Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S1)

Sylabus przedmiotu Mała architektura ogrodowa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura krajobrazu
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier architekt krajobrazu
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, nauki techniczne, studia inżynierskie, sztuka
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mała architektura ogrodowa
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Krajobrazu
Nauczyciel odpowiedzialny Aleksandra Pilarczyk <Aleksandra.Pilarczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Magdalena Czałczyńska-Podolska <Magdalena.Czalczynska-Podolska@zut.edu.pl>, Marta Kościńska <Marta.Koscinska@zut.edu.pl>, Magdalena Rzeszotarska-Pałka <Magdalena.Rzeszotarska-Palka@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 30 2,00,50egzamin
ćwiczenia audytoryjneA6 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak wymagań wstępnych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z różnorodnością, rolą i znaczeniem obiektów małej architektury w kształtowaniu przestrzeni prywatnych (parki, ogrody, tarasy) i różnych przestrzeni publicznych (tereny zieleni, rynki, place, promenady, ulice itp.).
C-2Wykształcenie umiejętności właściwego doboru elementów małej architektury jako wyposażenia wnętrza architektoniczno-krajobrazowego, z uwzględnieniem jego rodzaju, funkcji, przeznaczenia, kompozycji i historii, oraz właściwej kompozycji tych elementów w przestrzeni.
C-3Ukształtowanie umiejętność samodzielnego i twórczego projektowania elementów małej architektury, wykonywania rysunków technicznych i tworzenia wizualizacji tych elementów a także rozwinięcie umiejętności udanego prezentowania swoich projektów.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Objaśnienie problematyki zadania projektowego, polegającego na samodzielnym wykonaniu projektu kompletu obiektów małej architektury, stanowiących wyposażenie wybranego wnętrza architektoniczno-krajobrazowego i ich właściwie dopasowanych do rodzaju wnętrza, jego funkcji, przeznaczenia, kompozycji i historii.2
T-A-2Przeprowadzenie przez kolejne etapy pracy: Wybór wnętrza. Przeprowadzenie analiz funkcjonalnej i kompozycyjnej. Wybór małej architektury (rodzaj, funkcja, liczba). Poszukiwanie inspiracji, stylizacji, wzorów dla form obiektów (styl kompozycyjny). Wykonanie projektów technicznych elementów małej architektury oraz wizualizacji wnętrza. Prezentacja pracy.13
15
wykłady
T-W-1Omówienie zakresu i celu przedmiotu. Pojęcia: mała architektura, elementy architektoniczne, wyposażenie terenów zieleni itd. Znaczenie małej architektury w kształtowaniu przestrzeni prywatnej i publicznej. Rodzaje oraz funkcje małej architektury. Różnorodność wzorów, form, stylizacji, inspiracji oraz stosowanych materiałów. Ergonomiczność, trwałość, bezpieczeństwo, koszty.4
T-W-2Szeroki przegląd oraz charakterystyka obiektów małej architektury stanowiących wyposażenie przestrzeni prywatnych (parki, ogrody, tarasy) i różnych przestrzeni publicznych (tereny zieleni, rynki, place, promenady, ulice itp.).26
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1obowiązkowe uczestnictwo w zajęciach, praca nad projektem na zajęciach, konsultacje projektu, prezentacja projektu15
A-A-2praca własna studenta - przygotowywanie się do zajęć, praca nad projektem, przygotowanie prezentacji, przygotowanie się do dyskusji15
30
wykłady
A-W-1obowiązkowe uczestnictwo w wykładach, przedstawienie wybranego tematu, aktywny udział w dyskusjach dydaktycznych30
A-W-2praca własna – przygotowanie referatu na wskazany temat, przygotowania do egzaminu30
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające: wykład informacyjny i opis z wykorzystaniem technik multimedialnych.
M-2Metody praktyczne: pokazy - prezentacje multimedialne
M-3Metody problemowe: wykład konwersatoryjny
M-4Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna
M-5Metody praktyczne: metoda projektów – zaprojektowanie kompletu obiektów małej architektury dobranych do rodzaju wnętrza oraz ich właściwe wkomponowanie w przestrzeń
M-6Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe – wykonywanie szkiców koncepcyjnych, rysunków technicznych, wizualizacji

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena wykonanego projektu
S-2Ocena formująca: Ocena prezentacji wybranego tematu oraz udziału w dyskusji
S-3Ocena formująca: Obserwacja i ocena ciągła pracy grupy
S-4Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_C25_W01
Zna rodzaje i znaczenie małej architektury w kształtowaniu przestrzeni prywatnych i publicznych. Zna podstawowe zasady doboru małej architektury do danego wnętrza, uwzględniającego funkcjonalność, trwałość, estetykę tych elementów oraz bezpieczeństwo użytkowników.
AK_1A_W11C-2, C-1T-W-1, T-W-2, T-A-1, T-A-2M-1, M-2, M-5, M-3, M-4S-1, S-2, S-4
AK_1A_C25_W02
Zna podstawowe zasady projektowania obiektów małej architektury oraz wykonywania rysunków technicznych i wizualizacji elementów małej architektury.
AK_1A_W02, AK_1A_W06C-3T-A-1, T-A-2M-1, M-6, M-5S-1
AK_1A_C25_W03
Zna tradycyjne i nowoczesne materiały budowlane i technologie oraz ich zastosowanie w małej architekturze
AK_1A_W04, AK_1A_W07C-3, C-1T-W-2, T-A-1M-1, M-2, M-5, M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_C25_U01
Analizuje uwarunkowania sytuacyjne przestrzeni oraz trafnie określa zapotrzebowanie na obiekty małej architektury
AK_1A_U03, AK_1A_U09C-2, C-1T-W-1, T-W-2, T-A-1, T-A-2M-1, M-2, M-5, M-3, M-4S-1, S-4
AK_1A_C25_U02
Praktycznie stosuje zasady projektowania małej architektury w różnym kontekście, skali, zarówno w przestrzeni prywatnej jak i publicznej, dobierając odpowiednio materiały i technologie.
AK_1A_U05, AK_1A_U06C-2, C-3, C-1T-W-1, T-W-2, T-A-1, T-A-2M-1, M-2, M-5, M-3, M-4S-1
AK_1A_C25_U03
Wykonuje projekty techniczne i wizualizacje obiektów małej architektury, właściwie prezentuje swoją pracę.
AK_1A_U02, AK_1A_U04, AK_1A_U07C-3T-A-1, T-A-2M-1, M-6, M-5, M-4S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_C25_K01
Jest zdolny do dostrzegania związków i zależności występujących w otoczeniu i do twórczego myślenia o przestrzeni, budujących ją bryłach i ich kompozycji
AK_1A_K01C-2, C-1T-W-2, T-A-1, T-A-2M-2, M-5, M-3S-1, S-3, S-4
AK_1A_C25_K02
Jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, którą wykorzystuje jako inspiracje do własnej pracy projektowej.
AK_1A_K02C-2, C-3, C-1T-W-1, T-W-2, T-A-1, T-A-2M-1, M-2, M-6, M-5, M-3, M-4S-1, S-2, S-3
AK_1A_C25_K03
Ma świadomość ciągłości historycznej krajobrazu i związanego z nią genius loci, oraz ich znaczenia dla wyboru rodzaju i formy obiektów małej architektury.
AK_1A_K04C-2, C-3, C-1T-W-1, T-W-2, T-A-1, T-A-2M-1, M-2, M-6, M-5, M-3, M-4S-1, S-2, S-3
AK_1A_C25_K04
Ma świadomość wpływu różnorodnych uwarunkowań sytuacyjnych na proces kształtowania przestrzeni. Rozumie podstawowe relacje między potrzebami użytkowników i cechami przestrzeni.
AK_1A_K09, AK_1A_K07C-2, C-3, C-1T-W-1, T-W-2, T-A-1, T-A-2M-1, M-2, M-6, M-5, M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-4
AK_1A_C25_K05
Ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu.
AK_1A_K12C-2, C-3, C-1T-W-1, T-W-2, T-A-1, T-A-2M-1, M-2, M-6, M-5, M-3, M-4S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_1A_C25_W01
Zna rodzaje i znaczenie małej architektury w kształtowaniu przestrzeni prywatnych i publicznych. Zna podstawowe zasady doboru małej architektury do danego wnętrza, uwzględniającego funkcjonalność, trwałość, estetykę tych elementów oraz bezpieczeństwo użytkowników.
2,0Student nie zna rodzajów i znaczenia małej architektury w kształtowaniu przestrzeni prywatnych i publicznych. Nie zna podstawowych zasad doboru obiektów małej architektury do danego wnętrza.
3,0Student w stopniu dostatecznym zna rodzaje i znaczenie małej architektury w kształtowaniu przestrzeni prywatnych i publicznych. W stopniu dostatecznym zna podstawowe zasady doboru obiektów małej architektury do danego wnętrza.
