Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (S1)
Sylabus przedmiotu Przestrzenne analizy krajobrazu:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Gospodarka przestrzenna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, nauki społeczne, nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Przestrzenne analizy krajobrazu | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Paweł Pieńkowski <Pawel.Pienkowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Paweł Pieńkowski <Pawel.Pienkowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 8 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe umiejętności w zakresie obsługi komputera, edytorów tekstu i arkuszy kalkulacyjnych. Podstawowe wiadomości z zakresu sozologii i kształtowania środowiska. Znajomość funkcjonowania programów GIS (wektorowych i rastrowych). |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest uzyskanie umiejętności i wiedzy teoretycznej dotyczącej przestrzennych metod analiz wybranych elementów środowiska przyrodniczego z zastosowaniem metod ekologii krajobrazu i geografii fizycznejj. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Zastosowanie analiz danych punktowych do oceny wybranych elementów środowiska. | 2 |
T-A-2 | Analiza zjawisk punktowych (zastosowanie GPS). | 3 |
T-A-3 | Obliczanie metryk krajobrazowych (kompozycji i konfiguracji). | 2 |
T-A-4 | Kartowanie biotopów i ocena ich konfiguracji. | 2 |
T-A-5 | Ocena różnorodności krajobrazu polodowcowego na podstawie analizy struktury przestrzennej płatów roślinności, reprezentujących wybrane formy geomorfologiczne. | 2 |
T-A-6 | Zastosowanie modelu płatów i korytarzy do oceny struktury przestrzennej krajobrazu i możliwości migracyjnych zwierząt. | 2 |
T-A-7 | Ocena zmian użytkowania przestrzeni z zastosowaniem metod numerycznych. | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Źródła i metody stosowane w analizie krajobrazu. | 2 |
T-W-2 | Przyrodnicze uwarunkowania wykorzystania analiz przestrzennych krajobrazu (problematyka fragmentacji siedlisk, model płatów i korytarzy, biogeograficzna teoria wysp). | 2 |
T-W-3 | Ilościowe metody analizy struktury przestrzennej. | 2 |
T-W-4 | Ocena struktury krajobrazu na za pomocą miar krajobrazu (na poziomie poligonów, klasy i krajobrazu). | 2 |
T-W-5 | Zastosowanie analiz danych punktowych i powierzchniowych w gospodarce przestrzennej (analizy sąsiedztwa i analizy barierowe). | 2 |
T-W-6 | Funkcje analityczne pomocne przy rozwiązywaniu problemów przestrzennych. | 2 |
T-W-7 | Numeryczna ocena różnorodności krajobrazu na podstawie analizy struktury przestrzennej roślinności. | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie do zajęć labolatoryjnych | 10 |
A-A-3 | Przygotowanie projektu na podstawie zebranych danych punktowych. | 20 |
A-A-4 | Wykonanie raportu z oceny zmian użytkowania przestrzeni | 15 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Czytanie literatury | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia | 10 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | objaśnienie |
M-3 | ćwiczenia labolatoryjne i metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: zaliczenia zadań wykonywanych w trakcie ćwiczenia |
S-2 | Ocena formująca: ocena wykonania projektu |
S-3 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
S-4 | Ocena podsumowująca: zaliczenie praktyczne ćwiczeń |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP_1A_OD4_W01 Ma teoretyczną i praktyczną wiedzę dotyczącą wykorzystania analiz przestrzennych w analizie krajobrazu i projektach związanych z organizacją użytkowania przestrzeni. Posiada podstawową wiedzę o relacjach między poszczególnymi elementami krajobrazu, w tym elementami antropogenicznymi w skali lokalnej i regionalnej. | GP_1A_W02, GP_1A_W06 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-A-5, T-A-6 | M-1 | S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP_1A_OD4_U01 Stosuje podstawowe techniki analiz zjawisk przestrzennych (punktowych, liniowych i powierzchniwych) w krajobrazie. Ocenia na podstawowym poziomie wartość krajobrazu i jego elementów. | GP_1A_U05, GP_1A_U15 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-1, T-A-3 | M-2, M-3 | S-3, S-4, S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP_1A_OD4_K01 Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania. | GP_1A_K06 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-A-4, T-A-7, T-A-3 | M-2, M-3 | S-4, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP_1A_OD4_W01 Ma teoretyczną i praktyczną wiedzę dotyczącą wykorzystania analiz przestrzennych w analizie krajobrazu i projektach związanych z organizacją użytkowania przestrzeni. Posiada podstawową wiedzę o relacjach między poszczególnymi elementami krajobrazu, w tym elementami antropogenicznymi w skali lokalnej i regionalnej. | 2,0 | Nie zna teoretycznych i praktycznych podstaw przestrzennych analiz krajobrazu. |
