Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona i kształtowanie środowiska (S3)

Sylabus przedmiotu Kształtowanie biosystemów dla poprawy jakości środowiska:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona i kształtowanie środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom trzeciego stopnia
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów studia trzeciego stopnia
Profil
Moduł
Przedmiot Kształtowanie biosystemów dla poprawy jakości środowiska
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Botaniki i Ochrony Przyrody
Nauczyciel odpowiedzialny Lesław Wołejko <Leslaw.Wolejko@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
konwersatoriaK6 14 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z dziedziny ekologii, obciążeń i metod ochrony środowiska

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie się z niestandardowymi metodami przeciwdziałania negatywnym skutkom środowiskowym z wykorzystaniem układów biologicznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
konwersatoria
T-K-1Kształtowanie barier bio-geochemicznych w krajobrazie rolniczym.2
T-K-2Wykorzystanie mokradeł naturalnych i sztucznych w oczyszczaniu wód powierzchniowych.3
T-K-3Biomanipulacja w zbiornikach wodnych.2
T-K-4Przebudowa struktury biotycznej ekosystemów leśnych dla poprawy warunków życiowych wybranych grup organizmów.2
T-K-5Przebudowa struktury krajobrazu przyrodniczego - likwidacja barier ekologicznych.3
T-K-6Urządzenia techniczne i podłoża zastępcze dla wybranych grup organizmów.2
14

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
konwersatoria
A-K-1uczestnictwo w zajęciach12
A-K-2przygotowanie prezentacji10
A-K-3studiowanie literatury przedmiotu5
A-K-4konsultacje3
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1referat na zadany temat
M-2dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: ocena referatu na zadany temat

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OKS_3-_C06-1_W01
Ma pogłębioną wiedzę z zakresu stosowania nowoczesnych technologii w ochronie środowiska.
OKS_3-_W07C-1T-K-6, T-K-1, T-K-3, T-K-2, T-K-4, T-K-5M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OKS_3-_C06-1_U01
Potrafi wykorzystać specyficzne właściwości systemów biologicznych do technologii prowadzących do zrównoważonego wykorzystania potencjału przyrody i poprawy jakości środowiska
OKS_3-_U05C-1T-K-1, T-K-2, T-K-4M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OKS_3-_C06-1_K01
Ma świadomość konieczności stosowania maksymalnie nieinwazyjnych i pro-przyrodniczych metod ochrony środowiska.
OKS_3-_K02C-1T-K-3, T-K-2, T-K-4M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OKS_3-_C06-1_W01
Ma pogłębioną wiedzę z zakresu stosowania nowoczesnych technologii w ochronie środowiska.
2,0
3,0Przygotuje i przedstawi prezentację w sposób niepełny omawiającą zagadnienie wykorzystania nowoczesnych metod biologicznych dla poprawy jakości środowiska.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OKS_3-_C06-1_U01
Potrafi wykorzystać specyficzne właściwości systemów biologicznych do technologii prowadzących do zrównoważonego wykorzystania potencjału przyrody i poprawy jakości środowiska
2,0
3,0Przygotuje i przedstawi prezentację w sposób niepełny omawiającą możliwości wykorzystania nowoczesnych metod biologicznych dla poprawy jakości środowiska.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OKS_3-_C06-1_K01
Ma świadomość konieczności stosowania maksymalnie nieinwazyjnych i pro-przyrodniczych metod ochrony środowiska.
2,0
3,0Przygotuje i przedstawi prezentację w sposób niepełny omawiającą zagadnienie aspektów pozamaterialnych wykorzystania nowoczesnych metod biologicznych dla poprawy jakości środowiska.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Ilnicki P., Polskie rolnictwo a ochrona środowiska, Wyd. Akademii Rolniczej im. A. Cieszkowskiego, Poznań, 2004
  2. Van Andel J., Aronson J. (eds.), Restoration ecology, Blackwell Publ., Malden, Oxford, Victoria, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Przyjazne naturze kształtowanie rzek i potoków - praktyczny podręcznik., Polska Zielona Sieć, Wrocław - Kraków, 2006
  2. Kurek R.T., Poradnik projektowania przejść dla zwierząt i działań ograniczających śmiertelność zwierząt przy drogach., Stowarzyszenie Pracownia na rzecz Wszystkich Istot., Warszawa, 2010