3,5Student w stopniu dostatecznym zna rodzaje i znaczenie małej architektury w kształtowaniu przestrzeni prywatnych i publicznych. W stopniu dostatecznym zna podstawowe zasady doboru obiektów małej architektury do danego wnętrza. W stopniu dostatecznym uwzględnia funkcjonalność, trwałość, estetykę tych elementów oraz bezpieczeństwo użytkowników.
4,0Student w stopniu dobrym zna rodzaje i znaczenie małej architektury w kształtowaniu przestrzeni prywatnych i publicznych. W stopniu dobrym zna podstawowe zasady doboru obiektów małej architektury do danego wnętrza.
4,5Student w stopniu dobrym zna rodzaje i znaczenie małej architektury w kształtowaniu przestrzeni prywatnych i publicznych. W stopniu dobrym zna podstawowe zasady doboru obiektów małej architektury do danego wnętrza. W stopniu dobrym uwzględnia funkcjonalność, trwałość, estetykę tych elementów oraz bezpieczeństwo użytkowników.
5,0Student w stopniu bardzo dobrym zna rodzaje i znaczenie małej architektury w kształtowaniu przestrzeni prywatnych i publicznych. W stopniu bardzo dobrym zna podstawowe zasady doboru obiektów małej architektury do danego wnętrza. W stopniu bardzo dobrym uwzględnia funkcjonalność, trwałość, estetykę tych elementów oraz bezpieczeństwo użytkowników.
AK_1A_C25_W02
Zna podstawowe zasady projektowania obiektów małej architektury oraz wykonywania rysunków technicznych i wizualizacji elementów małej architektury.
2,0Student nie zna podstawowych zasady projektowania obiektów małej architektury oraz wykonywania rysunków technicznych i wizualizacji elementów małej architektury.
3,0Student zna w stopniu dostatecznym ogólne zasady projektowania obiektów małej architektury.
3,5Student zna w stopniu dostatecznym ogólne zasady projektowania obiektów małej architektury oraz wykonywania rysunków technicznych i wizualizacji elementów małej architektury.
4,0Student zna w stopniu dobrym ogólne zasady projektowania obiektów małej architektury.
4,5Student zna w stopniu dobrym ogólne zasady projektowania obiektów małej architektury oraz wykonywania rysunków technicznych i wizualizacji elementów małej architektury.
5,0Student zna w stopniu bardzo dobrym ogólne zasady projektowania obiektów małej architektury oraz wykonywania rysunków technicznych i wizualizacji elementów małej architektury.
AK_1A_C25_W03
Zna tradycyjne i nowoczesne materiały budowlane i technologie oraz ich zastosowanie w małej architekturze
2,0Student nie zna w dostatecznym stopniu tradycyjnych i nowoczesnych materiałów budowlanych i technologii oraz ich zastosowanie w małej architekturze
3,0Student zna w dostatecznym stopniu jedynie tradycyjne materiały budowlanych i technologie oraz ich zastosowanie w małej architekturze.
3,5Student zna w dostatecznym stopniu tradycyjne i nowoczesne materiały budowlanych i technologie oraz dostatecznie zna ich zastosowanie w małej architekturze.
4,0Student zna w dobrym stopniu tradycyjne i nowoczesne materiały budowlanych i technologie oraz dostatecznie zna ich zastosowanie w małej architekturze.
4,5Student zna w dobrym stopniu tradycyjne i nowoczesne materiały budowlanych i technologie oraz dobrze zna ich zastosowanie w małej architekturze.
5,0Student zna w stopniu bardzo dobrym tradycyjne i nowoczesne materiały budowlanych i technologie oraz zna bardzo dobrze ich zastosowanie w małej architekturze.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_1A_C25_U01
Analizuje uwarunkowania sytuacyjne przestrzeni oraz trafnie określa zapotrzebowanie na obiekty małej architektury
2,0Student nie potrafi przeprowadzić analizy uwarunkowań sytuacyjnych przestrzeni i właściwie określić zapotrzebowanie na obiekty małej architektury. Nie potrafi dokonać analizy i waloryzacji kompozycji form przestrzennych w krajobrazie.
3,0Student potrafi w stopniu podstawowym przeprowadzić analizę uwarunkowań sytuacyjnych przestrzeni i ocenić zapotrzebowanie na obiekty małej architektury.
3,5Student potrafi w stopniu podstawowym przeprowadzić analizę uwarunkowań sytuacyjnych przestrzeni i ocenić zapotrzebowanie na obiekty małej architektury. Potrafi w stopniu podstawowym dokonać analizy i waloryzacji kompozycji form przestrzennych w krajobrazie.
4,0Student potrafi dobrze przeprowadzić analizę uwarunkowań sytuacyjnych przestrzeni i ocenić zapotrzebowanie na obiekty małej architektury. Potrafi w dostatecznie dobrze dokonać analizy i waloryzacji kompozycji form przestrzennych w krajobrazie.
4,5Student potrafi sprawnie przeprowadzić analizę uwarunkowań sytuacyjnych przestrzeni i ocenić zapotrzebowanie na obiekty małej architektury. Potrafi dobrze dokonać analizy i waloryzacji kompozycji form przestrzennych w krajobrazie.
5,0Student potrafi bardzo dobrze przeprowadzić analizę uwarunkowań sytuacyjnych przestrzeni i ocenić zapotrzebowanie na obiekty małej architektury. Potrafi bardzo dobrze dokonać analizy i waloryzacji kompozycji form przestrzennych w krajobrazie.
AK_1A_C25_U02
Praktycznie stosuje zasady projektowania małej architektury w różnym kontekście, skali, zarówno w przestrzeni prywatnej jak i publicznej, dobierając odpowiednio materiały i technologie.
2,0Student nie potrafi praktycznie zastosować zasad projektowania małej architektury w różnym kontekście, skali, zarówno w przestrzeni prywatnej jak i publicznej, dobierając odpowiednio materiały i technologie.
3,0Student potrafi w ograniczonym zakresie praktycznie stosować zasady projektowania małej architektury w różnym kontekście, skali, zarówno w przestrzeni prywatnej jak i publicznej. W miarę trafnie dobiera i wykorzystuje odpowiednie materiały i technologie.
3,5Student potrafi wystarczająco sprawnie stosować zasady projektowania małej architektury w różnym kontekście, skali, zarówno w przestrzeni prywatnej jak i publicznej. Dostatecznie dobrze wykorzystuje właściwe materiały i technologie.
4,0Student dobrze stosuje zasady projektowania małej architektury w różnym kontekście, skali, zarówno w przestrzeni prywatnej jak i publicznej. Wystarczająco dobrze dobiera odpowiednie materiały i technologie.
4,5Student dobrze stosuje zasady projektowania małej architektury w różnym kontekście, skali, zarówno w przestrzeni prywatnej jak i publicznej. Potrafi dobrze wybrać właściwe materiały i technologie.
5,0Student bardzo dobrze stosuje zasady projektowania małej architektury w różnym kontekście, skali, zarówno w przestrzeni prywatnej jak i publicznej. Potrafi bardzo dobrze dobierać właściwe materiały i technologie.
AK_1A_C25_U03
Wykonuje projekty techniczne i wizualizacje obiektów małej architektury, właściwie prezentuje swoją pracę.
2,0Student nie potrafi wykonywać prawidłowych projektów technicznych i wizualizacji obiektów małej architektury.
3,0Student w ograniczonym zakresie wykonuje prawidłowe projekty techniczne i wizualizacje obiektów małej architektury, które nie są pozbawione błędów, w tym również poważniejszych. Dostatecznie dobrze prezentuje swoją pracę.
3,5Student w miarę sprawnie wykonuje prawidłowe projekty techniczne i wizualizacje obiektów małej architektury, które nie są pozbawione błędów, w tym mogą pojawić się nieliczne poważniejsze. Dostatecznie dobrze prezentuje swoją pracę.
4,0Student stosunkowo dobrze wykonuje prawidłowe projekty techniczne i wizualizacje obiektów małej architektury, które nie są pozbawione mniej poważnych błędów. Potrafi dobrze zaprezentować swoją pracę.
4,5Student dobrze wykonuje prawidłowe projekty techniczne i wizualizacje obiektów małej architektury, które mogą posiadać drobne błędy. Potrafi bardzo dobrze zaprezentować swoją pracę.
5,0Student bardzo dobrze wykonuje prawidłowe projekty techniczne i wizualizacje obiektów małej architektury, w których mogą wystąpić jedynie nieliczne drobne błędy. Potrafi bardzo dobrze zaprezentować swoją pracę.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_1A_C25_K01
Jest zdolny do dostrzegania związków i zależności występujących w otoczeniu i do twórczego myślenia o przestrzeni, budujących ją bryłach i ich kompozycji
2,0Student nie jest zdolny do dostrzegania związków i zależności występujących w otoczeniu, do twórczego myślenia o przestrzeni, budujących ją bryłach i ich kompozycji.
3,0Student w stopniu elementarnym jest zdolny do dostrzegania związków i zależności występujących w otoczeniu.
