Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (S2)

Sylabus przedmiotu Marketing terytorialny:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka przestrzenna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Marketing terytorialny
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekologii, Ochrony i Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Kiepas-Kokot <Anna.Kiepas-Kokot@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 10 1,00,50zaliczenie
wykładyW1 15 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zrozumienie treści przedmiotu ułatwia znajomość zagadnień z zakresu strategii rozwoju w ujęciu regionalnym i lokalnym oraz podstawowych zagadnień ekonomicznych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest wskazanie promocji jako drogi marketingowej zwiększenia atrakcyjności jednostek przestrzennych. Zapoznanie z metodami i narzędziami komunikacji i działań stosowanych w marketingu.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Analiza zasobów - potencjałów kształtowania wizerunku i wybór grup docelowych.2
T-A-2Analiza znaków marek terytorialnych.2
T-A-3Analiza i ocena komunikatów reklamowych jednostek samorządu terytorialnego.2
T-A-4Opracowanie informacji o wybranym wydarzeniu lokalnym lub regionalnym.2
T-A-5Analiza wizerunku i otoczenia jednostek samorządu terytorialnego. Badanie opinii mieszkańców na wybrany temat lokalny.2
10
wykłady
T-W-1Polityka rozwoju i konkurencyjność jednostek przestrzennych. Potrzeby informacyjne o ofercie terytorialnej. Cele działań marketingowych na poziomie jednostek samorządu terytorialnego.2
T-W-2Kształtowanie wizerunku i kreowanie marki regionu, miasta, gminy. Systemy identyfikacji wizualnej jednostek przestrzennych.2
T-W-3Komunikacja z interesariuszami w polityce promocyjnej jednostek samorządu terytorialnego.2
T-W-4Narzędzia promocji (reklama, PR, spotkania, imprezy, oferty inwestycyjne, strony WWW) i ich odbiór społeczny.2
T-W-5Specyfika marketingu terytorialnego na tle marketingu przedsiębiorstw.2
T-W-6Produkty terytorialne (regionalne, lokalne, miejskie): turystyczne, inwestycyjne, mieszkaniowe, socjalne, oświatowo-kulturalne, sportowo-rekreacyjne, handlowo-usługowe, administracyjne.2
T-W-7Metody badań marketingowych (ilościowych, jakościowych), kontrola skuteczności działań marketingowych i rozpoznawalności wizerunku.3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2praca własna i w zespole. Przygotowanie projektu.20
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2praca własna z literaturą i danymi dostępnymi w internecie25
A-W-3wykonywanie prac samodzielnych i w zespole20
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2pogadanka
M-3objaśnienie lub wyjaśnienie
M-4dyskusja dydaktyczna
M-5pokaz połaczony z przeżyciem
M-6metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne treści zajęć
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie projektu
S-3Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_C06_W01
Student rozumie wpływ działań marketingowych na rozwój jednostek przestrzennych; potrafi zidentyfikować i określić wizję, misję, markę miasta lub regionu i jego produkty.
GP2_2A_W01, GP2_2A_W07C-1T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-6M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_C06_U01
Stdent potrafi dobrać i zastosować odpowiednie narzędzia komunikacji do wybranych działań jednostek samorządu terytorialnego
GP2_2A_U01C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5M-4, M-5, M-6S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_C06_K01
Student potrafi opracować komunikat, informację o wybranych działaniach gminy oraz przeprowadzić proste badanie marketingowe oparte na opinii mieszkańców.
GP2_2A_K03, GP2_2A_K06C-1T-W-3, T-W-4, T-W-7M-4S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GP2_2A_C06_W01
Student rozumie wpływ działań marketingowych na rozwój jednostek przestrzennych; potrafi zidentyfikować i określić wizję, misję, markę miasta lub regionu i jego produkty.
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym nabył wiedzę z zakresu przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GP2_2A_C06_U01
Stdent potrafi dobrać i zastosować odpowiednie narzędzia komunikacji do wybranych działań jednostek samorządu terytorialnego
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym nabył umiejętności z zakresu przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GP2_2A_C06_K01
Student potrafi opracować komunikat, informację o wybranych działaniach gminy oraz przeprowadzić proste badanie marketingowe oparte na opinii mieszkańców.
