Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (N1)
Sylabus przedmiotu Kultura regionalna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Gospodarka przestrzenna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, nauki społeczne, nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Kultura regionalna | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Krajobrazu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ewa Miśkiewicz-Żebrowska <Ewa.Miskiewicz-Zebrowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Hubert Romanowski <Hubert-Romanowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 2 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z zakresu historii, historii sztuki, wiedzy o społeczeństwie i geografii na poziomie szkoły średniej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Wykształcenie umiejętności rozumienia kultury w kontekście uwarunkowań ideowych, kulturowych, materialnych i społecznych; |
C-2 | Zwiększenie kompetencji kompetencji kulturowych, analizy, interpretacji i oceny przejawów kulturowych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami kultury w Polsce i na świecie w relacji do kultury wysokiej, kultury masowej i sztuki współczesnej. | 9 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Kształtowanie umiejętności rozróżnienia i rozumienia najważniejszych cech kulturowych w Polsce i na świecie ze szczególnym uwzględnieniem Pomorza Zachodniego. | 9 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | udział w ćwiczeniach audytoryjnych | 9 |
A-A-2 | udział w ekspozycjach, wystawach, praca własna | 51 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-W-2 | udział w wystawach, ekspozycjach | 21 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny, wykład problemowy, film, ekspozycja, metoda sytuacyjna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Uczestnictwo w zajęciach, ocena ciągła |
S-2 | Ocena podsumowująca: Prezentacja, zaliczenie ustne |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP_1A_OA2_W01 Student posiada podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i organizacjami społecznymi w skali lokalnej, regionalnej, krajowej i międzynarodowej, a także oralacjach międzykulturowych. | GP_1A_W06 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-A-1 | M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP_1A_OA2_U01 Student potrafi prawidłowo interpretować podstawowe zjawiska kultrurowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla GP. | — | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-A-1 | M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP_1A_OA2_K01 Student jest zdolny do rozpoznania zależności i związków zachodzących w środowisku przestrzennym w wymiarze funkcjonalnym i kompozycyjnym i do twórczego myślenia o przestrzeni. | — | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-A-1 | M-1 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP_1A_OA2_W01 Student posiada podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i organizacjami społecznymi w skali lokalnej, regionalnej, krajowej i międzynarodowej, a także oralacjach międzykulturowych. | 2,0 | Student nie posiada podstawowej wiedzy o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali lokalnej, regionalnej, krajowej i międzynarodowej, a także o relacjach międzykulturowych. |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali lokalnej, regionalnej, krajowej i międzynarodowej, a także o relacjach międzykulturowych. | |
3,5 | Student posiada podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali lokalnej, regionalnej, krajowej i międzynarodowej, a także o relacjach międzykulturowych. Posiada wiadomości pozwalające na wskazanie przykładów. | |
4,0 | Student posiada podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali lokalnej, regionalnej, krajowej i międzynarodowej, a także o relacjach międzykulturowych. Posiada wiadomości pozwalające na wskazanie przykładów i ich przeanalizowania i porównania. | |
4,5 | Student posiada podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali lokalnej, regionalnej, krajowej i międzynarodowej, a także o relacjach międzykulturowych. Posiada wiadomości pozwalające na przeprowadzenie analizy, porównania i prowadzenia polemiki. | |
5,0 | Student posiada podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali lokalnej, regionalnej, krajowej i międzynarodowej, a także o relacjach międzykulturowych. Posiada wiadomości pozwalające na przeprowadzenie analizy, porównania i prowadzenia polemiki. Zdobył również wiadomości samodzielnie, poprzez udział w wystawach, ekspozycjach i lekturę. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP_1A_OA2_U01 Student potrafi prawidłowo interpretować podstawowe zjawiska kultrurowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla GP. | 2,0 | Student nie potrafi prawidłowo interpretować podstawowych zjawisk kulturowych w zakresie kultury regionalnej. |
3,0 | Potrafi prawidłowo interpretować podstawowe zjawiska kulturowe w zakresie kultury regionalnej. | |
3,5 | Potrafi prawidłowo interpretować podstawowe zjawiska kulturowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla GP. Potrafi wytłumaczyć wybrane zagadnienia posługując się przykładami. | |
4,0 | Potrafi prawidłowo interpretować podstawowe zjawiska kulturowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla GP. Potrafi wytłumaczyć wybrane zagadnienia posługując się przykładami i poddawać je analizie i o nich dyskutować. | |
4,5 | Potrafi prawidłowo interpretować podstawowe zjawiska kulturowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla GP. Potrafi wytłumaczyć wybrane zagadnienia posługując się przykładami i o nich dyskutować. Potrafi samodzielnie pozyskiwać wiedzę. | |
5,0 | Potrafi prawidłowo interpretować podstawowe zjawiska kulturowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla GP. Potrafi wytłumaczyć wybrane zagadnienia posługując się przykładami, poddawać je analizie i o nich dyskutować. Potrafi samodzielnie pozyskiwać wiedzę i się nią posługiwać. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP_1A_OA2_K01 Student jest zdolny do rozpoznania zależności i związków zachodzących w środowisku przestrzennym w wymiarze funkcjonalnym i kompozycyjnym i do twórczego myślenia o przestrzeni. | 2,0 | Student nie jest zdolny do rozpoznania zależności i związków zachodzących w środowisku przestrzennym w wymiarze funkcjonalnym i kompozycyjnym i do twórczego myślenia o przestrzeni. |
3,0 | Student jest zdolny do rozpoznania podstawowych zależności zachodzących w środowisku przestrzennym w wymiarze kulturowym, funkcjonalnym i kompozycyjnym. | |
3,5 | Student jest zdolny do rozpoznania zależności zachodzących w środowisku przestrzennym w wymiarze kulturowym, funkcjonalnym i kompozycyjnym. Potrafi myśleć twórczo o przestrzeni. | |
4,0 | Student jest zdolny do rozpoznania zależności i związków zachodzących w środowisku przestrzennym w wymiarze kulturowym, funkcjonalnym i kompozycyjnym. Potrafi myśleć twórczo o przestrzeni. | |
4,5 | Student jest zdolny do rozpoznania zależności i związków zachodzących w środowisku przestrzennym w wymiarze kulturowym, funkcjonalnym i kompozycyjnym. Potrafi myśleć twórczo o przestrzeni. Jest wrażliwy na zróżnicowanie kulturowe. | |
5,0 | Student jest zdolny do rozpoznania zależności i związków zachodzących w środowisku przestrzennym w wymiarze kulturowym, funkcjonalnym i kompozycyjnym. Potrafi myśleć twórczo o przestrzeni. Jest wrażliwy na zróżnicowanie kulturowe, docenia wartość w tej różnorodności. |
Literatura podstawowa
- T. Edensor, Tożsamość narodowa, kultura popularna i życie codzienne, Wydawnictwo UJ, Kraków, 2004
- Jerzy Nikitorowicz, Edukacja regionalna i międzykulturowa, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne Spółka z o. o., Warszawa, 2008
- Encyklopedia kultury polskiej XX wieku, Instytut Kultury, Wrocław, 2009
Literatura dodatkowa
- Elżbieta Nieroba, Anna Czerner, Flirt tradycji z popkulturą. Dziedzictwo kulturowe późnej nowoczesności, Scholar, Warszawa, 2010
- Nicholas Ganz, Świat graffiti. Sztuka ulicy z pięciu kontynentów, Albatros, Warszawa, 2008
- Gordon Mathews, Supermarket kultury. Globalna kultura - jednostkowa tożsamość, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warzsawa, 2005