3,5Student w stopniu dostatecznym jest zdolny do dostrzegania związków i zależności występujących w otoczeniu, jest zdolny do twórczego myślenia o przestrzeni, budujących ją bryłach i ich kompozycji.
4,0Student potrafi dobrze zaobserwować związków i zależności występujących w otoczeniu, jest zdolny do twórczego myślenia o przestrzeni, budujących ją bryłach i ich kompozycji, potrafi krytycznie ocenić zaobserwowane korelacje.
4,5Student potrafi dobrze zaobserwować związków i zależności występujących w otoczeniu, jest zdolny do twórczego myślenia o przestrzeni, budujących ją bryłach i ich kompozycji, potrafi krytycznie ocenić zaobserwowane korelacje i zaproponować wprowadzenie odpowiednich zmian.
5,0Student bardzo dobrze potrafi zaobserwować związków i zależności występujących w otoczeniu, jest zdolny do twórczego myślenia o przestrzeni, budujących ją bryłach i ich kompozycji, potrafi krytycznie ocenić zaobserwowane korelacje i zaproponować wprowadzenie odpowiednich zmian.
AK_1A_C25_K02
Jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, którą wykorzystuje jako inspiracje do własnej pracy projektowej.
2,0Nie dostrzega przejawów i znaczenia sztuki w otaczającej rzeczywistości. Nie jest zdolny do wykorzystywania inspiracji do własnej pracy projektowej.
3,0Student w stopniu elementarnym dostrzega przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości.
3,5Student w stopniu dostatecznym dostrzega przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości. Dostatecznie rozumie rolę i znaczenie sztuki w krajobrazie.
4,0Student wykazuje dużą wrażliwość na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości. Rozumie rolę i znaczenie sztuki w krajobrazie. Osiąga dość dobre rezultaty w wykorzystywaniu inspiracji do własnej pracy projektowej.
4,5Student wykazuje dużą wrażliwość na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości. Rozumie rolę i znaczenie sztuki w krajobrazie. Jest zdolny do krytycznej oceny zaobserwowanego stanu rzeczy. Jest zdolny do umiejętnego wykorzystywania inspiracji do własnej pracy projektowej.
5,0Student wykazuje dużą wrażliwość na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości. Rozumie rolę i znaczenie sztuki w krajobrazie. Jest zdolny do krytycznej oceny zaobserwowanego stanu rzeczy. Kreatywnie wykorzystuje inspiracje do własnej pracy projektowej.
AK_1A_C25_K03
Ma świadomość ciągłości historycznej krajobrazu i związanego z nią genius loci, oraz ich znaczenia dla wyboru rodzaju i formy obiektów małej architektury.
2,0Nie ma świadomości ciągłości historycznej krajobrazu i związanego z nią genius loci.
3,0Posiada elementarną świadomość ciągłości historycznej krajobrazu i związanego z nią genius loci. Posiada elementarną świadomość ważności i znaczenia wyboru obiektów małej architektury dla danego krajobrazu ze względu na jego historię i tradycje kulturowe.
3,5Posiada dostateczną świadomość ciągłości historycznej krajobrazu i związanego z nią genius loci. Posiada dostateczną świadomość ważności i znaczenia wyboru obiektów małej architektury dla danego krajobrazu ze względu na jego historię i tradycje kulturowe.
4,0Posiada dobrą świadomość ciągłości historycznej krajobrazu i związanego z nią genius loci. Posiada dobrą świadomość ważności i znaczenia wyboru obiektów małej architektury dla danego krajobrazu ze względu na jego historię i tradycje kulturowe.
4,5Posiada pełną świadomość ciągłości historycznej krajobrazu i związanego z nią genius loci. Posiada pełną świadomość ważności i znaczenia wyboru obiektów małej architektury dla danego krajobrazu ze względu na jego historię i tradycje kulturowe.
5,0Posiada ugruntowaną świadomość ciągłości historycznej krajobrazu i związanego z nią genius loci. Posiada ugruntowaną świadomość ważności i znaczenia wyboru obiektów małej architektury dla danego krajobrazu ze względu na jego historię i tradycje kulturowe.
AK_1A_C25_K04
Ma świadomość wpływu różnorodnych uwarunkowań sytuacyjnych na proces kształtowania przestrzeni. Rozumie podstawowe relacje między potrzebami użytkowników i cechami przestrzeni.
2,0Student nie ma świadomości wpływu różnorodnych uwarunkowań sytuacyjnych na proces kształtowania przestrzeni. Nie rozumie relacji pomiędzy potrzebami użytkowników i cechami przestrzeni.
3,0Student ma elementarną świadomość wpływu różnorodnych uwarunkowań sytuacyjnych na proces kształtowania przestrzeni. Rozumie w stopniu podstawowym relacje pomiędzy potrzebami użytkowników i cechami przestrzeni.
3,5Student ma dostateczną świadomość wpływu różnorodnych uwarunkowań sytuacyjnych na proces kształtowania przestrzeni. Rozumie w stopniu zadowalającym relacje pomiędzy potrzebami użytkowników i cechami przestrzeni.
4,0Student wykazuje dobrą świadomość wpływu różnorodnych uwarunkowań sytuacyjnych na proces kształtowania przestrzeni. Dobrze rozumie relacje pomiędzy potrzebami użytkowników i cechami przestrzeni.
4,5Student wykazuje pełną świadomość wpływu różnorodnych uwarunkowań sytuacyjnych na proces kształtowania przestrzeni. W pełni rozumie relacje pomiędzy potrzebami użytkowników i cechami przestrzeni.
5,0Student wykazuje bardzo wysoką świadomość wpływu różnorodnych uwarunkowań sytuacyjnych na proces kształtowania przestrzeni. Doskonale rozumie relacje pomiędzy potrzebami użytkowników i cechami przestrzeni.
AK_1A_C25_K05
Ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu.
2,0Student nie ma świadomości potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu.
3,0Student ma ograniczoną świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu.
3,5Student ma dostateczną świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu.
4,0Student ma dobrą świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu.
4,5Student ma pełną świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu.
5,0Student ma ugruntowaną świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu.

Literatura podstawowa

  1. Władysław Niemirski (red.), Kształtowanie terenów zieleni, Arkady, Warszawa, 1973
  2. Janusz Pokorski, Andrzej Siwiec, Kształtowanie terenów zieleni, WSiP, Warszawa, 1998
  3. Aleksander Bartosiewicz, Urządzanie terenów zieleni, WSiP, Warszawa, 1998
  4. Adam Szymski, Robert Dawidowski, Architektura Krajobrazu, Walkowska, Warszawa, 2006
  5. Aleksander Böhm, Wnętrza w kompozycji krajobrazu, Politechnika Krakowska, Kraków, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Krzysztof Gadomski, Urządzanie i pielęgnacja terenów zieleni cz. II t. II i III, Hortpress, Warszawa, 2010
  2. Edyta Gadomska, Podstawy architektury krajobrazu cz. III, Hortpress, Warszawa, 2011
  3. A. Losantos, D. Santos Quartino, B. Vranckx, Krajobraz miejski, TMC, Warszawa, 2008
  4. Zbigniew Pachulski, Mała architektura ogrodowa, Multico, Warszawa, 2012

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Objaśnienie problematyki zadania projektowego, polegającego na samodzielnym wykonaniu projektu kompletu obiektów małej architektury, stanowiących wyposażenie wybranego wnętrza architektoniczno-krajobrazowego i ich właściwie dopasowanych do rodzaju wnętrza, jego funkcji, przeznaczenia, kompozycji i historii.2
T-A-2Przeprowadzenie przez kolejne etapy pracy: Wybór wnętrza. Przeprowadzenie analiz funkcjonalnej i kompozycyjnej. Wybór małej architektury (rodzaj, funkcja, liczba). Poszukiwanie inspiracji, stylizacji, wzorów dla form obiektów (styl kompozycyjny). Wykonanie projektów technicznych elementów małej architektury oraz wizualizacji wnętrza. Prezentacja pracy.13
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Omówienie zakresu i celu przedmiotu. Pojęcia: mała architektura, elementy architektoniczne, wyposażenie terenów zieleni itd. Znaczenie małej architektury w kształtowaniu przestrzeni prywatnej i publicznej. Rodzaje oraz funkcje małej architektury. Różnorodność wzorów, form, stylizacji, inspiracji oraz stosowanych materiałów. Ergonomiczność, trwałość, bezpieczeństwo, koszty.4
T-W-2Szeroki przegląd oraz charakterystyka obiektów małej architektury stanowiących wyposażenie przestrzeni prywatnych (parki, ogrody, tarasy) i różnych przestrzeni publicznych (tereny zieleni, rynki, place, promenady, ulice itp.).26
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1obowiązkowe uczestnictwo w zajęciach, praca nad projektem na zajęciach, konsultacje projektu, prezentacja projektu15
A-A-2praca własna studenta - przygotowywanie się do zajęć, praca nad projektem, przygotowanie prezentacji, przygotowanie się do dyskusji15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1obowiązkowe uczestnictwo w wykładach, przedstawienie wybranego tematu, aktywny udział w dyskusjach dydaktycznych30
A-W-2praca własna – przygotowanie referatu na wskazany temat, przygotowania do egzaminu30
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_C25_W01Zna rodzaje i znaczenie małej architektury w kształtowaniu przestrzeni prywatnych i publicznych. Zna podstawowe zasady doboru małej architektury do danego wnętrza, uwzględniającego funkcjonalność, trwałość, estetykę tych elementów oraz bezpieczeństwo użytkowników.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_W11zna dawne i współczesne tendencje i konwencje stylowe w kształtowaniu obiektów architektury krajobrazu, rozumie ich uwarunkowania kulturowe i filozoficzne
Cel przedmiotuC-2Wykształcenie umiejętności właściwego doboru elementów małej architektury jako wyposażenia wnętrza architektoniczno-krajobrazowego, z uwzględnieniem jego rodzaju, funkcji, przeznaczenia, kompozycji i historii, oraz właściwej kompozycji tych elementów w przestrzeni.