3,0 | Zna w dostatecznym stopniu teoretyczne i praktyczne podstawy analiz przestrzennych; umie wykonać najprostsze analizy z użyciem prezentowanego oprogramowania. | |
3,5 | Zna teoretyczne i praktyczne podstawy przestrzennych analiz krajobrazu. Umie wykonać podstawowe analizy z użyciem prezentowanego oprogramowania. | |
4,0 | Dobrze zna i praktyczne podstawy przestrzennych analiz krajobrazu; samodzielnie dokonuje analizy struktury krajobrazu przy użyciu metryk krajobrazowych; potrafi zaproponować dobór odpowiednich źódeł danych i metod. | |
4,5 | Dobrze zna i praktyczne podstawy przestrzennych analiz krajobrazu. Samodzielnie dokonuje analizy struktury krajobrazu przy użyciu metryk krajobrazowych; potrafi zaproponować dobór odpowiednich źródeł danych i metod; komentuje uzyskane wyniki w powiązaniu ze środowiskiem i jego genezą. | |
5,0 | Bardzo dobrze zna i praktyczne podstawy przestrzennych analiz krajobrazu; samodzielnie dokonuje analizy struktury krajobrazu przy użyciu metryk krajobrazowych i potrafi komentować uzyskane wyniki w powiązaniu uwarunkowaniami przyrodniczymi; potrafi samodzielnie dobierać metody analizy przestrzennej oraz żródła danych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP_1A_OD4_U01 Stosuje podstawowe techniki analiz zjawisk przestrzennych (punktowych, liniowych i powierzchniwych) w krajobrazie. Ocenia na podstawowym poziomie wartość krajobrazu i jego elementów. | 2,0 | Nie zna podstaw przestrzennych analiz krajobrazu i nie potrafi ich wykorzystać w praktyce. |
3,0 | Zna podstawowe analizy przestrzenne i potrafi wykorzystać je praktyce. | |
3,5 | Zna podstawowe analizy przestrzenne i potrafi zastosować je praktyce Potrafi ponadto dobrać źródła i metody pomocne przy analizie wybranych elementów krajobrazu. | |
4,0 | Dobrze zna większość prezentowanych na wykładach i ćwiczeniach metod i potrafi wykorzystać je w praktyce. | |
4,5 | Dobrze zna większość prezentowanych na wykładach i ćwiczeniach metod i potrafi wykorzystać je w praktyce; potrafi samodzielnie dobierać metody i realizować je przy pomocy specjalistycznych programów komputerowych; potrafi obiektywnie ocenić uzyskane wyniki. | |
5,0 | Bardzo dobrze zna prezentowane na wykładach i ćwiczeniach metody; potrafi samodzielnie dobierać metody i realizować obliczenia przy pomocy specjalistycznych programów komputerowych; bardzo dobrze komentuje uzyskane wyniki w powiązaniu z uwarunkowaniami przyrodniczymi ocenianej przestrzeni. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP_1A_OD4_K01 Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania. | 2,0 | Nie zna i nie potrafi wykorzystać poznanych metod do analizy krajobrazu. |
3,0 | Potrafi zastosować podstawowe metody do wybranych analiz krajobrazu, jednak w słabym stopniu wykazuje kreatywność w ich doborze. | |
3,5 | Potrafi zastosować podstawowe metody do wybranych analiz krajobrazu i dokonać prawidłowego doboru. | |
4,0 | Potrafi samodzielnie dobrać materiał i metody oraz zaplanować pracę w grupie. | |
4,5 | Potrafi samodzielnie dobrać materiał i metody do bardziej skomplikowanych analiz przestrzennych i zaplanować tok działań dla poszczególnych członków grupy. | |
5,0 | Potrafi samodzielnie dobrać materiał i metody do skomplikowanych analiz przestrzennych i zaplanować tok działań dla poszczególnych członków grupy. Bardzo dobrze komentuje zasadność dobranych metod, kolejność zaproponowanych działań i wiąże uzyskane wyniki z wiedzą uzyskaną z innych przedmiotów. |
Literatura podstawowa
- Urbański J., GIS w badaniach przyrodniczych, Wyd. Uniw. Gdańskiego, Gdańsk, 2009
Literatura dodatkowa
- Bródka S. (red), Praktyczne aspekty ocen środowiska przyrodniczego, Bogucki Wyd. Naukowe, Poznań, 2010