Treści programowe - konwersatoria

KODTreść programowaGodziny
T-K-1Kształtowanie barier bio-geochemicznych w krajobrazie rolniczym.2
T-K-2Wykorzystanie mokradeł naturalnych i sztucznych w oczyszczaniu wód powierzchniowych.3
T-K-3Biomanipulacja w zbiornikach wodnych.2
T-K-4Przebudowa struktury biotycznej ekosystemów leśnych dla poprawy warunków życiowych wybranych grup organizmów.2
T-K-5Przebudowa struktury krajobrazu przyrodniczego - likwidacja barier ekologicznych.3
T-K-6Urządzenia techniczne i podłoża zastępcze dla wybranych grup organizmów.2
14

Formy aktywności - konwersatoria

KODForma aktywnościGodziny
A-K-1uczestnictwo w zajęciach12
A-K-2przygotowanie prezentacji10
A-K-3studiowanie literatury przedmiotu5
A-K-4konsultacje3
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOKS_3-_C06-1_W01Ma pogłębioną wiedzę z zakresu stosowania nowoczesnych technologii w ochronie środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOKS_3-_W07Ma pogłębioną wiedzę z zakresu stosowania nowoczesnych technologii i technik w praktyce rolniczej, ogrodniczej i ochronie środowiska.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie się z niestandardowymi metodami przeciwdziałania negatywnym skutkom środowiskowym z wykorzystaniem układów biologicznych
Treści programoweT-K-6Urządzenia techniczne i podłoża zastępcze dla wybranych grup organizmów.
T-K-1Kształtowanie barier bio-geochemicznych w krajobrazie rolniczym.
T-K-3Biomanipulacja w zbiornikach wodnych.
T-K-2Wykorzystanie mokradeł naturalnych i sztucznych w oczyszczaniu wód powierzchniowych.
T-K-4Przebudowa struktury biotycznej ekosystemów leśnych dla poprawy warunków życiowych wybranych grup organizmów.
T-K-5Przebudowa struktury krajobrazu przyrodniczego - likwidacja barier ekologicznych.
Metody nauczaniaM-1referat na zadany temat
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena referatu na zadany temat
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Przygotuje i przedstawi prezentację w sposób niepełny omawiającą zagadnienie wykorzystania nowoczesnych metod biologicznych dla poprawy jakości środowiska.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOKS_3-_C06-1_U01Potrafi wykorzystać specyficzne właściwości systemów biologicznych do technologii prowadzących do zrównoważonego wykorzystania potencjału przyrody i poprawy jakości środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOKS_3-_U05Wykazuje się umiejętnością wykorzystania specyficz-nych technik przy opracowywaniu nowych technolo-gii prowadzących do zrównoważonego wykorzystania potencjału przyrody oraz jakości życia człowieka.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie się z niestandardowymi metodami przeciwdziałania negatywnym skutkom środowiskowym z wykorzystaniem układów biologicznych
Treści programoweT-K-1Kształtowanie barier bio-geochemicznych w krajobrazie rolniczym.
T-K-2Wykorzystanie mokradeł naturalnych i sztucznych w oczyszczaniu wód powierzchniowych.
T-K-4Przebudowa struktury biotycznej ekosystemów leśnych dla poprawy warunków życiowych wybranych grup organizmów.
Metody nauczaniaM-1referat na zadany temat
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena referatu na zadany temat
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Przygotuje i przedstawi prezentację w sposób niepełny omawiającą możliwości wykorzystania nowoczesnych metod biologicznych dla poprawy jakości środowiska.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOKS_3-_C06-1_K01Ma świadomość konieczności stosowania maksymalnie nieinwazyjnych i pro-przyrodniczych metod ochrony środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOKS_3-_K02Ma świadomość odpowiedzialności zawodowej i etycznej za realizację przyjętej koncepcji zdrowej żywności, z zachowaniem środowiska naturalnego.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie się z niestandardowymi metodami przeciwdziałania negatywnym skutkom środowiskowym z wykorzystaniem układów biologicznych
Treści programoweT-K-3Biomanipulacja w zbiornikach wodnych.
T-K-2Wykorzystanie mokradeł naturalnych i sztucznych w oczyszczaniu wód powierzchniowych.
T-K-4Przebudowa struktury biotycznej ekosystemów leśnych dla poprawy warunków życiowych wybranych grup organizmów.
Metody nauczaniaM-2dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena referatu na zadany temat
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Przygotuje i przedstawi prezentację w sposób niepełny omawiającą zagadnienie aspektów pozamaterialnych wykorzystania nowoczesnych metod biologicznych dla poprawy jakości środowiska.
3,5
4,0
4,5
5,0