C-1Zapoznanie studenta z różnorodnością, rolą i znaczeniem obiektów małej architektury w kształtowaniu przestrzeni prywatnych (parki, ogrody, tarasy) i różnych przestrzeni publicznych (tereny zieleni, rynki, place, promenady, ulice itp.).
Treści programoweT-W-1Omówienie zakresu i celu przedmiotu. Pojęcia: mała architektura, elementy architektoniczne, wyposażenie terenów zieleni itd. Znaczenie małej architektury w kształtowaniu przestrzeni prywatnej i publicznej. Rodzaje oraz funkcje małej architektury. Różnorodność wzorów, form, stylizacji, inspiracji oraz stosowanych materiałów. Ergonomiczność, trwałość, bezpieczeństwo, koszty.
T-W-2Szeroki przegląd oraz charakterystyka obiektów małej architektury stanowiących wyposażenie przestrzeni prywatnych (parki, ogrody, tarasy) i różnych przestrzeni publicznych (tereny zieleni, rynki, place, promenady, ulice itp.).
T-A-1Objaśnienie problematyki zadania projektowego, polegającego na samodzielnym wykonaniu projektu kompletu obiektów małej architektury, stanowiących wyposażenie wybranego wnętrza architektoniczno-krajobrazowego i ich właściwie dopasowanych do rodzaju wnętrza, jego funkcji, przeznaczenia, kompozycji i historii.
T-A-2Przeprowadzenie przez kolejne etapy pracy: Wybór wnętrza. Przeprowadzenie analiz funkcjonalnej i kompozycyjnej. Wybór małej architektury (rodzaj, funkcja, liczba). Poszukiwanie inspiracji, stylizacji, wzorów dla form obiektów (styl kompozycyjny). Wykonanie projektów technicznych elementów małej architektury oraz wizualizacji wnętrza. Prezentacja pracy.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny i opis z wykorzystaniem technik multimedialnych.
M-2Metody praktyczne: pokazy - prezentacje multimedialne
M-5Metody praktyczne: metoda projektów – zaprojektowanie kompletu obiektów małej architektury dobranych do rodzaju wnętrza oraz ich właściwe wkomponowanie w przestrzeń
M-3Metody problemowe: wykład konwersatoryjny
M-4Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena wykonanego projektu
S-2Ocena formująca: Ocena prezentacji wybranego tematu oraz udziału w dyskusji
S-4Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna rodzajów i znaczenia małej architektury w kształtowaniu przestrzeni prywatnych i publicznych. Nie zna podstawowych zasad doboru obiektów małej architektury do danego wnętrza.
3,0Student w stopniu dostatecznym zna rodzaje i znaczenie małej architektury w kształtowaniu przestrzeni prywatnych i publicznych. W stopniu dostatecznym zna podstawowe zasady doboru obiektów małej architektury do danego wnętrza.
3,5Student w stopniu dostatecznym zna rodzaje i znaczenie małej architektury w kształtowaniu przestrzeni prywatnych i publicznych. W stopniu dostatecznym zna podstawowe zasady doboru obiektów małej architektury do danego wnętrza. W stopniu dostatecznym uwzględnia funkcjonalność, trwałość, estetykę tych elementów oraz bezpieczeństwo użytkowników.
4,0Student w stopniu dobrym zna rodzaje i znaczenie małej architektury w kształtowaniu przestrzeni prywatnych i publicznych. W stopniu dobrym zna podstawowe zasady doboru obiektów małej architektury do danego wnętrza.
4,5Student w stopniu dobrym zna rodzaje i znaczenie małej architektury w kształtowaniu przestrzeni prywatnych i publicznych. W stopniu dobrym zna podstawowe zasady doboru obiektów małej architektury do danego wnętrza. W stopniu dobrym uwzględnia funkcjonalność, trwałość, estetykę tych elementów oraz bezpieczeństwo użytkowników.
5,0Student w stopniu bardzo dobrym zna rodzaje i znaczenie małej architektury w kształtowaniu przestrzeni prywatnych i publicznych. W stopniu bardzo dobrym zna podstawowe zasady doboru obiektów małej architektury do danego wnętrza. W stopniu bardzo dobrym uwzględnia funkcjonalność, trwałość, estetykę tych elementów oraz bezpieczeństwo użytkowników.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_C25_W02Zna podstawowe zasady projektowania obiektów małej architektury oraz wykonywania rysunków technicznych i wizualizacji elementów małej architektury.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_W02opisuje podstawowe elementy budowy rysunku, perpektywy, proporcji i przestrzeni oraz podstawowe metody kształtowania kompozycji
AK_1A_W06zna podstawowe zasady projektowania obiektów budowlanych
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętność samodzielnego i twórczego projektowania elementów małej architektury, wykonywania rysunków technicznych i tworzenia wizualizacji tych elementów a także rozwinięcie umiejętności udanego prezentowania swoich projektów.
Treści programoweT-A-1Objaśnienie problematyki zadania projektowego, polegającego na samodzielnym wykonaniu projektu kompletu obiektów małej architektury, stanowiących wyposażenie wybranego wnętrza architektoniczno-krajobrazowego i ich właściwie dopasowanych do rodzaju wnętrza, jego funkcji, przeznaczenia, kompozycji i historii.
T-A-2Przeprowadzenie przez kolejne etapy pracy: Wybór wnętrza. Przeprowadzenie analiz funkcjonalnej i kompozycyjnej. Wybór małej architektury (rodzaj, funkcja, liczba). Poszukiwanie inspiracji, stylizacji, wzorów dla form obiektów (styl kompozycyjny). Wykonanie projektów technicznych elementów małej architektury oraz wizualizacji wnętrza. Prezentacja pracy.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny i opis z wykorzystaniem technik multimedialnych.
M-6Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe – wykonywanie szkiców koncepcyjnych, rysunków technicznych, wizualizacji
M-5Metody praktyczne: metoda projektów – zaprojektowanie kompletu obiektów małej architektury dobranych do rodzaju wnętrza oraz ich właściwe wkomponowanie w przestrzeń
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena wykonanego projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych zasady projektowania obiektów małej architektury oraz wykonywania rysunków technicznych i wizualizacji elementów małej architektury.
3,0Student zna w stopniu dostatecznym ogólne zasady projektowania obiektów małej architektury.
3,5Student zna w stopniu dostatecznym ogólne zasady projektowania obiektów małej architektury oraz wykonywania rysunków technicznych i wizualizacji elementów małej architektury.
4,0Student zna w stopniu dobrym ogólne zasady projektowania obiektów małej architektury.
4,5Student zna w stopniu dobrym ogólne zasady projektowania obiektów małej architektury oraz wykonywania rysunków technicznych i wizualizacji elementów małej architektury.
5,0Student zna w stopniu bardzo dobrym ogólne zasady projektowania obiektów małej architektury oraz wykonywania rysunków technicznych i wizualizacji elementów małej architektury.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_C25_W03Zna tradycyjne i nowoczesne materiały budowlane i technologie oraz ich zastosowanie w małej architekturze
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_W04zna podstawowe materiały budowlane oraz ich zastosowanie w budownictwie i architekturze krajobrazu
AK_1A_W07zna w zakresie podstawowym współczesne technologie i tendencje w projektowaniu i wykonawstwie obiektów architektury krajobrazu
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętność samodzielnego i twórczego projektowania elementów małej architektury, wykonywania rysunków technicznych i tworzenia wizualizacji tych elementów a także rozwinięcie umiejętności udanego prezentowania swoich projektów.
C-1Zapoznanie studenta z różnorodnością, rolą i znaczeniem obiektów małej architektury w kształtowaniu przestrzeni prywatnych (parki, ogrody, tarasy) i różnych przestrzeni publicznych (tereny zieleni, rynki, place, promenady, ulice itp.).
Treści programoweT-W-2Szeroki przegląd oraz charakterystyka obiektów małej architektury stanowiących wyposażenie przestrzeni prywatnych (parki, ogrody, tarasy) i różnych przestrzeni publicznych (tereny zieleni, rynki, place, promenady, ulice itp.).
T-A-1Objaśnienie problematyki zadania projektowego, polegającego na samodzielnym wykonaniu projektu kompletu obiektów małej architektury, stanowiących wyposażenie wybranego wnętrza architektoniczno-krajobrazowego i ich właściwie dopasowanych do rodzaju wnętrza, jego funkcji, przeznaczenia, kompozycji i historii.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny i opis z wykorzystaniem technik multimedialnych.
M-2Metody praktyczne: pokazy - prezentacje multimedialne
M-5Metody praktyczne: metoda projektów – zaprojektowanie kompletu obiektów małej architektury dobranych do rodzaju wnętrza oraz ich właściwe wkomponowanie w przestrzeń
M-3Metody problemowe: wykład konwersatoryjny
M-4Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena wykonanego projektu
S-2Ocena formująca: Ocena prezentacji wybranego tematu oraz udziału w dyskusji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna w dostatecznym stopniu tradycyjnych i nowoczesnych materiałów budowlanych i technologii oraz ich zastosowanie w małej architekturze
3,0Student zna w dostatecznym stopniu jedynie tradycyjne materiały budowlanych i technologie oraz ich zastosowanie w małej architekturze.
3,5Student zna w dostatecznym stopniu tradycyjne i nowoczesne materiały budowlanych i technologie oraz dostatecznie zna ich zastosowanie w małej architekturze.
4,0Student zna w dobrym stopniu tradycyjne i nowoczesne materiały budowlanych i technologie oraz dostatecznie zna ich zastosowanie w małej architekturze.
4,5Student zna w dobrym stopniu tradycyjne i nowoczesne materiały budowlanych i technologie oraz dobrze zna ich zastosowanie w małej architekturze.
5,0Student zna w stopniu bardzo dobrym tradycyjne i nowoczesne materiały budowlanych i technologie oraz zna bardzo dobrze ich zastosowanie w małej architekturze.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_C25_U01Analizuje uwarunkowania sytuacyjne przestrzeni oraz trafnie określa zapotrzebowanie na obiekty małej architektury
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_U03dokonuje analizy i waloryzacji kompozycji form przestrzennych w krajobrazie
AK_1A_U09analizuje uwarunkowania sytuacyjne przestrzeni przy użyciu standardowych metod stosowanych w obszarze architektury krajobrazów
Cel przedmiotuC-2Wykształcenie umiejętności właściwego doboru elementów małej architektury jako wyposażenia wnętrza architektoniczno-krajobrazowego, z uwzględnieniem jego rodzaju, funkcji, przeznaczenia, kompozycji i historii, oraz właściwej kompozycji tych elementów w przestrzeni.
C-1Zapoznanie studenta z różnorodnością, rolą i znaczeniem obiektów małej architektury w kształtowaniu przestrzeni prywatnych (parki, ogrody, tarasy) i różnych przestrzeni publicznych (tereny zieleni, rynki, place, promenady, ulice itp.).
Treści programoweT-W-1Omówienie zakresu i celu przedmiotu. Pojęcia: mała architektura, elementy architektoniczne, wyposażenie terenów zieleni itd. Znaczenie małej architektury w kształtowaniu przestrzeni prywatnej i publicznej. Rodzaje oraz funkcje małej architektury. Różnorodność wzorów, form, stylizacji, inspiracji oraz stosowanych materiałów. Ergonomiczność, trwałość, bezpieczeństwo, koszty.
T-W-2Szeroki przegląd oraz charakterystyka obiektów małej architektury stanowiących wyposażenie przestrzeni prywatnych (parki, ogrody, tarasy) i różnych przestrzeni publicznych (tereny zieleni, rynki, place, promenady, ulice itp.).
T-A-1Objaśnienie problematyki zadania projektowego, polegającego na samodzielnym wykonaniu projektu kompletu obiektów małej architektury, stanowiących wyposażenie wybranego wnętrza architektoniczno-krajobrazowego i ich właściwie dopasowanych do rodzaju wnętrza, jego funkcji, przeznaczenia, kompozycji i historii.
T-A-2Przeprowadzenie przez kolejne etapy pracy: Wybór wnętrza. Przeprowadzenie analiz funkcjonalnej i kompozycyjnej. Wybór małej architektury (rodzaj, funkcja, liczba). Poszukiwanie inspiracji, stylizacji, wzorów dla form obiektów (styl kompozycyjny). Wykonanie projektów technicznych elementów małej architektury oraz wizualizacji wnętrza. Prezentacja pracy.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny i opis z wykorzystaniem technik multimedialnych.
M-2Metody praktyczne: pokazy - prezentacje multimedialne
M-5Metody praktyczne: metoda projektów – zaprojektowanie kompletu obiektów małej architektury dobranych do rodzaju wnętrza oraz ich właściwe wkomponowanie w przestrzeń
M-3Metody problemowe: wykład konwersatoryjny
M-4Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena wykonanego projektu
S-4Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi przeprowadzić analizy uwarunkowań sytuacyjnych przestrzeni i właściwie określić zapotrzebowanie na obiekty małej architektury. Nie potrafi dokonać analizy i waloryzacji kompozycji form przestrzennych w krajobrazie.
3,0Student potrafi w stopniu podstawowym przeprowadzić analizę uwarunkowań sytuacyjnych przestrzeni i ocenić zapotrzebowanie na obiekty małej architektury.
3,5Student potrafi w stopniu podstawowym przeprowadzić analizę uwarunkowań sytuacyjnych przestrzeni i ocenić zapotrzebowanie na obiekty małej architektury. Potrafi w stopniu podstawowym dokonać analizy i waloryzacji kompozycji form przestrzennych w krajobrazie.
4,0Student potrafi dobrze przeprowadzić analizę uwarunkowań sytuacyjnych przestrzeni i ocenić zapotrzebowanie na obiekty małej architektury. Potrafi w dostatecznie dobrze dokonać analizy i waloryzacji kompozycji form przestrzennych w krajobrazie.
4,5Student potrafi sprawnie przeprowadzić analizę uwarunkowań sytuacyjnych przestrzeni i ocenić zapotrzebowanie na obiekty małej architektury. Potrafi dobrze dokonać analizy i waloryzacji kompozycji form przestrzennych w krajobrazie.
5,0Student potrafi bardzo dobrze przeprowadzić analizę uwarunkowań sytuacyjnych przestrzeni i ocenić zapotrzebowanie na obiekty małej architektury. Potrafi bardzo dobrze dokonać analizy i waloryzacji kompozycji form przestrzennych w krajobrazie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_C25_U02Praktycznie stosuje zasady projektowania małej architektury w różnym kontekście, skali, zarówno w przestrzeni prywatnej jak i publicznej, dobierając odpowiednio materiały i technologie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_U05praktycznie stosuje zasady kształtowania form przestrzennych w różnym kontekście i skali
AK_1A_U06stosuje podstawowe zasady projektowania przestrzeni o różnej funkcji z zastosowaniem odpowiednich materiałów
Cel przedmiotuC-2Wykształcenie umiejętności właściwego doboru elementów małej architektury jako wyposażenia wnętrza architektoniczno-krajobrazowego, z uwzględnieniem jego rodzaju, funkcji, przeznaczenia, kompozycji i historii, oraz właściwej kompozycji tych elementów w przestrzeni.
C-3Ukształtowanie umiejętność samodzielnego i twórczego projektowania elementów małej architektury, wykonywania rysunków technicznych i tworzenia wizualizacji tych elementów a także rozwinięcie umiejętności udanego prezentowania swoich projektów.
C-1Zapoznanie studenta z różnorodnością, rolą i znaczeniem obiektów małej architektury w kształtowaniu przestrzeni prywatnych (parki, ogrody, tarasy) i różnych przestrzeni publicznych (tereny zieleni, rynki, place, promenady, ulice itp.).
Treści programoweT-W-1Omówienie zakresu i celu przedmiotu. Pojęcia: mała architektura, elementy architektoniczne, wyposażenie terenów zieleni itd. Znaczenie małej architektury w kształtowaniu przestrzeni prywatnej i publicznej. Rodzaje oraz funkcje małej architektury. Różnorodność wzorów, form, stylizacji, inspiracji oraz stosowanych materiałów. Ergonomiczność, trwałość, bezpieczeństwo, koszty.
T-W-2Szeroki przegląd oraz charakterystyka obiektów małej architektury stanowiących wyposażenie przestrzeni prywatnych (parki, ogrody, tarasy) i różnych przestrzeni publicznych (tereny zieleni, rynki, place, promenady, ulice itp.).
T-A-1Objaśnienie problematyki zadania projektowego, polegającego na samodzielnym wykonaniu projektu kompletu obiektów małej architektury, stanowiących wyposażenie wybranego wnętrza architektoniczno-krajobrazowego i ich właściwie dopasowanych do rodzaju wnętrza, jego funkcji, przeznaczenia, kompozycji i historii.
