Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S1)

Sylabus przedmiotu Warzywa i przyprawy:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura krajobrazu
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier architekt krajobrazu
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, nauki techniczne, studia inżynierskie, sztuka
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Warzywa i przyprawy
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ogrodnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Dorota Jadczak <Dorota.Jadczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Dorota Jadczak <Dorota.Jadczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 20 2,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 10 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw biologii roślin, fizjologii i chemii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów ze znaczeniem roślin przyprawowych i warzywnych w diecie człowieka.
C-2Zapoznanie studentów z rodzajami surowców przyprawowych, związkami biologicznie czynnymi i ich wpływem na organizm człowieka, rodzajami surowców ziół i sposobem ich wykorzystania.
C-3Zapoznanie studentów z zasadami projektowania ogrodu zielarsko-warzywnego.
C-4Wpojenie nawyku korzystania z ziół przyprawowych i warzyw w celu poprawy jakości życia i dbałości o zdrowie.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Biologia, właściwości lecznicze i przyprawowe gatunków ziół przyprawowych, ich miejsce w ogrodzie warzywno-zielarskim.3
T-A-2Biologia, wartość biologiczna, dobór odmian warzyw przyprawowych do ogrodu warzywno-zielarskiego.2
T-A-3Projektowanie ogrodu warzywno-zielarskiego.5
10
wykłady
T-W-1Znaczenie i wartość biologiczna warzyw i ziół w diecie człowieka. Podstawowe związki biologicznie czynne w surowcach, sposób wykorzystania.5
T-W-2Ogólne zasady, uprawy warzyw i roślin przyprawowych, dobór stanowiska pod uprawę.4
T-W-3Warzywa w ogrodzie warzywno-zielarskim, dobór gatunków.2
T-W-4Rodzaje ogrodów warzywno-zielarskich, zasady projektowania.3
T-W-5Sposoby wykorzystania ziół przyprawowych.2
T-W-6Zioła w ogrodzie ozdobnym, kwiaty jadalne, zioła w kosmetyce.4
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Konsultacje związane z tematyką ćwiczeń.5
A-A-3Praca nad projektem.15
30
wykłady
A-W-1Konsultacje15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia10
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu.15
A-W-4uczestnictwo w zajęciach20
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-3Metody eksponujące (materiał roślinny - surowce, zdjęcia, ryciny)
M-4Metody praktyczne (pokaz, projekt)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdzian
S-2Ocena podsumowująca: Ocena projektu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_O04.1_W01
Student ma wiedzę odnośnie roli, znaczenia i wartości biologicznej roślin ziół przyprawowych i przypraw warzywnych w diecie człowieka, surowców zielarskich, związków biologicznie czynnych zawartych w surowcach przyprawowych i przyprawach warzywnych, ich sposobu wykorzystania.
AK_1A_W12C-1, C-2T-A-1, T-A-2, T-W-1M-1, M-2, M-3S-1
AK_1A_O04.1_W02
Student zna ogólne zasady uprawy roślin przyprawowych i przypraw warzywnych, doboru stanowiska pod uprawę, projektowania ogrodu warzywno-zielarskiego.
AK_1A_W17, AK_1A_W21C-3, C-4T-A-3, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2
AK_1A_O04.1_W03
Student ma wiedzę na temat biologii, właściwości leczniczych i przyprawowych podstawowych ziół i warzyw mających znaczenie przyprawowe.
C-1, C-4T-A-1, T-A-2, T-W-1, T-W-5M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_O04.1_U01
Student posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w celu określenia stanowiska uprawy i doboru roślin w ogrodzie użytkowym zielarsko-warzywnym.
AK_1A_U13C-3T-A-3, T-W-2, T-W-4M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2
AK_1A_O04.1_U02
Student potrafi zaprojektować ogród warzywno-zielarski.
AK_1A_U12, AK_1A_U13C-3T-A-3M-4S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_O04.1_K01
Student wykazuje kreatywność i aktywność w tworzeniu koncepcji projektu, jest zdolny do pracy w zespole, ma świadomość dokształcania się i samodoskonalenia w celu osiągnięcia poziomu zawodowego pozwalającego na właściwą komunikację z klientem..
AK_1A_K09, AK_1A_K12C-1, C-4T-A-3M-2, M-4S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_1A_O04.1_W01
Student ma wiedzę odnośnie roli, znaczenia i wartości biologicznej roślin ziół przyprawowych i przypraw warzywnych w diecie człowieka, surowców zielarskich, związków biologicznie czynnych zawartych w surowcach przyprawowych i przyprawach warzywnych, ich sposobu wykorzystania.
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę na temat roli i znaczenia roślin przyprawowych i przypraw warzywnych w diecie człowieka, wymienia podstawowe surowce i związki biologicznie czynne w nich zawarte i wskazuje sposób ich wykorzystania.
