Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (N2)

Sylabus przedmiotu Marketing terytorialny:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka przestrzenna
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Marketing terytorialny
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekologii, Ochrony i Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Kiepas-Kokot <Anna.Kiepas-Kokot@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 6 1,00,50zaliczenie
wykładyW1 8 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zrozumienie treści przedmiotu ułatwia znajomość zagadnień z zakresu strategii rozwoju w ujęciu regionalnym i lokalnym oraz podstawowych zagadnień ekonomicznych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest wskazanie promocji jako drogi marketingowej zwiększenia atrakcyjności jednostek przestrzennych. Zapoznanie z metodami i narzędziami komunikacji i działań stosowanych w marketingu.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Analiza zasobów - potencjałów kształtowania wizerunku i wybór grup docelowych.1
T-A-2Analiza znaków marek terytorialnych.1
T-A-3Analiza i ocena komunikatów reklamowych jednostek samorządu terytorialnego.1
T-A-4Opracowanie informacji o wybranym wydarzeniu lokalnym lub regionalnym.1
T-A-5Analiza wizerunku i otoczenia jednostek samorządu terytorialnego. Badanie opinii mieszkańców na wybrany temat lokalny.2
6
wykłady
T-W-1Polityka rozwoju i konkurencyjność jednostek przestrzennych. Potrzeby informacyjne o ofercie terytorialnej. Cele działań marketingowych na poziomie jednostek samorządu terytorialnego.1
T-W-2Kształtowanie wizerunku i kreowanie marki regionu, miasta, gminy. Systemy identyfikacji wizualnej jednostek przestrzennych.1
T-W-3Komunikacja z interesariuszami w polityce promocyjnej jednostek samorządu terytorialnego.1
T-W-4Narzędzia promocji (reklama, PR, spotkania, imprezy, oferty inwestycyjne, strony WWW) i ich odbiór społeczny.1
T-W-5Specyfika marketingu terytorialnego na tle marketingu przedsiębiorstw.1
T-W-6Produkty terytorialne (regionalne, lokalne, miejskie): turystyczne, inwestycyjne, mieszkaniowe, socjalne, oświatowo-kulturalne, sportowo-rekreacyjne, handlowo-usługowe, administracyjne.1
T-W-7Metody badań marketingowych (ilościowych, jakościowych), kontrola skuteczności działań marketingowych i rozpoznawalności wizerunku.2
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach6
A-A-2praca własna i w zespole. Przygotowanie projektu.24
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2praca własna z literaturą i danymi dostępnymi w internecie25
A-W-3wykonywanie prac samodzielnych i w zespole24
A-W-4konsultacje4
61

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2pogadanka
M-3objaśnienie lub wyjaśnienie
M-4dyskusja dydaktyczna
M-5pokaz połaczony z przeżyciem
M-6metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne treści zajęć
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie projektu
S-3Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_C06_W01
Student rozumie wpływ działań marketingowych na rozwój jednostek przestrzennych; potrafi zidentyfikować i określić wizję, misję, markę miasta lub regionu i jego produkty.
GP2_2A_W05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-6M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_C06_U01
Stdent potrafi dobrać i zastosować odpowiednie narzędzia komunikacji do wybranych działań jednostek samorządu terytorialnego
GP2_2A_U03C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5M-4, M-5, M-6S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_C06_K01
Student potrafi opracować komunikat, informację o wybranych działaniach gminy oraz przeprowadzić proste badanie marketingowe oparte na opinii mieszkańców.
GP2_2A_K01C-1T-W-3, T-W-4, T-W-7M-4S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GP2_2A_C06_W01
Student rozumie wpływ działań marketingowych na rozwój jednostek przestrzennych; potrafi zidentyfikować i określić wizję, misję, markę miasta lub regionu i jego produkty.
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym nabył wiedzę z zakresu przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GP2_2A_C06_U01
Stdent potrafi dobrać i zastosować odpowiednie narzędzia komunikacji do wybranych działań jednostek samorządu terytorialnego
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym nabył umiejętności z zakresu przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GP2_2A_C06_K01
Student potrafi opracować komunikat, informację o wybranych działaniach gminy oraz przeprowadzić proste badanie marketingowe oparte na opinii mieszkańców.
2,0
3,0Student zdobył podstawowe kometencje w zakesie kreowania marketingu terytorialnego
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Szromnik A., Marketing terytorialny. Miasto i region na rynku, Wolters Kluwers, Kraków, 2007
  2. Duczkowska-Piasecka M., Marketing terytorialny. Jak podejść do rozwoju z korzyścią dla wszystkich., Difin, Warszawa, 2013
  3. Lityński P., Marketing terytorialny w rozwoju miast i regionów., PWSZ, Nowy Sącz, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Deluga W., Dyczkowska J., Marketing terytorialny. Konkurencyjność regionów, przedsiębiorstwa a ochrona środowiska., Wyd. Uczelniane Politechniki Koszalińskiej., Koszalin, 2011
  2. Florek M., Augustyn A., Strategia promocji jednostek samorządu terytorialnego – zasady i procedury., Best Place, Warszawa, 2011

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Analiza zasobów - potencjałów kształtowania wizerunku i wybór grup docelowych.1
T-A-2Analiza znaków marek terytorialnych.1
T-A-3Analiza i ocena komunikatów reklamowych jednostek samorządu terytorialnego.1
T-A-4Opracowanie informacji o wybranym wydarzeniu lokalnym lub regionalnym.1
T-A-5Analiza wizerunku i otoczenia jednostek samorządu terytorialnego. Badanie opinii mieszkańców na wybrany temat lokalny.2
6

