Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (N2)

Sylabus przedmiotu Zarządzanie obszarami chronionymi:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka przestrzenna
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zarządzanie obszarami chronionymi
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Botaniki i Ochrony Przyrody
Nauczyciel odpowiedzialny Lesław Wołejko <Leslaw.Wolejko@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Mikiciuk <Malgorzata.Mikiciuk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 18 2,00,50egzamin
ćwiczenia audytoryjneA1 9 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość form ochrony przyrody, przyrodniczych uwarunkowań gospodarowania przestrzenią, podstaw prawnych ochrony przyrody i środowiska.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uzyskanie wiedzy o procedurach w zakresie sporządzania opracowań planistycznych dla cennych obszarów przyrodniczych. Zdobycie umiejętności i kompetencji w ocenie i wdrażniu zapisów planów ochrony.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Dokumentacje powołujące, plany ochrony, praktyka zarządzenia, rozwiązywanie konfliktów obszarów chronionych. Interpretacja i analiza planów ochrony parków narodowych, rezerwatów, obszarów Natura 2000 i innych obszarów chronionych.9
9
wykłady
T-W-1Plan ochrony parku narodowego – zakres, realizacja, wdrożenie.3
T-W-2Ostoje systemu Natura 2000 – plan ochrony, plan zadań ochronnych, konsekwencje wdrożenia, możliwości derogacji.2
T-W-3Rezerwaty przyrody – dokumentacja powołująca, plan ochrony, praktyka zarządzenia, rozwiązywanie konfliktów.2
T-W-4Ochrona krajobrazu przyrodniczego: parki krajobrazowe i obszary chronionego krajobrazu – ograniczenia rozwojowe, praktyka administracyjna.2
T-W-5Zarządzanie obszarami przestrzennymi w kompetencjach gmin i nadleśnictw.2
T-W-6Integracja ochrony w różnych obiektach przestrzennych, łączność ekologiczna.2
T-W-7Prywatne obszary chronione – nowa forma ochrony przyrody.2
T-W-8Realizacja celów ochrony na tle europejskiego systemu ochrony przyrody.3
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach9
A-A-2studiowanie literatury przedmiotu7
A-A-3przygotowanie do zaliczenia10
A-A-4konsultacje4
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2Konsultacje4
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu38
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Przygotowanie rezentacji multimedialnej
M-3Realizacja zadań indywidualnych i zespołowych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdzian z tematyki wykładowej
S-2Ocena formująca: Ocena prezentacji multimedialnej
S-3Ocena formująca: Ocena sprawozdania z ćwiczeń

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_019_W01
Student/ka zna podstawowe procedury w zakresie sporządzania opracowań planistycznych dla cennych obszarów przyrodniczych. Zna uwarunkowania wdrażania zapisów planów ochrony i ich praktycznej realizacji. Ma wiedzę na temat struktury organizacyjnej i kompetencji administracji obszarów chronionych. Zna strategię ochrony przyrody Polski i Europy.
GP2_2A_W02, GP2_2A_W07C-1T-W-6, T-W-8, T-W-5, T-W-7, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-2M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_019_U01
Student/ka potrafi analizować dane planistyczne i przewidywać skutki zaplanowanych działań.
GP2_2A_U01, GP2_2A_U04C-1T-W-1M-3S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_019_K01
Nabycie umiejętości oceny opracowań projektowych oraz możliwości ich wdrożenia. Potrafi pracować w zespole.
GP2_2A_K03, GP2_2A_K01, GP2_2A_K05C-1T-W-5M-3S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GP2_2A_019_W01
Student/ka zna podstawowe procedury w zakresie sporządzania opracowań planistycznych dla cennych obszarów przyrodniczych. Zna uwarunkowania wdrażania zapisów planów ochrony i ich praktycznej realizacji. Ma wiedzę na temat struktury organizacyjnej i kompetencji administracji obszarów chronionych. Zna strategię ochrony przyrody Polski i Europy.
2,0
3,0WYkaże w sprawdzianie elementarną wiedzę z zakresu tematyki wykładowej. Przygotuje i przedstawi prezentazję omawiającą niewyczerpująco wybrany temat, bez wyciągania wniosków.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GP2_2A_019_U01
Student/ka potrafi analizować dane planistyczne i przewidywać skutki zaplanowanych działań.
2,0
3,0Wykonanie wskazanych zadań w zakresie podstawowym, opracowanie i przedstawienie wyników w formie pisemnej i graficznej, dostarczenie sprawozdania z ćwiczeń.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GP2_2A_019_K01
Nabycie umiejętości oceny opracowań projektowych oraz możliwości ich wdrożenia. Potrafi pracować w zespole.
2,0
3,0Nabycie umiejętości oceny opracowań projektowych oraz możliwości ich wdrożenia. Potrafi pracować w zespole.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Symonides E., Ochrona przyrody., Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Jermaczek A., Ochrona przyrody po europejsku., Wyd. Klubu Przyrodników, Świebodzin, 2008
  2. http://www.mrr.gov.pl/Rozwoj+przestrzenny/Polska+polityka+przestrzenna/Prace+nad+KPZK+2008-2033;, strona internetowa

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Dokumentacje powołujące, plany ochrony, praktyka zarządzenia, rozwiązywanie konfliktów obszarów chronionych. Interpretacja i analiza planów ochrony parków narodowych, rezerwatów, obszarów Natura 2000 i innych obszarów chronionych.9
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Plan ochrony parku narodowego – zakres, realizacja, wdrożenie.3
T-W-2Ostoje systemu Natura 2000 – plan ochrony, plan zadań ochronnych, konsekwencje wdrożenia, możliwości derogacji.2
T-W-3Rezerwaty przyrody – dokumentacja powołująca, plan ochrony, praktyka zarządzenia, rozwiązywanie konfliktów.2
T-W-4Ochrona krajobrazu przyrodniczego: parki krajobrazowe i obszary chronionego krajobrazu – ograniczenia rozwojowe, praktyka administracyjna.2
T-W-5Zarządzanie obszarami przestrzennymi w kompetencjach gmin i nadleśnictw.2
T-W-6Integracja ochrony w różnych obiektach przestrzennych, łączność ekologiczna.2
T-W-7Prywatne obszary chronione – nowa forma ochrony przyrody.2
T-W-8Realizacja celów ochrony na tle europejskiego systemu ochrony przyrody.3
18

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach9
A-A-2studiowanie literatury przedmiotu7
A-A-3przygotowanie do zaliczenia10
A-A-4konsultacje4
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2Konsultacje4
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu38
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP2_2A_019_W01Student/ka zna podstawowe procedury w zakresie sporządzania opracowań planistycznych dla cennych obszarów przyrodniczych. Zna uwarunkowania wdrażania zapisów planów ochrony i ich praktycznej realizacji. Ma wiedzę na temat struktury organizacyjnej i kompetencji administracji obszarów chronionych. Zna strategię ochrony przyrody Polski i Europy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_W02Ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i biologii przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu gospodarki przestrzennej.
GP2_2A_W07Ma wiedzę na temat zarządzania przestrzenią, a także psychologicznych aspektów kształtowania przestrzeni; zna techniki ustalania i kształtowania wizerunku miejsc oraz rolę marketingu terytorialnego w stymulowaniu rozwoju lokalnego.
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie wiedzy o procedurach w zakresie sporządzania opracowań planistycznych dla cennych obszarów przyrodniczych. Zdobycie umiejętności i kompetencji w ocenie i wdrażniu zapisów planów ochrony.
Treści programoweT-W-6Integracja ochrony w różnych obiektach przestrzennych, łączność ekologiczna.
T-W-8Realizacja celów ochrony na tle europejskiego systemu ochrony przyrody.
T-W-5Zarządzanie obszarami przestrzennymi w kompetencjach gmin i nadleśnictw.
T-W-7Prywatne obszary chronione – nowa forma ochrony przyrody.
T-W-1Plan ochrony parku narodowego – zakres, realizacja, wdrożenie.
T-W-3Rezerwaty przyrody – dokumentacja powołująca, plan ochrony, praktyka zarządzenia, rozwiązywanie konfliktów.
T-W-4Ochrona krajobrazu przyrodniczego: parki krajobrazowe i obszary chronionego krajobrazu – ograniczenia rozwojowe, praktyka administracyjna.
T-W-2Ostoje systemu Natura 2000 – plan ochrony, plan zadań ochronnych, konsekwencje wdrożenia, możliwości derogacji.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Przygotowanie rezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian z tematyki wykładowej
S-2Ocena formująca: Ocena prezentacji multimedialnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0WYkaże w sprawdzianie elementarną wiedzę z zakresu tematyki wykładowej. Przygotuje i przedstawi prezentazję omawiającą niewyczerpująco wybrany temat, bez wyciągania wniosków.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP2_2A_019_U01Student/ka potrafi analizować dane planistyczne i przewidywać skutki zaplanowanych działań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_U01Posługuje się językiem obcym w mowie i piśmie, umie przygotować dobrze udokumentowane opracowanie problemów lub wystąpienie ustne związane z gospodarką przestrzenną.
GP2_2A_U04Umie zidentyfikować zagrożenia środowiska, potrafi posłużyć się skutecznymi metodami jego ochrony: administracyjnymi i inżynierskimi.; potrafi podjąć decyzję dotyczącą zagospodarowania przestrzeni zgodną z zasadami zrównoważonego rozwoju.
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie wiedzy o procedurach w zakresie sporządzania opracowań planistycznych dla cennych obszarów przyrodniczych. Zdobycie umiejętności i kompetencji w ocenie i wdrażniu zapisów planów ochrony.
Treści programoweT-W-1Plan ochrony parku narodowego – zakres, realizacja, wdrożenie.
Metody nauczaniaM-3Realizacja zadań indywidualnych i zespołowych
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena sprawozdania z ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Wykonanie wskazanych zadań w zakresie podstawowym, opracowanie i przedstawienie wyników w formie pisemnej i graficznej, dostarczenie sprawozdania z ćwiczeń.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP2_2A_019_K01Nabycie umiejętości oceny opracowań projektowych oraz możliwości ich wdrożenia. Potrafi pracować w zespole.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_K03Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
GP2_2A_K01Wykazuje potrzebę stałego doskonalenia i aktualizowania wiedzy kierunkowej, podnoszenia kompetencji, a także uczenia się przez całe życie, ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych.
GP2_2A_K05Jest zdolny do rozpoznania zależności i związków zachodzących w środowisku przestrzennym w wymiarze funkcjonalnym i kompozycyjnym i do twórczego myślenia o przestrzeni
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie wiedzy o procedurach w zakresie sporządzania opracowań planistycznych dla cennych obszarów przyrodniczych. Zdobycie umiejętności i kompetencji w ocenie i wdrażniu zapisów planów ochrony.
Treści programoweT-W-5Zarządzanie obszarami przestrzennymi w kompetencjach gmin i nadleśnictw.
Metody nauczaniaM-3Realizacja zadań indywidualnych i zespołowych
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena sprawozdania z ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Nabycie umiejętości oceny opracowań projektowych oraz możliwości ich wdrożenia. Potrafi pracować w zespole.
3,5
4,0
4,5
5,0