technik filogenetycznych w systematyce organizmów
2,0
3,0Posiada umiejętność poszukiwania informacji o najnowocześniejszych technikach stosowanych w systematyce organizmów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OKS_3-_C06-3_K01
Ma świadomość i potrzebę samodoskonalenia się i dokształcania oraz rozwijania własnych umiejętności, a także wymiany obserwacji z innymi osobami tworzącymi wspólnotę naukową i zawodową. Jest otwarty na stosowanie nowoczesnych technologii w procesach badawczych.
2,0
3,0Ma świadomość i potrzebę dokształcania się i rozwijania własnych umiejetności, jest otwarty na nowoczesne technologie
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Hall B. G., Łatwe drzewa filogenetyczne. Poradnik użytkownika, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2008
  2. Wiley E. O., Lieberman B. S., Phylogenetics. The theory of phylogenetic systematics., Wiley-Blackwell, 2011, 2nd ed.

Literatura dodatkowa

  1. Winter P. C., Hickey G. I., Flechter H. L., Krótkie wykłady. Genetyka, PWN, Warszawa, 2008
  2. Brown T. A., Genomy, PWN, Warszawa, 2001
  3. Węgleński P., Genetyka molekularna, PWN, Warszawa, 2007
  4. Żuk B., Wierzbicki H., Zatoń-Dobrowolska M., Genetyka populacji i metody hodowlane, PWRiL, 2011

Treści programowe - konwersatoria

KODTreść programowaGodziny
T-K-1Organizmy i grupowanie organizmów.2
T-K-2Rodzaje filogenetycznych hipotez.2
T-K-3Koncepcje gatunku.1
T-K-4Takson naturalny.1
T-K-5Monofilogeneza, parafilogeneza i polifilogeneza.2
T-K-6Rodzaje drzew filogenetycznych.1
T-K-7Cechy i homologia.1
T-K-8Okazy i ich przechowywanie.1
T-K-9Publikowanie i zasady nomenklatury.1
T-K-10Izolowanie, oczyszczanie, klonowanie i sekwencjonowanie DNA z grzybów.2
14

Formy aktywności - konwersatoria

KODForma aktywnościGodziny
A-K-1uczestnictwo w zajęciach12
A-K-2studiowanie literatury8
A-K-3przygotowanie do zaliczenia przedmiotu5
A-K-4udział w zaliczeniu2
A-K-5konsultacje3
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOKS_3-_C06-3_W01Posiada wiedzę na temat nowoczesnych technik filogenetycznych stosowanych w systematyce organizmów i sposobów zastosowania osiagnięć badawczych w procesach technologicznych i produkcyjnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOKS_3-_W01Ma wiedzę specjalistyczną z zakresu biologii, chemii, matematyki i fizyki pozwalającą na interpretację procesów fizycznych, chemicznych i biologicznych zachodzących w biosferze i środowisku abiotycznym.
OKS_3-_W03Wykazuje oryginalne i twórcze podejście do rozwiązywania problemów ochrony środowiska, produkcji roślinnej, ogrodniczej i inżynierii środowiska i wdrażania osiągnięć badań naukowych.
OKS_3-_W05Ma zintegrowaną wiedzę pozwalającą na organizację badań naukowych, uwzględniających dobór odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów prowadzących do zrównoważonego wykorzystania potencjału przyrody oraz poprawy jakości życia człowieka.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z celami i zasadami filogenetyki
C-2Poznanie filogenetycznych hipotez.
C-3Zapoznanie z metodami stosowanymi w badaniach filogenetycznych.
Treści programoweT-K-1Organizmy i grupowanie organizmów.
T-K-10Izolowanie, oczyszczanie, klonowanie i sekwencjonowanie DNA z grzybów.
T-K-9Publikowanie i zasady nomenklatury.
T-K-3Koncepcje gatunku.
T-K-4Takson naturalny.
T-K-8Okazy i ich przechowywanie.
T-K-5Monofilogeneza, parafilogeneza i polifilogeneza.
T-K-6Rodzaje drzew filogenetycznych.
T-K-7Cechy i homologia.
T-K-2Rodzaje filogenetycznych hipotez.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna.
M-1Wykład konwersatoryjny z wykorzystaniem środków multimedialnych.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie sprawdzianu podsumowującego wiedzę zdobytą w czasie zajęć
S-2Ocena formująca: Ocena za udział w dyskusji.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0posiada wiedzę na temat nowoczesnych technik stosowanych w systematyce organizmów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOKS_3-_C06-3_U01Posiada umiejętność formułowania nowych koncepcji i określania problemów badawczych oraz dobierania do ich rozwiązania odpowiednich nowoczenych technik badawczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOKS_3-_U01Posiada umiejętność krytycznej analizy i oceny informacji, pozwalających na formułowanie nowych myśli i koncepcji.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z celami i zasadami filogenetyki
C-2Poznanie filogenetycznych hipotez.
C-3Zapoznanie z metodami stosowanymi w badaniach filogenetycznych.
Treści programoweT-K-1Organizmy i grupowanie organizmów.
T-K-10Izolowanie, oczyszczanie, klonowanie i sekwencjonowanie DNA z grzybów.
T-K-9Publikowanie i zasady nomenklatury.
T-K-3Koncepcje gatunku.
T-K-4Takson naturalny.
T-K-8Okazy i ich przechowywanie.
T-K-5Monofilogeneza, parafilogeneza i polifilogeneza.
T-K-6Rodzaje drzew filogenetycznych.
T-K-7Cechy i homologia.
T-K-2Rodzaje filogenetycznych hipotez.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna.
M-1Wykład konwersatoryjny z wykorzystaniem środków multimedialnych.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie sprawdzianu podsumowującego wiedzę zdobytą w czasie zajęć
S-2Ocena formująca: Ocena za udział w dyskusji.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Posiada umiejętność dobierania nowoczesnych technik badawczych do rozwiązania określonego problemu badawczego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOKS_3-_C06-3_U02Posiada umiejętność poszukiwania i stosowania najnowocześniejszych technik filogenetycznych w systematyce organizmów
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOKS_3-_U06Poszukuje nowych rozwiązań zaistniałych problemów naukowych i zawodowych.
OKS_3-_U05Wykazuje się umiejętnością wykorzystania specyficz-nych technik przy opracowywaniu nowych technolo-gii prowadzących do zrównoważonego wykorzystania potencjału przyrody oraz jakości życia człowieka.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z celami i zasadami filogenetyki
C-2Poznanie filogenetycznych hipotez.
C-3Zapoznanie z metodami stosowanymi w badaniach filogenetycznych.
Treści programoweT-K-1Organizmy i grupowanie organizmów.
T-K-10Izolowanie, oczyszczanie, klonowanie i sekwencjonowanie DNA z grzybów.
T-K-9Publikowanie i zasady nomenklatury.
T-K-3Koncepcje gatunku.
T-K-4Takson naturalny.
T-K-8Okazy i ich przechowywanie.
T-K-5Monofilogeneza, parafilogeneza i polifilogeneza.
T-K-6Rodzaje drzew filogenetycznych.
T-K-7Cechy i homologia.
T-K-2Rodzaje filogenetycznych hipotez.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna.
M-1Wykład konwersatoryjny z wykorzystaniem środków multimedialnych.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie sprawdzianu podsumowującego wiedzę zdobytą w czasie zajęć
S-2Ocena formująca: Ocena za udział w dyskusji.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Posiada umiejętność poszukiwania informacji o najnowocześniejszych technikach stosowanych w systematyce organizmów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOKS_3-_C06-3_K01Ma świadomość i potrzebę samodoskonalenia się i dokształcania oraz rozwijania własnych umiejętności, a także wymiany obserwacji z innymi osobami tworzącymi wspólnotę naukową i zawodową. Jest otwarty na stosowanie nowoczesnych technologii w procesach badawczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOKS_3-_K01Ma świadomość ważności dokształcania się i samodoskonalenia, a także potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób.
OKS_3-_K04Przyczynia się do podtrzymania i doskonalenia etosu wspólnoty naukowej i zawodowej.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z celami i zasadami filogenetyki
C-2Poznanie filogenetycznych hipotez.
C-3Zapoznanie z metodami stosowanymi w badaniach filogenetycznych.
Treści programoweT-K-1Organizmy i grupowanie organizmów.
T-K-10Izolowanie, oczyszczanie, klonowanie i sekwencjonowanie DNA z grzybów.
T-K-9Publikowanie i zasady nomenklatury.
T-K-3Koncepcje gatunku.
T-K-4Takson naturalny.
T-K-8Okazy i ich przechowywanie.
T-K-5Monofilogeneza, parafilogeneza i polifilogeneza.
T-K-6Rodzaje drzew filogenetycznych.
T-K-7Cechy i homologia.
T-K-2Rodzaje filogenetycznych hipotez.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna.
M-1Wykład konwersatoryjny z wykorzystaniem środków multimedialnych.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie sprawdzianu podsumowującego wiedzę zdobytą w czasie zajęć
S-2Ocena formująca: Ocena za udział w dyskusji.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma świadomość i potrzebę dokształcania się i rozwijania własnych umiejetności, jest otwarty na nowoczesne technologie
3,5
4,0
4,5
5,0