Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (S2)
specjalność: Obszary wrażliwe

Sylabus przedmiotu Turystyka i rekreacja na obszarach przyrodniczych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka przestrzenna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Turystyka i rekreacja na obszarach przyrodniczych
Specjalność Obszary wrażliwe
Jednostka prowadząca Zakład Botaniki i Ochrony Przyrody
Nauczyciel odpowiedzialny Lesław Wołejko <Leslaw.Wolejko@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Henryk Czyż <Henryk.Czyz@zut.edu.pl>, Teodor Kitczak <Teodor.Kitczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 30 1,00,40egzamin
ćwiczenia audytoryjneA3 10 1,00,30zaliczenie
projektyP3 20 1,00,30zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość form ochrony przyrody. Przyrodnicze uwarunkowania gospodarowania przestrzenią.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student poszerza wiedzę z zakresu przestrzennego rozmieszczenia obszarów wrażliwych oraz nabywa umiejętności praktycznego wykorzystania tej przestrzeni do organizowania turystyki i rekreacji.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Metody analizy zróżnicowania przestrzennego obszarów wrażśliwych. Walortzacja przyrodnicza i wnioski z niej wynikające dla organizacji turystyki i rekreacji.10
10
projekty
T-P-1Realizacja zadań indywidualnych i zespołowych z wykorzystaniem map i danych dotyczących przestrzeni przyrodniczych i rolniczych przydatnych przy organizacji różnych form turystyki alternatywnej i rekeracji.20
20
wykłady
T-W-1Relacje między charakterem krajobrazu przyrodniczego, a formami jego ochrony. Mozliwości wykorzystania krajobrazów przyrodniczych na obszarach o różnej intensywności zurbanizowania. Czynniki rozwoju turystyki alternatywnej, agroturystyki i rekreacji na obszarach przyrodniczych. Możliwości korzystania z walorów przyrodniczych, krajobrazowych i potencjału produkcyjnego środowisk naturalnych na obszarach przyodniczych. Wyspecjalizowana turystyka ematyczna. Me4tody ograniczania antropopresji. Ekomiczne i ekologiczne aspekty gospodarowania na obszarach przyrodniczych. Zintegrowane działania zmierzające do wielofunkcyjego rozwoju obszarów atrakcyjnych rekreacyjnie i turystycznie.30
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.10
A-A-2Konsultacje.5
A-A-3Studiowanie literetury i map,10
A-A-4Przygotowanie się do zaliczenia.5
30
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach.20
A-P-2Konsultacje4
A-P-3Studiowanie literatury.2
A-P-4Przygotowanie się do zaliczenia.4
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo30
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wiedza z zakresu ochrony przyrody.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Projekt

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_O24_W01
Student ma poszerzoną wiedzę z zakresu klasyfikacji i przestrzennego roznieszczenia obszarów wrażliwych oraz umiejętności praktycznego wykorzystania ich do organizacji różnych form turystyki i rekreacji z wykorzystaniem walorów przyrodniczych.
GP2_2A_W04C-1T-A-1, T-P-1, T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_O24_U01
Potrafi samodzielnie opracowywać projekty organizacji tutystyki i rekreacji z wykorzystaniem obszarów cennych przyrodniczo.
GP2_2A_U04, GP2_2A_U06, GP2_2A_U05C-1T-A-1, T-P-1, T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_O24_K01
W sposób odpowiedzialny potrafi podejmować decyzje z zakresu wykorzystania i ochrony środowiska przyrodniczego oraz potrafi ocenić ryzyko i skutki działań dotyczących organizacji turystyki i rekreacji na obszarach przyrodniczych
GP2_2A_K02C-1T-W-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GP2_2A_O24_W01
Student ma poszerzoną wiedzę z zakresu klasyfikacji i przestrzennego roznieszczenia obszarów wrażliwych oraz umiejętności praktycznego wykorzystania ich do organizacji różnych form turystyki i rekreacji z wykorzystaniem walorów przyrodniczych.
2,0
3,0Ma ogólną wiedzą z zakresu organizacji turystyki i rekreacji na obszarach cennych przyrodniczo.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GP2_2A_O24_U01
Potrafi samodzielnie opracowywać projekty organizacji tutystyki i rekreacji z wykorzystaniem obszarów cennych przyrodniczo.
2,0
3,0Potrafi samodzielnie określić możliwości wykorzystania obszarów cennych przyrodniczo i rolniczych do organizacji turystyki i rekreacji.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GP2_2A_O24_K01
W sposób odpowiedzialny potrafi podejmować decyzje z zakresu wykorzystania i ochrony środowiska przyrodniczego oraz potrafi ocenić ryzyko i skutki działań dotyczących organizacji turystyki i rekreacji na obszarach przyrodniczych
2,0
3,0Student ma ogólną kompetencje z zakresu wykorzystania przestrzeni przyrodniczej do organizacji turyatyki i rekreacji na obszarach przyrodniczych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura dodatkowa

