Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S1)

Sylabus przedmiotu Statystyka matematyczna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura krajobrazu
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier architekt krajobrazu
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, nauki techniczne, studia inżynierskie, sztuka
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Statystyka matematyczna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Agroinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Sławomir Stankowski <Slawomir.Stankowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marek Bury <Marek.Bury@zut.edu.pl>, Grzegorz Hury <Grzegorz.Hury@zut.edu.pl>, Anna Jaroszewska <Anna.Jaroszewska@zut.edu.pl>, Cezary Podsiadło <Cezary.Podsiadlo@zut.edu.pl>, Eleonora Wrzesińska <Eleonora.Wrzesinska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 2,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z zakresu matematyki ze szkoly średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy z zakresu podstawowych metod statystycznych
C-2Nabycie umiejętności analizy danych
C-3Ukształtowanie świadomości o potrzebie ciągłego kształcenia

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wyliczane charakterystyk próby2
T-A-2Konstruowanie szeregu rozdzielczego zmiennej ciąglej i skokowej2
T-A-3Zstosowanie testu t studenta - wyliczanie przykładów2
T-A-4Analiza doświadczenia 1 czynnikowego w układzie kompletnej randomizacji Wyliczanie półprzedziałów ufności4
T-A-5Wyliczenie współczynnika korelacji i prostej regresji, graficzne przedstawienie2
T-A-6Zastosowanie testów nieparametrycznych jako testów zgodności, niezależności i jednorodności3
15
wykłady
T-W-1Statystyka opisowa2
T-W-2Zasady grupowania i porządkowania wyników2
T-W-3Testy istotności -zastosowanie testu t studenta2
T-W-4Analiza wariancji i półprzedziały ufności do porównań wielokrotnych4
T-W-5Korelacja i regresja prosta2
T-W-6Testy nieparametryczne3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do zajęć15
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury45
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_B08_W01
Zna metody statystyczne przydatne do analizy danych doświadczalnych i wyciagania z nich wniosków
AK_1A_W01C-1T-W-5, T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-6, T-W-2M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_B08_U01
Posiada umiejętność analizy statystycznej danych
AK_1A_U04C-2T-A-5, T-A-3, T-A-2, T-A-1, T-A-4, T-A-6M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_B08_K01
Ma świadomość konieczności ciągłego dokształcania
AK_1A_K12C-3T-A-6M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_1A_B08_W01
Zna metody statystyczne przydatne do analizy danych doświadczalnych i wyciagania z nich wniosków
2,0
3,0Zna podstawowe metody statystyczne
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_1A_B08_U01
Posiada umiejętność analizy statystycznej danych
2,0
3,0Ma podstwowe umiejętności w zakresie wykonywania analiz
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_1A_B08_K01
Ma świadomość konieczności ciągłego dokształcania
2,0
3,0Jest świadomy konieczności uzupełiania wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Dobek A., Szwaczkowski T, Statystyka matematyczna dla biologów, Wyd. AR w Poznaniu, Poznań, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Roeske-Słomka I, Podstawy statystyki, Politechnika Koszalińska, Koszalin, 1999

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wyliczane charakterystyk próby2
T-A-2Konstruowanie szeregu rozdzielczego zmiennej ciąglej i skokowej2
T-A-3Zstosowanie testu t studenta - wyliczanie przykładów2
T-A-4Analiza doświadczenia 1 czynnikowego w układzie kompletnej randomizacji Wyliczanie półprzedziałów ufności4
T-A-5Wyliczenie współczynnika korelacji i prostej regresji, graficzne przedstawienie2
T-A-6Zastosowanie testów nieparametrycznych jako testów zgodności, niezależności i jednorodności3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Statystyka opisowa2
T-W-2Zasady grupowania i porządkowania wyników2
T-W-3Testy istotności -zastosowanie testu t studenta2
T-W-4Analiza wariancji i półprzedziały ufności do porównań wielokrotnych4
T-W-5Korelacja i regresja prosta2
T-W-6Testy nieparametryczne3
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do zajęć15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury45
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_B08_W01Zna metody statystyczne przydatne do analizy danych doświadczalnych i wyciagania z nich wniosków
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_W01ma podstawową wiedzę w zakresie matematyki i geometrii wykreślnej, a także fizyki i chemii przydatną do rozumienia i opisu zależności zachodzących w krajobrazie i przestrzeni
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy z zakresu podstawowych metod statystycznych
Treści programoweT-W-5Korelacja i regresja prosta
T-W-1Statystyka opisowa
T-W-4Analiza wariancji i półprzedziały ufności do porównań wielokrotnych
T-W-3Testy istotności -zastosowanie testu t studenta
T-W-6Testy nieparametryczne
T-W-2Zasady grupowania i porządkowania wyników
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna podstawowe metody statystyczne
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_B08_U01Posiada umiejętność analizy statystycznej danych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_U04wykorzystuje powszechnie znane narzędzia i metody do sporządzania i prezentacji projektów
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności analizy danych
Treści programoweT-A-5Wyliczenie współczynnika korelacji i prostej regresji, graficzne przedstawienie
T-A-3Zstosowanie testu t studenta - wyliczanie przykładów
T-A-2Konstruowanie szeregu rozdzielczego zmiennej ciąglej i skokowej
T-A-1Wyliczane charakterystyk próby
T-A-4Analiza doświadczenia 1 czynnikowego w układzie kompletnej randomizacji Wyliczanie półprzedziałów ufności
T-A-6Zastosowanie testów nieparametrycznych jako testów zgodności, niezależności i jednorodności
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma podstwowe umiejętności w zakresie wykonywania analiz
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_B08_K01Ma świadomość konieczności ciągłego dokształcania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_K12ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie świadomości o potrzebie ciągłego kształcenia
Treści programoweT-A-6Zastosowanie testów nieparametrycznych jako testów zgodności, niezależności i jednorodności
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Jest świadomy konieczności uzupełiania wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0