Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (S2)

Sylabus przedmiotu Fizyczne zagrożenia środowiska:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka przestrzenna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Fizyczne zagrożenia środowiska
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Fizyki i Agrofizyki
Nauczyciel odpowiedzialny Lilla Mielnik <Lilla.Mielnik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 1,00,50zaliczenie
wykładyW1 10 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajomość fizyki, ochrony przyrody na poziomie studiów pierwszego stopnia

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu zagrożeń fizycznych w środowisku, ich konsekwencji i sposobów minimalizowania ryzyka.
C-2Umiejętność obserwowania i interpretowania wybranych zagrożeń fizycznych w życiu codziennym.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Prezentacje studentów dotyczące analizy różnych rodzajów zagrożeń fizycznych i ich źródeł na wybranym terenie.15
15
wykłady
T-W-1Charakterystyka wybranych czynników mechanicznych oddziałujących w środowisku. Fale mechaniczne – powstawanie i rozchodzenie się fali akustycznej. Ocena szkodliwości działania fali akustycznej w środowisku.3
T-W-2Promieniowanie jonizujące i jego oddziaływanie z materią. Wielkości i jednostki dozymetryczne. Źródła promieniowania jonizującego w środowisku. Zasady ochrony radiologicznej.3
T-W-3Promieniowanie elektromagnetyczne. Promieniowanie ultrafioletowe (UV), zakresy, oddziaływanie i ochrona.2
T-W-4Pole elektromagnetyczne. i jego oddziaływanie na środowisko. Działanie pól stałych i o niskich częstotliwościach. Działanie pól elektromagnetycznych o wysokich częstotliwościach. Zasady ochrony przed polem elektromagnetycznym.2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2przygotowanie prezentacji8
A-A-3przygotowanie się do zajęć7
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2studiowanie literatury10
A-W-3przygotowanie do zaliczenia10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2dyskusja dydaktyczna
M-3praca własna studenta

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne wykładów
S-2Ocena formująca: aktywność studenta
S-3Ocena formująca: regularne sprawdzanie postępu prac związanych z przygotowaniem prezentacji
S-4Ocena podsumowująca: ocena wykonanych prezentacji

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_B04_W01
Student ma wiedzę dotyczącą fizycznych zagrożeń występujących w środowisku oraz zjawisk fizycznych z tym związanych.
GP2_2A_W02C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_B04_U02
Student potrafi pracować somodzielnie i w zespole. Interpretować prawa i zasady fizyczne związane z fizycznymi zagrożeniami w środowisku, wyciąga wnioski na podstawie wyników zadań problemowych i rachunkowych.
GP2_2A_U01, GP2_2A_U04C-2T-A-1M-2, M-3S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_B04_K01
Świadomość zagrożeń fizycznych w środowisku. Potrzeba stałego pogłębiania wiedzy. Umiejętność pracy w grupie, odpowiedzialność, zdolność uczenia się, komunikatywność.
GP2_2A_K05C-2, C-1T-A-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-1M-1, M-2, M-3S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GP2_2A_B04_W01
Student ma wiedzę dotyczącą fizycznych zagrożeń występujących w środowisku oraz zjawisk fizycznych z tym związanych.
2,0
3,0Student odróżnia poszczególne rodzaje zagrożeń i z trudem opisuje niektóre związane z nimi zjawiska fizyczne
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GP2_2A_B04_U02
Student potrafi pracować somodzielnie i w zespole. Interpretować prawa i zasady fizyczne związane z fizycznymi zagrożeniami w środowisku, wyciąga wnioski na podstawie wyników zadań problemowych i rachunkowych.
2,0
3,0Student odróżnia poszczególne rodzaje zagrożeń i z trudem opisuje niektóre związane z nimi zjawiska fizyczne.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GP2_2A_B04_K01
Świadomość zagrożeń fizycznych w środowisku. Potrzeba stałego pogłębiania wiedzy. Umiejętność pracy w grupie, odpowiedzialność, zdolność uczenia się, komunikatywność.
2,0
3,0Słaba aktywność na zajęciach oraz podczas przygotowania i przedstawiona prezentacji. Zazwyczaj szanuje pracę swoją i innych. Nie stwarza zagrożenia bezpieczeństwa swojego i innych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Jaroszyk F. (red.), Biofizyka – podręcznik dla studentów, Wyd.Lekarskie PZWL Warszaawa, Warszawa, 2006
  2. Dobrzańska B., Dobrzański G., Kiełczewski D., Ochrona środowiska przyrodniczego, PWN, Warszawa, 2010
  3. Skórska E., Fizyka w zadaniach, Wyd. Akademii Rolniczej w Szczecinie, Szczecin, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Ozimek E., Dźwięk i jego percepcja. Aspekty fizyczne i psychoakustyczne, PWN, Warszawa; Poznań, 2002
  2. Hrynkiewicz A. (red.), Człowiek i promieniowanie jonizujące, PWN, Warszawa, 2001

