Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (N2)
Sylabus przedmiotu Kartograficzne metody wizualizacji danych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Gospodarka przestrzenna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Kartograficzne metody wizualizacji danych | ||
Specjalność | Geoinformatyka | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marek Podlasiński <Marek.Podlasinski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Michał Kupiec <Michal.Kupiec@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Dobra znajomość obsługi oprogramowania GIS oraz programów graficznych, podstawowa wiedza dotycząca geodezji i kartografii, statystyki oraz analizy danych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student zna podstawowe i zaawansowane metody wizualizacji danych kartograficznych oraz sposoby edycji map. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Podstawowe zasady prezentacji danych kartograficznych. | 1 |
T-A-2 | Formalne wymogi prezentacji dokumentów planistycznych. | 1 |
T-A-3 | Kolor w kartografii. | 1 |
T-A-4 | Elementy informacyjne map. Kompozycja map. | 2 |
T-A-5 | Zaliczenie przedmiotu. | 1 |
6 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Sposoby prezentacji rzeźby terenu oraz Numerycznego Modelu Terenu. | 2 |
T-P-2 | Przykłady wizualizacji problemów trójwymiarowych na przykładzie analiz oświetlenia budynków. | 2 |
T-P-3 | . Wykorzystanie danych statystycznych z Banku Danych Lokalnych i Statkart do wykonywania map tematycznych | 1 |
T-P-4 | Edycja i postprocessing map w programach graficznych. | 2 |
T-P-5 | Infografiki, kartografia w mediach społecznościowych. | 2 |
T-P-6 | Tworzenie geoportalu dla serwisu samorządowego lub pozarządowego na przykładzie usług ArcMap. | 1 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zasady prezentacji danych kartograficznych | 1 |
T-W-2 | Walory artystyczne i estetyczne w kartografii. Wykorzystanie barw, tekstur, symboli w kartografii | 1 |
T-W-3 | Dane ilościowe oraz metody ich wizualizacji kartograficznej. | 1 |
T-W-4 | Dane jakościowe oraz metody ich prezentacji | 1 |
T-W-5 | Instrukcje i standardy prezentacji danych państwowego zasobu kartograficznego, danych geodezyjnych i urbanistycznych. | 1 |
T-W-6 | Zasady konstrukcji i prezentacji modeli ukształtowania terenu, wykorzystanie modelowania 3d w kartografii. | 1 |
T-W-7 | Wizualizacja danych statystycznych, ekonomicznych i marketingowych w GIS. | 1 |
T-W-8 | Kartografia i wizualizacja danych w naukach społecznych i mediach społecznościowych. | 1 |
T-W-9 | Wizualizacje kartograficzne dla potrzeb medialnych i informacyjnych. | 1 |
T-W-10 | Infografiki i prezentacja danych multidyscyplinarnych. | 1 |
T-W-11 | Postprocessing kartograficzny. Wykorzystanie oprogramowania graficznego w celu zwiększenia wartości artystycznej i informacyjnej map. | 1 |
T-W-12 | Przygotowanie materiałów kartograficznych na potrzeby stron internetowych. | 1 |
T-W-13 | Zasady przygotowania kompozycji wydruków kartograficznych. | 1 |
T-W-14 | Automatyzacja wizualizacji kartograficznych. | 1 |
T-W-15 | Tworzenie i funkcjonowanie geoportali kartograficznych. | 2 |
16 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 6 |
A-A-2 | Praca samodzielna studenta | 9 |
15 | ||
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-P-2 | Praca samodzielna studenta | 5 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 16 |
A-W-2 | Studia literatury i praca własna studenta. | 14 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | prezentacje multimedialne |
M-2 | dyskusja panelowa |
M-3 | projekty indywidualne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
S-2 | Ocena formująca: projekty śródsemestralne |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP2_2A_G25_W01 Zna metody wizualizacji danych przestrzennych | GP2_2A_W03 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP2_2A_G25_U01 Potrafi analizować zjawiska przestrzenne za pomocą narzędzi GIS | GP2_2A_U07 | — | — | C-1 | T-P-4, T-P-5, T-P-6, T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5 | M-2, M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP2_2A_G25_K01 Rozpoznaje i umie analizować uwarunkowania przestrzenne o charakterze naturalnym i antropogenicznym. | GP2_2A_K05 | — | — | C-1 | T-P-4, T-P-5, T-P-6, T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5 | M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP2_2A_G25_W01 Zna metody wizualizacji danych przestrzennych | 2,0 | |
3,0 | Zna metody wizualizacji danych przestrzennych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP2_2A_G25_U01 Potrafi analizować zjawiska przestrzenne za pomocą narzędzi GIS | 2,0 | |
3,0 | Potrafi analizować zjawiska przestrzenne za pomocą narzędzi GIS | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP2_2A_G25_K01 Rozpoznaje i umie analizować uwarunkowania przestrzenne o charakterze naturalnym i antropogenicznym. | 2,0 | |
3,0 | Student osiągnął efekt kształcenia dotyczący kompetencji. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Pasławski J. (red.), Wprowadzenie do kartografii i topografii, Nowa Era, Wrocław, 2006
- Żyszkowska W., Spallek W., Borowicz D., Kartografia tematyczna., PWN, Warszawa, 2012
- Medyńska-Gulij B., Kartografia i geowizualizacja., PWN, Warszawa, 2011
Literatura dodatkowa
- Tomlinson R., Rozważania o GIS. Planowanie Systemów Informacji Geograficznej dla menadżerów., Wyd. ESRI Polska, Warszawa, 2008