3,5
4,0
4,5
5,0
AK_1A_O04.1_W02
Student zna ogólne zasady uprawy roślin przyprawowych i przypraw warzywnych, doboru stanowiska pod uprawę, projektowania ogrodu warzywno-zielarskiego.
2,0
3,0Student zna zasady uprawy niektórych omawianych roślin i podstawowe zasady projektowania ogrodu wzrzywno-zielarskiego.
3,5
4,0
4,5
5,0
AK_1A_O04.1_W03
Student ma wiedzę na temat biologii, właściwości leczniczych i przyprawowych podstawowych ziół i warzyw mających znaczenie przyprawowe.
2,0
3,0Student zna biologię, właściwości lecznicze i przyprawowe niektórych z omawianych gatunków.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_1A_O04.1_U01
Student posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w celu określenia stanowiska uprawy i doboru roślin w ogrodzie użytkowym zielarsko-warzywnym.
2,0
3,0Student posiadł wymaganą umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzu w stopniu zadowalającym,. określa podstawowe zasady uprawy roślin w użytkowym ogrodzie zielarsko-warzywnym.
3,5
4,0
4,5
5,0
AK_1A_O04.1_U02
Student potrafi zaprojektować ogród warzywno-zielarski.
2,0
3,0Student wykonuje projekt ogrodu z wykorzystaniem podstawowych z omawianych roślin.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_1A_O04.1_K01
Student wykazuje kreatywność i aktywność w tworzeniu koncepcji projektu, jest zdolny do pracy w zespole, ma świadomość dokształcania się i samodoskonalenia w celu osiągnięcia poziomu zawodowego pozwalającego na właściwą komunikację z klientem..
2,0
3,0Student biernie uczestniczy w zajęciach, nie wykazuje własnej inicjatywy w pracy w zespole.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. 2011

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Biologia, właściwości lecznicze i przyprawowe gatunków ziół przyprawowych, ich miejsce w ogrodzie warzywno-zielarskim.3
T-A-2Biologia, wartość biologiczna, dobór odmian warzyw przyprawowych do ogrodu warzywno-zielarskiego.2
T-A-3Projektowanie ogrodu warzywno-zielarskiego.5
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Znaczenie i wartość biologiczna warzyw i ziół w diecie człowieka. Podstawowe związki biologicznie czynne w surowcach, sposób wykorzystania.5
T-W-2Ogólne zasady, uprawy warzyw i roślin przyprawowych, dobór stanowiska pod uprawę.4
T-W-3Warzywa w ogrodzie warzywno-zielarskim, dobór gatunków.2
T-W-4Rodzaje ogrodów warzywno-zielarskich, zasady projektowania.3
T-W-5Sposoby wykorzystania ziół przyprawowych.2
T-W-6Zioła w ogrodzie ozdobnym, kwiaty jadalne, zioła w kosmetyce.4
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Konsultacje związane z tematyką ćwiczeń.5
A-A-3Praca nad projektem.15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Konsultacje15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia10
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu.15
A-W-4uczestnictwo w zajęciach20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_O04.1_W01Student ma wiedzę odnośnie roli, znaczenia i wartości biologicznej roślin ziół przyprawowych i przypraw warzywnych w diecie człowieka, surowców zielarskich, związków biologicznie czynnych zawartych w surowcach przyprawowych i przyprawach warzywnych, ich sposobu wykorzystania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_W12posiada znajomość podstawowych praw naturalnych i działań związanych ze środowiskiem i jego ochroną
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze znaczeniem roślin przyprawowych i warzywnych w diecie człowieka.
C-2Zapoznanie studentów z rodzajami surowców przyprawowych, związkami biologicznie czynnymi i ich wpływem na organizm człowieka, rodzajami surowców ziół i sposobem ich wykorzystania.
Treści programoweT-A-1Biologia, właściwości lecznicze i przyprawowe gatunków ziół przyprawowych, ich miejsce w ogrodzie warzywno-zielarskim.
T-A-2Biologia, wartość biologiczna, dobór odmian warzyw przyprawowych do ogrodu warzywno-zielarskiego.
T-W-1Znaczenie i wartość biologiczna warzyw i ziół w diecie człowieka. Podstawowe związki biologicznie czynne w surowcach, sposób wykorzystania.
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-3Metody eksponujące (materiał roślinny - surowce, zdjęcia, ryciny)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę na temat roli i znaczenia roślin przyprawowych i przypraw warzywnych w diecie człowieka, wymienia podstawowe surowce i związki biologicznie czynne w nich zawarte i wskazuje sposób ich wykorzystania.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_O04.1_W02Student zna ogólne zasady uprawy roślin przyprawowych i przypraw warzywnych, doboru stanowiska pod uprawę, projektowania ogrodu warzywno-zielarskiego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_W17zna urządzenia techniczne stosowane w wykonawstwie i pielęgnacji obiektów architektury krajobrazu
AK_1A_W21ma elementarną wiedzę w zakresie uprawy i ochrony roślin
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z zasadami projektowania ogrodu zielarsko-warzywnego.
