Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S1)

Sylabus przedmiotu Gospodarowanie wodą w krajobrazie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura krajobrazu
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier architekt krajobrazu
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, nauki techniczne, studia inżynierskie, sztuka
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Gospodarowanie wodą w krajobrazie
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Agroinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Cezary Podsiadło <Cezary.Podsiadlo@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy gleboznawstwa

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z znaczeniem wody w środowisku przyrodniczym i jej oddziaływaniem na krajobraz
C-2Ocena wpływu czynników meteorologicznych i hydrologicznych na krajobraz
C-3Uczulenie studenta na aktywne i twórcze poszukiwanie przykładów oddziaływania wody na jego otoczenie

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Cele i zadania gospodarki wodnej, podsawowe pojęcia i akty prawne związane z gospodarką wodną.4
T-W-2Rodzaje zasobów wodnych.3
T-W-3Ewapotranspiracja,czynniki wpływajace na stosunki wodne gleby.2
T-W-4Wilgotność gleby, metody pomiaru.2
T-W-5Charakterystyczne budowle wodne w ogrodach i parkach.2
T-W-6Zbiorniki naturalne i wodne w krajobrazie.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Konsultacje10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia treści wykładowej5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdzian pisemny całościowy

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_O05.2_W01
Posiada wiedzę o zjawiskach i procesach wywołanych pod wpływem działania wody w różnych typach krajobrazu
AK_1A_W20, AK_1A_W05, AK_1A_W12C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-6M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_O05.2_U01
Posiada umiejętnośc analizy i oceny zmian zachodzących w środowisku oraz zapobieganiu wystepowania niekorzystnych zjawisk wodnych w róznych ekosystemach
AK_1A_U11C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-6M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_O05.2_K01
Posiada świadomość dotyczącą oddziaływania różnych czynników na proces kształtowania obszarów wiejskich i miejskich
AK_1A_K09C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-6M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_1A_O05.2_W01
Posiada wiedzę o zjawiskach i procesach wywołanych pod wpływem działania wody w różnych typach krajobrazu
2,0Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi.
3,0Student poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka narzędzi związanych z gospodarowaniem wodą w krajobrazie
3,5Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia związane z gospodarowaniem wodą w krajobrazie
4,0Student nie tylko poprawnie wykorzystuje narzędzia, ale również potrafi w analityczny sposób je porównywać
4,5Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także przy ich pomocy identyfikować poszczególne elementy związane z gospodarowaniem wodą w krajobrazie
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_1A_O05.2_U01
Posiada umiejętnośc analizy i oceny zmian zachodzących w środowisku oraz zapobieganiu wystepowania niekorzystnych zjawisk wodnych w róznych ekosystemach
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań
3,0Student potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyniki swoich badań
3,5Student prezentuje wyniki z umiejętnością ich efektywnej analizy
4,0Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy. Potrafi również prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach.
4,5Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy.
5,0Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy .Potrafi również prowadzić dyskusje o osiągniętych wynikach.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_1A_O05.2_K01
Posiada świadomość dotyczącą oddziaływania różnych czynników na proces kształtowania obszarów wiejskich i miejskich
2,0Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi.
3,0Student poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka narzędzi związanych z gospodarowaniem wodą w krajobrazie
3,5Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia związane z gospodarowaniem woda w krajobrazie
4,0Student nie tylko poprawnie wykorzystuje narzędzia, ale również potrafi w analityczny sposób je porównywać
4,5Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także przy ich pomocy identyfikować poszczególne elementy związane z gospodarowaniem wodą w krajobrazie
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru

Literatura podstawowa

  1. Pływaczyk A., Kowalczyk T., Gospodarowanie wodą w krajobrazie, UP Wrocław, Wrocław, 2007
  2. Mioduszewski W., Ochrona i kształtowanie zasobów wodnych w krajobrazie rolniczym, IMUZ Falenty, Falenty, 1999
  3. Trybała M., Gospodarowanie wodą w rolnictwie, PWRiL Warszawa, Warszawa, 1996

