Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S2)

Sylabus przedmiotu Psychologiczne podstawy kształtowania przestrzeni:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura krajobrazu
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier architekt krajobrazu
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, nauki techniczne, studia inżynierskie, sztuka
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Psychologiczne podstawy kształtowania przestrzeni
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Współczesnej, Teorii i Metodologii Projektowania
Nauczyciel odpowiedzialny Magdalena Czałczyńska-Podolska <Magdalena.Czalczynska-Podolska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 1,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zrozumienie i poznanie wybranych koncepcji lub idei kształtowania przestrzeni w kontekscie potrzeb i zachowania człowieka.
C-2Zrozumienie zwiazku pomiedzy cechami przestrzeni a formami zachowania człowieka oraz atrakcyjnoscia przestrzeni a stopniem zaspokojenia potrzeb uzytkowników przestrzeni.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Cechy przestrzeni edukacyjnej, terapeutycznej, zabawowej.2
T-A-2Ocena atrakcyjności wybranej przestrzeni4
T-A-3Dobór środków przestrzennych w celu wzmocnienia potencjału przestrzeni (np. integracyjnego, terapeutycznego, zabawowego, edukacyjnego) – opracowanie koncepcji zagospodarowania terenu.9
15
wykłady
T-W-1Metody badan srodowiskowych. Mapy behawioralne i ocena jakosci rozwiazan przestrzennych4
T-W-2Wpływ cech przestrzeni na zachowania uzytkowników.2
T-W-3Psychologiczne podstawy kształtowania przestrzeni dla wybranych grup uzytkowników: przestrzeń terapeutyczna, edukacyjna, rekreacyjna6
T-W-4Poczucie miejsca. Swojskosc i bezpieczenstwo.3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Przygotowanie analiz i koncepcji aranżacji przestrzeni20
A-A-2uczestnictwo w zajęciach10
30
wykłady
A-W-1Przygotowanie prezentacji10
A-W-2uczestnictwo w zajęciach15
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające - wykład problemowy
M-2Metody praktyczne - metoda analizy i projektu

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: ocena projektu
S-2Ocena podsumowująca: Prezentacja

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_2A_C09_W01
Posiada wiedze dotyczacą kształtowania przestrzeni a takze zjawisk w krajobrazie miejskim w kontekscie uwarunkowań psychologicznych i kulturowych.
AK_2A_W08C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_2A_C09_U01
Student potrafi analizowac zjawiska dostrzezone w krajobrazie i zachowania ludzi w kontekscie uwarunkowan przestrzennych
AK_2A_U02C-2T-W-1, T-W-2, T-A-2, T-A-1M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_2A_C09_K01
Student ma swiadomosc istoty krajobrazu jako złozonego zjawiska przestrzennego, którego czesc stanowia ludzie i ich zachowania.
AK_2A_K07C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-A-2, T-A-1, T-A-3M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_2A_C09_W01
Posiada wiedze dotyczacą kształtowania przestrzeni a takze zjawisk w krajobrazie miejskim w kontekscie uwarunkowań psychologicznych i kulturowych.
2,0
3,0Student zna cechy i środki przestrzenne wymagane dla wzmocnienia wskazanego potencjału przestrzeni w podstawowym zakresie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_2A_C09_U01
Student potrafi analizowac zjawiska dostrzezone w krajobrazie i zachowania ludzi w kontekscie uwarunkowan przestrzennych
2,0
3,0Student wykonuje projekt koncepcji wybranej niewielkiej przestrzeni o wskazanym potencjale stosując podstawowe zasady projektowe.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_2A_C09_K01
Student ma swiadomosc istoty krajobrazu jako złozonego zjawiska przestrzennego, którego czesc stanowia ludzie i ich zachowania.
2,0
3,0Student biernie uczestniczy w zajęciach, nie wykazuje większego zainteresowania tematyką przedmiotu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Banka A, Społeczna psychologia srodowiskowa, Scholar, Warszawa, 2002
  2. Bell P. A., Greene Th. C., Fisher J. D., Baum A, Psychologia srodowiskowa, Gdanskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdansk, 2004
  3. Hall E., Ukryty wymiar, PIW, Warszawa, 1997
  4. Wejchert K., Przestrzen wokół nas., Fibak Noma Press, Katowice, 1993

