Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (N2)
specjalność: Geoinformatyka
Sylabus przedmiotu Fizyczne zagrożenia środowiska:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Gospodarka przestrzenna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Fizyczne zagrożenia środowiska | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Fizyki i Agrofizyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Lilla Mielnik <Lilla.Mielnik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | znajomość fizyki, ochrony przyrody na poziomie studiów pierwszego stopnia |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu zagrożeń fizycznych w środowisku, ich konsekwencji i sposobów minimalizowania ryzyka. |
C-2 | Umiejętność obserwowania i interpretowania wybranych zagrożeń fizycznych w życiu codziennym. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Prezentacje studentów dotyczące analizy różnych rodzajów zagrożeń fizycznych i ich źródeł na wybranym terenie. | 9 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Charakterystyka wybranych czynników mechanicznych oddziałujących w środowisku. Fale mechaniczne – powstawanie i rozchodzenie się fali akustycznej. Ocena szkodliwości działania fali akustycznej w środowisku. | 2 |
T-W-2 | Promieniowanie jonizujące i jego oddziaływanie z materią. Wielkości i jednostki dozymetryczne. Źródła promieniowania jonizującego w środowisku. Zasady ochrony radiologicznej. | 2 |
T-W-3 | Pole elektromagnetyczne. i jego oddziaływanie na środowisko. Działanie pól stałych i o niskich częstotliwościach. Działanie pól elektromagnetycznych o wysokich częstotliwościach. Zasady ochrony przed polem elektromagnetycznym. Promieniowanie elektromagnetyczne. Promieniowanie ultrafioletowe (UV), zakresy, oddziaływanie i ochrona. | 2 |
6 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-A-2 | przygotowanie prezentacji | 12 |
A-A-3 | przygotowanie się do zajęć | 9 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 6 |
A-W-2 | studiowanie literatury | 14 |
A-W-3 | przygotowanie do zaliczenia | 10 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | dyskusja dydaktyczna |
M-3 | praca własna studenta |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne wykładów |
S-2 | Ocena formująca: aktywność studenta |
S-3 | Ocena formująca: regularne sprawdzanie postępu prac związanych z przygotowaniem prezentacji |
S-4 | Ocena podsumowująca: ocena wykonanych prezentacji |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP2_2A_B04_W01 Student ma wiedzę dotyczącą fizycznych zagrożeń występujących w środowisku oraz zjawisk fizycznych z tym związanych. | — | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP2_2A_B04_U02 Student potrafi pracować somodzielnie i w zespole. Interpretować prawa i zasady fizyczne związane z fizycznymi zagrożeniami w środowisku, wyciąga wnioski na podstawie wyników zadań problemowych i rachunkowych. | — | — | — | C-2 | T-A-1 | M-2, M-3 | S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP2_2A_B04_K01 Świadomość zagrożeń fizycznych w środowisku. Potrzeba stałego pogłębiania wiedzy. Umiejętność pracy w grupie, odpowiedzialność, zdolność uczenia się, komunikatywność. | — | — | — | C-2, C-1 | T-A-1, T-W-2, T-W-3, T-W-1 | M-1, M-2, M-3 | S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP2_2A_B04_W01 Student ma wiedzę dotyczącą fizycznych zagrożeń występujących w środowisku oraz zjawisk fizycznych z tym związanych. | 2,0 | |
3,0 | Student odróżnia poszczególne rodzaje zagrożeń i z trudem opisuje niektóre związane z nimi zjawiska fizyczne | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP2_2A_B04_U02 Student potrafi pracować somodzielnie i w zespole. Interpretować prawa i zasady fizyczne związane z fizycznymi zagrożeniami w środowisku, wyciąga wnioski na podstawie wyników zadań problemowych i rachunkowych. | 2,0 | |
3,0 | Student odróżnia poszczególne rodzaje zagrożeń i z trudem opisuje niektóre związane z nimi zjawiska fizyczne. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP2_2A_B04_K01 Świadomość zagrożeń fizycznych w środowisku. Potrzeba stałego pogłębiania wiedzy. Umiejętność pracy w grupie, odpowiedzialność, zdolność uczenia się, komunikatywność. | 2,0 | |
3,0 | Słaba aktywność na zajęciach oraz podczas przygotowania i przedstawiona prezentacji. Zazwyczaj szanuje pracę swoją i innych. Nie stwarza zagrożenia bezpieczeństwa swojego i innych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Jaroszyk F. (red.), Biofizyka – podręcznik dla studentów, Wyd.Lekarskie PZWL Warszaawa, Warszawa, 2006
- Dobrzańska B., Dobrzański G., Kiełczewski D., Ochrona środowiska przyrodniczego, PWN, Warszawa, 2010
Literatura dodatkowa
- Ozimek E., Dźwięk i jego percepcja. Aspekty fizyczne i psychoakustyczne, PWN, Warszawa; Poznań, 2002
- Hrynkiewicz A. (red.), Człowiek i promieniowanie jonizujące, PWN, Warszawa, 2001