2,0
3,0Student zdobył podstawowe kometencje w zakesie kreowania marketingu terytorialnego
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Szromnik A., Marketing terytorialny. Miasto i region na rynku, Wolters Kluwers, Kraków, 2007
  2. Duczkowska-Piasecka M., Marketing terytorialny. Jak podejść do rozwoju z korzyścią dla wszystkich., Difin, Warszawa, 2013
  3. Lityński P., Marketing terytorialny w rozwoju miast i regionów., PWSZ, Nowy Sącz, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Deluga W., Dyczkowska J., Marketing terytorialny. Konkurencyjność regionów, przedsiębiorstwa a ochrona środowiska., Wyd. Uczelniane Politechniki Koszalińskiej., Koszalin, 2011
  2. Florek M., Augustyn A., Strategia promocji jednostek samorządu terytorialnego – zasady i procedury., Best Place, Warszawa, 2011

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Analiza zasobów - potencjałów kształtowania wizerunku i wybór grup docelowych.2
T-A-2Analiza znaków marek terytorialnych.2
T-A-3Analiza i ocena komunikatów reklamowych jednostek samorządu terytorialnego.2
T-A-4Opracowanie informacji o wybranym wydarzeniu lokalnym lub regionalnym.2
T-A-5Analiza wizerunku i otoczenia jednostek samorządu terytorialnego. Badanie opinii mieszkańców na wybrany temat lokalny.2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Polityka rozwoju i konkurencyjność jednostek przestrzennych. Potrzeby informacyjne o ofercie terytorialnej. Cele działań marketingowych na poziomie jednostek samorządu terytorialnego.2
T-W-2Kształtowanie wizerunku i kreowanie marki regionu, miasta, gminy. Systemy identyfikacji wizualnej jednostek przestrzennych.2
T-W-3Komunikacja z interesariuszami w polityce promocyjnej jednostek samorządu terytorialnego.2
T-W-4Narzędzia promocji (reklama, PR, spotkania, imprezy, oferty inwestycyjne, strony WWW) i ich odbiór społeczny.2
T-W-5Specyfika marketingu terytorialnego na tle marketingu przedsiębiorstw.2
T-W-6Produkty terytorialne (regionalne, lokalne, miejskie): turystyczne, inwestycyjne, mieszkaniowe, socjalne, oświatowo-kulturalne, sportowo-rekreacyjne, handlowo-usługowe, administracyjne.2
T-W-7Metody badań marketingowych (ilościowych, jakościowych), kontrola skuteczności działań marketingowych i rozpoznawalności wizerunku.3
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2praca własna i w zespole. Przygotowanie projektu.20
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2praca własna z literaturą i danymi dostępnymi w internecie25
A-W-3wykonywanie prac samodzielnych i w zespole20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP2_2A_C06_W01Student rozumie wpływ działań marketingowych na rozwój jednostek przestrzennych; potrafi zidentyfikować i określić wizję, misję, markę miasta lub regionu i jego produkty.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_W01Ma rozszerzoną i uporządkowaną wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia gospodarki przestrzennej oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami nauki.
GP2_2A_W07Ma wiedzę na temat zarządzania przestrzenią, a także psychologicznych aspektów kształtowania przestrzeni; zna techniki ustalania i kształtowania wizerunku miejsc oraz rolę marketingu terytorialnego w stymulowaniu rozwoju lokalnego.
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest wskazanie promocji jako drogi marketingowej zwiększenia atrakcyjności jednostek przestrzennych. Zapoznanie z metodami i narzędziami komunikacji i działań stosowanych w marketingu.
Treści programoweT-W-1Polityka rozwoju i konkurencyjność jednostek przestrzennych. Potrzeby informacyjne o ofercie terytorialnej. Cele działań marketingowych na poziomie jednostek samorządu terytorialnego.
T-W-2Kształtowanie wizerunku i kreowanie marki regionu, miasta, gminy. Systemy identyfikacji wizualnej jednostek przestrzennych.
T-W-5Specyfika marketingu terytorialnego na tle marketingu przedsiębiorstw.
T-W-6Produkty terytorialne (regionalne, lokalne, miejskie): turystyczne, inwestycyjne, mieszkaniowe, socjalne, oświatowo-kulturalne, sportowo-rekreacyjne, handlowo-usługowe, administracyjne.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2pogadanka
M-3objaśnienie lub wyjaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne treści zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym nabył wiedzę z zakresu przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP2_2A_C06_U01Stdent potrafi dobrać i zastosować odpowiednie narzędzia komunikacji do wybranych działań jednostek samorządu terytorialnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_U01Posługuje się językiem obcym w mowie i piśmie, umie przygotować dobrze udokumentowane opracowanie problemów lub wystąpienie ustne związane z gospodarką przestrzenną.
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest wskazanie promocji jako drogi marketingowej zwiększenia atrakcyjności jednostek przestrzennych. Zapoznanie z metodami i narzędziami komunikacji i działań stosowanych w marketingu.
Treści programoweT-A-1Analiza zasobów - potencjałów kształtowania wizerunku i wybór grup docelowych.
T-A-2Analiza znaków marek terytorialnych.
T-A-3Analiza i ocena komunikatów reklamowych jednostek samorządu terytorialnego.
T-A-4Opracowanie informacji o wybranym wydarzeniu lokalnym lub regionalnym.
T-A-5Analiza wizerunku i otoczenia jednostek samorządu terytorialnego. Badanie opinii mieszkańców na wybrany temat lokalny.
Metody nauczaniaM-4dyskusja dydaktyczna
M-5pokaz połaczony z przeżyciem
M-6metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym nabył umiejętności z zakresu przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP2_2A_C06_K01Student potrafi opracować komunikat, informację o wybranych działaniach gminy oraz przeprowadzić proste badanie marketingowe oparte na opinii mieszkańców.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_K03Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
GP2_2A_K06Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest wskazanie promocji jako drogi marketingowej zwiększenia atrakcyjności jednostek przestrzennych. Zapoznanie z metodami i narzędziami komunikacji i działań stosowanych w marketingu.
Treści programoweT-W-3Komunikacja z interesariuszami w polityce promocyjnej jednostek samorządu terytorialnego.
T-W-4Narzędzia promocji (reklama, PR, spotkania, imprezy, oferty inwestycyjne, strony WWW) i ich odbiór społeczny.
T-W-7Metody badań marketingowych (ilościowych, jakościowych), kontrola skuteczności działań marketingowych i rozpoznawalności wizerunku.
Metody nauczaniaM-4dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne treści zajęć
S-3Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zdobył podstawowe kometencje w zakesie kreowania marketingu terytorialnego
3,5
4,0
4,5
5,0