Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S1)

Sylabus przedmiotu Fotografia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura krajobrazu
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier architekt krajobrazu
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, nauki techniczne, studia inżynierskie, sztuka
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Fotografia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Krajobrazu
Nauczyciel odpowiedzialny Hubert Romanowski <Hubert-Romanowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Ewa Miśkiewicz-Żebrowska <Ewa.Miskiewicz-Zebrowska@zut.edu.pl>, Agata Zbylut <Agata.Zbylut@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 16 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 20 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1brak

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z historią fotografii w zarysie
C-2Zapoznanie ze sprzętem i typami aparatów fotograficznych, nośnikami informacji o obrazie
C-3Poznanie ustawień kamery w trybie manualnym (ostrość, przysłona, prędkość migawki)
C-4Poznanie zasad kompozycji fotograficznej i oświetlenia
C-5Poznanie zasad renderingu, obróbki komputerowej i drukowania

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Historia fotografii w zarysie2
T-W-2Repetytorium z optyki. Budowa i elementy składowe aparatów fotograficznych. Sprzęt pomocniczy.4
T-W-3Nośniki zapisu (błona fotograficzna lub matryca ccd)2
T-W-4Ustawienia kamery (ostrość, przysłona, prędkość migawki)2
T-W-5Kompozycja fotograficzna i oświetlenie4
T-W-6Rendering, obróbka komputerowa i drukowanie4
T-W-7Zastosowania fotografii (reklama, nauka, sztuka, hobby)1
T-W-8Podsumowanie i zaliczenie1
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2samodzielne wykonanie fotografii40
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny ilustrowany z wykorzystaniem technik multimedialnych, prezentacja sprzętu
M-2Metody praktyczne: pokaz
M-3Metody aktywizujące: metoda przypadków, metoda sytuacyjna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: metoda sytuacyjna, indywidualna i grupowa korekta
S-2Ocena podsumowująca: Przegląd prac, kolokwium i zaliczenie

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_O16.2_W02
opisuje podstawowe elementy budowy rysunku, perpektywy, proporcji i przestrzeni oraz podstawowe metody kształtowania kompozycji
AK_1A_W02C-1, C-3, C-2, C-4, C-5T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-3, T-W-2, T-W-4M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_O16.2_U03
dokonuje analizy i waloryzacji kompozycji form przestrzennych w krajobrazie oraz wykorzystuje powszechnie znane narzędzia i metody do sporządzania prezentacji projektów
AK_1A_U03, AK_1A_U04C-1, C-3, C-2, C-4, C-5T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-3, T-W-2, T-W-4M-2, M-3, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_O16.2_K02
jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, którą wykorzystuje do budowania własnej postawy twórczej
AK_1A_K01, AK_1A_K02C-1, C-3, C-2, C-4, C-5T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-3, T-W-2, T-W-4M-2, M-3, M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_1A_O16.2_W02
opisuje podstawowe elementy budowy rysunku, perpektywy, proporcji i przestrzeni oraz podstawowe metody kształtowania kompozycji
2,0Student nie umie opisać podstawowych elementów budowy rysunku, perpektywy, proporcji i przestrzeni oraz podstawowych metod kształtowania kompozycji
3,0Student poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka podstawowych elementów budowy rysunku, perpektywy, proporcji i przestrzeni oraz podstawowych metod kształtowania kompozycji
3,5Student poprawnie wykorzystuje większość podstawowych elementów budowy rysunku, perpektywy, proporcji i przestrzeni oraz podstawowych metod kształtowania kompozycji
4,0Student poprawnie wykorzystuje wszystkie z podstawowych elementów budowy rysunku,perpektywy, proporcji i przestrzeni oraz podstawowych metod kształtowania kompozycji
4,5Student nie tylko poprawnie wykorzystuje wszystkie z podstawowych elementów budowy rysunku, perpektywy, proporcji i przestrzeni oraz podstawowych metod kształtowania kompozycji, ale również potrafi w analityczny sposób je porównać
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_1A_O16.2_U03
dokonuje analizy i waloryzacji kompozycji form przestrzennych w krajobrazie oraz wykorzystuje powszechnie znane narzędzia i metody do sporządzania prezentacji projektów
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób dokonać analizy i waloryzacji kompozycji form przestrzennych w krajobrazie
3,0Student z trudem potrafi dokonać analizy i waloryzacji kompozycji form przestrzennych w krajobrazie
3,5Student nie tylko efektywnie potrafi dokonać analizy i waloryzacji kompozycji form przestrzennych w krajobrazie, ale również dokonuje ich estetyzacji
4,0Student nie tylko efektywnie potrafi dokonać analizy i waloryzacji kompozycji form przestrzennych w krajobrazie, ale również potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach
4,5Student nie tylko efektywnie potrafi dokonać analizy i waloryzacji kompozycji form przestrzennych w krajobrazie, ale również dokonuje ich estetyzacji, potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach
5,0Student nie tylko efektywnie potrafi dokonać analizy i waloryzacji kompozycji form przestrzennych w krajobrazie, ale również dokonuje ich estetyzacji, potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_1A_O16.2_K02
jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, którą wykorzystuje do budowania własnej postawy twórczej
2,0Student nie jest wrażliwy na przejawy sztuki
3,0Student w ograniczonym zakresie jest wrażliwy na przejawy sztuki
3,5Student jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości
4,0Student jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, którą wykorzystuje do budowania własnej postawy twórczej
4,5Student jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, potrafi ją wykorzystać do budowania własnej postawy twórczej, jest aktywny w kontakcie ze sztuką
5,0Student jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, potrafi ją wykorzystać do budowania własnej postawy twórczej, jest aktywny w kontakcie ze sztuką, potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy

Literatura podstawowa

  1. AngTom, Fotografia cyfrowa - podręcznik, Arkady, Warszawa, 2004
  2. Wójcik Tomasz, ABC Fotografowania, Buchmann, Warszawa, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Romanowski Hubert, Jak fotografować?, W: Szczeciński Przegląd Aktualności Kulturalnych, Szczecin, 1996, i rocznik 1997

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Historia fotografii w zarysie2
T-W-2Repetytorium z optyki. Budowa i elementy składowe aparatów fotograficznych. Sprzęt pomocniczy.4
T-W-3Nośniki zapisu (błona fotograficzna lub matryca ccd)2
T-W-4Ustawienia kamery (ostrość, przysłona, prędkość migawki)2
T-W-5Kompozycja fotograficzna i oświetlenie4
T-W-6Rendering, obróbka komputerowa i drukowanie4
T-W-7Zastosowania fotografii (reklama, nauka, sztuka, hobby)1
T-W-8Podsumowanie i zaliczenie1
20

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2samodzielne wykonanie fotografii40
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_O16.2_W02opisuje podstawowe elementy budowy rysunku, perpektywy, proporcji i przestrzeni oraz podstawowe metody kształtowania kompozycji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_W02opisuje podstawowe elementy budowy rysunku, perpektywy, proporcji i przestrzeni oraz podstawowe metody kształtowania kompozycji
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z historią fotografii w zarysie
C-3Poznanie ustawień kamery w trybie manualnym (ostrość, przysłona, prędkość migawki)
C-2Zapoznanie ze sprzętem i typami aparatów fotograficznych, nośnikami informacji o obrazie
C-4Poznanie zasad kompozycji fotograficznej i oświetlenia
C-5Poznanie zasad renderingu, obróbki komputerowej i drukowania
Treści programoweT-W-1Historia fotografii w zarysie
T-W-5Kompozycja fotograficzna i oświetlenie
T-W-6Rendering, obróbka komputerowa i drukowanie
T-W-7Zastosowania fotografii (reklama, nauka, sztuka, hobby)
T-W-8Podsumowanie i zaliczenie
T-W-3Nośniki zapisu (błona fotograficzna lub matryca ccd)
T-W-2Repetytorium z optyki. Budowa i elementy składowe aparatów fotograficznych. Sprzęt pomocniczy.
T-W-4Ustawienia kamery (ostrość, przysłona, prędkość migawki)
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne: pokaz
M-1Wykład informacyjny ilustrowany z wykorzystaniem technik multimedialnych, prezentacja sprzętu
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: metoda sytuacyjna, indywidualna i grupowa korekta
S-2Ocena podsumowująca: Przegląd prac, kolokwium i zaliczenie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie opisać podstawowych elementów budowy rysunku, perpektywy, proporcji i przestrzeni oraz podstawowych metod kształtowania kompozycji
3,0Student poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka podstawowych elementów budowy rysunku, perpektywy, proporcji i przestrzeni oraz podstawowych metod kształtowania kompozycji
3,5Student poprawnie wykorzystuje większość podstawowych elementów budowy rysunku, perpektywy, proporcji i przestrzeni oraz podstawowych metod kształtowania kompozycji
4,0Student poprawnie wykorzystuje wszystkie z podstawowych elementów budowy rysunku,perpektywy, proporcji i przestrzeni oraz podstawowych metod kształtowania kompozycji
4,5Student nie tylko poprawnie wykorzystuje wszystkie z podstawowych elementów budowy rysunku, perpektywy, proporcji i przestrzeni oraz podstawowych metod kształtowania kompozycji, ale również potrafi w analityczny sposób je porównać
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_O16.2_U03dokonuje analizy i waloryzacji kompozycji form przestrzennych w krajobrazie oraz wykorzystuje powszechnie znane narzędzia i metody do sporządzania prezentacji projektów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_U03dokonuje analizy i waloryzacji kompozycji form przestrzennych w krajobrazie
AK_1A_U04wykorzystuje powszechnie znane narzędzia i metody do sporządzania i prezentacji projektów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z historią fotografii w zarysie
C-3Poznanie ustawień kamery w trybie manualnym (ostrość, przysłona, prędkość migawki)
C-2Zapoznanie ze sprzętem i typami aparatów fotograficznych, nośnikami informacji o obrazie
C-4Poznanie zasad kompozycji fotograficznej i oświetlenia
C-5Poznanie zasad renderingu, obróbki komputerowej i drukowania
