Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S1)

Sylabus przedmiotu Waloryzacja siedlisk flory i fauny:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura krajobrazu
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier architekt krajobrazu
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, nauki techniczne, studia inżynierskie, sztuka
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Waloryzacja siedlisk flory i fauny
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Botaniki i Ochrony Przyrody
Nauczyciel odpowiedzialny Mariola Wróbel <Mariola.Wrobel@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Lesław Wołejko <Leslaw.Wolejko@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 15 1,00,50zaliczenie
wykładyW4 15 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe widomości z zakresu botaniki, fitosocjologii, dendrologii, ekofizjografii;

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie metod inwentaryzacji flory, fauny i ich siedlisk stosowanych w procedurze prawa ochrony środowiska i planowaniu przestrzennym (w procesie inwestycyjnym jak i związanych z dokumentami strategicznymi);
C-2Poznanie sposobów waloryzacji przyrodniczej stosowanych w procedurze prawa ochrony środowiska i planowaniu przestrzennym;
C-3Ocena zagrożeń i minimalizacji szkód w siedliskach stosowana w procedurze oceny wpływu przedsięwzięcia na środowisko;
C-4Sporządzenie podstawowej dokumentacji inwentaryzacji i waloryzacji siedlisk flory i fauny zgodnej z wymaganiami formalnymi i prawnymi;

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Klasyfikacja siedlisk przyrodniczych – rozpoznawanie, metodyka oceny stanu zachowania, metodyka monitoringu. Gatunki szczególne flory, ornitofauny i hiropterofauny - opisy waloryzacyjne.6
T-A-2Identyfikacja zagrożeń rzeczywistych i potencjalnych dla wybranych siedlisk przyrodniczych, gatunków flory i fauny - studium przypadku w oparciu o przygotowane materiały źródłowe.4
T-A-3Waloryzacja siedlisk przyrodniczych w Europejskiej Sieci Ekologicznej - Natura 2000. Studium przypadku w oparciu o przygotowane materiały źródłowe.5
15
wykłady
T-W-1Ekspertyzy przyrodnicze - zastosowanie, rodzaje, podstawy prawne wykonania. Klasyfikacja siedlisk przyrodniczych,cennej flory i fauny w przepisach prawa krajowgo i UE.4
T-W-2Metodyka inwentaryzacji siedlisk przyrodniczych oraz flory i fauny, zasady sporządzania raportu z inwentaryzacji, dokumentacja prac terenowych i kameralnych.6
T-W-3Kategorie zagrożeń oddziałujących na siedliska przyrodnicze oraz populacje roślin i zwierząt, sposoby ich minimalizacji, przykłady działań ochrony czynnej.5
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych.15
A-A-2Uzupełnianie treści zadań realizowanych na zajęciach, analiza materiałów źródłowych.15
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Samodzielne analizowanie zagadnień prezentowanych na wykładzie, przeglądanie materiałów źródłowych i dostępnej literatury tematu.25
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów.20
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z prezentacją mutimedialną
M-2Dyskusja problemowa
M-3Analiza i interpretacja aktów prawnych - praca na materiale źródłowym
M-4Sprawozdania z analizy materiałów źródłowych -opracowania waloryzacyjne siedlisk przyrodniczych oraz wybranych gatunków roślin i zwierząt.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawozdania z analizy materiałów źródłowych
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne treści z wykładów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_C16_W01
Student posiada podstawową wiedzę problematyki w zakresie prawa ochrony środowiska w planowaniu przestrzennym i procedurze oceny środowiskowej i zna metody inwentaryzacji siedlisk i sposoby ich waloryzacji oraz sposoby ich przedłożenia;
AK_1A_W08C-1, C-2T-A-2, T-W-2M-1, M-2, M-3S-2
AK_1A_C16_W02
Student zna i identyfikuje przyczyny degradacji środowiska przy realizacji różnych inwestycji i zna sposoby ich minimalizacji wpływu na siedliska chronione oraz posiada znajomość działań praw natury w środowisku przyrodniczym i jego ochrony w przedsięwzięciach inwestycyjnych przy planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym;
AK_1A_W09C-2, C-3T-A-1, T-W-1M-1, M-2, M-3S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_C16_U01
Student potrafi wykonać inwentaryzację i waloryzację szaty roślinnej i fauny w aspekcie przepisów prawnych w procesie inwestycyjnym jak i związanych z dokumentami strategicznymi;
AK_1A_U14C-4T-A-3M-4S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_C16_K01
Student ma świadomość wpływu uwarunkowań przyrodniczych i prawnych na proces kształtowania przestrzeni poprzez planowanie i zagospodarowanie przestrzenne w aspekcie ochrony środowiska;
AK_1A_K09C-1, C-2, C-3, C-4T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-1, T-W-2M-1, M-2, M-3, M-4S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_1A_C16_W01
Student posiada podstawową wiedzę problematyki w zakresie prawa ochrony środowiska w planowaniu przestrzennym i procedurze oceny środowiskowej i zna metody inwentaryzacji siedlisk i sposoby ich waloryzacji oraz sposoby ich przedłożenia;
2,0Student nie posiada elementarnej wiedzy z problematyki w zakresie prawa ochrony środowiska w planowaniu przestrzennym i procedurze oceny środowiskowej i nie zna metody inwentaryzacji siedlisk i sposoby ich waloryzacji oraz sposoby ich przedłożenia;
3,0Student posiada elementarną wiedzę z problematyki w zakresie prawa ochrony środowiska w planowaniu przestrzennym i procedurze oceny środowiskowej i zna w stopniu elementarnym metody inwentaryzacji siedlisk i sposoby ich waloryzacji oraz sposoby ich przedłożenia;
3,5Student posiada dostateczną wiedzę z problematyki w zakresie prawa ochrony środowiska w planowaniu przestrzennym i procedurze oceny środowiskowej i zna w stopniu dostatecznym metody inwentaryzacji siedlisk i sposoby ich waloryzacji oraz sposoby ich przedłożenia;
4,0Student posiada podstawową wiedzę z problematyki w zakresie prawa ochrony środowiska w planowaniu przestrzennym i procedurze oceny środowiskowej i zna metody inwentaryzacji siedlisk i sposoby ich waloryzacji oraz sposoby ich przedłożenia;
4,5Student posiada szeroką wiedzę z problematyki w zakresie prawa ochrony środowiska w planowaniu przestrzennym i procedurze oceny środowiskowej i zna szeroko metody inwentaryzacji siedlisk i sposoby ich waloryzacji oraz sposoby ich przedłożenia;
5,0Student posiada szeroką i ugruntowaną wiedzę z problematyki w zakresie prawa ochrony środowiska w planowaniu przestrzennym i procedurze oceny środowiskowej i zna szeroko i ugruntowane metody inwentaryzacji siedlisk i sposoby ich waloryzacji oraz sposoby ich przedłożenia;
AK_1A_C16_W02
Student zna i identyfikuje przyczyny degradacji środowiska przy realizacji różnych inwestycji i zna sposoby ich minimalizacji wpływu na siedliska chronione oraz posiada znajomość działań praw natury w środowisku przyrodniczym i jego ochrony w przedsięwzięciach inwestycyjnych przy planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym;
2,0Student nie zna i nie identyfikuje elementarnych przyczyn degradacji środowiska przy realizacji różnych inwestycji i zna sposoby ich minimalizacji wpływu na siedliska chronione oraz posiada znajomość działań praw natury w środowisku przyrodniczym i jego ochrony w przedsięwzięciach inwestycyjnych przy planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym;
3,0Student zna i identyfikuje na poziomie elementarnym przyczyny degradacji środowiska przy realizacji różnych inwestycji i zna sposoby ich minimalizacji wpływu na siedliska chronione oraz posiada znajomość działań praw natury w środowisku przyrodniczym i jego ochrony w przedsięwzięciach inwestycyjnych przy planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym;
3,5Student zna i identyfikuje na poziomie podstawowym przyczyny degradacji środowiska przy realizacji różnych inwestycji i zna sposoby ich minimalizacji wpływu na siedliska chronione oraz posiada znajomość działań praw natury w środowisku przyrodniczym i jego ochrony w przedsięwzięciach inwestycyjnych przy planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym;
4,0Student zna i identyfikuje przyczyny degradacji środowiska przy realizacji różnych inwestycji i zna sposoby ich minimalizacji wpływu na siedliska chronione oraz posiada znajomość działań praw natury w środowisku przyrodniczym i jego ochrony w przedsięwzięciach inwestycyjnych przy planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym;
4,5Student dobrze zna i identyfikuje przyczyny degradacji środowiska przy realizacji różnych inwestycji i zna sposoby ich minimalizacji wpływu na siedliska chronione oraz posiada znajomość działań praw natury w środowisku przyrodniczym i jego ochrony w przedsięwzięciach inwestycyjnych przy planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym;
5,0Student szeroko zna i identyfikuje złożone przyczyny degradacji środowiska przy realizacji różnych inwestycji i zna sposoby ich minimalizacji wpływu na siedliska chronione oraz posiada znajomość działań praw natury w środowisku przyrodniczym i jego ochrony w przedsięwzięciach inwestycyjnych przy planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym;

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_1A_C16_U01
Student potrafi wykonać inwentaryzację i waloryzację szaty roślinnej i fauny w aspekcie przepisów prawnych w procesie inwestycyjnym jak i związanych z dokumentami strategicznymi;
2,0Student nie potrafi wykonać inwentaryzację i waloryzację szaty roślinnej i fauny w aspekcie przepisów prawnych w procesie inwestycyjnym jak i związanych z dokumentami strategicznymi;
3,0Student potrafi w stopniu elementarnym wykonać inwentaryzację i waloryzację szaty roślinnej i fauny w aspekcie przepisów prawnych w procesie inwestycyjnym jak i związanych z dokumentami strategicznymi;
3,5Student potrafi wykonać z pomoca prowadzącego inwentaryzację i waloryzację szaty roślinnej i fauny w aspekcie przepisów prawnych w procesie inwestycyjnym jak i związanych z dokumentami strategicznymi;
4,0Student potrafi z niewielką pomocą prowadzącego wykonać inwentaryzację i waloryzację szaty roślinnej i fauny w aspekcie przepisów prawnych w procesie inwestycyjnym jak i związanych z dokumentami strategicznymi;
4,5Student potrafi wykonać inwentaryzację i waloryzację szaty roślinnej i fauny w aspekcie przepisów prawnych w procesie inwestycyjnym jak i związanych z dokumentami strategicznymi;
5,0Student potrafi samodzielnie wykonać inwentaryzację i waloryzację szaty roślinnej i fauny w aspekcie przepisów prawnych w procesie inwestycyjnym jak i związanych z dokumentami strategicznymi;

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_1A_C16_K01
Student ma świadomość wpływu uwarunkowań przyrodniczych i prawnych na proces kształtowania przestrzeni poprzez planowanie i zagospodarowanie przestrzenne w aspekcie ochrony środowiska;
2,0Student nie ma świadomości wpływu uwarunkowań przyrodniczych i prawnych na proces kształtowania przestrzeni poprzez planowanie i zagospodarowanie przestrzenne w aspekcie ochrony środowiska;
3,0Student ma elementarną świadomość wpływu uwarunkowań przyrodniczych i prawnych na proces kształtowania przestrzeni poprzez planowanie i zagospodarowanie przestrzenne w aspekcie ochrony środowiska;
3,5Student ma dostateczną świadomość wpływu uwarunkowań przyrodniczych i prawnych na proces kształtowania przestrzeni poprzez planowanie i zagospodarowanie przestrzenne w aspekcie ochrony środowiska;
4,0Student ma poprawną świadomość wpływu uwarunkowań przyrodniczych i prawnych na proces kształtowania przestrzeni poprzez planowanie i zagospodarowanie przestrzenne w aspekcie ochrony środowiska;
4,5Student ma pełną świadomość wpływu uwarunkowań przyrodniczych i prawnych na proces kształtowania przestrzeni poprzez planowanie i zagospodarowanie przestrzenne w aspekcie ochrony środowiska;
5,0Student ma pełną i ugruntowaną świadomość wpływu uwarunkowań przyrodniczych i prawnych na proces kształtowania przestrzeni poprzez planowanie i zagospodarowanie przestrzenne w aspekcie ochrony środowiska;

Literatura podstawowa

  1. Obidziński A., Żelazo J., Inwentaryzacja i waloryzacja przyrodnicza., SGGW, Warszawa, 2011
  2. red. Herbich Z., Poradniki ochrony gatunków i siedlisk Natura 2000., Ministerstwo Środowiska., Warszawa, 2004
  3. Zalewska A., Komosiński K., Krupa R., Kołodziej P., Szydłowska J., Metody wykonywania waloryzacji przyrodnicznych. Podręcznik metodyczny i przewodnik do ćwiczeń terenowych., UWM w Olsztynie, e-book, Olsztyn, 2013

Literatura dodatkowa

  1. Nytko K., Oceny oddziaływania na środowisko, Wydawnictwo Politechniki Białostockiej, Białystok, 2007

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Klasyfikacja siedlisk przyrodniczych – rozpoznawanie, metodyka oceny stanu zachowania, metodyka monitoringu. Gatunki szczególne flory, ornitofauny i hiropterofauny - opisy waloryzacyjne.6
T-A-2Identyfikacja zagrożeń rzeczywistych i potencjalnych dla wybranych siedlisk przyrodniczych, gatunków flory i fauny - studium przypadku w oparciu o przygotowane materiały źródłowe.4
T-A-3Waloryzacja siedlisk przyrodniczych w Europejskiej Sieci Ekologicznej - Natura 2000. Studium przypadku w oparciu o przygotowane materiały źródłowe.5
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ekspertyzy przyrodnicze - zastosowanie, rodzaje, podstawy prawne wykonania. Klasyfikacja siedlisk przyrodniczych,cennej flory i fauny w przepisach prawa krajowgo i UE.4
T-W-2Metodyka inwentaryzacji siedlisk przyrodniczych oraz flory i fauny, zasady sporządzania raportu z inwentaryzacji, dokumentacja prac terenowych i kameralnych.6
T-W-3Kategorie zagrożeń oddziałujących na siedliska przyrodnicze oraz populacje roślin i zwierząt, sposoby ich minimalizacji, przykłady działań ochrony czynnej.5
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych.15
A-A-2Uzupełnianie treści zadań realizowanych na zajęciach, analiza materiałów źródłowych.15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Samodzielne analizowanie zagadnień prezentowanych na wykładzie, przeglądanie materiałów źródłowych i dostępnej literatury tematu.25
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów.20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_C16_W01Student posiada podstawową wiedzę problematyki w zakresie prawa ochrony środowiska w planowaniu przestrzennym i procedurze oceny środowiskowej i zna metody inwentaryzacji siedlisk i sposoby ich waloryzacji oraz sposoby ich przedłożenia;
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_W08zna systematykę i nomenklaturę roślin
Cel przedmiotuC-1Poznanie metod inwentaryzacji flory, fauny i ich siedlisk stosowanych w procedurze prawa ochrony środowiska i planowaniu przestrzennym (w procesie inwestycyjnym jak i związanych z dokumentami strategicznymi);
C-2Poznanie sposobów waloryzacji przyrodniczej stosowanych w procedurze prawa ochrony środowiska i planowaniu przestrzennym;
Treści programoweT-A-2Identyfikacja zagrożeń rzeczywistych i potencjalnych dla wybranych siedlisk przyrodniczych, gatunków flory i fauny - studium przypadku w oparciu o przygotowane materiały źródłowe.
T-W-2Metodyka inwentaryzacji siedlisk przyrodniczych oraz flory i fauny, zasady sporządzania raportu z inwentaryzacji, dokumentacja prac terenowych i kameralnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją mutimedialną
M-2Dyskusja problemowa
M-3Analiza i interpretacja aktów prawnych - praca na materiale źródłowym
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne treści z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada elementarnej wiedzy z problematyki w zakresie prawa ochrony środowiska w planowaniu przestrzennym i procedurze oceny środowiskowej i nie zna metody inwentaryzacji siedlisk i sposoby ich waloryzacji oraz sposoby ich przedłożenia;
3,0Student posiada elementarną wiedzę z problematyki w zakresie prawa ochrony środowiska w planowaniu przestrzennym i procedurze oceny środowiskowej i zna w stopniu elementarnym metody inwentaryzacji siedlisk i sposoby ich waloryzacji oraz sposoby ich przedłożenia;
3,5Student posiada dostateczną wiedzę z problematyki w zakresie prawa ochrony środowiska w planowaniu przestrzennym i procedurze oceny środowiskowej i zna w stopniu dostatecznym metody inwentaryzacji siedlisk i sposoby ich waloryzacji oraz sposoby ich przedłożenia;
4,0Student posiada podstawową wiedzę z problematyki w zakresie prawa ochrony środowiska w planowaniu przestrzennym i procedurze oceny środowiskowej i zna metody inwentaryzacji siedlisk i sposoby ich waloryzacji oraz sposoby ich przedłożenia;
4,5Student posiada szeroką wiedzę z problematyki w zakresie prawa ochrony środowiska w planowaniu przestrzennym i procedurze oceny środowiskowej i zna szeroko metody inwentaryzacji siedlisk i sposoby ich waloryzacji oraz sposoby ich przedłożenia;
5,0Student posiada szeroką i ugruntowaną wiedzę z problematyki w zakresie prawa ochrony środowiska w planowaniu przestrzennym i procedurze oceny środowiskowej i zna szeroko i ugruntowane metody inwentaryzacji siedlisk i sposoby ich waloryzacji oraz sposoby ich przedłożenia;
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_C16_W02Student zna i identyfikuje przyczyny degradacji środowiska przy realizacji różnych inwestycji i zna sposoby ich minimalizacji wpływu na siedliska chronione oraz posiada znajomość działań praw natury w środowisku przyrodniczym i jego ochrony w przedsięwzięciach inwestycyjnych przy planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym;
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_W09charakteryzuje rośliny pod względem ich podstawowych cech budowy, wymagań siedliskowych i możliwości zastosowania w projektowaniu obiektów zieleni
Cel przedmiotuC-2Poznanie sposobów waloryzacji przyrodniczej stosowanych w procedurze prawa ochrony środowiska i planowaniu przestrzennym;
C-3Ocena zagrożeń i minimalizacji szkód w siedliskach stosowana w procedurze oceny wpływu przedsięwzięcia na środowisko;
Treści programoweT-A-1Klasyfikacja siedlisk przyrodniczych – rozpoznawanie, metodyka oceny stanu zachowania, metodyka monitoringu. Gatunki szczególne flory, ornitofauny i hiropterofauny - opisy waloryzacyjne.
T-W-1Ekspertyzy przyrodnicze - zastosowanie, rodzaje, podstawy prawne wykonania. Klasyfikacja siedlisk przyrodniczych,cennej flory i fauny w przepisach prawa krajowgo i UE.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją mutimedialną
M-2Dyskusja problemowa
M-3Analiza i interpretacja aktów prawnych - praca na materiale źródłowym
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne treści z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie identyfikuje elementarnych przyczyn degradacji środowiska przy realizacji różnych inwestycji i zna sposoby ich minimalizacji wpływu na siedliska chronione oraz posiada znajomość działań praw natury w środowisku przyrodniczym i jego ochrony w przedsięwzięciach inwestycyjnych przy planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym;
3,0Student zna i identyfikuje na poziomie elementarnym przyczyny degradacji środowiska przy realizacji różnych inwestycji i zna sposoby ich minimalizacji wpływu na siedliska chronione oraz posiada znajomość działań praw natury w środowisku przyrodniczym i jego ochrony w przedsięwzięciach inwestycyjnych przy planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym;
3,5Student zna i identyfikuje na poziomie podstawowym przyczyny degradacji środowiska przy realizacji różnych inwestycji i zna sposoby ich minimalizacji wpływu na siedliska chronione oraz posiada znajomość działań praw natury w środowisku przyrodniczym i jego ochrony w przedsięwzięciach inwestycyjnych przy planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym;
4,0Student zna i identyfikuje przyczyny degradacji środowiska przy realizacji różnych inwestycji i zna sposoby ich minimalizacji wpływu na siedliska chronione oraz posiada znajomość działań praw natury w środowisku przyrodniczym i jego ochrony w przedsięwzięciach inwestycyjnych przy planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym;
4,5Student dobrze zna i identyfikuje przyczyny degradacji środowiska przy realizacji różnych inwestycji i zna sposoby ich minimalizacji wpływu na siedliska chronione oraz posiada znajomość działań praw natury w środowisku przyrodniczym i jego ochrony w przedsięwzięciach inwestycyjnych przy planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym;
5,0Student szeroko zna i identyfikuje złożone przyczyny degradacji środowiska przy realizacji różnych inwestycji i zna sposoby ich minimalizacji wpływu na siedliska chronione oraz posiada znajomość działań praw natury w środowisku przyrodniczym i jego ochrony w przedsięwzięciach inwestycyjnych przy planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym;
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_C16_U01Student potrafi wykonać inwentaryzację i waloryzację szaty roślinnej i fauny w aspekcie przepisów prawnych w procesie inwestycyjnym jak i związanych z dokumentami strategicznymi;
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_U14rozpoznaje i charakteryzuje zbiorowiska roślinne i ich siedliska
Cel przedmiotuC-4Sporządzenie podstawowej dokumentacji inwentaryzacji i waloryzacji siedlisk flory i fauny zgodnej z wymaganiami formalnymi i prawnymi;
Treści programoweT-A-3Waloryzacja siedlisk przyrodniczych w Europejskiej Sieci Ekologicznej - Natura 2000. Studium przypadku w oparciu o przygotowane materiały źródłowe.
Metody nauczaniaM-4Sprawozdania z analizy materiałów źródłowych -opracowania waloryzacyjne siedlisk przyrodniczych oraz wybranych gatunków roślin i zwierząt.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawozdania z analizy materiałów źródłowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykonać inwentaryzację i waloryzację szaty roślinnej i fauny w aspekcie przepisów prawnych w procesie inwestycyjnym jak i związanych z dokumentami strategicznymi;
3,0Student potrafi w stopniu elementarnym wykonać inwentaryzację i waloryzację szaty roślinnej i fauny w aspekcie przepisów prawnych w procesie inwestycyjnym jak i związanych z dokumentami strategicznymi;
3,5Student potrafi wykonać z pomoca prowadzącego inwentaryzację i waloryzację szaty roślinnej i fauny w aspekcie przepisów prawnych w procesie inwestycyjnym jak i związanych z dokumentami strategicznymi;
4,0Student potrafi z niewielką pomocą prowadzącego wykonać inwentaryzację i waloryzację szaty roślinnej i fauny w aspekcie przepisów prawnych w procesie inwestycyjnym jak i związanych z dokumentami strategicznymi;
4,5Student potrafi wykonać inwentaryzację i waloryzację szaty roślinnej i fauny w aspekcie przepisów prawnych w procesie inwestycyjnym jak i związanych z dokumentami strategicznymi;
5,0Student potrafi samodzielnie wykonać inwentaryzację i waloryzację szaty roślinnej i fauny w aspekcie przepisów prawnych w procesie inwestycyjnym jak i związanych z dokumentami strategicznymi;
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_C16_K01Student ma świadomość wpływu uwarunkowań przyrodniczych i prawnych na proces kształtowania przestrzeni poprzez planowanie i zagospodarowanie przestrzenne w aspekcie ochrony środowiska;
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_K09ma świadomość wpływu różnorodnych uwarunkowań sytuacyjnych na proces kształtowania przestrzeni
Cel przedmiotuC-1Poznanie metod inwentaryzacji flory, fauny i ich siedlisk stosowanych w procedurze prawa ochrony środowiska i planowaniu przestrzennym (w procesie inwestycyjnym jak i związanych z dokumentami strategicznymi);
C-2Poznanie sposobów waloryzacji przyrodniczej stosowanych w procedurze prawa ochrony środowiska i planowaniu przestrzennym;
C-3Ocena zagrożeń i minimalizacji szkód w siedliskach stosowana w procedurze oceny wpływu przedsięwzięcia na środowisko;
C-4Sporządzenie podstawowej dokumentacji inwentaryzacji i waloryzacji siedlisk flory i fauny zgodnej z wymaganiami formalnymi i prawnymi;
Treści programoweT-A-1Klasyfikacja siedlisk przyrodniczych – rozpoznawanie, metodyka oceny stanu zachowania, metodyka monitoringu. Gatunki szczególne flory, ornitofauny i hiropterofauny - opisy waloryzacyjne.
T-A-2Identyfikacja zagrożeń rzeczywistych i potencjalnych dla wybranych siedlisk przyrodniczych, gatunków flory i fauny - studium przypadku w oparciu o przygotowane materiały źródłowe.
T-A-3Waloryzacja siedlisk przyrodniczych w Europejskiej Sieci Ekologicznej - Natura 2000. Studium przypadku w oparciu o przygotowane materiały źródłowe.
T-W-1Ekspertyzy przyrodnicze - zastosowanie, rodzaje, podstawy prawne wykonania. Klasyfikacja siedlisk przyrodniczych,cennej flory i fauny w przepisach prawa krajowgo i UE.
T-W-2Metodyka inwentaryzacji siedlisk przyrodniczych oraz flory i fauny, zasady sporządzania raportu z inwentaryzacji, dokumentacja prac terenowych i kameralnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją mutimedialną
M-2Dyskusja problemowa
M-3Analiza i interpretacja aktów prawnych - praca na materiale źródłowym
M-4Sprawozdania z analizy materiałów źródłowych -opracowania waloryzacyjne siedlisk przyrodniczych oraz wybranych gatunków roślin i zwierząt.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawozdania z analizy materiałów źródłowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości wpływu uwarunkowań przyrodniczych i prawnych na proces kształtowania przestrzeni poprzez planowanie i zagospodarowanie przestrzenne w aspekcie ochrony środowiska;
3,0Student ma elementarną świadomość wpływu uwarunkowań przyrodniczych i prawnych na proces kształtowania przestrzeni poprzez planowanie i zagospodarowanie przestrzenne w aspekcie ochrony środowiska;
3,5Student ma dostateczną świadomość wpływu uwarunkowań przyrodniczych i prawnych na proces kształtowania przestrzeni poprzez planowanie i zagospodarowanie przestrzenne w aspekcie ochrony środowiska;
4,0Student ma poprawną świadomość wpływu uwarunkowań przyrodniczych i prawnych na proces kształtowania przestrzeni poprzez planowanie i zagospodarowanie przestrzenne w aspekcie ochrony środowiska;
4,5Student ma pełną świadomość wpływu uwarunkowań przyrodniczych i prawnych na proces kształtowania przestrzeni poprzez planowanie i zagospodarowanie przestrzenne w aspekcie ochrony środowiska;
5,0Student ma pełną i ugruntowaną świadomość wpływu uwarunkowań przyrodniczych i prawnych na proces kształtowania przestrzeni poprzez planowanie i zagospodarowanie przestrzenne w aspekcie ochrony środowiska;