Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (N2)
specjalność: Geoinformatyka
Sylabus przedmiotu Bazy danych i infrastruktura danych przestrzennych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Gospodarka przestrzenna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Bazy danych i infrastruktura danych przestrzennych | ||
Specjalność | Geoinformatyka | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekologii, Ochrony i Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Andrzej Łysko <Andrzej.Lysko@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Michał Kupiec <Michal.Kupiec@zut.edu.pl>, Andrzej Łysko <Andrzej.Lysko@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | dobra znajomość arkuszy kalkulacyjnych (np. Excel, Calc). |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest nauka tworzenia baz danych oraz wykorzystywania informacji bazodanowych w pracach z zakresu gospodarki przestrzennej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Budowa relacyjnych baz danych z wykorzystaniem MsAccess. | 1 |
T-A-2 | Podstawy budowy tabel oraz ich optymalizacja. Wprowadzenie do kwerend. | 1 |
T-A-3 | Rodzaje złączeń stosowanych w relacjach (wewnętrzne, zewnętrzne, SQL i komenda union). | 1 |
T-A-4 | Import i integracja źródeł danych dostępnych w internecie (GUS, Geoportal, WIOŚ, GDOŚ). Łączenie danych w różnych formatach (txt, xls, xml, csv). | 1 |
T-A-5 | Instalacja i budowa "wirtualnych" systemów bazodanowych z wykorzystaniem VMware. | 2 |
6 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Wykorzystanie pól specjalnego przeznaczenia w tabelach. Dane wprowadzane za pomocą "maski formatu". | 4 |
T-P-2 | Język SQL i budowa kwerendy wybierającej, aktualizującej, dołączającej, składającej z wykorzystaniem wielu tabel. | 2 |
T-P-3 | Budowa formularzy i usprawnienie wprowadzania danych. (pola typu kombii, lista, wybór wielokrotny). | 1 |
T-P-4 | Praca z serwerem bazy danych (PostgreSQL) wymiana danych poprzez ODBC i JDBC. Eksport i import danych. Tworzenie korespondencji seryjnej. | 1 |
T-P-5 | Budowa sieciowej bazy danych z wykorzystaniem PostgreSQL i PostGIS. | 1 |
T-P-6 | Podstawy wizualizacji gromadzonych danych z wykorzystaniem arkuszy kalkulacyjnych i Internetu (GoogleDocs, OneDrive). | 1 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawy prawne w zakresie licencjonowania i możliwości wykorzystania informacji w bazach danych. Gromadzenie "informacji sensytywnych". | 1 |
T-W-2 | Modele i architektura systemów baz danych. Komercyjne i otwarte graficzne interfejsy administratora (MsAccess, LibreOffice, PgAdmin itp.). | 2 |
T-W-3 | Operacje i operatory logiczne stosowane w przetwarzaniu informacji. | 1 |
T-W-4 | Język SQL: budowa, tworzenie, analiza i optymalizacja zapytań. | 2 |
T-W-5 | ODBC, JDBC, JSON jako podstawy wymiany danych, wady i zalety. | 1 |
T-W-6 | Możliwości wykorzystania serwerów baz danych oraz ich budowa (MsSQL, PostgreSQL). | 2 |
T-W-7 | Dane publiczne dostępne w internecie oraz możliwości ich wykorzystania (GUS, Geoportal, WIOŚ, GDOŚ itp.). | 1 |
T-W-8 | Wirtualizacja z wykorzystaniem VMware. 12,13. Bazy danych w systemach LINUX i UNIX (FreeBSD). | 3 |
T-W-9 | Ochrona danych, systemy replikacji. | 1 |
T-W-10 | Omówienie zaawansowanych możliwości przetwarzania danych za pomocą klastrów. | 2 |
16 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 6 |
A-A-2 | praca samodzielna z literaturą i danymi w internecie | 24 |
30 | ||
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-P-2 | praca własna nad projektem | 20 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 16 |
A-W-2 | Studia literatury i praca własna studenta | 14 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | objaśnienie i wyjaśnienie |
M-3 | wykład problemowy |
M-4 | ćwiczenia z użyciem komputera |
M-5 | pokaz |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: ocena projektu |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne przedmiotu na koniec zajęć |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP2_2A_G24_W01 Student/ka ma wiedzę o zasadach konstrukcji i edycji informacji w bazach danych oraz możliwościach ich wykorzystania w pracach z zakresu gospodarki przestrzennej. | GP2_2A_W02 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-10, T-W-8 | M-1, M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP2_2A_G24_U01 Student posiada umiejętności tworzenia baz danych, potrafi wprowadzać do nich dane oraz wykonywać analizy użyteczne w swojej pracy. | GP2_2A_U02 | — | — | C-1 | T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-6 | M-4 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP2_2A_G24_K01 Student posiada kompetencje do podejmowania prawidłowych działań w zakresie gospodarki przestrzennej, wykorzystując systemy bazodanowe wie jak usprawnić tok rozumowania. | GP2_2A_K01 | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5 | M-2, M-5 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP2_2A_G24_W01 Student/ka ma wiedzę o zasadach konstrukcji i edycji informacji w bazach danych oraz możliwościach ich wykorzystania w pracach z zakresu gospodarki przestrzennej. | 2,0 | |
3,0 | student zna podstawowe metody tworzenia baz danych oraz zna ich funkcję | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP2_2A_G24_U01 Student posiada umiejętności tworzenia baz danych, potrafi wprowadzać do nich dane oraz wykonywać analizy użyteczne w swojej pracy. | 2,0 | |
3,0 | student wie jak zaprojektować i prostą bazę danych. Potrafi w niej zaimplementować w niej funkcje wyszukiwania i sortowania. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP2_2A_G24_K01 Student posiada kompetencje do podejmowania prawidłowych działań w zakresie gospodarki przestrzennej, wykorzystując systemy bazodanowe wie jak usprawnić tok rozumowania. | 2,0 | |
3,0 | student potrafi w stopniu podstawowym wskazać możliwości wykorzystania baz danych w gospodarce przestrzennej. Ma kompetencje aby wskazać narzędzia bazodanowe do realizacji określonych celów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Garcia-Molina H., Ullman J. D., Widom J., Systemy baz danych. Kompletny podręcznik., Helion, Gliwice, 2011, II
- Connolly T., Begg C., Systemy baz danych. Praktyczne metody projektowania, implementacji i zarządzania., RM, Warszawa, 2004
- Dybowska-Dyk A., Ćwiczenia z języka obsługi baz danych SQL., Mikom, Warszawa, 2007
- Kopertowska M., Jaroszewski Ł., Ćwiczenia z bazy danych Access, Mikom, Warszawa, 2008
Literatura dodatkowa
- Ullman J.D., Widom J., Podstawowy wykład z systemów baz danych., WN-T, Warszawa, 2000
- Chris J. Date, Relacyjne bazy danych dla praktyków., Helion, Gliwice, 2006
- Stones R., Matthew N., Bazy danych i PostgreSQL., Helion, Warszawa, 2011, II