T-A-2Przeprowadzenie przez kolejne etapy pracy: Wybór wnętrza. Przeprowadzenie analiz funkcjonalnej i kompozycyjnej. Wybór małej architektury (rodzaj, funkcja, liczba). Poszukiwanie inspiracji, stylizacji, wzorów dla form obiektów (styl kompozycyjny). Wykonanie projektów technicznych elementów małej architektury oraz wizualizacji wnętrza. Prezentacja pracy.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny i opis z wykorzystaniem technik multimedialnych.
M-2Metody praktyczne: pokazy - prezentacje multimedialne
M-5Metody praktyczne: metoda projektów – zaprojektowanie kompletu obiektów małej architektury dobranych do rodzaju wnętrza oraz ich właściwe wkomponowanie w przestrzeń
M-3Metody problemowe: wykład konwersatoryjny
M-4Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena wykonanego projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi praktycznie zastosować zasad projektowania małej architektury w różnym kontekście, skali, zarówno w przestrzeni prywatnej jak i publicznej, dobierając odpowiednio materiały i technologie.
3,0Student potrafi w ograniczonym zakresie praktycznie stosować zasady projektowania małej architektury w różnym kontekście, skali, zarówno w przestrzeni prywatnej jak i publicznej. W miarę trafnie dobiera i wykorzystuje odpowiednie materiały i technologie.
3,5Student potrafi wystarczająco sprawnie stosować zasady projektowania małej architektury w różnym kontekście, skali, zarówno w przestrzeni prywatnej jak i publicznej. Dostatecznie dobrze wykorzystuje właściwe materiały i technologie.
4,0Student dobrze stosuje zasady projektowania małej architektury w różnym kontekście, skali, zarówno w przestrzeni prywatnej jak i publicznej. Wystarczająco dobrze dobiera odpowiednie materiały i technologie.
4,5Student dobrze stosuje zasady projektowania małej architektury w różnym kontekście, skali, zarówno w przestrzeni prywatnej jak i publicznej. Potrafi dobrze wybrać właściwe materiały i technologie.
5,0Student bardzo dobrze stosuje zasady projektowania małej architektury w różnym kontekście, skali, zarówno w przestrzeni prywatnej jak i publicznej. Potrafi bardzo dobrze dobierać właściwe materiały i technologie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_C25_U03Wykonuje projekty techniczne i wizualizacje obiektów małej architektury, właściwie prezentuje swoją pracę.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_U02wykonuje przestrzenne wizualizacje idei i projektów z wykorzystaniem zasad geometrii wykreślnej i technik komputerowych
AK_1A_U04wykorzystuje powszechnie znane narzędzia i metody do sporządzania i prezentacji projektów
AK_1A_U07sporządza uproszczoną dokumentację projektową zgodnie z wymogami formalnymi i przedstawia ją w formie rysunkowej i opisowej
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętność samodzielnego i twórczego projektowania elementów małej architektury, wykonywania rysunków technicznych i tworzenia wizualizacji tych elementów a także rozwinięcie umiejętności udanego prezentowania swoich projektów.
Treści programoweT-A-1Objaśnienie problematyki zadania projektowego, polegającego na samodzielnym wykonaniu projektu kompletu obiektów małej architektury, stanowiących wyposażenie wybranego wnętrza architektoniczno-krajobrazowego i ich właściwie dopasowanych do rodzaju wnętrza, jego funkcji, przeznaczenia, kompozycji i historii.
T-A-2Przeprowadzenie przez kolejne etapy pracy: Wybór wnętrza. Przeprowadzenie analiz funkcjonalnej i kompozycyjnej. Wybór małej architektury (rodzaj, funkcja, liczba). Poszukiwanie inspiracji, stylizacji, wzorów dla form obiektów (styl kompozycyjny). Wykonanie projektów technicznych elementów małej architektury oraz wizualizacji wnętrza. Prezentacja pracy.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny i opis z wykorzystaniem technik multimedialnych.
M-6Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe – wykonywanie szkiców koncepcyjnych, rysunków technicznych, wizualizacji
M-5Metody praktyczne: metoda projektów – zaprojektowanie kompletu obiektów małej architektury dobranych do rodzaju wnętrza oraz ich właściwe wkomponowanie w przestrzeń
M-4Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena wykonanego projektu
S-3Ocena formująca: Obserwacja i ocena ciągła pracy grupy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykonywać prawidłowych projektów technicznych i wizualizacji obiektów małej architektury.
3,0Student w ograniczonym zakresie wykonuje prawidłowe projekty techniczne i wizualizacje obiektów małej architektury, które nie są pozbawione błędów, w tym również poważniejszych. Dostatecznie dobrze prezentuje swoją pracę.
3,5Student w miarę sprawnie wykonuje prawidłowe projekty techniczne i wizualizacje obiektów małej architektury, które nie są pozbawione błędów, w tym mogą pojawić się nieliczne poważniejsze. Dostatecznie dobrze prezentuje swoją pracę.
4,0Student stosunkowo dobrze wykonuje prawidłowe projekty techniczne i wizualizacje obiektów małej architektury, które nie są pozbawione mniej poważnych błędów. Potrafi dobrze zaprezentować swoją pracę.
4,5Student dobrze wykonuje prawidłowe projekty techniczne i wizualizacje obiektów małej architektury, które mogą posiadać drobne błędy. Potrafi bardzo dobrze zaprezentować swoją pracę.
5,0Student bardzo dobrze wykonuje prawidłowe projekty techniczne i wizualizacje obiektów małej architektury, w których mogą wystąpić jedynie nieliczne drobne błędy. Potrafi bardzo dobrze zaprezentować swoją pracę.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_C25_K01Jest zdolny do dostrzegania związków i zależności występujących w otoczeniu i do twórczego myślenia o przestrzeni, budujących ją bryłach i ich kompozycji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_K01jest zdolny do zauważania związków i zależności występujących w otoczeniu i do twórczego myślenia o przestrzeni, budujących ją bryłach i ich kompozycji
Cel przedmiotuC-2Wykształcenie umiejętności właściwego doboru elementów małej architektury jako wyposażenia wnętrza architektoniczno-krajobrazowego, z uwzględnieniem jego rodzaju, funkcji, przeznaczenia, kompozycji i historii, oraz właściwej kompozycji tych elementów w przestrzeni.
C-1Zapoznanie studenta z różnorodnością, rolą i znaczeniem obiektów małej architektury w kształtowaniu przestrzeni prywatnych (parki, ogrody, tarasy) i różnych przestrzeni publicznych (tereny zieleni, rynki, place, promenady, ulice itp.).
Treści programoweT-W-2Szeroki przegląd oraz charakterystyka obiektów małej architektury stanowiących wyposażenie przestrzeni prywatnych (parki, ogrody, tarasy) i różnych przestrzeni publicznych (tereny zieleni, rynki, place, promenady, ulice itp.).
T-A-1Objaśnienie problematyki zadania projektowego, polegającego na samodzielnym wykonaniu projektu kompletu obiektów małej architektury, stanowiących wyposażenie wybranego wnętrza architektoniczno-krajobrazowego i ich właściwie dopasowanych do rodzaju wnętrza, jego funkcji, przeznaczenia, kompozycji i historii.
T-A-2Przeprowadzenie przez kolejne etapy pracy: Wybór wnętrza. Przeprowadzenie analiz funkcjonalnej i kompozycyjnej. Wybór małej architektury (rodzaj, funkcja, liczba). Poszukiwanie inspiracji, stylizacji, wzorów dla form obiektów (styl kompozycyjny). Wykonanie projektów technicznych elementów małej architektury oraz wizualizacji wnętrza. Prezentacja pracy.
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne: pokazy - prezentacje multimedialne
M-5Metody praktyczne: metoda projektów – zaprojektowanie kompletu obiektów małej architektury dobranych do rodzaju wnętrza oraz ich właściwe wkomponowanie w przestrzeń
M-3Metody problemowe: wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena wykonanego projektu
S-3Ocena formująca: Obserwacja i ocena ciągła pracy grupy
S-4Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest zdolny do dostrzegania związków i zależności występujących w otoczeniu, do twórczego myślenia o przestrzeni, budujących ją bryłach i ich kompozycji.
3,0Student w stopniu elementarnym jest zdolny do dostrzegania związków i zależności występujących w otoczeniu.
3,5Student w stopniu dostatecznym jest zdolny do dostrzegania związków i zależności występujących w otoczeniu, jest zdolny do twórczego myślenia o przestrzeni, budujących ją bryłach i ich kompozycji.
4,0Student potrafi dobrze zaobserwować związków i zależności występujących w otoczeniu, jest zdolny do twórczego myślenia o przestrzeni, budujących ją bryłach i ich kompozycji, potrafi krytycznie ocenić zaobserwowane korelacje.
4,5Student potrafi dobrze zaobserwować związków i zależności występujących w otoczeniu, jest zdolny do twórczego myślenia o przestrzeni, budujących ją bryłach i ich kompozycji, potrafi krytycznie ocenić zaobserwowane korelacje i zaproponować wprowadzenie odpowiednich zmian.
