Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (N1)
Sylabus przedmiotu Oceny i prognozy oddziaływania na środowisko:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Gospodarka przestrzenna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, nauki społeczne, nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Oceny i prognozy oddziaływania na środowisko | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Bioinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Katarzyna Malinowska <Katarzyna.Malinowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student musi posiadac wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego oraz o jego zagrożeniach, znac typowe technologie inżynierskie w zakresie ochrony i kształtowania środowiska, znac podstawowe regulacje prawne dotyczące ochrony środowiska |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie umiejętności identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływajacych na jakośc środowiska, posiadanie umiejętności inwentaryzacji i waloryzacji zasobów przyrodniczych oraz posługiwania się współczesnymi metodami informatycznymi do oceny zagrożeń środowiska,umie posługiwac się aktami prawnymi, potrafi określa priorytety służące realizacji przedsiewzięcia, potrafi podejmowa decyzje o sposobach oceny i ochrony środowiska, potrafi przygotować raport i prognozę wpływu na środowisko |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Omówienie zasad kwalifikacji przedsięwzięć, zgodność z Dyrektywą i Rozporządzeniem Rady Ministrów. Samodzielne zakwalifikowanie przykładowych przedsięwzięć wybranych z listy. | 2 |
T-A-2 | Analiza treści raportu na wybranym przykładzie. | 2 |
T-A-3 | Przygotowanie do opracowania wstępnego raportu dla wybranego przedsięwzięcia w oparciu o dostarczone bazowe materiały. Przygotowanie materiału dla udziału społeczeństwa w postępowaniu lokalizacyjnym. | 3 |
T-A-4 | Analiza prognozy wpływu na środowisko do planu zagospodarowania województwa zachodniopomorskiego | 2 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Akty prawne niezbędne dla wykonania prognozy i oceny wpływu na środowisko | 2 |
T-W-2 | Postępowanie kwalifikacyjne. Metody stosowane w procedurze kwalifikowania przedsięwzięć. Procedury wymagane w ramach OOŚ Forma i rola raportu OOŚ. Zakres informacji przyrodniczej dla celów raportu. | 3 |
T-W-3 | Udział społeczeństwa w postępowaniu ocen oddziaływania na środowisko. Istota i zasady strategicznej oceny oddziaływania na środowisko. | 2 |
T-W-4 | Prognozy oddziaływania na środowisko. Analiza dokumentacji niezbędnej do wykonania prognozy. | 2 |
T-W-5 | Metody prognozowania zmian w środowisku stosowane dla celu raportu. | 4 |
T-W-6 | Procedura w sprawie transgenicznej oceny oddziaływania na środowisko. Lista kontrolna do testowania oddziaływań, przykłady oddziaływań, które uznane są za znaczące. | 2 |
T-W-7 | Ponowne przeprowadzenie OOŚ - warunki, procedura, organy, skutki prawne. Ocena oddziaływania przedsięwzięć na obszrach Natura 2000. | 2 |
T-W-8 | Zaliczenie wykładów | 1 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-A-2 | Aktywny udział w dyskusji | 9 |
A-A-3 | Samodzielne studiowanie tematyki przedmiotu | 26 |
44 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 18 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 15 |
A-W-3 | studiowanie tematyki przedmiotu | 11 |
44 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora |
M-3 | Praca w zespołach 2-3 osobowych |
M-4 | Metoda projektów |
M-5 | Dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: zaliczanie kolejnych tematów cwiczeniowych |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP_1A_C24_W01 Student ma wiedze o kategoriach przedsięwzięć wymagających OOŚ, rozpoznaje źródła uciążliwości dla środowiska, prognozuje elementy środowiska zagrożone, zna procedury lokalizacji przedsięwzięć, wskazuje środki zaradcze, zna akty prawne | GP_1A_W20 | — | — | C-1 | T-W-6, T-W-3, T-W-7, T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-W-2 | M-2, M-5, M-1, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP_1A_C24_U01 Student umie określić zagrożenia dla środowiska wynikające z analizowanej technologii i ocenić elementy środowiska podlegajace zagrożeniu, określa środki zaradcze, umie przygotować raport i prognozę | GP_1A_U08 | — | — | C-1 | T-W-5, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-1 | M-5, M-3 | S-1, S-2 |
GP_1A_C24_U02 Student umie oszacować wartości przyrodnicze i krajobrazowe lokalizowanego w rejonie lokalizacji przedsięwzięcia. Umie przygotować materiał dla udziału społeczeństwa w postępowaniu lokalizacyjnym | GP_1A_U10 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-A-3 | M-5, M-1, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP_1A_C24_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma zdolność do postrzegania relacji - realizacja przedsięwzięciz a środowisko. Ma świadomość skutków zapisów raportu i prognozy na decyzje administracyjne, ma świadomość znaczenia tych opracowań | GP_1A_K04 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-A-2 | M-2, M-5, M-1 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP_1A_C24_W01 Student ma wiedze o kategoriach przedsięwzięć wymagających OOŚ, rozpoznaje źródła uciążliwości dla środowiska, prognozuje elementy środowiska zagrożone, zna procedury lokalizacji przedsięwzięć, wskazuje środki zaradcze, zna akty prawne | 2,0 | |
3,0 | student zna podstawy kategoryzacji przedsięwzięć, nie potrafi w pełni określić zakresu raportu, rozróżnia OOŚ i prognozę | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP_1A_C24_U01 Student umie określić zagrożenia dla środowiska wynikające z analizowanej technologii i ocenić elementy środowiska podlegajace zagrożeniu, określa środki zaradcze, umie przygotować raport i prognozę | 2,0 | |
3,0 | student umie zastosować część metod lecz w stopniu niewystarczającym dla wykonania opracowania | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
GP_1A_C24_U02 Student umie oszacować wartości przyrodnicze i krajobrazowe lokalizowanego w rejonie lokalizacji przedsięwzięcia. Umie przygotować materiał dla udziału społeczeństwa w postępowaniu lokalizacyjnym | 2,0 | |
3,0 | student umie stosować metody szacowania wartości przyrodniczych i krajobrazowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP_1A_C24_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma zdolność do postrzegania relacji - realizacja przedsięwzięciz a środowisko. Ma świadomość skutków zapisów raportu i prognozy na decyzje administracyjne, ma świadomość znaczenia tych opracowań | 2,0 | |
3,0 | student dostrzega zależności lecz nie w pełni potrafi je określić | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Behne M., Pchałek M., Postępowanie w sprawie oceny oddziaływania na środowisko w prawie polskim i UE, C.H.Beck, Warszawa, 2009
- Ewa Florkiewicz, Andrzej Tyszecki, Postępowanie w sprawie OOŚ przy podejmowaniu decyzji administracyjnych, EKO-KONSULT, Gdańsk, 2002, 1
- Witold Lenart, Andrzej Tyszecki, Poradnik przeprowadzania Ocen Oddziaływania na Środowisko, EKO-KONSULT, Gdańsk, 1998, 1
- Lenart W., Zakres informacji przyrodniczych na potrzeby Ocen Oddziaływania na Środowisko, EKOKONSULT, Gdańsk, 2002
- Prace zbiorowe, Problemy ocen środowiskowych, Biuro Projektowo-Doradcze EKO-KONSULT, Gdańsk, 2011, Kwartalnik
Literatura dodatkowa
- Akty prawne, 2011