Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S1)
Sylabus przedmiotu Grafika inżynierska:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura krajobrazu | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier architekt krajobrazu | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, nauki techniczne, studia inżynierskie, sztuka | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Grafika inżynierska | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Krajobrazu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Hubert Romanowski <Hubert-Romanowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy rysunku odręcznego, technicznego i technologii informacyjnej. Wiadomości z geometrii z zakresu szkoły średniej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Wyrobienie wyobraźni przestrzennej, umiejętność czytania i rozumienia treści rysunków technicznych, sporządzania odwzorowań graficznych elementów przestrzennych w aksonometrii oraz perspektywie wykreślnej, Poznanie podstawowych zasad kompozycji na płaszczyźnie. Podstawy posługiwania się programami CAD. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Powtórzenie geometrii ze szkoły średniej, podstawowe konstrukcje cyrkiel i linijka (konieczne, mało kto pamięta) | 2 |
T-L-2 | Metody odwzorowania elementów przestrzeni. Praktyczne zastosowanie rzutów Monge'a, zasada odwzorowania, punkty i proste w różnych położeniach wzgl. rzutni | 4 |
T-L-3 | Podstawy rysunku technicznego (Formaty arkuszy, podziałki i skale, linie, zasady wymiarowania, narzędzia i materiały, warsztat pracy) | 3 |
T-L-4 | Zasadnicze normy. Rysunek budowlany. Oznaczenia graficzne stosowane w projektach zagospodarowania działki lub terenu. Rysunek techniczny architektoniczno-budowlany (w zakresie potrzebnym architektom krajobrazu). Oznaczenia graficzne na rysunkach architektoniczno-budowlanych. | 6 |
T-L-5 | Aksonometria (izometria oraz dimetria wojskowa, kawaleryjska) | 4 |
T-L-6 | Perspektywa liniowa (wykreślana) z 1 punktem zbiegu | 3 |
T-L-7 | Perspektywa liniowa (wykreślana) z 2 punktami zbiegu i cienie | 4 |
T-L-8 | Zasady kompozycji na płaszczyźnie. Wprowadzenie do liternictwa. Kompozycja jedno- i wielostronicowa, plansze, wizualizacje | 4 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Metody odwzorowania elementów przestrzeni. Rzuty Monge’a | 2 |
T-W-2 | Podstawy rysunku technicznego (Formaty arkuszy, podziałki i skale, linie, zasady wymiarowania, narzędzia i materiały, warsztat pracy) | 2 |
T-W-3 | Zasadnicze normy. Rysunek budowlany. Oznaczenia graficzne stosowane w projektach zagospodarowania działki lub terenu. Rysunek techniczny architektoniczno-budowlany (w zakresie potrzebnym architektom krajobrazu). Oznaczenia graficzne na rysunkach architektoniczno-budowlanych. | 2 |
T-W-4 | Aksonometria (izometria oraz dimetria wojskowa) | 2 |
T-W-5 | Perspektywa liniowa (wykreślana) z 1 i 2 punktami zbiegu | 2 |
T-W-6 | Zasady kompozycji na płaszczyźnie. Wprowadzenie do liternictwa. | 2 |
T-W-7 | Podstawy posługiwania się programami CAD. | 2 |
T-W-8 | Kolokwium zaliczeniowe | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 40 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych | 30 |
A-L-3 | Przygotowanie prezentacji | 5 |
75 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Czytanie wskazanej literatury i nauczenie się wskazanych norm | 30 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie. |
M-2 | Metody eksponujące: film |
M-3 | Metody programowane: z użyciem komputera |
M-4 | Metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia przedmiotowe, ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: sprawdzian |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie na podstawie wykonanych prac rysunkowych oraz kolokwium zaliczeniowego |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_C06_W01 ma podstawową wiedzę w zakresie matematyki i geometrii wykreślnej przydatną do rozumienia i opisu zależności zachodzących w krajobrazie i przestrzeni | AK_1A_W01 | — | — | C-1 | T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-8, T-L-1, T-L-7, T-L-2, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-3, T-W-8 | M-2, M-3, M-1, M-4 | S-2, S-1 |