Literatura dodatkowa

  1. Wallis A., Socjologia przestrzeni, Niezalezna Oficyna Wydawnicza, Warszawa, 1990

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Cechy przestrzeni edukacyjnej, terapeutycznej, zabawowej.2
T-A-2Ocena atrakcyjności wybranej przestrzeni4
T-A-3Dobór środków przestrzennych w celu wzmocnienia potencjału przestrzeni (np. integracyjnego, terapeutycznego, zabawowego, edukacyjnego) – opracowanie koncepcji zagospodarowania terenu.9
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Metody badan srodowiskowych. Mapy behawioralne i ocena jakosci rozwiazan przestrzennych4
T-W-2Wpływ cech przestrzeni na zachowania uzytkowników.2
T-W-3Psychologiczne podstawy kształtowania przestrzeni dla wybranych grup uzytkowników: przestrzeń terapeutyczna, edukacyjna, rekreacyjna6
T-W-4Poczucie miejsca. Swojskosc i bezpieczenstwo.3
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Przygotowanie analiz i koncepcji aranżacji przestrzeni20
A-A-2uczestnictwo w zajęciach10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Przygotowanie prezentacji10
A-W-2uczestnictwo w zajęciach15
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_2A_C09_W01Posiada wiedze dotyczacą kształtowania przestrzeni a takze zjawisk w krajobrazie miejskim w kontekscie uwarunkowań psychologicznych i kulturowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_2A_W08posiada poszerzoną wiedzę o dawnych i współczesnych tendencjach i konwencjach stylowych w kształtowaniu obiektów architektury krajobrazu, rozumie ich uwarunkowania kulturowe i filozoficzne
Cel przedmiotuC-1Zrozumienie i poznanie wybranych koncepcji lub idei kształtowania przestrzeni w kontekscie potrzeb i zachowania człowieka.
Treści programoweT-W-1Metody badan srodowiskowych. Mapy behawioralne i ocena jakosci rozwiazan przestrzennych
T-W-2Wpływ cech przestrzeni na zachowania uzytkowników.
T-W-3Psychologiczne podstawy kształtowania przestrzeni dla wybranych grup uzytkowników: przestrzeń terapeutyczna, edukacyjna, rekreacyjna
T-W-4Poczucie miejsca. Swojskosc i bezpieczenstwo.
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykład problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Prezentacja
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna cechy i środki przestrzenne wymagane dla wzmocnienia wskazanego potencjału przestrzeni w podstawowym zakresie.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_2A_C09_U01Student potrafi analizowac zjawiska dostrzezone w krajobrazie i zachowania ludzi w kontekscie uwarunkowan przestrzennych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_2A_U02posiada umiejętność wyszukiwania, formułowania, zrozumienia, analizy i wykorzystania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł w celu sporządzenia opracowania projektowego i badawczego z zakresu architektury krajobrazu
Cel przedmiotuC-2Zrozumienie zwiazku pomiedzy cechami przestrzeni a formami zachowania człowieka oraz atrakcyjnoscia przestrzeni a stopniem zaspokojenia potrzeb uzytkowników przestrzeni.
Treści programoweT-W-1Metody badan srodowiskowych. Mapy behawioralne i ocena jakosci rozwiazan przestrzennych
T-W-2Wpływ cech przestrzeni na zachowania uzytkowników.
T-A-2Ocena atrakcyjności wybranej przestrzeni
T-A-1Cechy przestrzeni edukacyjnej, terapeutycznej, zabawowej.
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne - metoda analizy i projektu
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykonuje projekt koncepcji wybranej niewielkiej przestrzeni o wskazanym potencjale stosując podstawowe zasady projektowe.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_2A_C09_K01Student ma swiadomosc istoty krajobrazu jako złozonego zjawiska przestrzennego, którego czesc stanowia ludzie i ich zachowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_2A_K07ma świadomość wpływu różnorodnych uwarunkowań sytuacyjnych na proces kształtowania przestrzeni
Cel przedmiotuC-2Zrozumienie zwiazku pomiedzy cechami przestrzeni a formami zachowania człowieka oraz atrakcyjnoscia przestrzeni a stopniem zaspokojenia potrzeb uzytkowników przestrzeni.
Treści programoweT-W-1Metody badan srodowiskowych. Mapy behawioralne i ocena jakosci rozwiazan przestrzennych
T-W-2Wpływ cech przestrzeni na zachowania uzytkowników.
T-W-3Psychologiczne podstawy kształtowania przestrzeni dla wybranych grup uzytkowników: przestrzeń terapeutyczna, edukacyjna, rekreacyjna
T-W-4Poczucie miejsca. Swojskosc i bezpieczenstwo.
T-A-2Ocena atrakcyjności wybranej przestrzeni
T-A-1Cechy przestrzeni edukacyjnej, terapeutycznej, zabawowej.
T-A-3Dobór środków przestrzennych w celu wzmocnienia potencjału przestrzeni (np. integracyjnego, terapeutycznego, zabawowego, edukacyjnego) – opracowanie koncepcji zagospodarowania terenu.
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykład problemowy
M-2Metody praktyczne - metoda analizy i projektu
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student biernie uczestniczy w zajęciach, nie wykazuje większego zainteresowania tematyką przedmiotu.
3,5
4,0
4,5
5,0