  1. Młynarczyk K., Marks M., Agroturystyka w teorii i praktyce (praca zbiorowa)., UWM w Olsztynie, Olsztyn, 2002
  2. Brelik A., Turystyka w rozwoju obszarów wiejskich (praca zbiorowa)., ATR w Szczecinie, Szczecin, 2005
  3. Cieliela A.G., Sosnowski J., Agroturystyka - moda czy potrzeba? (praca zbiorowa)., Monografie 80, AP w Siedlcach, Siedlce, 2007

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Metody analizy zróżnicowania przestrzennego obszarów wrażśliwych. Walortzacja przyrodnicza i wnioski z niej wynikające dla organizacji turystyki i rekreacji.10
10

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Realizacja zadań indywidualnych i zespołowych z wykorzystaniem map i danych dotyczących przestrzeni przyrodniczych i rolniczych przydatnych przy organizacji różnych form turystyki alternatywnej i rekeracji.20
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Relacje między charakterem krajobrazu przyrodniczego, a formami jego ochrony. Mozliwości wykorzystania krajobrazów przyrodniczych na obszarach o różnej intensywności zurbanizowania. Czynniki rozwoju turystyki alternatywnej, agroturystyki i rekreacji na obszarach przyrodniczych. Możliwości korzystania z walorów przyrodniczych, krajobrazowych i potencjału produkcyjnego środowisk naturalnych na obszarach przyodniczych. Wyspecjalizowana turystyka ematyczna. Me4tody ograniczania antropopresji. Ekomiczne i ekologiczne aspekty gospodarowania na obszarach przyrodniczych. Zintegrowane działania zmierzające do wielofunkcyjego rozwoju obszarów atrakcyjnych rekreacyjnie i turystycznie.30
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.10
A-A-2Konsultacje.5
A-A-3Studiowanie literetury i map,10
A-A-4Przygotowanie się do zaliczenia.5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach.20
A-P-2Konsultacje4
A-P-3Studiowanie literatury.2
A-P-4Przygotowanie się do zaliczenia.4
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo30
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP2_2A_O24_W01Student ma poszerzoną wiedzę z zakresu klasyfikacji i przestrzennego roznieszczenia obszarów wrażliwych oraz umiejętności praktycznego wykorzystania ich do organizacji różnych form turystyki i rekreacji z wykorzystaniem walorów przyrodniczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_W04Ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z różnymi aspektami gospodarowania przestrzenią, dotyczącymi obszarów wrażliwych oraz z wykorzystywaniem technologii informatycznych.
Cel przedmiotuC-1Student poszerza wiedzę z zakresu przestrzennego rozmieszczenia obszarów wrażliwych oraz nabywa umiejętności praktycznego wykorzystania tej przestrzeni do organizowania turystyki i rekreacji.
Treści programoweT-A-1Metody analizy zróżnicowania przestrzennego obszarów wrażśliwych. Walortzacja przyrodnicza i wnioski z niej wynikające dla organizacji turystyki i rekreacji.
T-P-1Realizacja zadań indywidualnych i zespołowych z wykorzystaniem map i danych dotyczących przestrzeni przyrodniczych i rolniczych przydatnych przy organizacji różnych form turystyki alternatywnej i rekeracji.
T-W-1Relacje między charakterem krajobrazu przyrodniczego, a formami jego ochrony. Mozliwości wykorzystania krajobrazów przyrodniczych na obszarach o różnej intensywności zurbanizowania. Czynniki rozwoju turystyki alternatywnej, agroturystyki i rekreacji na obszarach przyrodniczych. Możliwości korzystania z walorów przyrodniczych, krajobrazowych i potencjału produkcyjnego środowisk naturalnych na obszarach przyodniczych. Wyspecjalizowana turystyka ematyczna. Me4tody ograniczania antropopresji. Ekomiczne i ekologiczne aspekty gospodarowania na obszarach przyrodniczych. Zintegrowane działania zmierzające do wielofunkcyjego rozwoju obszarów atrakcyjnych rekreacyjnie i turystycznie.
Metody nauczaniaM-1Wiedza z zakresu ochrony przyrody.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Projekt
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma ogólną wiedzą z zakresu organizacji turystyki i rekreacji na obszarach cennych przyrodniczo.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP2_2A_O24_U01Potrafi samodzielnie opracowywać projekty organizacji tutystyki i rekreacji z wykorzystaniem obszarów cennych przyrodniczo.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_U04Umie zidentyfikować zagrożenia środowiska, potrafi posłużyć się skutecznymi metodami jego ochrony: administracyjnymi i inżynierskimi.; potrafi podjąć decyzję dotyczącą zagospodarowania przestrzeni zgodną z zasadami zrównoważonego rozwoju.
GP2_2A_U06Potrafi rozstrzygać dylematy planistyczne wynikające z różnych potrzeb i oczekiwań społeczno-gospodarczych na tle środowiska przyrodniczego miast, potrafi syntetyzować informacje cząstkowe w systemowy obraz przestrzeni.
GP2_2A_U05Umie przygotować decyzje administracyjne wynikające z procedur planowania przestrzennego, umie posługiwać się terminologią prawniczą i administracyjną w odniesieniu do planowania przestrzennego.
Cel przedmiotuC-1Student poszerza wiedzę z zakresu przestrzennego rozmieszczenia obszarów wrażliwych oraz nabywa umiejętności praktycznego wykorzystania tej przestrzeni do organizowania turystyki i rekreacji.
Treści programoweT-A-1Metody analizy zróżnicowania przestrzennego obszarów wrażśliwych. Walortzacja przyrodnicza i wnioski z niej wynikające dla organizacji turystyki i rekreacji.
T-P-1Realizacja zadań indywidualnych i zespołowych z wykorzystaniem map i danych dotyczących przestrzeni przyrodniczych i rolniczych przydatnych przy organizacji różnych form turystyki alternatywnej i rekeracji.
T-W-1Relacje między charakterem krajobrazu przyrodniczego, a formami jego ochrony. Mozliwości wykorzystania krajobrazów przyrodniczych na obszarach o różnej intensywności zurbanizowania. Czynniki rozwoju turystyki alternatywnej, agroturystyki i rekreacji na obszarach przyrodniczych. Możliwości korzystania z walorów przyrodniczych, krajobrazowych i potencjału produkcyjnego środowisk naturalnych na obszarach przyodniczych. Wyspecjalizowana turystyka ematyczna. Me4tody ograniczania antropopresji. Ekomiczne i ekologiczne aspekty gospodarowania na obszarach przyrodniczych. Zintegrowane działania zmierzające do wielofunkcyjego rozwoju obszarów atrakcyjnych rekreacyjnie i turystycznie.
Metody nauczaniaM-1Wiedza z zakresu ochrony przyrody.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Projekt
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi samodzielnie określić możliwości wykorzystania obszarów cennych przyrodniczo i rolniczych do organizacji turystyki i rekreacji.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP2_2A_O24_K01W sposób odpowiedzialny potrafi podejmować decyzje z zakresu wykorzystania i ochrony środowiska przyrodniczego oraz potrafi ocenić ryzyko i skutki działań dotyczących organizacji turystyki i rekreacji na obszarach przyrodniczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_K02Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Student poszerza wiedzę z zakresu przestrzennego rozmieszczenia obszarów wrażliwych oraz nabywa umiejętności praktycznego wykorzystania tej przestrzeni do organizowania turystyki i rekreacji.
Treści programoweT-W-1Relacje między charakterem krajobrazu przyrodniczego, a formami jego ochrony. Mozliwości wykorzystania krajobrazów przyrodniczych na obszarach o różnej intensywności zurbanizowania. Czynniki rozwoju turystyki alternatywnej, agroturystyki i rekreacji na obszarach przyrodniczych. Możliwości korzystania z walorów przyrodniczych, krajobrazowych i potencjału produkcyjnego środowisk naturalnych na obszarach przyodniczych. Wyspecjalizowana turystyka ematyczna. Me4tody ograniczania antropopresji. Ekomiczne i ekologiczne aspekty gospodarowania na obszarach przyrodniczych. Zintegrowane działania zmierzające do wielofunkcyjego rozwoju obszarów atrakcyjnych rekreacyjnie i turystycznie.
Metody nauczaniaM-1Wiedza z zakresu ochrony przyrody.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Projekt
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma ogólną kompetencje z zakresu wykorzystania przestrzeni przyrodniczej do organizacji turyatyki i rekreacji na obszarach przyrodniczych.
3,5
4,0
4,5
5,0