5,0Student bardzo dobrze potrafi zaobserwować związków i zależności występujących w otoczeniu, jest zdolny do twórczego myślenia o przestrzeni, budujących ją bryłach i ich kompozycji, potrafi krytycznie ocenić zaobserwowane korelacje i zaproponować wprowadzenie odpowiednich zmian.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_C25_K02Jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, którą wykorzystuje jako inspiracje do własnej pracy projektowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_K02jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, którą wykorzystuje do budowania własnej postawy twórczej
Cel przedmiotuC-2Wykształcenie umiejętności właściwego doboru elementów małej architektury jako wyposażenia wnętrza architektoniczno-krajobrazowego, z uwzględnieniem jego rodzaju, funkcji, przeznaczenia, kompozycji i historii, oraz właściwej kompozycji tych elementów w przestrzeni.
C-3Ukształtowanie umiejętność samodzielnego i twórczego projektowania elementów małej architektury, wykonywania rysunków technicznych i tworzenia wizualizacji tych elementów a także rozwinięcie umiejętności udanego prezentowania swoich projektów.
C-1Zapoznanie studenta z różnorodnością, rolą i znaczeniem obiektów małej architektury w kształtowaniu przestrzeni prywatnych (parki, ogrody, tarasy) i różnych przestrzeni publicznych (tereny zieleni, rynki, place, promenady, ulice itp.).
Treści programoweT-W-1Omówienie zakresu i celu przedmiotu. Pojęcia: mała architektura, elementy architektoniczne, wyposażenie terenów zieleni itd. Znaczenie małej architektury w kształtowaniu przestrzeni prywatnej i publicznej. Rodzaje oraz funkcje małej architektury. Różnorodność wzorów, form, stylizacji, inspiracji oraz stosowanych materiałów. Ergonomiczność, trwałość, bezpieczeństwo, koszty.
T-W-2Szeroki przegląd oraz charakterystyka obiektów małej architektury stanowiących wyposażenie przestrzeni prywatnych (parki, ogrody, tarasy) i różnych przestrzeni publicznych (tereny zieleni, rynki, place, promenady, ulice itp.).
T-A-1Objaśnienie problematyki zadania projektowego, polegającego na samodzielnym wykonaniu projektu kompletu obiektów małej architektury, stanowiących wyposażenie wybranego wnętrza architektoniczno-krajobrazowego i ich właściwie dopasowanych do rodzaju wnętrza, jego funkcji, przeznaczenia, kompozycji i historii.
T-A-2Przeprowadzenie przez kolejne etapy pracy: Wybór wnętrza. Przeprowadzenie analiz funkcjonalnej i kompozycyjnej. Wybór małej architektury (rodzaj, funkcja, liczba). Poszukiwanie inspiracji, stylizacji, wzorów dla form obiektów (styl kompozycyjny). Wykonanie projektów technicznych elementów małej architektury oraz wizualizacji wnętrza. Prezentacja pracy.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny i opis z wykorzystaniem technik multimedialnych.
M-2Metody praktyczne: pokazy - prezentacje multimedialne
M-6Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe – wykonywanie szkiców koncepcyjnych, rysunków technicznych, wizualizacji
M-5Metody praktyczne: metoda projektów – zaprojektowanie kompletu obiektów małej architektury dobranych do rodzaju wnętrza oraz ich właściwe wkomponowanie w przestrzeń
M-3Metody problemowe: wykład konwersatoryjny
M-4Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena wykonanego projektu
S-2Ocena formująca: Ocena prezentacji wybranego tematu oraz udziału w dyskusji
S-3Ocena formująca: Obserwacja i ocena ciągła pracy grupy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie dostrzega przejawów i znaczenia sztuki w otaczającej rzeczywistości. Nie jest zdolny do wykorzystywania inspiracji do własnej pracy projektowej.
3,0Student w stopniu elementarnym dostrzega przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości.
3,5Student w stopniu dostatecznym dostrzega przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości. Dostatecznie rozumie rolę i znaczenie sztuki w krajobrazie.
4,0Student wykazuje dużą wrażliwość na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości. Rozumie rolę i znaczenie sztuki w krajobrazie. Osiąga dość dobre rezultaty w wykorzystywaniu inspiracji do własnej pracy projektowej.
4,5Student wykazuje dużą wrażliwość na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości. Rozumie rolę i znaczenie sztuki w krajobrazie. Jest zdolny do krytycznej oceny zaobserwowanego stanu rzeczy. Jest zdolny do umiejętnego wykorzystywania inspiracji do własnej pracy projektowej.
5,0Student wykazuje dużą wrażliwość na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości. Rozumie rolę i znaczenie sztuki w krajobrazie. Jest zdolny do krytycznej oceny zaobserwowanego stanu rzeczy. Kreatywnie wykorzystuje inspiracje do własnej pracy projektowej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_C25_K03Ma świadomość ciągłości historycznej krajobrazu i związanego z nią genius loci, oraz ich znaczenia dla wyboru rodzaju i formy obiektów małej architektury.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_K04ma świadomość ciągłości historycznej krajobrazu i związanego z nią genius loci
Cel przedmiotuC-2Wykształcenie umiejętności właściwego doboru elementów małej architektury jako wyposażenia wnętrza architektoniczno-krajobrazowego, z uwzględnieniem jego rodzaju, funkcji, przeznaczenia, kompozycji i historii, oraz właściwej kompozycji tych elementów w przestrzeni.
C-3Ukształtowanie umiejętność samodzielnego i twórczego projektowania elementów małej architektury, wykonywania rysunków technicznych i tworzenia wizualizacji tych elementów a także rozwinięcie umiejętności udanego prezentowania swoich projektów.
C-1Zapoznanie studenta z różnorodnością, rolą i znaczeniem obiektów małej architektury w kształtowaniu przestrzeni prywatnych (parki, ogrody, tarasy) i różnych przestrzeni publicznych (tereny zieleni, rynki, place, promenady, ulice itp.).
Treści programoweT-W-1Omówienie zakresu i celu przedmiotu. Pojęcia: mała architektura, elementy architektoniczne, wyposażenie terenów zieleni itd. Znaczenie małej architektury w kształtowaniu przestrzeni prywatnej i publicznej. Rodzaje oraz funkcje małej architektury. Różnorodność wzorów, form, stylizacji, inspiracji oraz stosowanych materiałów. Ergonomiczność, trwałość, bezpieczeństwo, koszty.
T-W-2Szeroki przegląd oraz charakterystyka obiektów małej architektury stanowiących wyposażenie przestrzeni prywatnych (parki, ogrody, tarasy) i różnych przestrzeni publicznych (tereny zieleni, rynki, place, promenady, ulice itp.).
T-A-1Objaśnienie problematyki zadania projektowego, polegającego na samodzielnym wykonaniu projektu kompletu obiektów małej architektury, stanowiących wyposażenie wybranego wnętrza architektoniczno-krajobrazowego i ich właściwie dopasowanych do rodzaju wnętrza, jego funkcji, przeznaczenia, kompozycji i historii.
T-A-2Przeprowadzenie przez kolejne etapy pracy: Wybór wnętrza. Przeprowadzenie analiz funkcjonalnej i kompozycyjnej. Wybór małej architektury (rodzaj, funkcja, liczba). Poszukiwanie inspiracji, stylizacji, wzorów dla form obiektów (styl kompozycyjny). Wykonanie projektów technicznych elementów małej architektury oraz wizualizacji wnętrza. Prezentacja pracy.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny i opis z wykorzystaniem technik multimedialnych.
M-2Metody praktyczne: pokazy - prezentacje multimedialne
M-6Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe – wykonywanie szkiców koncepcyjnych, rysunków technicznych, wizualizacji
M-5Metody praktyczne: metoda projektów – zaprojektowanie kompletu obiektów małej architektury dobranych do rodzaju wnętrza oraz ich właściwe wkomponowanie w przestrzeń
M-3Metody problemowe: wykład konwersatoryjny
M-4Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena wykonanego projektu
S-2Ocena formująca: Ocena prezentacji wybranego tematu oraz udziału w dyskusji
S-3Ocena formująca: Obserwacja i ocena ciągła pracy grupy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma świadomości ciągłości historycznej krajobrazu i związanego z nią genius loci.
3,0Posiada elementarną świadomość ciągłości historycznej krajobrazu i związanego z nią genius loci. Posiada elementarną świadomość ważności i znaczenia wyboru obiektów małej architektury dla danego krajobrazu ze względu na jego historię i tradycje kulturowe.
3,5Posiada dostateczną świadomość ciągłości historycznej krajobrazu i związanego z nią genius loci. Posiada dostateczną świadomość ważności i znaczenia wyboru obiektów małej architektury dla danego krajobrazu ze względu na jego historię i tradycje kulturowe.