Treści programoweT-W-1Historia fotografii w zarysie
T-W-5Kompozycja fotograficzna i oświetlenie
T-W-6Rendering, obróbka komputerowa i drukowanie
T-W-7Zastosowania fotografii (reklama, nauka, sztuka, hobby)
T-W-8Podsumowanie i zaliczenie
T-W-3Nośniki zapisu (błona fotograficzna lub matryca ccd)
T-W-2Repetytorium z optyki. Budowa i elementy składowe aparatów fotograficznych. Sprzęt pomocniczy.
T-W-4Ustawienia kamery (ostrość, przysłona, prędkość migawki)
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne: pokaz
M-3Metody aktywizujące: metoda przypadków, metoda sytuacyjna
M-1Wykład informacyjny ilustrowany z wykorzystaniem technik multimedialnych, prezentacja sprzętu
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: metoda sytuacyjna, indywidualna i grupowa korekta
S-2Ocena podsumowująca: Przegląd prac, kolokwium i zaliczenie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób dokonać analizy i waloryzacji kompozycji form przestrzennych w krajobrazie
3,0Student z trudem potrafi dokonać analizy i waloryzacji kompozycji form przestrzennych w krajobrazie
3,5Student nie tylko efektywnie potrafi dokonać analizy i waloryzacji kompozycji form przestrzennych w krajobrazie, ale również dokonuje ich estetyzacji
4,0Student nie tylko efektywnie potrafi dokonać analizy i waloryzacji kompozycji form przestrzennych w krajobrazie, ale również potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach
4,5Student nie tylko efektywnie potrafi dokonać analizy i waloryzacji kompozycji form przestrzennych w krajobrazie, ale również dokonuje ich estetyzacji, potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach
5,0Student nie tylko efektywnie potrafi dokonać analizy i waloryzacji kompozycji form przestrzennych w krajobrazie, ale również dokonuje ich estetyzacji, potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_O16.2_K02jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, którą wykorzystuje do budowania własnej postawy twórczej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_K01jest zdolny do zauważania związków i zależności występujących w otoczeniu i do twórczego myślenia o przestrzeni, budujących ją bryłach i ich kompozycji
AK_1A_K02jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, którą wykorzystuje do budowania własnej postawy twórczej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z historią fotografii w zarysie
C-3Poznanie ustawień kamery w trybie manualnym (ostrość, przysłona, prędkość migawki)
C-2Zapoznanie ze sprzętem i typami aparatów fotograficznych, nośnikami informacji o obrazie
C-4Poznanie zasad kompozycji fotograficznej i oświetlenia
C-5Poznanie zasad renderingu, obróbki komputerowej i drukowania
Treści programoweT-W-1Historia fotografii w zarysie
T-W-5Kompozycja fotograficzna i oświetlenie
T-W-6Rendering, obróbka komputerowa i drukowanie
T-W-7Zastosowania fotografii (reklama, nauka, sztuka, hobby)
T-W-8Podsumowanie i zaliczenie
T-W-3Nośniki zapisu (błona fotograficzna lub matryca ccd)
T-W-2Repetytorium z optyki. Budowa i elementy składowe aparatów fotograficznych. Sprzęt pomocniczy.
T-W-4Ustawienia kamery (ostrość, przysłona, prędkość migawki)
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne: pokaz
M-3Metody aktywizujące: metoda przypadków, metoda sytuacyjna
M-1Wykład informacyjny ilustrowany z wykorzystaniem technik multimedialnych, prezentacja sprzętu
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: metoda sytuacyjna, indywidualna i grupowa korekta
S-2Ocena podsumowująca: Przegląd prac, kolokwium i zaliczenie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest wrażliwy na przejawy sztuki
3,0Student w ograniczonym zakresie jest wrażliwy na przejawy sztuki
3,5Student jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości
4,0Student jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, którą wykorzystuje do budowania własnej postawy twórczej
4,5Student jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, potrafi ją wykorzystać do budowania własnej postawy twórczej, jest aktywny w kontakcie ze sztuką
5,0Student jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, potrafi ją wykorzystać do budowania własnej postawy twórczej, jest aktywny w kontakcie ze sztuką, potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy