Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (N2)
specjalność: Geoinformatyka

Sylabus przedmiotu Język obcy - niemiecki:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka przestrzenna
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Język obcy - niemiecki
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Studium Praktycznej Nauki Języków Obcych
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Krupka-Burzec <Katarzyna.Krupka-Burzec@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Katarzyna Głębocka <Katarzyna.Glebocka@zut.edu.pl>, Grażyna Kamińska <Grazyna.Kaminska@zut.edu.pl>, Dorota Karelus <Dorota.Karelus@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język niemiecki
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 20 3,01,00egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość języka na poziomie B2 potwierdzona egzaminem uczelnianym bądź certyfikatem językowym na wymaganym poziomie.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Rozwijanie kompetencji komunikacyjnych i językowych w zakresie języka specjalistycznego.
C-2Umiejętność samodzielnej pracy studenta z tekstami związanymi z kierunkiem kształcenia.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Słownictwo i teksty specjalistyczne dotyczące następujących zagadnień: Gospodarka przestrzenna: definicja, cele, zadania (Raumplanung und -ordnung: Definition, Ziele, Aufgaben)4
T-L-2Projektowanie i kształtowanie krajobrazu (Landschaftsplanung und -gestaltung) Typy czytania-strategie czytania tekstów fachowych (Lesestile und Lesestrategien)4
T-L-3Socjologia przestrzeni (Raumsoziologie) Strona bierna, formy zastępcze strony biernej (Passiv, alternative Formen zum Passiv)2
T-L-4Alternatywny tryb życia (Alternativer Lebensstil) Zwroty frazeologiczne (Nomen-Verb-Verbindungen)2
T-L-5Rekreacja w miastach (Urbane Frezeitgestaltung) Spójniki i ich specyficzne użycie w tekstach fachowych (Konjunktionen, spezifische Anwendungen)2
T-L-6Obszary chronione (Schutzgebiete) Zdania względne, przydawka rozszerzona (Relativsätze, erweitertes Attribut)4
T-L-7Wybrane problemy hydrologii (Ausgewählte Probleme der Hydrologie) Prezentacja plus ewaluacja w formie pytań, dyskusji i uzasadnienia swojego stanowiska. Rozważanie zalet i wad przedstawionych rozwiązań. (Präsentation und ihre Evaluation in Form von Fragen, einer Diskussion und Standpunktbegründung. Erwägung der Vor- und Nachteile in vorgelegten Lösungen.)2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Zajęcia praktyczne20
A-L-2Przygotowanie do zajęć55
A-L-3Udział w konsultacjach5
A-L-4Przygotowanie do egzaminu8
A-L-5Egzamin2
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1zajęcia praktyczne
M-2praca w grupach
M-3prezentacja
M-4dyskusja
M-5praca z tekstem
M-6słuchanie ze zrozumieniem

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: prezentacja (F)
S-2Ocena podsumowująca: egzamin pisemny (P)

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_OA14n_W01
Ma wiedzę na temat struktur językowych stosowanych w tekstach specjalistycznych oraz wykazuje znajomość wybranego słownictwa specjalistycznego zgodnego z kierunkiem studiów.
GP2_2A_W03C-1T-L-3, T-L-1, T-L-4, T-L-6, T-L-5, T-L-7, T-L-2M-2, M-5, M-1, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_OA14n_U01
potrafi wypowiadać się na tematy techniczne, związane ze swoją specjalnością
GP2_2A_U01C-1T-L-5, T-L-3, T-L-6, T-L-2, T-L-1, T-L-7, T-L-4M-2, M-6, M-1, M-3, M-4S-1, S-2
GP2_2A_OA14n_U02
posiada umiejętność rozumienia tekstów i użycia podstawowego słownictwa specjalistycznego ze swojej dziedziny
GP2_2A_U01C-2T-L-5, T-L-1, T-L-6, T-L-7, T-L-2, T-L-4, T-L-3M-5, M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_OA14n_K01
ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie rozwijania kompetencji językowych
GP2_2A_K01C-2T-L-7, T-L-2, T-L-4, T-L-1, T-L-3, T-L-6, T-L-5M-1, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GP2_2A_OA14n_W01
Ma wiedzę na temat struktur językowych stosowanych w tekstach specjalistycznych oraz wykazuje znajomość wybranego słownictwa specjalistycznego zgodnego z kierunkiem studiów.
2,0
3,0Student ma wiedzę na temat struktur językowych stosowanych w tekstach specjalistycznych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GP2_2A_OA14n_U01
potrafi wypowiadać się na tematy techniczne, związane ze swoją specjalnością
2,0
3,0Student potrafi formułować krótkie wypowiedzi na tematy techniczne.
3,5
4,0
4,5
5,0
GP2_2A_OA14n_U02
posiada umiejętność rozumienia tekstów i użycia podstawowego słownictwa specjalistycznego ze swojej dziedziny
2,0
3,0Student rozumie co najmniej 60 % czytanych tekstów specjalistycznych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GP2_2A_OA14n_K01
ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie rozwijania kompetencji językowych
2,0
3,0Student dostrzega świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie rozwijania kompetencji językowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Langhagen-Rohrbach, Christian, Raumordnung und Raumplanung, WBG, Wiss. Buchges, Darmstadt, 2010, [Ha 4: L 2011-349]
  2. Deutscher Bundestag, Raumordnungsbericht, 2011, BT-Drs. 17/8360 v. 13.01.2012 (im Internet unter: http://dipbt.bundestag.de/dip21/btd/17/083/1708360.pdf

Literatura dodatkowa

  1. XYZ, https://www.irb.fraunhofer.de/stadt-raumplanung/.../Raumgestaltu...
  2. BERG, M., SCHERINGER‚ M., Umweltgefährdung durch den Betrieb energieerzeugender ..., Verlag Chemie. ..., 1995, Publikationen der Forschungsstelle für Wirtschaftsgeographie und Raumplanung an der Hochschule St. Gallen Nr. 9.
  3. Nachhaltiger Lebensstil im Trend, im: The Huffington Post, 14.04.2014, 2014
  4. Huber Job, Marius Mezer, Die beste Idee, die Bayern je hatte: Alpenplan, Raumplanung mit Weltblick, GAIA, http://dx.doi.org/10.14512/gaia.23.4.9
  5. Beiträge der flächendeckenden Landschaftsplanung zur Reduzierung der Flächenanspruchsnahme, Naturschutz und biologische Vielfalt (NaBiV), Heft 25, Bundesamt für Naturschutz, ISBN 978-3-7843-3925-2
  6. Wolfgang Oberascher, Freizeitinfrastruktur in urbanen Räumen, KDZ- Zentrum für Verwaltungsforschung
  7. Martina Löw, Raumsoziologie, Surkamp Verlag, ISBN: 9783518291061

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Słownictwo i teksty specjalistyczne dotyczące następujących zagadnień: Gospodarka przestrzenna: definicja, cele, zadania (Raumplanung und -ordnung: Definition, Ziele, Aufgaben)4
T-L-2Projektowanie i kształtowanie krajobrazu (Landschaftsplanung und -gestaltung) Typy czytania-strategie czytania tekstów fachowych (Lesestile und Lesestrategien)4
T-L-3Socjologia przestrzeni (Raumsoziologie) Strona bierna, formy zastępcze strony biernej (Passiv, alternative Formen zum Passiv)2
T-L-4Alternatywny tryb życia (Alternativer Lebensstil) Zwroty frazeologiczne (Nomen-Verb-Verbindungen)2
T-L-5Rekreacja w miastach (Urbane Frezeitgestaltung) Spójniki i ich specyficzne użycie w tekstach fachowych (Konjunktionen, spezifische Anwendungen)2
T-L-6Obszary chronione (Schutzgebiete) Zdania względne, przydawka rozszerzona (Relativsätze, erweitertes Attribut)4
T-L-7Wybrane problemy hydrologii (Ausgewählte Probleme der Hydrologie) Prezentacja plus ewaluacja w formie pytań, dyskusji i uzasadnienia swojego stanowiska. Rozważanie zalet i wad przedstawionych rozwiązań. (Präsentation und ihre Evaluation in Form von Fragen, einer Diskussion und Standpunktbegründung. Erwägung der Vor- und Nachteile in vorgelegten Lösungen.)2
20

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Zajęcia praktyczne20
A-L-2Przygotowanie do zajęć55
A-L-3Udział w konsultacjach5
A-L-4Przygotowanie do egzaminu8
A-L-5Egzamin2
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP2_2A_OA14n_W01Ma wiedzę na temat struktur językowych stosowanych w tekstach specjalistycznych oraz wykazuje znajomość wybranego słownictwa specjalistycznego zgodnego z kierunkiem studiów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_W03Zna metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich dotyczących gospodarki przestrzennej.
Cel przedmiotuC-1Rozwijanie kompetencji komunikacyjnych i językowych w zakresie języka specjalistycznego.
Treści programoweT-L-3Socjologia przestrzeni (Raumsoziologie) Strona bierna, formy zastępcze strony biernej (Passiv, alternative Formen zum Passiv)
T-L-1Słownictwo i teksty specjalistyczne dotyczące następujących zagadnień: Gospodarka przestrzenna: definicja, cele, zadania (Raumplanung und -ordnung: Definition, Ziele, Aufgaben)
T-L-4Alternatywny tryb życia (Alternativer Lebensstil) Zwroty frazeologiczne (Nomen-Verb-Verbindungen)
T-L-6Obszary chronione (Schutzgebiete) Zdania względne, przydawka rozszerzona (Relativsätze, erweitertes Attribut)
T-L-5Rekreacja w miastach (Urbane Frezeitgestaltung) Spójniki i ich specyficzne użycie w tekstach fachowych (Konjunktionen, spezifische Anwendungen)
T-L-7Wybrane problemy hydrologii (Ausgewählte Probleme der Hydrologie) Prezentacja plus ewaluacja w formie pytań, dyskusji i uzasadnienia swojego stanowiska. Rozważanie zalet i wad przedstawionych rozwiązań. (Präsentation und ihre Evaluation in Form von Fragen, einer Diskussion und Standpunktbegründung. Erwägung der Vor- und Nachteile in vorgelegten Lösungen.)
T-L-2Projektowanie i kształtowanie krajobrazu (Landschaftsplanung und -gestaltung) Typy czytania-strategie czytania tekstów fachowych (Lesestile und Lesestrategien)
Metody nauczaniaM-2praca w grupach
M-5praca z tekstem
M-1zajęcia praktyczne
M-3prezentacja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: prezentacja (F)
S-2Ocena podsumowująca: egzamin pisemny (P)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma wiedzę na temat struktur językowych stosowanych w tekstach specjalistycznych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP2_2A_OA14n_U01potrafi wypowiadać się na tematy techniczne, związane ze swoją specjalnością
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_U01Posługuje się językiem obcym w mowie i piśmie, umie przygotować dobrze udokumentowane opracowanie problemów lub wystąpienie ustne związane z gospodarką przestrzenną.
Cel przedmiotuC-1Rozwijanie kompetencji komunikacyjnych i językowych w zakresie języka specjalistycznego.
Treści programoweT-L-5Rekreacja w miastach (Urbane Frezeitgestaltung) Spójniki i ich specyficzne użycie w tekstach fachowych (Konjunktionen, spezifische Anwendungen)
T-L-3Socjologia przestrzeni (Raumsoziologie) Strona bierna, formy zastępcze strony biernej (Passiv, alternative Formen zum Passiv)
T-L-6Obszary chronione (Schutzgebiete) Zdania względne, przydawka rozszerzona (Relativsätze, erweitertes Attribut)
T-L-2Projektowanie i kształtowanie krajobrazu (Landschaftsplanung und -gestaltung) Typy czytania-strategie czytania tekstów fachowych (Lesestile und Lesestrategien)
T-L-1Słownictwo i teksty specjalistyczne dotyczące następujących zagadnień: Gospodarka przestrzenna: definicja, cele, zadania (Raumplanung und -ordnung: Definition, Ziele, Aufgaben)
T-L-7Wybrane problemy hydrologii (Ausgewählte Probleme der Hydrologie) Prezentacja plus ewaluacja w formie pytań, dyskusji i uzasadnienia swojego stanowiska. Rozważanie zalet i wad przedstawionych rozwiązań. (Präsentation und ihre Evaluation in Form von Fragen, einer Diskussion und Standpunktbegründung. Erwägung der Vor- und Nachteile in vorgelegten Lösungen.)
T-L-4Alternatywny tryb życia (Alternativer Lebensstil) Zwroty frazeologiczne (Nomen-Verb-Verbindungen)
Metody nauczaniaM-2praca w grupach
M-6słuchanie ze zrozumieniem
M-1zajęcia praktyczne
M-3prezentacja
M-4dyskusja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: prezentacja (F)
S-2Ocena podsumowująca: egzamin pisemny (P)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi formułować krótkie wypowiedzi na tematy techniczne.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP2_2A_OA14n_U02posiada umiejętność rozumienia tekstów i użycia podstawowego słownictwa specjalistycznego ze swojej dziedziny
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_U01Posługuje się językiem obcym w mowie i piśmie, umie przygotować dobrze udokumentowane opracowanie problemów lub wystąpienie ustne związane z gospodarką przestrzenną.
Cel przedmiotuC-2Umiejętność samodzielnej pracy studenta z tekstami związanymi z kierunkiem kształcenia.
Treści programoweT-L-5Rekreacja w miastach (Urbane Frezeitgestaltung) Spójniki i ich specyficzne użycie w tekstach fachowych (Konjunktionen, spezifische Anwendungen)
T-L-1Słownictwo i teksty specjalistyczne dotyczące następujących zagadnień: Gospodarka przestrzenna: definicja, cele, zadania (Raumplanung und -ordnung: Definition, Ziele, Aufgaben)
T-L-6Obszary chronione (Schutzgebiete) Zdania względne, przydawka rozszerzona (Relativsätze, erweitertes Attribut)
T-L-7Wybrane problemy hydrologii (Ausgewählte Probleme der Hydrologie) Prezentacja plus ewaluacja w formie pytań, dyskusji i uzasadnienia swojego stanowiska. Rozważanie zalet i wad przedstawionych rozwiązań. (Präsentation und ihre Evaluation in Form von Fragen, einer Diskussion und Standpunktbegründung. Erwägung der Vor- und Nachteile in vorgelegten Lösungen.)
T-L-2Projektowanie i kształtowanie krajobrazu (Landschaftsplanung und -gestaltung) Typy czytania-strategie czytania tekstów fachowych (Lesestile und Lesestrategien)
T-L-4Alternatywny tryb życia (Alternativer Lebensstil) Zwroty frazeologiczne (Nomen-Verb-Verbindungen)
T-L-3Socjologia przestrzeni (Raumsoziologie) Strona bierna, formy zastępcze strony biernej (Passiv, alternative Formen zum Passiv)
Metody nauczaniaM-5praca z tekstem
M-1zajęcia praktyczne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: egzamin pisemny (P)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student rozumie co najmniej 60 % czytanych tekstów specjalistycznych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP2_2A_OA14n_K01ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie rozwijania kompetencji językowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_K01Wykazuje potrzebę stałego doskonalenia i aktualizowania wiedzy kierunkowej, podnoszenia kompetencji, a także uczenia się przez całe życie, ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych.
Cel przedmiotuC-2Umiejętność samodzielnej pracy studenta z tekstami związanymi z kierunkiem kształcenia.
Treści programoweT-L-7Wybrane problemy hydrologii (Ausgewählte Probleme der Hydrologie) Prezentacja plus ewaluacja w formie pytań, dyskusji i uzasadnienia swojego stanowiska. Rozważanie zalet i wad przedstawionych rozwiązań. (Präsentation und ihre Evaluation in Form von Fragen, einer Diskussion und Standpunktbegründung. Erwägung der Vor- und Nachteile in vorgelegten Lösungen.)
T-L-2Projektowanie i kształtowanie krajobrazu (Landschaftsplanung und -gestaltung) Typy czytania-strategie czytania tekstów fachowych (Lesestile und Lesestrategien)
T-L-4Alternatywny tryb życia (Alternativer Lebensstil) Zwroty frazeologiczne (Nomen-Verb-Verbindungen)
T-L-1Słownictwo i teksty specjalistyczne dotyczące następujących zagadnień: Gospodarka przestrzenna: definicja, cele, zadania (Raumplanung und -ordnung: Definition, Ziele, Aufgaben)
T-L-3Socjologia przestrzeni (Raumsoziologie) Strona bierna, formy zastępcze strony biernej (Passiv, alternative Formen zum Passiv)
T-L-6Obszary chronione (Schutzgebiete) Zdania względne, przydawka rozszerzona (Relativsätze, erweitertes Attribut)
T-L-5Rekreacja w miastach (Urbane Frezeitgestaltung) Spójniki i ich specyficzne użycie w tekstach fachowych (Konjunktionen, spezifische Anwendungen)
Metody nauczaniaM-1zajęcia praktyczne
M-3prezentacja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: prezentacja (F)
S-2Ocena podsumowująca: egzamin pisemny (P)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student dostrzega świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie rozwijania kompetencji językowych.
3,5
4,0
4,5
5,0