Literatura dodatkowa

  1. Tomiałojcia L., Ekologiczne aspekty melioracji wodnych., PAN Kraków, Kraków, 1995

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Cele i zadania gospodarki wodnej, podsawowe pojęcia i akty prawne związane z gospodarką wodną.4
T-W-2Rodzaje zasobów wodnych.3
T-W-3Ewapotranspiracja,czynniki wpływajace na stosunki wodne gleby.2
T-W-4Wilgotność gleby, metody pomiaru.2
T-W-5Charakterystyczne budowle wodne w ogrodach i parkach.2
T-W-6Zbiorniki naturalne i wodne w krajobrazie.2
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Konsultacje10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia treści wykładowej5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_O05.2_W01Posiada wiedzę o zjawiskach i procesach wywołanych pod wpływem działania wody w różnych typach krajobrazu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_W20zna i identyfikuje przyczyny degradacji środowiska oraz zasady i sposoby jego zapobiegania
AK_1A_W05opisuje podstawowe sposoby badania gleb oraz ich systematykę
AK_1A_W12posiada znajomość podstawowych praw naturalnych i działań związanych ze środowiskiem i jego ochroną
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z znaczeniem wody w środowisku przyrodniczym i jej oddziaływaniem na krajobraz
C-2Ocena wpływu czynników meteorologicznych i hydrologicznych na krajobraz
C-3Uczulenie studenta na aktywne i twórcze poszukiwanie przykładów oddziaływania wody na jego otoczenie
Treści programoweT-W-1Cele i zadania gospodarki wodnej, podsawowe pojęcia i akty prawne związane z gospodarką wodną.
T-W-2Rodzaje zasobów wodnych.
T-W-4Wilgotność gleby, metody pomiaru.
T-W-3Ewapotranspiracja,czynniki wpływajace na stosunki wodne gleby.
T-W-5Charakterystyczne budowle wodne w ogrodach i parkach.
T-W-6Zbiorniki naturalne i wodne w krajobrazie.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian pisemny całościowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi.
3,0Student poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka narzędzi związanych z gospodarowaniem wodą w krajobrazie
3,5Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia związane z gospodarowaniem wodą w krajobrazie
4,0Student nie tylko poprawnie wykorzystuje narzędzia, ale również potrafi w analityczny sposób je porównywać
4,5Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także przy ich pomocy identyfikować poszczególne elementy związane z gospodarowaniem wodą w krajobrazie
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_O05.2_U01Posiada umiejętnośc analizy i oceny zmian zachodzących w środowisku oraz zapobieganiu wystepowania niekorzystnych zjawisk wodnych w róznych ekosystemach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_U11potrafi przy użyciu podstawowych metod badawczych uzyskać różnorodne dane o terenie
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z znaczeniem wody w środowisku przyrodniczym i jej oddziaływaniem na krajobraz
C-2Ocena wpływu czynników meteorologicznych i hydrologicznych na krajobraz
C-3Uczulenie studenta na aktywne i twórcze poszukiwanie przykładów oddziaływania wody na jego otoczenie
Treści programoweT-W-1Cele i zadania gospodarki wodnej, podsawowe pojęcia i akty prawne związane z gospodarką wodną.
T-W-2Rodzaje zasobów wodnych.
T-W-4Wilgotność gleby, metody pomiaru.
T-W-3Ewapotranspiracja,czynniki wpływajace na stosunki wodne gleby.
T-W-5Charakterystyczne budowle wodne w ogrodach i parkach.
T-W-6Zbiorniki naturalne i wodne w krajobrazie.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian pisemny całościowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań
3,0Student potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyniki swoich badań
3,5Student prezentuje wyniki z umiejętnością ich efektywnej analizy
4,0Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy. Potrafi również prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach.
4,5Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy.
5,0Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy .Potrafi również prowadzić dyskusje o osiągniętych wynikach.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_O05.2_K01Posiada świadomość dotyczącą oddziaływania różnych czynników na proces kształtowania obszarów wiejskich i miejskich
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_K09ma świadomość wpływu różnorodnych uwarunkowań sytuacyjnych na proces kształtowania przestrzeni
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z znaczeniem wody w środowisku przyrodniczym i jej oddziaływaniem na krajobraz
C-2Ocena wpływu czynników meteorologicznych i hydrologicznych na krajobraz
C-3Uczulenie studenta na aktywne i twórcze poszukiwanie przykładów oddziaływania wody na jego otoczenie
Treści programoweT-W-1Cele i zadania gospodarki wodnej, podsawowe pojęcia i akty prawne związane z gospodarką wodną.
T-W-2Rodzaje zasobów wodnych.
T-W-4Wilgotność gleby, metody pomiaru.
T-W-3Ewapotranspiracja,czynniki wpływajace na stosunki wodne gleby.
T-W-5Charakterystyczne budowle wodne w ogrodach i parkach.
T-W-6Zbiorniki naturalne i wodne w krajobrazie.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian pisemny całościowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi.
3,0Student poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka narzędzi związanych z gospodarowaniem wodą w krajobrazie
3,5Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia związane z gospodarowaniem woda w krajobrazie
4,0Student nie tylko poprawnie wykorzystuje narzędzia, ale również potrafi w analityczny sposób je porównywać
4,5Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także przy ich pomocy identyfikować poszczególne elementy związane z gospodarowaniem wodą w krajobrazie
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru