Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S1)
Sylabus przedmiotu Parki miejskie:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura krajobrazu | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier architekt krajobrazu | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, nauki techniczne, studia inżynierskie, sztuka | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Parki miejskie | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Krajobrazu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Eliza Sochacka-Sutkowska <Eliza.Sochacka-Sutkowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Magdalena Czałczyńska-Podolska <Magdalena.Czalczynska-Podolska@zut.edu.pl>, Marta Kościńska <Marta.Koscinska@zut.edu.pl>, Paweł Nowak <pawel.nowak@zut.edu.pl>, Aleksandra Pilarczyk <Aleksandra.Pilarczyk@zut.edu.pl>, Magdalena Rzeszotarska-Pałka <Magdalena.Rzeszotarska-Palka@zut.edu.pl>, Adam Szymski <Adam-Szymski@zut.edu.pl>, Arkadiusz Telesiński <Arkadiusz.Telesinski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 8 | Grupa obieralna | 1 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Brak wymagań wstępnych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z odrębnością funkcjonalno-przestrzenną parków miejskich jako przestrzeni publicznej w zieleni miejskiej oraz z zasadami ich kształtowania. |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności w zakresie dokonywania oceny warunków funkcjonowania parków miejskich, relacji z otoczeniem, atrakcyjności rekreacyjnej i krajobrazowej oraz możliwości doboru odpowiednich rozwiązań podniesienia jakości i ożywienia parków. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Geneza parku miejskiego – przedstawienie pierwszych rozwiązań parków miejskich. Proces ewolucji funkcjonalnej i zmian zachodzących w sposobach komponowania parków miejskich w ujęciu historycznym. | 4 |
T-W-2 | Znaczenie pojęcia „parku miejskiego” – zagadnienie zasięgu oddziaływania poszczególnych typów parków (park osiedlowy, park dzielnicowy, park miejski). Przedstawienie problematyki współczesnych definicji i klasyfikacji zieleni miejskiej. | 2 |
T-W-3 | Lokalizacja parku miejskiego w strukturze przestrzennej miasta – wartość ciągłości funkcjonalno - przestrzennej terenów zieleni miejskiej. Dostępność fizyczna parków miejskich (wejścia, granice, typy sąsiedztwa, powiązanie z otoczeniem) | 4 |
T-W-4 | Socjologiczny aspekt dostępności parku miejskiego – znaczenie identyfikacji przestrzeni (nazewnictwo, informacja i promocja obiektów, elementy orientujące w przestrzeni, partycypacja społeczna) Elementy decydujące o społecznej atrakcyjności parków miejskich – Aspekty funkcjonalny i stylistyczny. Wykorzystanie wartości kulturowych w kształtowaniu parków miejskich – (tradycja miejsca, elementy zabytkowe, obiekty kulturowe, symbolika przestrzeni, wartości artystyczne) | 4 |
T-W-5 | Przegląd wzorcowych form i rodzajów współczesnych parków miejskich z ich analizą użytkową i stylistyczną. Prezentacje i zaliczenie. | 6 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-W-2 | Przygotowanie ideogramu wybranego współczesnego parku miejskiego. | 10 |
A-W-3 | Czytanie wskazanej literatury | 10 |
A-W-4 | Poszukiwania inspiracji | 15 |
A-W-5 | Studia terenowe w przestrzeni parkowej | 5 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład problemowy |
M-2 | metoda przypadków, prezentacje |
M-3 | metoda sytuacyjna, zajęcia terenowe |
M-4 | dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Studium przestrzeni wybranego parku miejskiego - ocena atrakcyjności rekreacyjnej i społecznej walorów przestrzenno-krajobrazowych, dostępności i powiązań, komfortu użytkowania i bezpieczeństwa. Inspiracje do miejsca. Ocenie podlega umiejętność analizy, wykorzystanie wiedzy o znaczeniu i zasadach kształtowania parków miejskich, wrażliwość i indywidualizm podejścia. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_O08.1_W01 Zna metody i kryteria oceny atrakcyjności rekreacyjnej, dostępności i jakości przestrzenno-krajobrazowych parków miejskich oraz historyczne i współczesne tendencje w ich projektowaniu. | AK_1A_W07 | — | — | C-2, C-1 | T-W-5, T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-2 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_O08.1_U01 Student potrafi dokonać oceny parku miejskiego w wymiarze użytkowym i przestrzenno-krajobrazowym oraz określić pożądane kierunki przekształceń. | AK_1A_U03, AK_1A_U11, AK_1A_U17 | — | — | C-2 | T-W-5, T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-2 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_O08.1_K01 Student wykazuje wrażliwość na aspekty społeczne i kulturowe w kontekście odbioru parku miejskiego jako rekreacyjnej przestrzeni publicznej. | AK_1A_K09, AK_1A_K07, AK_1A_K08 | — | — | C-2, C-1 | T-W-5, T-W-4, T-W-3, T-W-2 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_O08.1_W01 Zna metody i kryteria oceny atrakcyjności rekreacyjnej, dostępności i jakości przestrzenno-krajobrazowych parków miejskich oraz historyczne i współczesne tendencje w ich projektowaniu. | 2,0 | Student nie zna metod ani kryteriów oceny parków miejskich. Nie określa historycznych i współczesnych tendencji w ich projektowaniu. |