C-4Wpojenie nawyku korzystania z ziół przyprawowych i warzyw w celu poprawy jakości życia i dbałości o zdrowie.
Treści programoweT-A-3Projektowanie ogrodu warzywno-zielarskiego.
T-W-2Ogólne zasady, uprawy warzyw i roślin przyprawowych, dobór stanowiska pod uprawę.
T-W-3Warzywa w ogrodzie warzywno-zielarskim, dobór gatunków.
T-W-4Rodzaje ogrodów warzywno-zielarskich, zasady projektowania.
T-W-6Zioła w ogrodzie ozdobnym, kwiaty jadalne, zioła w kosmetyce.
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-3Metody eksponujące (materiał roślinny - surowce, zdjęcia, ryciny)
M-4Metody praktyczne (pokaz, projekt)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian
S-2Ocena podsumowująca: Ocena projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna zasady uprawy niektórych omawianych roślin i podstawowe zasady projektowania ogrodu wzrzywno-zielarskiego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_O04.1_W03Student ma wiedzę na temat biologii, właściwości leczniczych i przyprawowych podstawowych ziół i warzyw mających znaczenie przyprawowe.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze znaczeniem roślin przyprawowych i warzywnych w diecie człowieka.
C-4Wpojenie nawyku korzystania z ziół przyprawowych i warzyw w celu poprawy jakości życia i dbałości o zdrowie.
Treści programoweT-A-1Biologia, właściwości lecznicze i przyprawowe gatunków ziół przyprawowych, ich miejsce w ogrodzie warzywno-zielarskim.
T-A-2Biologia, wartość biologiczna, dobór odmian warzyw przyprawowych do ogrodu warzywno-zielarskiego.
T-W-1Znaczenie i wartość biologiczna warzyw i ziół w diecie człowieka. Podstawowe związki biologicznie czynne w surowcach, sposób wykorzystania.
T-W-5Sposoby wykorzystania ziół przyprawowych.
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-3Metody eksponujące (materiał roślinny - surowce, zdjęcia, ryciny)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna biologię, właściwości lecznicze i przyprawowe niektórych z omawianych gatunków.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_O04.1_U01Student posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w celu określenia stanowiska uprawy i doboru roślin w ogrodzie użytkowym zielarsko-warzywnym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_U13potrafi praktycznie zastosować wiedzę z zakresu doboru, wymagań i pielęgnacji roślin do różnych obiektów architektury krajobrazu
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z zasadami projektowania ogrodu zielarsko-warzywnego.
Treści programoweT-A-3Projektowanie ogrodu warzywno-zielarskiego.
T-W-2Ogólne zasady, uprawy warzyw i roślin przyprawowych, dobór stanowiska pod uprawę.
T-W-4Rodzaje ogrodów warzywno-zielarskich, zasady projektowania.
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-3Metody eksponujące (materiał roślinny - surowce, zdjęcia, ryciny)
M-4Metody praktyczne (pokaz, projekt)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian
S-2Ocena podsumowująca: Ocena projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiadł wymaganą umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzu w stopniu zadowalającym,. określa podstawowe zasady uprawy roślin w użytkowym ogrodzie zielarsko-warzywnym.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_O04.1_U02Student potrafi zaprojektować ogród warzywno-zielarski.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_U12wybiera i stosuje odpowiednie urządzenia techniczne do wykonania i pielęgnacji obiektów architektury krajobrazu
AK_1A_U13potrafi praktycznie zastosować wiedzę z zakresu doboru, wymagań i pielęgnacji roślin do różnych obiektów architektury krajobrazu
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z zasadami projektowania ogrodu zielarsko-warzywnego.
Treści programoweT-A-3Projektowanie ogrodu warzywno-zielarskiego.
Metody nauczaniaM-4Metody praktyczne (pokaz, projekt)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykonuje projekt ogrodu z wykorzystaniem podstawowych z omawianych roślin.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_O04.1_K01Student wykazuje kreatywność i aktywność w tworzeniu koncepcji projektu, jest zdolny do pracy w zespole, ma świadomość dokształcania się i samodoskonalenia w celu osiągnięcia poziomu zawodowego pozwalającego na właściwą komunikację z klientem..
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_K09ma świadomość wpływu różnorodnych uwarunkowań sytuacyjnych na proces kształtowania przestrzeni
AK_1A_K12ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze znaczeniem roślin przyprawowych i warzywnych w diecie człowieka.
C-4Wpojenie nawyku korzystania z ziół przyprawowych i warzyw w celu poprawy jakości życia i dbałości o zdrowie.
Treści programoweT-A-3Projektowanie ogrodu warzywno-zielarskiego.
Metody nauczaniaM-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-4Metody praktyczne (pokaz, projekt)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student biernie uczestniczy w zajęciach, nie wykazuje własnej inicjatywy w pracy w zespole.
3,5
4,0
4,5
5,0