AK_1A_C06_W02 opisuje podstawowe elementy budowy rysunku, perpektywy, proporcji i przestrzeni oraz podstawowe metody kształtowania kompozycji | AK_1A_W02 | — | — | C-1 | T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-8, T-L-1, T-L-7, T-L-2, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-3, T-W-8 | M-2, M-3, M-1, M-4 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_C06_U01 wykorzystuje rysunek odręczny dla celów analiz przestrzennych i przekazywania informacji o krajobrazie | AK_1A_U01 | — | — | C-1 | T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-8, T-L-1, T-L-7, T-L-2, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-2, M-3, M-1, M-4 | S-2, S-1 |
AK_1A_C06_U03 dokonuje analizy i waloryzacji kompozycji form przestrzennych w krajobrazie | AK_1A_U02, AK_1A_U03, AK_1A_U04, AK_1A_U07 | — | — | C-1 | T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-8, T-L-1, T-L-7, T-L-2, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-2, M-3, M-1, M-4 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_C06_K02 jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, którą wykorzystuje do budowania własnej postawy twórczej | AK_1A_K01, AK_1A_K02, AK_1A_K11 | — | — | C-1 | T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-8, T-L-1, T-L-7, T-L-2, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-3, T-W-8 | M-2, M-3, M-1, M-4 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_C06_W01 ma podstawową wiedzę w zakresie matematyki i geometrii wykreślnej przydatną do rozumienia i opisu zależności zachodzących w krajobrazie i przestrzeni | 2,0 | Student nie ma podstawowej wiedzy w zakresie matematyki i geometrii wykreślnej przydatną do rozumienia i opisu zależności zachodzących w krajobrazie i przestrzeni |
3,0 | Student ma ograniczoną wiedzę w zakresie matematyki i geometrii wykreślnej przydatną do rozumienia i opisu zależności zachodzących w krajobrazie i przestrze | |
3,5 | Student ma podstawową wiedzę w zakresie matematyki i geometrii wykreślnej przydatną do rozumienia i opisu zależności zachodzących w krajobrazie i przestrzeni | |
4,0 | Student ma nie tylko podstawową wiedzę w zakresie matematyki i geometrii wykreślnej przydatną do rozumienia i opisu zależności zachodzących w krajobrazie i przestrzeni, ale również potrafi w analityczny sposób je porównać | |
4,5 | Student ma nie tylko podstawową wiedzę w zakresie matematyki i geometrii wykreślnej przydatną do rozumienia i opisu zależności zachodzących w krajobrazie i przestrzeni, ale również potrafi w analityczny sposób je porównać, potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach | |
5,0 | Student ma nie tylko podstawową wiedzę w zakresie matematyki i geometrii wykreślnej przydatną do rozumienia i opisu zależności zachodzących w krajobrazie i przestrzeni, ale również potrafi w analityczny sposób je porównać, dokonuje ich racjonalizacji, potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy | |
AK_1A_C06_W02 opisuje podstawowe elementy budowy rysunku, perpektywy, proporcji i przestrzeni oraz podstawowe metody kształtowania kompozycji | 2,0 | Student nie umie opisać podstawowych elementów budowy rysunku, perpektywy, proporcji i przestrzeni oraz podstawowych metod kształtowania kompozycji |
3,0 | Student poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka podstawowych elementów budowy rysunku, perpektywy, proporcji i przestrzeni oraz podstawowych metod kształtowania kompozycji | |
3,5 | Student poprawnie wykorzystuje większość podstawowych elementów budowy rysunku, perpektywy, proporcji i przestrzeni oraz podstawowych metod kształtowania kompozycji | |
4,0 | Student poprawnie wykorzystuje wszystkie z podstawowych elementów budowy rysunku, perpektywy, proporcji i przestrzeni oraz podstawowych metod kształtowania kompozycji | |