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Polityka rozwoju i konkurencyjność jednostek przestrzennych. Potrzeby informacyjne o ofercie terytorialnej. Cele działań marketingowych na poziomie jednostek samorządu terytorialnego.1
T-W-2Kształtowanie wizerunku i kreowanie marki regionu, miasta, gminy. Systemy identyfikacji wizualnej jednostek przestrzennych.1
T-W-3Komunikacja z interesariuszami w polityce promocyjnej jednostek samorządu terytorialnego.1
T-W-4Narzędzia promocji (reklama, PR, spotkania, imprezy, oferty inwestycyjne, strony WWW) i ich odbiór społeczny.1
T-W-5Specyfika marketingu terytorialnego na tle marketingu przedsiębiorstw.1
T-W-6Produkty terytorialne (regionalne, lokalne, miejskie): turystyczne, inwestycyjne, mieszkaniowe, socjalne, oświatowo-kulturalne, sportowo-rekreacyjne, handlowo-usługowe, administracyjne.1
T-W-7Metody badań marketingowych (ilościowych, jakościowych), kontrola skuteczności działań marketingowych i rozpoznawalności wizerunku.2
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach6
A-A-2praca własna i w zespole. Przygotowanie projektu.24
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2praca własna z literaturą i danymi dostępnymi w internecie25
A-W-3wykonywanie prac samodzielnych i w zespole24
A-W-4konsultacje4
61
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP2_2A_C06_W01Student rozumie wpływ działań marketingowych na rozwój jednostek przestrzennych; potrafi zidentyfikować i określić wizję, misję, markę miasta lub regionu i jego produkty.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_W05Ma rozszerzoną wiedzę dotyczącą zawodu planisty, w tym przepisów prawnych i procedur sporządzania dokumentów planistycznych, a także o trendach rozwojowych i istotnych nowych osiągnięciach związanych z gospodarką przestrzenną.
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest wskazanie promocji jako drogi marketingowej zwiększenia atrakcyjności jednostek przestrzennych. Zapoznanie z metodami i narzędziami komunikacji i działań stosowanych w marketingu.
Treści programoweT-W-1Polityka rozwoju i konkurencyjność jednostek przestrzennych. Potrzeby informacyjne o ofercie terytorialnej. Cele działań marketingowych na poziomie jednostek samorządu terytorialnego.
T-W-2Kształtowanie wizerunku i kreowanie marki regionu, miasta, gminy. Systemy identyfikacji wizualnej jednostek przestrzennych.
T-W-5Specyfika marketingu terytorialnego na tle marketingu przedsiębiorstw.
T-W-6Produkty terytorialne (regionalne, lokalne, miejskie): turystyczne, inwestycyjne, mieszkaniowe, socjalne, oświatowo-kulturalne, sportowo-rekreacyjne, handlowo-usługowe, administracyjne.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2pogadanka
M-3objaśnienie lub wyjaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne treści zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym nabył wiedzę z zakresu przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP2_2A_C06_U01Stdent potrafi dobrać i zastosować odpowiednie narzędzia komunikacji do wybranych działań jednostek samorządu terytorialnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_U03Posiada umiejętność rozumienia i analizy złożonych zależności zachodzących w środowisku przyrodniczym; potrafi korzystać najnowszych metod badawczych i zastosować je w praktyce w taki sposób, aby poprawiać jakość życia ludności.
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest wskazanie promocji jako drogi marketingowej zwiększenia atrakcyjności jednostek przestrzennych. Zapoznanie z metodami i narzędziami komunikacji i działań stosowanych w marketingu.
Treści programoweT-A-1Analiza zasobów - potencjałów kształtowania wizerunku i wybór grup docelowych.
T-A-2Analiza znaków marek terytorialnych.
T-A-3Analiza i ocena komunikatów reklamowych jednostek samorządu terytorialnego.
T-A-4Opracowanie informacji o wybranym wydarzeniu lokalnym lub regionalnym.
T-A-5Analiza wizerunku i otoczenia jednostek samorządu terytorialnego. Badanie opinii mieszkańców na wybrany temat lokalny.
Metody nauczaniaM-4dyskusja dydaktyczna
M-5pokaz połaczony z przeżyciem
M-6metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym nabył umiejętności z zakresu przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP2_2A_C06_K01Student potrafi opracować komunikat, informację o wybranych działaniach gminy oraz przeprowadzić proste badanie marketingowe oparte na opinii mieszkańców.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_K01Wykazuje potrzebę stałego doskonalenia i aktualizowania wiedzy kierunkowej, podnoszenia kompetencji, a także uczenia się przez całe życie, ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych.
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest wskazanie promocji jako drogi marketingowej zwiększenia atrakcyjności jednostek przestrzennych. Zapoznanie z metodami i narzędziami komunikacji i działań stosowanych w marketingu.
Treści programoweT-W-3Komunikacja z interesariuszami w polityce promocyjnej jednostek samorządu terytorialnego.
T-W-4Narzędzia promocji (reklama, PR, spotkania, imprezy, oferty inwestycyjne, strony WWW) i ich odbiór społeczny.
T-W-7Metody badań marketingowych (ilościowych, jakościowych), kontrola skuteczności działań marketingowych i rozpoznawalności wizerunku.
Metody nauczaniaM-4dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne treści zajęć
S-3Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zdobył podstawowe kometencje w zakesie kreowania marketingu terytorialnego
3,5
4,0
4,5
5,0