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Prezentacje studentów dotyczące analizy różnych rodzajów zagrożeń fizycznych i ich źródeł na wybranym terenie.15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Charakterystyka wybranych czynników mechanicznych oddziałujących w środowisku. Fale mechaniczne – powstawanie i rozchodzenie się fali akustycznej. Ocena szkodliwości działania fali akustycznej w środowisku.3
T-W-2Promieniowanie jonizujące i jego oddziaływanie z materią. Wielkości i jednostki dozymetryczne. Źródła promieniowania jonizującego w środowisku. Zasady ochrony radiologicznej.3
T-W-3Promieniowanie elektromagnetyczne. Promieniowanie ultrafioletowe (UV), zakresy, oddziaływanie i ochrona.2
T-W-4Pole elektromagnetyczne. i jego oddziaływanie na środowisko. Działanie pól stałych i o niskich częstotliwościach. Działanie pól elektromagnetycznych o wysokich częstotliwościach. Zasady ochrony przed polem elektromagnetycznym.2
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2przygotowanie prezentacji8
A-A-3przygotowanie się do zajęć7
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2studiowanie literatury10
A-W-3przygotowanie do zaliczenia10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP2_2A_B04_W01Student ma wiedzę dotyczącą fizycznych zagrożeń występujących w środowisku oraz zjawisk fizycznych z tym związanych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_W02Ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i biologii przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu gospodarki przestrzennej.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu zagrożeń fizycznych w środowisku, ich konsekwencji i sposobów minimalizowania ryzyka.
Treści programoweT-W-2Promieniowanie jonizujące i jego oddziaływanie z materią. Wielkości i jednostki dozymetryczne. Źródła promieniowania jonizującego w środowisku. Zasady ochrony radiologicznej.
T-W-3Promieniowanie elektromagnetyczne. Promieniowanie ultrafioletowe (UV), zakresy, oddziaływanie i ochrona.
T-W-4Pole elektromagnetyczne. i jego oddziaływanie na środowisko. Działanie pól stałych i o niskich częstotliwościach. Działanie pól elektromagnetycznych o wysokich częstotliwościach. Zasady ochrony przed polem elektromagnetycznym.
T-W-1Charakterystyka wybranych czynników mechanicznych oddziałujących w środowisku. Fale mechaniczne – powstawanie i rozchodzenie się fali akustycznej. Ocena szkodliwości działania fali akustycznej w środowisku.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student odróżnia poszczególne rodzaje zagrożeń i z trudem opisuje niektóre związane z nimi zjawiska fizyczne
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP2_2A_B04_U02Student potrafi pracować somodzielnie i w zespole. Interpretować prawa i zasady fizyczne związane z fizycznymi zagrożeniami w środowisku, wyciąga wnioski na podstawie wyników zadań problemowych i rachunkowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_U01Posługuje się językiem obcym w mowie i piśmie, umie przygotować dobrze udokumentowane opracowanie problemów lub wystąpienie ustne związane z gospodarką przestrzenną.
GP2_2A_U04Umie zidentyfikować zagrożenia środowiska, potrafi posłużyć się skutecznymi metodami jego ochrony: administracyjnymi i inżynierskimi.; potrafi podjąć decyzję dotyczącą zagospodarowania przestrzeni zgodną z zasadami zrównoważonego rozwoju.
Cel przedmiotuC-2Umiejętność obserwowania i interpretowania wybranych zagrożeń fizycznych w życiu codziennym.
Treści programoweT-A-1Prezentacje studentów dotyczące analizy różnych rodzajów zagrożeń fizycznych i ich źródeł na wybranym terenie.
Metody nauczaniaM-2dyskusja dydaktyczna
M-3praca własna studenta
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: ocena wykonanych prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student odróżnia poszczególne rodzaje zagrożeń i z trudem opisuje niektóre związane z nimi zjawiska fizyczne.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP2_2A_B04_K01Świadomość zagrożeń fizycznych w środowisku. Potrzeba stałego pogłębiania wiedzy. Umiejętność pracy w grupie, odpowiedzialność, zdolność uczenia się, komunikatywność.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_K05Jest zdolny do rozpoznania zależności i związków zachodzących w środowisku przestrzennym w wymiarze funkcjonalnym i kompozycyjnym i do twórczego myślenia o przestrzeni
Cel przedmiotuC-2Umiejętność obserwowania i interpretowania wybranych zagrożeń fizycznych w życiu codziennym.
C-1Przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu zagrożeń fizycznych w środowisku, ich konsekwencji i sposobów minimalizowania ryzyka.
Treści programoweT-A-1Prezentacje studentów dotyczące analizy różnych rodzajów zagrożeń fizycznych i ich źródeł na wybranym terenie.
T-W-2Promieniowanie jonizujące i jego oddziaływanie z materią. Wielkości i jednostki dozymetryczne. Źródła promieniowania jonizującego w środowisku. Zasady ochrony radiologicznej.
T-W-3Promieniowanie elektromagnetyczne. Promieniowanie ultrafioletowe (UV), zakresy, oddziaływanie i ochrona.
T-W-4Pole elektromagnetyczne. i jego oddziaływanie na środowisko. Działanie pól stałych i o niskich częstotliwościach. Działanie pól elektromagnetycznych o wysokich częstotliwościach. Zasady ochrony przed polem elektromagnetycznym.
T-W-1Charakterystyka wybranych czynników mechanicznych oddziałujących w środowisku. Fale mechaniczne – powstawanie i rozchodzenie się fali akustycznej. Ocena szkodliwości działania fali akustycznej w środowisku.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2dyskusja dydaktyczna
M-3praca własna studenta
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: ocena wykonanych prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Słaba aktywność na zajęciach oraz podczas przygotowania i przedstawiona prezentacji. Zazwyczaj szanuje pracę swoją i innych. Nie stwarza zagrożenia bezpieczeństwa swojego i innych.
3,5
4,0
4,5
5,0