Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S1)
Sylabus przedmiotu Kształtowanie miejskiej przestrzeni publicznej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura krajobrazu | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier architekt krajobrazu | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, nauki techniczne, studia inżynierskie, sztuka | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Kształtowanie miejskiej przestrzeni publicznej | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Krajobrazu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Eliza Sochacka-Sutkowska <Eliza.Sochacka-Sutkowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Magdalena Czałczyńska-Podolska <Magdalena.Czalczynska-Podolska@zut.edu.pl>, Agnieszka Dobrowolska <Agnieszka.Dobrowolska@zut.edu.pl>, Marta Kościńska <Marta.Koscinska@zut.edu.pl>, Paweł Nowak <pawel.nowak@zut.edu.pl>, Aleksandra Pilarczyk <Aleksandra.Pilarczyk@zut.edu.pl>, Magdalena Rzeszotarska-Pałka <Magdalena.Rzeszotarska-Palka@zut.edu.pl>, Adam Szymski <Adam-Szymski@zut.edu.pl>, Arkadiusz Telesiński <Arkadiusz.Telesinski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 8 | Grupa obieralna | 2 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Brak wymagań wstępnych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Ukształtowanie umiejętności w zakresie dokonywania oceny warunków funkcjonowania przestrzeni publicznej oraz możliwości doboru odpowiednich rozwiązań podniesienia jej jakości. |
C-2 | Zapoznanie studentów ze specyfiką planowania, programowania i projektowania przestrzeni publicznej oraz kryteriami oceny jej jakości, funkcjonalności, komfortu użytkowania i bezpieczeństwa. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Pojęcie, znaczenie i hierarchia przestrzeni publicznej w mieście. Przestrzeń publiczna jako symbol miejskości. Rodzaje przestrzeni publicznej i ich specyfiki. | 4 |
T-W-2 | Centrotwórcze znaczenie przestrzeni publicznej. Rola usług i rekreacji w tworzeniu przestrzeni publicznej. Znaczenie i symbolika przestrzeni miejskiej. Genius loci. Społeczny aspekt kształtowania przestrzeni publicznej. Potrzeby społeczne człowieka. Możliwości i sposoby gromadzenia społeczności. Problematyka bezpieczeństwa w przestrzeni publicznej. Kryteria oceny jakości i komfortu użytkowania przestrzeni publicznej. | 6 |
T-W-3 | Komunikacja a problemy funkcjonalno-przestrzenne. Rodzaje ruchu w przestrzeni publicznej. Zjawisko "teroru bezpieczeństwa" w projektowaniu ruchu w Polskich miastach. Zasady planowania przestrzeni publicznej. Zagadnienie ciągłości przestrzeni publicznej w kontekście zasad kształtowania zrównoważonego środowiska miejskiego. Aktualne kierunki działań w tym zakresie na świecie. | 6 |
T-W-4 | Współczesne tendencje w kształtowaniu miejskich przestrzeni publicznych. Prezentacje i zaliczenie | 4 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-W-2 | Czytanie wskazanej literatury i studia wzorcowych rozwiązań | 20 |
A-W-3 | przygotowanie prezentacji | 20 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład problemowy |
M-2 | metoda przypadków, prezentacje |
M-3 | metoda sytuacyjna (zajęcia terenowe) |
M-4 | dyskusja dydaktyczna, burza mózgów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Studium wybranej przestrzeni publicznej - ocena jej atrakcyjności społecznej, jakości przestrzennej, funkcjonowania, komfortu i bezpieczeństwa. Inspiracje do miejsca. Ocenie podlega umiejętność analizy, wykorzystanie wiedzy o znaczeniu i zasadach kształtowania przestrzeni publicznej, wrażliwość i indywidualizm podejścia. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_O08.2_W01 Zna metody i kryteria analiz jakości, atrakcyjności, komfortu i bezpieczeństwa użytkowania przestrzeni publicznej oraz aktualne tendencje w jej kreacji i programowaniu. | AK_1A_W07 | — | — | C-2 | T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-3 | M-1, M-2, M-4, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_O08.2_U01 Potrafi dokonać oceny jakości przestrzeni publicznej w wymiarze użytkowym i estetycznem oraz określić pożądane kierunki jej zmian odnosząc do różnych skal przestrzeni. | AK_1A_U03, AK_1A_U11, AK_1A_U17 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-3 | M-1, M-2, M-4, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_O08.2_K01 Student wykazuje wrażliwość na aspekty społeczne i kulturowe w kontekście odbioru przestrzeni publicznej. | AK_1A_K09, AK_1A_K07, AK_1A_K08 | — | — | C-2, C-1 | T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-3 | M-1, M-2, M-4, M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_O08.2_W01 Zna metody i kryteria analiz jakości, atrakcyjności, komfortu i bezpieczeństwa użytkowania przestrzeni publicznej oraz aktualne tendencje w jej kreacji i programowaniu. | 2,0 | Student nie zna podstawowych metod i kryteriów oceny jakości i społecznej atrakcyjności przestrzeni publicznej. |
3,0 | Student zna pobieżnie podstawowe metody i kryteria oceny jakości i społecznej atrakcyjności przestrzeni publicznej oraz orientuje się w aktualnych tendencjach jej kreacji i programowania. | |
3,5 | Student dobrze zna podstawowe metody i kryteria oceny jakości i społecznej atrakcyjności przestrzeni publicznej oraz wskazuje aktualne tendencje jej kreacji i programowania. | |
4,0 | Student dobrze zna podstawowe metody i kryteria oceny jakości i społecznej atrakcyjności przestrzeni publicznej oraz wskazuje i charakteryzuje aktualne tendencje jej kreacji i programowania. | |
4,5 | Student bardzo dobrze zna podstawowe metody i kryteria oceny jakości i społecznej atrakcyjności przestrzeni publicznej oraz wskazuje i charakteryzuje aktualne tendencje jej kreacji i programowania. Potrafi przedstawić stosowne, wartościowe rozwiązania. | |
5,0 | Student bardzo dobrze zna podstawowe metody i kryteria oceny jakości i społecznej atrakcyjności przestrzeni publicznej oraz wskazuje i charakteryzuje aktualne tendencje jej kreacji i programowania. Potrafi przedstawić rozwiązania wskazujące na zaiteresowanie problematyką przestrzeni publicznych, samodzielność myślenia i talent. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_O08.2_U01 Potrafi dokonać oceny jakości przestrzeni publicznej w wymiarze użytkowym i estetycznem oraz określić pożądane kierunki jej zmian odnosząc do różnych skal przestrzeni. | 2,0 | Student nie potrafi dokonać oceny jakości przestrzeni publicznej w wymiarze użytkowym ani estetycznym. |
3,0 | Student potrafi dokonać podstawowej oceny jakości przestrzeni publicznej w wymiarze użytkowym i estetycznym, jednak ma problem ze sformułowaniem pożądanych kierunków zmian nie potrafiąc ich odnieść do różnych skal przestrzeni. | |
3,5 | Student potrafi dokonać podstawowej oceny jakości przestrzeni publicznej w wymiarze użytkowym i estetycznym oraz sformułować pożądane kierunki zmian i odnieść je do różnych skal przestrzeni, nie ustrzega się jednak drobnych błędów. | |
4,0 | Student potrafi dokonać złożonej oceny jakości przestrzeni publicznej w wymiarze użytkowym i estetycznym, formułuje pożądane kierunki zmian, potrafiąc je odnieść do różnych skal przestrzeni. | |
4,5 | Student potrafi dokonać złożonej oceny jakości przestrzeni publicznej w wymiarze użytkowym i estetycznym, formułuje pożądane kierunki zmian, potrafiąc je swobodnie odnosić do różnych skal przestrzeni. | |
5,0 | Student potrafi dokonać złożonej oceny jakości przestrzeni publicznej w wymiarze użytkowym i estetycznym, formułuje pożądane kierunki zmian, potrafiąc je swobodnie odnosić do różnych skal przestrzeni. Formułuje rozwiązania wariantowe. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_O08.2_K01 Student wykazuje wrażliwość na aspekty społeczne i kulturowe w kontekście odbioru przestrzeni publicznej. | 2,0 | Student nie wykazuje wrażliwości na aspekty społeczne i kulturowe w kontekście odbioru przestrzeni publicznej. |
3,0 | Student wykazuje niewielką wrażliwość na aspekty społeczne i kulturowe w kontekście odbioru przestrzeni publicznej. | |
3,5 | Student wykazuje podstawową wrażliwość na aspekty społeczne i kulturowe w kontekście odbioru przestrzeni publicznej. | |
4,0 | Student wykazuje dużą wrażliwość na aspekty społeczne i kulturowe w kontekście odbioru przestrzeni publicznej. | |
4,5 | Student wykazuje dużą wrażliwość na aspekty społeczne i kulturowe w kontekście odbioru przestrzeni publicznej, ma swobodę dyskusji. | |
5,0 | Student wykazuje dużą wrażliwość na aspekty społeczne i kulturowe w kontekście odbioru przestrzeni publicznej, ma swobodę dyskusji oraz przytacza liczne odniesienia. |
Literatura podstawowa
- Gehl J., Gamzre L., Public spaces – Public life., Danish Architectural Press, Kopenhaga, 1996
- Hall E. T., Ukryty wymiar., Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa, 1976
- Czarnecki B., Siemiński W., Kształtowanie bezpiecznej przestrzeni publicznej., Wydawnictwo Difin, Warszawa., 2004
- Wesołowski J., Miasto w ruchu. Przewodnik po dobrych praktykach w organizowaniu transportu miejskiego, Instytut Spraw Obywatelskich, 2008
- Marcus C.C., Francis C., People places. Design guidelines for urban open space., Van Nostrand Reinhold, (ITP), Nowy Jork, 1998