Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S1)
Sylabus przedmiotu Fotografia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura krajobrazu | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier architekt krajobrazu | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, nauki techniczne, studia inżynierskie, sztuka | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Fotografia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Krajobrazu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Hubert Romanowski <Hubert-Romanowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Ewa Miśkiewicz-Żebrowska <Ewa.Miskiewicz-Zebrowska@zut.edu.pl>, Agata Zbylut <Agata.Zbylut@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 16 | Grupa obieralna | 2 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | brak |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z historią fotografii w zarysie |
C-2 | Zapoznanie ze sprzętem i typami aparatów fotograficznych, nośnikami informacji o obrazie |
C-3 | Poznanie ustawień kamery w trybie manualnym (ostrość, przysłona, prędkość migawki) |
C-4 | Poznanie zasad kompozycji fotograficznej i oświetlenia |
C-5 | Poznanie zasad renderingu, obróbki komputerowej i drukowania |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Historia fotografii w zarysie | 2 |
T-W-2 | Repetytorium z optyki. Budowa i elementy składowe aparatów fotograficznych. Sprzęt pomocniczy. | 4 |
T-W-3 | Nośniki zapisu (błona fotograficzna lub matryca ccd) | 2 |
T-W-4 | Ustawienia kamery (ostrość, przysłona, prędkość migawki) | 2 |
T-W-5 | Kompozycja fotograficzna i oświetlenie | 4 |
T-W-6 | Rendering, obróbka komputerowa i drukowanie | 4 |
T-W-7 | Zastosowania fotografii (reklama, nauka, sztuka, hobby) | 1 |
T-W-8 | Podsumowanie i zaliczenie | 1 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-W-2 | samodzielne wykonanie fotografii | 40 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny ilustrowany z wykorzystaniem technik multimedialnych, prezentacja sprzętu |
M-2 | Metody praktyczne: pokaz |
M-3 | Metody aktywizujące: metoda przypadków, metoda sytuacyjna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: metoda sytuacyjna, indywidualna i grupowa korekta |
S-2 | Ocena podsumowująca: Przegląd prac, kolokwium i zaliczenie |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_O16.2_W02 opisuje podstawowe elementy budowy rysunku, perpektywy, proporcji i przestrzeni oraz podstawowe metody kształtowania kompozycji | AK_1A_W02 | — | — | C-1, C-3, C-2, C-4, C-5 | T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-3, T-W-2, T-W-4 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_O16.2_U03 dokonuje analizy i waloryzacji kompozycji form przestrzennych w krajobrazie oraz wykorzystuje powszechnie znane narzędzia i metody do sporządzania prezentacji projektów | AK_1A_U03, AK_1A_U04 | — | — | C-1, C-3, C-2, C-4, C-5 | T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-3, T-W-2, T-W-4 | M-2, M-3, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_O16.2_K02 jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, którą wykorzystuje do budowania własnej postawy twórczej | AK_1A_K01, AK_1A_K02 | — | — | C-1, C-3, C-2, C-4, C-5 | T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-3, T-W-2, T-W-4 | M-2, M-3, M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_O16.2_W02 opisuje podstawowe elementy budowy rysunku, perpektywy, proporcji i przestrzeni oraz podstawowe metody kształtowania kompozycji | 2,0 | Student nie umie opisać podstawowych elementów budowy rysunku, perpektywy, proporcji i przestrzeni oraz podstawowych metod kształtowania kompozycji |
3,0 | Student poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka podstawowych elementów budowy rysunku, perpektywy, proporcji i przestrzeni oraz podstawowych metod kształtowania kompozycji | |
3,5 | Student poprawnie wykorzystuje większość podstawowych elementów budowy rysunku, perpektywy, proporcji i przestrzeni oraz podstawowych metod kształtowania kompozycji | |
4,0 | Student poprawnie wykorzystuje wszystkie z podstawowych elementów budowy rysunku,perpektywy, proporcji i przestrzeni oraz podstawowych metod kształtowania kompozycji | |
4,5 | Student nie tylko poprawnie wykorzystuje wszystkie z podstawowych elementów budowy rysunku, perpektywy, proporcji i przestrzeni oraz podstawowych metod kształtowania kompozycji, ale również potrafi w analityczny sposób je porównać | |
5,0 | Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_O16.2_U03 dokonuje analizy i waloryzacji kompozycji form przestrzennych w krajobrazie oraz wykorzystuje powszechnie znane narzędzia i metody do sporządzania prezentacji projektów | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób dokonać analizy i waloryzacji kompozycji form przestrzennych w krajobrazie |
3,0 | Student z trudem potrafi dokonać analizy i waloryzacji kompozycji form przestrzennych w krajobrazie | |
3,5 | Student nie tylko efektywnie potrafi dokonać analizy i waloryzacji kompozycji form przestrzennych w krajobrazie, ale również dokonuje ich estetyzacji | |
4,0 | Student nie tylko efektywnie potrafi dokonać analizy i waloryzacji kompozycji form przestrzennych w krajobrazie, ale również potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach | |
4,5 | Student nie tylko efektywnie potrafi dokonać analizy i waloryzacji kompozycji form przestrzennych w krajobrazie, ale również dokonuje ich estetyzacji, potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach | |
5,0 | Student nie tylko efektywnie potrafi dokonać analizy i waloryzacji kompozycji form przestrzennych w krajobrazie, ale również dokonuje ich estetyzacji, potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_O16.2_K02 jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, którą wykorzystuje do budowania własnej postawy twórczej | 2,0 | Student nie jest wrażliwy na przejawy sztuki |
3,0 | Student w ograniczonym zakresie jest wrażliwy na przejawy sztuki | |
3,5 | Student jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości | |
4,0 | Student jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, którą wykorzystuje do budowania własnej postawy twórczej | |
4,5 | Student jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, potrafi ją wykorzystać do budowania własnej postawy twórczej, jest aktywny w kontakcie ze sztuką | |
5,0 | Student jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, potrafi ją wykorzystać do budowania własnej postawy twórczej, jest aktywny w kontakcie ze sztuką, potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy |
Literatura podstawowa
- AngTom, Fotografia cyfrowa - podręcznik, Arkady, Warszawa, 2004
- Wójcik Tomasz, ABC Fotografowania, Buchmann, Warszawa, 2003
Literatura dodatkowa
- Romanowski Hubert, Jak fotografować?, W: Szczeciński Przegląd Aktualności Kulturalnych, Szczecin, 1996, i rocznik 1997