4,0Posiada dobrą świadomość ciągłości historycznej krajobrazu i związanego z nią genius loci. Posiada dobrą świadomość ważności i znaczenia wyboru obiektów małej architektury dla danego krajobrazu ze względu na jego historię i tradycje kulturowe.
4,5Posiada pełną świadomość ciągłości historycznej krajobrazu i związanego z nią genius loci. Posiada pełną świadomość ważności i znaczenia wyboru obiektów małej architektury dla danego krajobrazu ze względu na jego historię i tradycje kulturowe.
5,0Posiada ugruntowaną świadomość ciągłości historycznej krajobrazu i związanego z nią genius loci. Posiada ugruntowaną świadomość ważności i znaczenia wyboru obiektów małej architektury dla danego krajobrazu ze względu na jego historię i tradycje kulturowe.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_C25_K04Ma świadomość wpływu różnorodnych uwarunkowań sytuacyjnych na proces kształtowania przestrzeni. Rozumie podstawowe relacje między potrzebami użytkowników i cechami przestrzeni.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_K09ma świadomość wpływu różnorodnych uwarunkowań sytuacyjnych na proces kształtowania przestrzeni
AK_1A_K07rozumie podstawowe relacje między potrzebami użytkowników i cechami przestrzeni
Cel przedmiotuC-2Wykształcenie umiejętności właściwego doboru elementów małej architektury jako wyposażenia wnętrza architektoniczno-krajobrazowego, z uwzględnieniem jego rodzaju, funkcji, przeznaczenia, kompozycji i historii, oraz właściwej kompozycji tych elementów w przestrzeni.
C-3Ukształtowanie umiejętność samodzielnego i twórczego projektowania elementów małej architektury, wykonywania rysunków technicznych i tworzenia wizualizacji tych elementów a także rozwinięcie umiejętności udanego prezentowania swoich projektów.
C-1Zapoznanie studenta z różnorodnością, rolą i znaczeniem obiektów małej architektury w kształtowaniu przestrzeni prywatnych (parki, ogrody, tarasy) i różnych przestrzeni publicznych (tereny zieleni, rynki, place, promenady, ulice itp.).
Treści programoweT-W-1Omówienie zakresu i celu przedmiotu. Pojęcia: mała architektura, elementy architektoniczne, wyposażenie terenów zieleni itd. Znaczenie małej architektury w kształtowaniu przestrzeni prywatnej i publicznej. Rodzaje oraz funkcje małej architektury. Różnorodność wzorów, form, stylizacji, inspiracji oraz stosowanych materiałów. Ergonomiczność, trwałość, bezpieczeństwo, koszty.
T-W-2Szeroki przegląd oraz charakterystyka obiektów małej architektury stanowiących wyposażenie przestrzeni prywatnych (parki, ogrody, tarasy) i różnych przestrzeni publicznych (tereny zieleni, rynki, place, promenady, ulice itp.).
T-A-1Objaśnienie problematyki zadania projektowego, polegającego na samodzielnym wykonaniu projektu kompletu obiektów małej architektury, stanowiących wyposażenie wybranego wnętrza architektoniczno-krajobrazowego i ich właściwie dopasowanych do rodzaju wnętrza, jego funkcji, przeznaczenia, kompozycji i historii.
T-A-2Przeprowadzenie przez kolejne etapy pracy: Wybór wnętrza. Przeprowadzenie analiz funkcjonalnej i kompozycyjnej. Wybór małej architektury (rodzaj, funkcja, liczba). Poszukiwanie inspiracji, stylizacji, wzorów dla form obiektów (styl kompozycyjny). Wykonanie projektów technicznych elementów małej architektury oraz wizualizacji wnętrza. Prezentacja pracy.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny i opis z wykorzystaniem technik multimedialnych.
M-2Metody praktyczne: pokazy - prezentacje multimedialne
M-6Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe – wykonywanie szkiców koncepcyjnych, rysunków technicznych, wizualizacji
M-5Metody praktyczne: metoda projektów – zaprojektowanie kompletu obiektów małej architektury dobranych do rodzaju wnętrza oraz ich właściwe wkomponowanie w przestrzeń
M-3Metody problemowe: wykład konwersatoryjny
M-4Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena wykonanego projektu
S-2Ocena formująca: Ocena prezentacji wybranego tematu oraz udziału w dyskusji
S-3Ocena formująca: Obserwacja i ocena ciągła pracy grupy
S-4Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości wpływu różnorodnych uwarunkowań sytuacyjnych na proces kształtowania przestrzeni. Nie rozumie relacji pomiędzy potrzebami użytkowników i cechami przestrzeni.
3,0Student ma elementarną świadomość wpływu różnorodnych uwarunkowań sytuacyjnych na proces kształtowania przestrzeni. Rozumie w stopniu podstawowym relacje pomiędzy potrzebami użytkowników i cechami przestrzeni.
3,5Student ma dostateczną świadomość wpływu różnorodnych uwarunkowań sytuacyjnych na proces kształtowania przestrzeni. Rozumie w stopniu zadowalającym relacje pomiędzy potrzebami użytkowników i cechami przestrzeni.
4,0Student wykazuje dobrą świadomość wpływu różnorodnych uwarunkowań sytuacyjnych na proces kształtowania przestrzeni. Dobrze rozumie relacje pomiędzy potrzebami użytkowników i cechami przestrzeni.
4,5Student wykazuje pełną świadomość wpływu różnorodnych uwarunkowań sytuacyjnych na proces kształtowania przestrzeni. W pełni rozumie relacje pomiędzy potrzebami użytkowników i cechami przestrzeni.
5,0Student wykazuje bardzo wysoką świadomość wpływu różnorodnych uwarunkowań sytuacyjnych na proces kształtowania przestrzeni. Doskonale rozumie relacje pomiędzy potrzebami użytkowników i cechami przestrzeni.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_C25_K05Ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_K12ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Cel przedmiotuC-2Wykształcenie umiejętności właściwego doboru elementów małej architektury jako wyposażenia wnętrza architektoniczno-krajobrazowego, z uwzględnieniem jego rodzaju, funkcji, przeznaczenia, kompozycji i historii, oraz właściwej kompozycji tych elementów w przestrzeni.
C-3Ukształtowanie umiejętność samodzielnego i twórczego projektowania elementów małej architektury, wykonywania rysunków technicznych i tworzenia wizualizacji tych elementów a także rozwinięcie umiejętności udanego prezentowania swoich projektów.
C-1Zapoznanie studenta z różnorodnością, rolą i znaczeniem obiektów małej architektury w kształtowaniu przestrzeni prywatnych (parki, ogrody, tarasy) i różnych przestrzeni publicznych (tereny zieleni, rynki, place, promenady, ulice itp.).
Treści programoweT-W-1Omówienie zakresu i celu przedmiotu. Pojęcia: mała architektura, elementy architektoniczne, wyposażenie terenów zieleni itd. Znaczenie małej architektury w kształtowaniu przestrzeni prywatnej i publicznej. Rodzaje oraz funkcje małej architektury. Różnorodność wzorów, form, stylizacji, inspiracji oraz stosowanych materiałów. Ergonomiczność, trwałość, bezpieczeństwo, koszty.
T-W-2Szeroki przegląd oraz charakterystyka obiektów małej architektury stanowiących wyposażenie przestrzeni prywatnych (parki, ogrody, tarasy) i różnych przestrzeni publicznych (tereny zieleni, rynki, place, promenady, ulice itp.).
T-A-1Objaśnienie problematyki zadania projektowego, polegającego na samodzielnym wykonaniu projektu kompletu obiektów małej architektury, stanowiących wyposażenie wybranego wnętrza architektoniczno-krajobrazowego i ich właściwie dopasowanych do rodzaju wnętrza, jego funkcji, przeznaczenia, kompozycji i historii.
T-A-2Przeprowadzenie przez kolejne etapy pracy: Wybór wnętrza. Przeprowadzenie analiz funkcjonalnej i kompozycyjnej. Wybór małej architektury (rodzaj, funkcja, liczba). Poszukiwanie inspiracji, stylizacji, wzorów dla form obiektów (styl kompozycyjny). Wykonanie projektów technicznych elementów małej architektury oraz wizualizacji wnętrza. Prezentacja pracy.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny i opis z wykorzystaniem technik multimedialnych.
M-2Metody praktyczne: pokazy - prezentacje multimedialne
M-6Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe – wykonywanie szkiców koncepcyjnych, rysunków technicznych, wizualizacji
M-5Metody praktyczne: metoda projektów – zaprojektowanie kompletu obiektów małej architektury dobranych do rodzaju wnętrza oraz ich właściwe wkomponowanie w przestrzeń
M-3Metody problemowe: wykład konwersatoryjny
M-4Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena prezentacji wybranego tematu oraz udziału w dyskusji
S-3Ocena formująca: Obserwacja i ocena ciągła pracy grupy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu.
3,0Student ma ograniczoną świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu.
3,5Student ma dostateczną świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu.
4,0Student ma dobrą świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu.
4,5Student ma pełną świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu.
5,0Student ma ugruntowaną świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu.