Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (S1)
Sylabus przedmiotu Statystyka matematyczna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Gospodarka przestrzenna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, nauki społeczne, nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Statystyka matematyczna | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Agroinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Sławomir Stankowski <Slawomir.Stankowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marek Bury <Marek.Bury@zut.edu.pl>, Grzegorz Hury <Grzegorz.Hury@zut.edu.pl>, Anna Jaroszewska <Anna.Jaroszewska@zut.edu.pl>, Cezary Podsiadło <Cezary.Podsiadlo@zut.edu.pl>, Eleonora Wrzesińska <Eleonora.Wrzesinska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | znajomość matematyki w zakresie szkoły średniej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie wiedzy w zakresie podstawowych metod statystycznych |
C-2 | Nabycie umiejętności analizy danych i interpretacji wyników |
C-3 | wyksztalcenie umiejetnosci pracy w zespole |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Wyliczenie charakterystyk próby na przykładach liczbowych | 2 |
T-A-2 | Budowa szeregów rozdzielczych zmiennej ciagłej i skokowej | 2 |
T-A-3 | Hipotezy statystyczne i ich weryfikacjia, wyliczenie przykładów liczbowych dla testu t studenta | 2 |
T-A-4 | Analiza doświadczenia 1 czynnikowego | 2 |
T-A-5 | Wyliczanie NIR, tworzenie grup jednorodnych, wnioskowanie | 2 |
T-A-6 | Ocena zależności pomiędzy 2 zmiennymi, wyliczenie współczynnika korelacji i regresji, interpretacja wyników | 2 |
T-A-7 | Analizy danych przy zastosowaniu testów nieparametrycznych, zliczenie ćwiczeń | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wiadomości wstępne, charakterystyki próby | 2 |
T-W-2 | Grupowanie i porządkowanie wyników | 2 |
T-W-3 | Wnioskowanie statystyczne, testy istotności | 2 |
T-W-4 | Analiza wariancji, układy doświadczeń 1 czynnikowych | 2 |
T-W-5 | Testy do porównań wielokrotnych średnich | 2 |
T-W-6 | Ocena zależności pomiedzy zmiennymi, korelacja i regresja prosta | 2 |
T-W-7 | Testy nieparametryczne, zaliczenie | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach | 15 |
A-A-2 | Samodzielne rozwiązywanie zadań | 20 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 10 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział studenta w wykładach | 15 |
A-W-2 | Studiowanie literatury | 20 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 10 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Sprawdzian pisemny - rozwiazywanie zadań |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP_1A_B09_W01 Student posiada wiedzę w zakresie statystycznej analizy wyników | GP_1A_W04 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-2, T-W-4 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP_1A_B09_U01 Student potrafi analizować dane przy wykorzystaniu metod statystycznych | GP_1A_U19 | — | — | C-2 | T-A-6, T-A-3, T-A-4, T-A-2, T-A-1 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP_1A_B09_K01 Student ma aktywną postawę w procesie samokształcenia w zakresie wuiedzy statystycznej | GP_1A_K02 | — | — | C-3 | T-A-7 | M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP_1A_B09_W01 Student posiada wiedzę w zakresie statystycznej analizy wyników | 2,0 | |
3,0 | student zdobył w stopniu zadowalającym wiedzę z zakresu statystyki | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP_1A_B09_U01 Student potrafi analizować dane przy wykorzystaniu metod statystycznych | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi stosować wiedzę do analizy danych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP_1A_B09_K01 Student ma aktywną postawę w procesie samokształcenia w zakresie wuiedzy statystycznej | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje aktywna postawę w procesie samokształcenia | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Koronacki J., Mielniczuk J, Statystyka dla studentów kierunków technicznych i przyrodniczych, WNT, Warszawa, 2002
Literatura dodatkowa
- Rudnicki F, Doświadczalnictwo rolnicze, ATR Bydgoszcz, Bydgoszcz, 1991