Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (S1)

Sylabus przedmiotu Statystyka matematyczna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka przestrzenna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, nauki społeczne, nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Statystyka matematyczna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Agroinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Sławomir Stankowski <Slawomir.Stankowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marek Bury <Marek.Bury@zut.edu.pl>, Grzegorz Hury <Grzegorz.Hury@zut.edu.pl>, Anna Jaroszewska <Anna.Jaroszewska@zut.edu.pl>, Cezary Podsiadło <Cezary.Podsiadlo@zut.edu.pl>, Eleonora Wrzesińska <Eleonora.Wrzesinska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 1,50,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajomość matematyki w zakresie szkoły średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy w zakresie podstawowych metod statystycznych
C-2Nabycie umiejętności analizy danych i interpretacji wyników
C-3wyksztalcenie umiejetnosci pracy w zespole

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wyliczenie charakterystyk próby na przykładach liczbowych2
T-A-2Budowa szeregów rozdzielczych zmiennej ciagłej i skokowej2
T-A-3Hipotezy statystyczne i ich weryfikacjia, wyliczenie przykładów liczbowych dla testu t studenta2
T-A-4Analiza doświadczenia 1 czynnikowego2
T-A-5Wyliczanie NIR, tworzenie grup jednorodnych, wnioskowanie2
T-A-6Ocena zależności pomiędzy 2 zmiennymi, wyliczenie współczynnika korelacji i regresji, interpretacja wyników2
T-A-7Analizy danych przy zastosowaniu testów nieparametrycznych, zliczenie ćwiczeń3
15
wykłady
T-W-1Wiadomości wstępne, charakterystyki próby2
T-W-2Grupowanie i porządkowanie wyników2
T-W-3Wnioskowanie statystyczne, testy istotności2
T-W-4Analiza wariancji, układy doświadczeń 1 czynnikowych2
T-W-5Testy do porównań wielokrotnych średnich2
T-W-6Ocena zależności pomiedzy zmiennymi, korelacja i regresja prosta2
T-W-7Testy nieparametryczne, zaliczenie3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach15
A-A-2Samodzielne rozwiązywanie zadań20
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia10
45
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach15
A-W-2Studiowanie literatury20
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia10
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdzian pisemny - rozwiazywanie zadań
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP_1A_B09_W01
Student posiada wiedzę w zakresie statystycznej analizy wyników
GP_1A_W04C-1T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-2, T-W-4M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP_1A_B09_U01
Student potrafi analizować dane przy wykorzystaniu metod statystycznych
GP_1A_U19C-2T-A-6, T-A-3, T-A-4, T-A-2, T-A-1M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP_1A_B09_K01
Student ma aktywną postawę w procesie samokształcenia w zakresie wuiedzy statystycznej
GP_1A_K02C-3T-A-7M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GP_1A_B09_W01
Student posiada wiedzę w zakresie statystycznej analizy wyników
2,0
3,0student zdobył w stopniu zadowalającym wiedzę z zakresu statystyki
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GP_1A_B09_U01
Student potrafi analizować dane przy wykorzystaniu metod statystycznych
2,0
3,0Student potrafi stosować wiedzę do analizy danych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GP_1A_B09_K01
Student ma aktywną postawę w procesie samokształcenia w zakresie wuiedzy statystycznej
2,0
3,0Student wykazuje aktywna postawę w procesie samokształcenia
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Koronacki J., Mielniczuk J, Statystyka dla studentów kierunków technicznych i przyrodniczych, WNT, Warszawa, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Rudnicki F, Doświadczalnictwo rolnicze, ATR Bydgoszcz, Bydgoszcz, 1991

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wyliczenie charakterystyk próby na przykładach liczbowych2
T-A-2Budowa szeregów rozdzielczych zmiennej ciagłej i skokowej2
T-A-3Hipotezy statystyczne i ich weryfikacjia, wyliczenie przykładów liczbowych dla testu t studenta2
T-A-4Analiza doświadczenia 1 czynnikowego2
T-A-5Wyliczanie NIR, tworzenie grup jednorodnych, wnioskowanie2
T-A-6Ocena zależności pomiędzy 2 zmiennymi, wyliczenie współczynnika korelacji i regresji, interpretacja wyników2
T-A-7Analizy danych przy zastosowaniu testów nieparametrycznych, zliczenie ćwiczeń3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wiadomości wstępne, charakterystyki próby2
T-W-2Grupowanie i porządkowanie wyników2
T-W-3Wnioskowanie statystyczne, testy istotności2
T-W-4Analiza wariancji, układy doświadczeń 1 czynnikowych2
T-W-5Testy do porównań wielokrotnych średnich2
T-W-6Ocena zależności pomiedzy zmiennymi, korelacja i regresja prosta2
T-W-7Testy nieparametryczne, zaliczenie3
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach15
A-A-2Samodzielne rozwiązywanie zadań20
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia10
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach15
A-W-2Studiowanie literatury20
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia10
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP_1A_B09_W01Student posiada wiedzę w zakresie statystycznej analizy wyników
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP_1A_W04ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii, biologii i informatyki przydatną do formułowania i rozwiązywania zadań z zakresu GP
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy w zakresie podstawowych metod statystycznych
Treści programoweT-W-1Wiadomości wstępne, charakterystyki próby
T-W-5Testy do porównań wielokrotnych średnich
T-W-6Ocena zależności pomiedzy zmiennymi, korelacja i regresja prosta
T-W-2Grupowanie i porządkowanie wyników
T-W-4Analiza wariancji, układy doświadczeń 1 czynnikowych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student zdobył w stopniu zadowalającym wiedzę z zakresu statystyki
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP_1A_B09_U01Student potrafi analizować dane przy wykorzystaniu metod statystycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP_1A_U19wykazuje umiejętność poprawnego wnioskowania na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności analizy danych i interpretacji wyników
Treści programoweT-A-6Ocena zależności pomiędzy 2 zmiennymi, wyliczenie współczynnika korelacji i regresji, interpretacja wyników
T-A-3Hipotezy statystyczne i ich weryfikacjia, wyliczenie przykładów liczbowych dla testu t studenta
T-A-4Analiza doświadczenia 1 czynnikowego
T-A-2Budowa szeregów rozdzielczych zmiennej ciagłej i skokowej
T-A-1Wyliczenie charakterystyk próby na przykładach liczbowych
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian pisemny - rozwiazywanie zadań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi stosować wiedzę do analizy danych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP_1A_B09_K01Student ma aktywną postawę w procesie samokształcenia w zakresie wuiedzy statystycznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP_1A_K02rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie i podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych
Cel przedmiotuC-3wyksztalcenie umiejetnosci pracy w zespole
Treści programoweT-A-7Analizy danych przy zastosowaniu testów nieparametrycznych, zliczenie ćwiczeń
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian pisemny - rozwiazywanie zadań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje aktywna postawę w procesie samokształcenia
3,5
4,0
4,5
5,0