Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (S2)
specjalność: Geoinformatyka
Sylabus przedmiotu Podstawy programowania w geoinformatyce:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Gospodarka przestrzenna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy programowania w geoinformatyce | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekologii, Ochrony i Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Andrzej Łysko <Andrzej.Lysko@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Michał Kupiec <Michal.Kupiec@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 3 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawowa wiedza z zakresu GIS, baz danych, wizualizacji danych przestrzennych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest nauka podstaw programowania oraz konfiguracji aplikacji sieciowych służących do wizualizacji danych przestrzennych. Aplikacje tego typu są powszechnie wykorzystywane jako tzw. geoportale. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Apache, Apache Tomcat i Geoserver. Podstawy instalacji i konfiguracji usług. | 2 |
T-A-2 | XML i jego odmiany, jako podstawowy język wymiany informacji w geoinformatyce. | 2 |
T-A-3 | Dodawanie danych przestrzennych i konfiguracja usług geoinformatycznych w Geoserver i PostgreSQL. WMS, WFS, GeojSon. | 2 |
T-A-4 | Podstawy programowania w Google Maps Api. | 2 |
T-A-5 | Podstawy programowania systemów geoinformatycznych wizualizacji danych przestrzennych z wykorzystaniem OpenLayers. | 2 |
T-A-6 | Eksport danych przestrzennych do innych formatów plikowych KML, SHP za pomocą języka PHP. Wizualizacja danych w GoogleEarth. | 2 |
T-A-7 | Javascript i PHP wyświetlanie i eksport danych atrybutowych. CSV, XLS, SQL. | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Geoserwis. Możliwości udostępniania danych za jego pomocą. | 2 |
T-W-2 | Standardy międzyplatformowej wymiany danych z wykorzystaniem narzędzi sieciowych. WMS, WFS, GeoJSON. | 2 |
T-W-3 | Dostępne oprogramowanie komercyjne i darmowe służące do wymiany geoinformacji. | 2 |
T-W-4 | Programowanie "wysiwyg" dostępne oprogramowanie. | 2 |
T-W-5 | Ważniejsze języki programowania stosowane w geoinformatyce. Składnia w PHP, JavaScipt, Python. Wady i zalety. | 4 |
T-W-6 | Aplikacje i programowanie w geoinformatyce na przykładzie OpenLayers. | 2 |
T-W-7 | Zaliczenie przedmiotu. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | opis |
M-3 | ćwiczenia z użyciem komputera |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Sprawdzenie wiedzy teoretycznej zdobytej przez studenta po zakończeniu zajęć |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena projektu wykonanego przez studenta |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP2_2A_21.1_W01 Student/ka ma wiedzę o zasadach konstrukcji programów komputerowych informatycznych ze szczególnym uwzględnieniem prezentacji map na stronach internetowych. Budowie "geoserwisów", stosowanego oprogramowania oraz językach programowania. | GP2_2A_W03, GP2_2A_W04 | — | — | C-1 | T-W-5, T-W-2, T-W-6 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP2_2A_21.1_U01 Student posiada umiejętności tworzenia prostych "geoserwisów" na bazie dostępnych platform informatycznych. Jest w stanie sam go skonfigurować, zaprogramować i udostępnić w Internecie. | GP2_2A_U03, GP2_2A_U07 | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7 | M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP2_2A_21.1_K01 Student posiada kompetencje do zaprojektowania systemu usprawniającego podejmowanie decyzji w planowaniu przestrzennym, poprzez udostępnianie danych w Internecie | GP2_2A_K06 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-4 | M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP2_2A_21.1_W01 Student/ka ma wiedzę o zasadach konstrukcji programów komputerowych informatycznych ze szczególnym uwzględnieniem prezentacji map na stronach internetowych. Budowie "geoserwisów", stosowanego oprogramowania oraz językach programowania. | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu podstawowym opanowała wiedzę oraz techniki programowania | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP2_2A_21.1_U01 Student posiada umiejętności tworzenia prostych "geoserwisów" na bazie dostępnych platform informatycznych. Jest w stanie sam go skonfigurować, zaprogramować i udostępnić w Internecie. | 2,0 | |
3,0 | Student opanowa w stopniu podstawowym umiejętności programowania oraz konfiguracji platform mających zastosowanie w budowie geoportali | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP2_2A_21.1_K01 Student posiada kompetencje do zaprojektowania systemu usprawniającego podejmowanie decyzji w planowaniu przestrzennym, poprzez udostępnianie danych w Internecie | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu podstawowym poznał techniki programowania i posiada ogólne pojęcie na temat właściwego ich doboru w stosunku do planowanego generowania określonych usług sieciowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Lis M., PHP5. Praktyczny kurs., Helion, Gliwice, 2011
- Powers Sch., Wprowadzenie JavaScript., Helion, Gliwice, 2007
- Perkins J., PostgreSQL, Mikon, Warszawa, 2002
Literatura dodatkowa
- 2011, Ze względu na brak literatury do oprogramowania OpenSource dokumentacja oprogramowania na stronie producenta: http://geoserver.org/; http://openlayers.org/; https://developers.google.com/