Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (S2)
specjalność: Geoinformatyka
Sylabus przedmiotu Analiza i wizualizacja danych w planowaniu przestrzennym:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Gospodarka przestrzenna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Analiza i wizualizacja danych w planowaniu przestrzennym | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekologii, Ochrony i Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Michał Kupiec <Michal.Kupiec@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marek Podlasiński <Marek.Podlasinski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 6,0 | ECTS (formy) | 6,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu geodezji i kartografii, umiejętność posługiwania się w podstawowym zakresie oprogramowaniem GIS (wybrany program rastrowy i wektorowy), znajomość najważniejszych operacji analitycznych GIS. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Pogłębienie wiedzy dotyczącej wykorzystywania narzędzi GIS w planowaniu przestrennym |
C-2 | Zdobycie nowych umiejętności analizy i wizualizacji danych o charakterze przestrzennym |
C-3 | Zdobycie nowych umiejętności z zakresu opracowania typowych załączników kartograficznych w dokumentach planistycznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Ustalenie zakresu dokumentacji planistycznej i środowiskowej na poziomie samorzadowym | 2 |
T-A-2 | Ocena przedsięwzięcia planistycznego pod kątem analiz kartograficznych na przykładzie SUiKZ wybranej gminy. Drzewa problemów i sieci przyczynowo-skutkowe w planowaniu rozwoju gminy | 2 |
T-A-3 | Metody przygotowania ustawowych, standardowych załączników kartograficznych na potrzeby SUiKZ oraz MPZP | 8 |
T-A-4 | Wykorzystanie analiz kartograficznych w inwentaryzacjach przyrodniczych i urbanistycznych. Projektowanie bazy danych oraz jej wizualizacja | 3 |
T-A-5 | Wykorzystanie państwowego zasobu informacji przestrzennej do przygotowana elementów kartograficznych dokumentacji | 2 |
T-A-6 | Przygotowanie i analiza map akustycznych | 5 |
T-A-7 | Analizy kartograficzne w rozwiązywaniu typowych konfliktów przestrzennych na poziomie lokalnym (lokalizacja inwestycji uciążliwych, farm wiatrowych, budownictwa mieszkaniowego, dróg, uwarunkowania środowiskowe | 6 |
T-A-8 | Zaliczenie przedmiotu | 2 |
30 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Wykorzystanie analiz kartograficznych w inwentaryzacjach przyrodniczych i urbanistycznych. Projektowanie bazy danych oraz jej wizualizacja | 3 |
T-P-2 | Przygotowanie i analiza map akustycznych | 4 |
T-P-3 | Analizy 3D w planowaniu, przygotowanie Numerycznego Modelu Terenu na podstawie warstwic | 3 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Narzędzia kształtowania ładu przestrzennego w Polsce. | 2 |
T-W-2 | Procedury postępowania w dokumentacji planistycznej i środowiskowej. Rola opracowań kartograficznych w dokumentacji planistycznej | 2 |
T-W-3 | Proces inwestycyjny i polityka środowiskowa. | 2 |
T-W-4 | Prawodawstwo związane z procesem planowania i inwestycjami a wymogi informacji geograficznej. | 2 |
T-W-5 | Komponent kartograficzny w dokumentacji planistycznej. | 2 |
T-W-6 | Analizy kartograficzne jako element analizy strategii działań. Metody numeryczne w procesie podejmowania decyzji. | 2 |
T-W-7 | Dostęp do informacji o środowisku, raporty środowiskowe. | 2 |
T-W-8 | Państwowy Zasób Danych Geograficznych. Źródła informacji przestrzennej o konfliktach i zagrożeniach środowiskowych. | 2 |
T-W-9 | Metody wizualizacji kartograficznej stosowane w dokumentacji planistycznej. | 2 |
T-W-10 | Wizualizacja danych ekonomicznych i statystycznych. wykorzystywanych w gospodarowaniu przestrzeni. | 2 |
T-W-11 | Możliwości wizualizacji problemów przestrzennych w 3d. | 2 |
T-W-12 | GIS jako narzędzie konsultacji społecznych. | 2 |
T-W-13 | Analizy kartograficzne jako element pracy organizacji pozarządowych. | 2 |
T-W-14 | Przegląd oprogramowania wspomagającego decyzje przestrzenne. | 4 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-A-2 | przygotowanie indywidualne do zajęć | 10 |
A-A-3 | praca nad przygotowaniem projektów | 20 |
60 | ||
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-P-2 | opracowanie projektu, praca indywidualna i grupowa | 50 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | praca własna z podręcznikiem | 30 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Prezentacje multimedialne |
M-2 | Dyskusja panelowa |
M-3 | Samodzielne i zespołowe metody projektowe. |
M-4 | Zajęcia w grupach z wykorzystaniem metod aktywizujących. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Test lub egzamin pisemny |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenia projektów śródsemestralnych. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP2_2A_C01_W01 Zna metody, techniki i narzędzia GIS stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań gospodarki przestrzennej. | GP2_2A_W09, GP2_2A_W04 | — | — | C-1 | T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-W-10, T-W-11, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-12, T-W-13, T-W-14 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP2_2A_C01_U01 Stosuje techniki i narzędzia GIS w zakresie gospodarki przestrzennej | GP2_2A_U01, GP2_2A_U07, GP2_2A_U09 | — | — | C-2, C-3 | T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-W-10, T-W-11, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-12, T-W-13, T-W-14 | M-3, M-4 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP2_2A_C01_K01 Umie rozpoznać zależności związków zachodzących w otoczeniu wykorzystując do tego celu analizy przestrzenne | GP2_2A_K02 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-W-10, T-W-11, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-12, T-W-13, T-W-14 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP2_2A_C01_W01 Zna metody, techniki i narzędzia GIS stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań gospodarki przestrzennej. | 2,0 | |
3,0 | Student zna zasady i wymagania przygotowania standardowych załączników kartograficznych dla dokumentacji planistycznej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP2_2A_C01_U01 Stosuje techniki i narzędzia GIS w zakresie gospodarki przestrzennej | 2,0 | |
3,0 | Student umie prawidłowo przygotować standardowe załączniki kartograficzne dla dokumentacji planistycznej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP2_2A_C01_K01 Umie rozpoznać zależności związków zachodzących w otoczeniu wykorzystując do tego celu analizy przestrzenne | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi prawidłowo przygotować standardowe załączniki kartograficzne dla dokumentacji planistycznej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Pasławski J. (red.), Wprowadzenie do kartografii i topografii., Nowa Era, Wrocław, 2006, I
- Żyszkowska W., Spallek W., Borowicz D., Kartografia tematyczna, PWN, Warszawa, 2012
- Medyńska-Gulij B., Kartografia i geowizualizacja, PWN, Warszawa, 2011
Literatura dodatkowa
- Kraak M-J, Ormeling F., Kartografia: wizualizacja danych przestrzennych., PWN, Warszawa, 1998
- Tomlinson R., Rozważania o GIS. Planowanie Systemów Informacji Geograficznej dla menadżerów, ESRI Polska, Warszawa, 2008
- P.A., Goodchild M.F., Maguire D.J., Rhin D.W, GIS. Teoria i praktyka., PWN, Warszawa, 2006