4,5 | Student nie tylko poprawnie wykorzystuje wszystkie z podstawowych elementów budowy rysunku, perpektywy, proporcji i przestrzeni oraz podstawowych metod kształtowania kompozycji, ale również potrafi w analityczny sposób je porównać | |
5,0 | Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_C06_U01 wykorzystuje rysunek odręczny dla celów analiz przestrzennych i przekazywania informacji o krajobrazie | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób wykorzystać rysunku odręcznego dla celów analiz przestrzennych i przekazywania informacji o krajobrazie |
3,0 | Student z trudem potrafi wykorzystać rysunek odręczny dla celów analiz przestrzennych i przekazywania informacji o krajobrazie | |
3,5 | Student potrafi wykorzystać rysunek odręczny dla celów niektórych analiz przestrzennych i przekazywania informacji o krajobrazie | |
4,0 | Student nie tylko efektywnie potrafi wykorzystać rysunek odręczny dla celów niektórych analiz przestrzennych i przekazywania informacji o krajobrazie, ale również dokonuje ich waloryzacji | |
4,5 | Student nie tylko efektywnie potrafi wykorzystać rysunek odręczny dla celów niektórych analiz przestrzennych i przekazywania informacji o krajobrazie, ale również dokonuje ich waloryzacji, potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach | |
5,0 | Student nie tylko efektywnie potrafi wykorzystać rysunek odręczny dla celów niektórych analiz przestrzennych i przekazywania informacji o krajobrazie, ale również dokonuje ich waloryzacji, potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy | |
AK_1A_C06_U03 dokonuje analizy i waloryzacji kompozycji form przestrzennych w krajobrazie | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób dokonać analizy i waloryzacji kompozycji form przestrzennych w krajobrazie |
3,0 | Student z trudem potrafi dokonać analizy i waloryzacji kompozycji form przestrzennych w krajobrazie | |
3,5 | Student nie tylko efektywnie potrafi dokonać analizy i waloryzacji kompozycji form przestrzennych w krajobrazie, ale również dokonuje ich estetyzacji | |
4,0 | Student nie tylko efektywnie potrafi dokonać analizy i waloryzacji kompozycji form przestrzennych w krajobrazie, ale również potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach | |
4,5 | Student nie tylko efektywnie potrafi dokonać analizy i waloryzacji kompozycji form przestrzennych w krajobrazie, ale również dokonuje ich estetyzacji, potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach | |
5,0 | Student nie tylko efektywnie potrafi dokonać analizy i waloryzacji kompozycji form przestrzennych w krajobrazie, ale również dokonuje ich estetyzacji, potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_C06_K02 jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, którą wykorzystuje do budowania własnej postawy twórczej | 2,0 | Student nie jest wrażliwy na przejawy sztuki |
3,0 | Student w ograniczonym zakresie jest wrażliwy na przejawy sztuki | |
3,5 | Student jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości | |
4,0 | Student jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, którą wykorzystuje do budowania własnej postawy twórczej | |
4,5 | Student jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, potrafi ją wykorzystać do budowania własnej postawy twórczej, jest aktywny w kontakcie ze sztuką | |
5,0 | Student jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, potrafi ją wykorzystać do budowania własnej postawy twórczej, jest aktywny w kontakcie ze sztuką, potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy |
Literatura podstawowa
- Otto E., Otto F, Podręcznik geometrii wykreślnej, PWN, Warszawa, 1995
- Grochowski B., Geometria wykreślna z perspektywą stosowaną, Warszawa, 2006
- Normy PN B-01025, PN-B-01027:2002, PN-ISO 128-24, PN-EN ISO 3098-0, PN-EN ISO 5456-1,2,3 i in.
Literatura dodatkowa
- Pare E. G., Loving R. O., Hill I. L., Descriptive Geometry, Macmillan Publ Co., 1991
- Opisy programów: AutoCAD, ArchiCAD, Sketchup , Corel Draw, Corel Paint, Adobe Photoshop, Power Point.