Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S1)

Sylabus przedmiotu Matematyka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura krajobrazu
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier architekt krajobrazu
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, nauki techniczne, studia inżynierskie, sztuka
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Matematyka
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii
Nauczyciel odpowiedzialny Jurij Chigariev <Jurij.Chigariev@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 1,00,50zaliczenie
wykładyW1 15 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z matematyki w zakresie szkoły średnej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie przez studenta wiedzy i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych, niezbędnych do dalszego kształcenia oraz do korzystania z metod matematycznych obliczenia pochodnych, całek i równań różniczkowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Liczby zespolone w postaci algebraicznej2
T-A-2Wyznaczniki2
T-A-3Macierze, układ równań liniowych4
T-A-4Rachunek wektorowy2
T-A-5Rachunek różniczkowy funkcji jednej zmiennej3
T-A-6Całka nieoznaczona2
15
wykłady
T-W-1Wyznaczniki. Macierze, działania na macierzach.4
T-W-2Układ równań liniowych - metoda Cramera.2
T-W-3Ciągi i szeregi liczbowe.4
T-W-4Rachunek różniczkowy funkcji jednej zmiennej.3
T-W-5Całka nioznaczona2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w cwiczeniach adytoryjnych15
A-A-2Samodzielne rozwiązywanie zadań i analizowanie problemów13
A-A-3Konsultacje2
30
wykłady
A-W-1Udział w wykładach15
A-W-2Samodzielne analizowanie treści wykładów i studiowanie podręczników38
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia3
A-W-4Konsultacje4
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjno-problemowy ilustrowany szeregiem przykładów.
M-2Ćwiczenia audytoryjne, dyskusje problemowe, poszukiwania różnych metod rozwiązywania zadań przy wykorzystaniu treści wykładu.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ćwiczenia - student pisze dwa kolokwia w semestrze i uzyskuje zaliczenie jeżeli zdobędzie co najmniej połowę wszystkich możliwych punktów. Wykład - student przystępuje do zaliczenia wykładów po uprzednim uzyskaniu zaliczenia ćwiczeń.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena końcowa uzyskana z zaliczenia przedmiotu jest średnią ważoną ocen z zaliczenia ćwiczeń (współczynnik wagi 0,7) i wykładów (współczynnik wagi 1).

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_B04_W01
Nabycie umiejętności rozwiązywania zagadnień formułowanych w postaci opisu algebraicznego. Przedstawianie graficzne najważniejszych funkcji matematycznych. Zrozumienie podstawowych pojęć matematycznych. Nabycie umiejętności stosowania wzorów matematycznych do analizy i opisu zjawisk fizycznych
AK_1A_W01C-1T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-5M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_B04_U01
Student nabywa umiejetności wyciągania i interpretowania wniosków na podstawie wykonanych analiz.
AK_1A_U11C-1T-W-3, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_B04_K01
Student posiada zdolność postrzegania wzajemnych oddziaływań oraz związków przyczynowo-skutkowych zachodzących w otoczeniu oraz do twórczego o nim myślenia.
AK_1A_K01C-1T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-5M-1, M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_1A_B04_W01
Nabycie umiejętności rozwiązywania zagadnień formułowanych w postaci opisu algebraicznego. Przedstawianie graficzne najważniejszych funkcji matematycznych. Zrozumienie podstawowych pojęć matematycznych. Nabycie umiejętności stosowania wzorów matematycznych do analizy i opisu zjawisk fizycznych
2,0
3,0Student w stopniu zadowalającym zdobył wiedzę w zakresie tematyki poruszanej na zajęciach.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_1A_B04_U01
Student nabywa umiejetności wyciągania i interpretowania wniosków na podstawie wykonanych analiz.
2,0
3,0Student w stopniu zadowalajacym umie stosować nabytą wiedzę do rozwiązywania problemów praktycznych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_1A_B04_K01
Student posiada zdolność postrzegania wzajemnych oddziaływań oraz związków przyczynowo-skutkowych zachodzących w otoczeniu oraz do twórczego o nim myślenia.
2,0
3,0Student jest swiadomy ważności procesów matematycznych i rozumie potrzebę stałego poglębienia wiedzy z pracy samodzelnej i w zespole. W stopniu zadowalającym wykazuje aktywną postawę w procesie samokształcenia oraz przestrzega zasad etyki.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Pasewicz W, Matematyka dla studentów akademii rolniczych. Cz. I., AR w Szczecinie, Szczecin, 1999
  2. Majkowska M, Matematyka nie tylko dla leśników, SGGW Warszawa, Warszawa, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Grzgorczyk J., Matematyka. Cz. I-II., Politechnika Warszawska, Warszawa, 1999

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Liczby zespolone w postaci algebraicznej2
T-A-2Wyznaczniki2
T-A-3Macierze, układ równań liniowych4
T-A-4Rachunek wektorowy2
T-A-5Rachunek różniczkowy funkcji jednej zmiennej3
T-A-6Całka nieoznaczona2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wyznaczniki. Macierze, działania na macierzach.4
T-W-2Układ równań liniowych - metoda Cramera.2
T-W-3Ciągi i szeregi liczbowe.4
T-W-4Rachunek różniczkowy funkcji jednej zmiennej.3
T-W-5Całka nioznaczona2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w cwiczeniach adytoryjnych15
A-A-2Samodzielne rozwiązywanie zadań i analizowanie problemów13
A-A-3Konsultacje2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach15
A-W-2Samodzielne analizowanie treści wykładów i studiowanie podręczników38
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia3
A-W-4Konsultacje4
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_B04_W01Nabycie umiejętności rozwiązywania zagadnień formułowanych w postaci opisu algebraicznego. Przedstawianie graficzne najważniejszych funkcji matematycznych. Zrozumienie podstawowych pojęć matematycznych. Nabycie umiejętności stosowania wzorów matematycznych do analizy i opisu zjawisk fizycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_W01ma podstawową wiedzę w zakresie matematyki i geometrii wykreślnej, a także fizyki i chemii przydatną do rozumienia i opisu zależności zachodzących w krajobrazie i przestrzeni
Cel przedmiotuC-1Zdobycie przez studenta wiedzy i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych, niezbędnych do dalszego kształcenia oraz do korzystania z metod matematycznych obliczenia pochodnych, całek i równań różniczkowych
Treści programoweT-W-2Układ równań liniowych - metoda Cramera.
T-W-3Ciągi i szeregi liczbowe.
T-W-1Wyznaczniki. Macierze, działania na macierzach.
T-W-4Rachunek różniczkowy funkcji jednej zmiennej.
T-W-5Całka nioznaczona
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy ilustrowany szeregiem przykładów.
M-2Ćwiczenia audytoryjne, dyskusje problemowe, poszukiwania różnych metod rozwiązywania zadań przy wykorzystaniu treści wykładu.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena końcowa uzyskana z zaliczenia przedmiotu jest średnią ważoną ocen z zaliczenia ćwiczeń (współczynnik wagi 0,7) i wykładów (współczynnik wagi 1).
S-1Ocena formująca: Ćwiczenia - student pisze dwa kolokwia w semestrze i uzyskuje zaliczenie jeżeli zdobędzie co najmniej połowę wszystkich możliwych punktów. Wykład - student przystępuje do zaliczenia wykładów po uprzednim uzyskaniu zaliczenia ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu zadowalającym zdobył wiedzę w zakresie tematyki poruszanej na zajęciach.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_B04_U01Student nabywa umiejetności wyciągania i interpretowania wniosków na podstawie wykonanych analiz.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_U11potrafi przy użyciu podstawowych metod badawczych uzyskać różnorodne dane o terenie
Cel przedmiotuC-1Zdobycie przez studenta wiedzy i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych, niezbędnych do dalszego kształcenia oraz do korzystania z metod matematycznych obliczenia pochodnych, całek i równań różniczkowych
Treści programoweT-W-3Ciągi i szeregi liczbowe.
T-A-2Wyznaczniki
T-A-3Macierze, układ równań liniowych
T-A-4Rachunek wektorowy
T-A-5Rachunek różniczkowy funkcji jednej zmiennej
T-A-6Całka nieoznaczona
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy ilustrowany szeregiem przykładów.
M-2Ćwiczenia audytoryjne, dyskusje problemowe, poszukiwania różnych metod rozwiązywania zadań przy wykorzystaniu treści wykładu.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena końcowa uzyskana z zaliczenia przedmiotu jest średnią ważoną ocen z zaliczenia ćwiczeń (współczynnik wagi 0,7) i wykładów (współczynnik wagi 1).
S-1Ocena formująca: Ćwiczenia - student pisze dwa kolokwia w semestrze i uzyskuje zaliczenie jeżeli zdobędzie co najmniej połowę wszystkich możliwych punktów. Wykład - student przystępuje do zaliczenia wykładów po uprzednim uzyskaniu zaliczenia ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu zadowalajacym umie stosować nabytą wiedzę do rozwiązywania problemów praktycznych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_B04_K01Student posiada zdolność postrzegania wzajemnych oddziaływań oraz związków przyczynowo-skutkowych zachodzących w otoczeniu oraz do twórczego o nim myślenia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_K01jest zdolny do zauważania związków i zależności występujących w otoczeniu i do twórczego myślenia o przestrzeni, budujących ją bryłach i ich kompozycji
Cel przedmiotuC-1Zdobycie przez studenta wiedzy i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych, niezbędnych do dalszego kształcenia oraz do korzystania z metod matematycznych obliczenia pochodnych, całek i równań różniczkowych
Treści programoweT-W-2Układ równań liniowych - metoda Cramera.
T-W-3Ciągi i szeregi liczbowe.
T-W-1Wyznaczniki. Macierze, działania na macierzach.
T-W-4Rachunek różniczkowy funkcji jednej zmiennej.
T-W-5Całka nioznaczona
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy ilustrowany szeregiem przykładów.
M-2Ćwiczenia audytoryjne, dyskusje problemowe, poszukiwania różnych metod rozwiązywania zadań przy wykorzystaniu treści wykładu.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena końcowa uzyskana z zaliczenia przedmiotu jest średnią ważoną ocen z zaliczenia ćwiczeń (współczynnik wagi 0,7) i wykładów (współczynnik wagi 1).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest swiadomy ważności procesów matematycznych i rozumie potrzebę stałego poglębienia wiedzy z pracy samodzelnej i w zespole. W stopniu zadowalającym wykazuje aktywną postawę w procesie samokształcenia oraz przestrzega zasad etyki.
3,5
4,0
4,5
5,0