Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (S1)

Sylabus przedmiotu Matematyka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka przestrzenna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, nauki społeczne, nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Matematyka
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii
Nauczyciel odpowiedzialny Jurij Chigariev <Jurij.Chigariev@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Sławomir Stankowski <Slawomir.Stankowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 1,50,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 1,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z matematyki w zakresie szkoły średniej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie umiejętności rozwiązywania zagadnień formułowanych w postaci opisu algebraicznego.
C-2Przedstawianie graficzne najważniejszych funkcji matematycznych.
C-3Zrozumienie podstawowych pojęć statystyki opisowej.
C-4Nabycie umiejętności stosowania narzędzi statystycznych do analizy danych oraz interpretowania wyników.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Działania na macierzach, obliczanie wyznaczników macierzy.4
T-A-2Rozwiązywanie układów równań liniowych.2
T-A-3Ciągi liczbowe. Pochodna funkcji5
T-A-4Całka nieoznaczona4
15
wykłady
T-W-1Macierze i wyznaczniki, układy równań liniowych.2
T-W-2Działania na wektorach.3
T-W-3Najważniejsze rodzaje funkcji matematycznych i ich wykresy.3
T-W-4Ciągi liczbowe2
T-W-5Pochodna funkcji2
T-W-6Całka nioznaczona3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział studenta w zajęciach.15
A-A-2Samodzielne rozwiązywanie zadań.10
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia15
A-A-4Konsultacje z nauczycielem.4
44
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach.15
A-W-2Praca własna studenta - studiowanie treści wykładów.20
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.10
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia przedmiotowe - rozwiązywanie zadań

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny wymagający rozwiązania zadań

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP_1A_B01_W01
Student powinien definiować pojęcia z zakresu matematyki i statystyki oraz rozwiązywać zadania matematyczne i formułować hipotezy statystyczne.
GP_1A_W04C-2T-W-5, T-W-2, T-W-1, T-W-3M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP_1A_B01_U01
Student umie zastosować nabytą wiedzę matematyczno-statystyczną do rozwiązywania praktycznych problemów.
GP_1A_U04, GP_1A_U08C-1, C-2, C-3, C-4T-A-1, T-A-2, T-W-6, T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-W-5M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP_1A_B01_K01
Student ma aktywną postawę w procesie samokształcenia w zakresie wiedzy matematyczno- statystycznej, przydatnej w wykonywanej pracy zawodowej.
GP_1A_K01C-1T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-A-2, T-A-4, T-W-2M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GP_1A_B01_W01
Student powinien definiować pojęcia z zakresu matematyki i statystyki oraz rozwiązywać zadania matematyczne i formułować hipotezy statystyczne.
2,0
3,0Student w stopniu zadowalającym zdobył wiedzę w zakresie matematyki
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GP_1A_B01_U01
Student umie zastosować nabytą wiedzę matematyczno-statystyczną do rozwiązywania praktycznych problemów.
2,0
3,0Student w stopniu zadowalającym umie stosować nabytą wiedzę do rozwiązywania praktycznych problemów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GP_1A_B01_K01
Student ma aktywną postawę w procesie samokształcenia w zakresie wiedzy matematyczno- statystycznej, przydatnej w wykonywanej pracy zawodowej.
2,0
3,0Student w stopniu zadowalającym wykazuje aktywną postawę w procesie samokształcenia i przestrzega zasad etyki.
3,5
4,0
4,5S
5,0

Literatura podstawowa

  1. Grzegorczyk J., Matematyka, cz. I-II, Oficyna Wyd. Polit. Warszawskiej, Warszawa, 1999
  2. Koronacki J., Mielniczuk J., Statystyka dla studentów kierunków technicznych i przyrodniczych, WNT, Warszawa, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Majkowska M., Matematyka nie tylko dla leśnikow, Wyd. SGGW, Warszawa, 2004

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Działania na macierzach, obliczanie wyznaczników macierzy.4
T-A-2Rozwiązywanie układów równań liniowych.2
T-A-3Ciągi liczbowe. Pochodna funkcji5
T-A-4Całka nieoznaczona4
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Macierze i wyznaczniki, układy równań liniowych.2
T-W-2Działania na wektorach.3
T-W-3Najważniejsze rodzaje funkcji matematycznych i ich wykresy.3
T-W-4Ciągi liczbowe2
T-W-5Pochodna funkcji2
T-W-6Całka nioznaczona3
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział studenta w zajęciach.15
A-A-2Samodzielne rozwiązywanie zadań.10
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia15
A-A-4Konsultacje z nauczycielem.4
44
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach.15
A-W-2Praca własna studenta - studiowanie treści wykładów.20
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.10
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP_1A_B01_W01Student powinien definiować pojęcia z zakresu matematyki i statystyki oraz rozwiązywać zadania matematyczne i formułować hipotezy statystyczne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP_1A_W04ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii, biologii i informatyki przydatną do formułowania i rozwiązywania zadań z zakresu GP
Cel przedmiotuC-2Przedstawianie graficzne najważniejszych funkcji matematycznych.
Treści programoweT-W-5Pochodna funkcji
T-W-2Działania na wektorach.
T-W-1Macierze i wyznaczniki, układy równań liniowych.
T-W-3Najważniejsze rodzaje funkcji matematycznych i ich wykresy.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny wymagający rozwiązania zadań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu zadowalającym zdobył wiedzę w zakresie matematyki
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP_1A_B01_U01Student umie zastosować nabytą wiedzę matematyczno-statystyczną do rozwiązywania praktycznych problemów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP_1A_U04posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych i gospodarczych
GP_1A_U08potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności rozwiązywania zagadnień formułowanych w postaci opisu algebraicznego.
C-2Przedstawianie graficzne najważniejszych funkcji matematycznych.
C-3Zrozumienie podstawowych pojęć statystyki opisowej.
C-4Nabycie umiejętności stosowania narzędzi statystycznych do analizy danych oraz interpretowania wyników.
Treści programoweT-A-1Działania na macierzach, obliczanie wyznaczników macierzy.
T-A-2Rozwiązywanie układów równań liniowych.
T-W-6Całka nioznaczona
T-W-4Ciągi liczbowe
T-W-3Najważniejsze rodzaje funkcji matematycznych i ich wykresy.
T-W-2Działania na wektorach.
T-W-5Pochodna funkcji
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia przedmiotowe - rozwiązywanie zadań
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny wymagający rozwiązania zadań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu zadowalającym umie stosować nabytą wiedzę do rozwiązywania praktycznych problemów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP_1A_B01_K01Student ma aktywną postawę w procesie samokształcenia w zakresie wiedzy matematyczno- statystycznej, przydatnej w wykonywanej pracy zawodowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP_1A_K01wykazuje potrzebę stałego doskonalenia i aktualizowania wiedzy, ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności rozwiązywania zagadnień formułowanych w postaci opisu algebraicznego.
Treści programoweT-W-3Najważniejsze rodzaje funkcji matematycznych i ich wykresy.
T-W-1Macierze i wyznaczniki, układy równań liniowych.
T-W-4Ciągi liczbowe
T-W-5Pochodna funkcji
T-A-2Rozwiązywanie układów równań liniowych.
T-A-4Całka nieoznaczona
T-W-2Działania na wektorach.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia przedmiotowe - rozwiązywanie zadań
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny wymagający rozwiązania zadań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu zadowalającym wykazuje aktywną postawę w procesie samokształcenia i przestrzega zasad etyki.
3,5
4,0
4,5S
5,0