3,0 | Student zna pobieżnie metody i kryteria oceny parków miejskich. Potrafi określić niektóre historyczne i współczesne tendencje w ich projektowaniu. | |
3,5 | Student zna podstawowe metody i kryteria oceny parków miejskich. Potrafi określić niektóre historyczne i współczesne tendencje w ich projektowaniu. | |
4,0 | Student dobrze zna metody i kryteria oceny parków miejskich. Potrafi określić większość historycznych i współczesnych tendencji w ich projektowaniu. | |
4,5 | Student bardzo dobrze zna metody i kryteria oceny parków miejskich. Potrafi określić i scharakteryzować większość historycznych i współczesnych tendencji w ich projektowaniu. Potrafi przytoczyć liczne przykłady. | |
5,0 | Student bardzo dobrze zna metody i kryteria oceny parków miejskich. Potrafi określić i obrazowo scharakteryzować większość historycznych i współczesnych tendencji w ich projektowaniu. Potrafi przytoczyć liczne przykłady naświetlając rozwiązania. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_O08.1_U01 Student potrafi dokonać oceny parku miejskiego w wymiarze użytkowym i przestrzenno-krajobrazowym oraz określić pożądane kierunki przekształceń. | 2,0 | Student nie potrafi dokonać oceny parku miejskiego w wymiarze użytkowym ani przestrzenno-krajobrazowym. |
3,0 | Student potrafi dokonać podstawowej oceny parku miejskiego w wymiarze użytkowym i przestrzenno-krajobrazowym, jednak ma problem ze sformułowaniem pożądanych kierunków przekształceń. | |
3,5 | Student potrafi dokonać podstawowej oceny parku miejskiego w wymiarze użytkowym i przestrzenno-krajobrazowym, formułuje pożądane kierunki przekształceń, jednak nie ustrzega się drobnych błędów. | |
4,0 | Student potrafi dokonać złożonej oceny jakości oceny parku miejskiego w wymiarze użytkowym i przestrzenno-krajobrazowym, poprawnie formułuje pożądane kierunki zmian, cechujące się wysoką wartością merytoryczną. | |
4,5 | Student potrafi dokonać złożonej oceny jakości oceny parku miejskiego w wymiarze użytkowym i przestrzenno-krajobrazowym, bezbłędnie formułuje pożądane kierunki zmian, cechujące się wysoką wartością merytoryczną. | |
5,0 | Student potrafi dokonać złożonej oceny jakości oceny parku miejskiego w wymiarze użytkowym i przestrzenno-krajobrazowym, bezbłędnie formułuje pożądane kierunki zmian, cechujące się wysoką wartością merytoryczną. Formułuje rozwiązania wariantowe. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_O08.1_K01 Student wykazuje wrażliwość na aspekty społeczne i kulturowe w kontekście odbioru parku miejskiego jako rekreacyjnej przestrzeni publicznej. | 2,0 | Student nie wykazuje wrażliwości na aspekty społeczne i kulturowe w kontekście odbioru parku miejskiego jako rekreacyjnej przestrzeni publicznej. |
3,0 | Student wykazuje niewielką wrażliwość na aspekty społeczne i kulturowe w kontekście odbioru parku miejskiego jako rekreacyjnej przestrzeni publicznej. | |
3,5 | Student wykazuje podstawową wrażliwość na aspekty społeczne i kulturowe w kontekście odbioru parku miejskiego jako rekreacyjnej przestrzeni publicznej. | |
4,0 | Student wykazuje dużą wrażliwość na aspekty społeczne i kulturowe w kontekście odbioru parku miejskiego jako rekreacyjnej przestrzeni publicznej. | |
4,5 | Student wykazuje dużą wrażliwość na aspekty społeczne i kulturowe w kontekście odbioru parku miejskiego jako rekreacyjnej przestrzeni publicznej, ma swobodę dyskusji w tym zakresie. | |
5,0 | Student wykazuje dużą wrażliwość na aspekty społeczne i kulturowe w kontekście odbioru parku miejskiego jako rekreacyjnej przestrzeni publicznej, ma swobodę dyskusji oraz przytacza liczne odniesienia w tym obszarze. |
Literatura podstawowa
- Boehm A., Wnętrze w kompozycji krajobrazu, Politechniki Krakowskiej, Kraków, 2004
- Zachariasz A., Tereny zieleni miejskiej – aspekty architektoniczno – planistyczne, Politechniki Krakowskiej, Kraków, 2001
- Hayward J., Urban parks: Research, planning and social change [w:] Public places and spaces., New York, 1989
- Marcus C., Francis C., People Places, Design Guidelines for Urban Spaces, New York, 1998
- Bernacki K., Idea parku miejskiego po 1982 roku. (praca doktorska), Politechnika Wrocławska, Wrocław, 2009