Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S1)

Sylabus przedmiotu Fitosocjologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura krajobrazu
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier architekt krajobrazu
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, nauki techniczne, studia inżynierskie, sztuka
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Fitosocjologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Botaniki i Ochrony Przyrody
Nauczyciel odpowiedzialny Stefan Friedrich <Stefan.Friedrich@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Stefan Friedrich <Stefan.Friedrich@zut.edu.pl>, Mariola Wróbel <Mariola.Wrobel@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 30 2,00,50egzamin
ćwiczenia audytoryjneA4 20 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student posiada podstawowe wiadomości z zakresu botaniki, ochrony środowiska i ochrony przyrody.
W-2Student posiada podstawowe wiadomości z zakresu ekologii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie się z fitosocjologią jako nauką i jej terminologią.
C-2Poznanie klasyfikacji zbiorowisk roślinnych występujących w Polsce.
C-3Poznanie zbiorowisk roślinnych i ich siedlisk oraz metod ich badania.
C-4Nabycie umiejętności rozpoznawania zbiorowisk roślinnych w terenie oraz wykonywania zdjęć i tabel fitosocjologicznych i ich interpretacji.
C-5Nabycie umiejętności praktycznego wykorzystywania fitosocjologii w architekturze krajobrazu.
C-6Poznanie procesu synantropizacji mającej wpływ na zmiany szaty roślinnej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Metodyka wykonywania zdjęć fitosocjologicznych w terenie - warsztat terenowy.2
T-A-2Zróżnicowanie siedliskowe roślinności Polski - przegląd klas. Zbiorowiska wodne i szuwarowe. Charakterystyka roślinności z klas: Lemnetea minoris, Potametea i Phragmitetea.2
T-A-3Roślinność torfowisk mszysto-turzycowych i mszarów. Charakterystyka zbiorowisk z klas: Scheuchzerio-Caricetea fuscae i Oxycocco-Sphagnetea.2
T-A-4Półnaturalne i antropogeniczne zbiorowiska łąkowe i murawowe. Charakterystyka roślinności z klas: Molinio-Arrhenatheretea, Koelerio glaucae-Corynephoretea canescentis i Festuco-Brometea.2
T-A-5Zbiorowiska ruderalne i segetalne. Charakterystyka roślinności z klas: Stellarietea mediae i Artemisietea vulgaris.2
T-A-6Zbiorowiska borowe i leśne. Charakterystyka roślinności z klas Vaccinio-Piceetea i Querco-Fagetea.2
T-A-7Zdjęcie i tabela fitosocjologiczna – analiza syntaksonomiczna, obliczanie współczynników stałości i pokrycia.4
T-A-8Roślinność siedlisk antropogenicznych – identyfikacja zbiorowisk synantropijnych - warsztaty terenowe.2
T-A-9Roślinność łąkowa, szuwarowa i wybranych typów lasów - identyfikacja w terenie.2
20
wykłady
T-W-1Fitosocjologia jako nauka. Jej miejsce wśród innych dyscyplin naukowych. Zadania fitosocjologii. Podstawowe pojęcia. Siedliska rozwoju roślin.2
T-W-2Skład i budowa zbiorowisk roślinnych. Metody badań zbiorowiska roślinnych w ujęciu fitosocjologicznym. Kryteria i metody wyróżniania zbiorowisk roślinnych.2
T-W-3Klasyfikacja zbiorowisk roślinnych. Nazewnictwo w systemie fitosocjologicznym. System zbiorowisk roślinnych.2
T-W-4Funkcje szaty roślinnej i jej znaczenie dla życia człowieka.2
T-W-5Lasy na świecie i w Polsce. Typy lasów. Znaczenie lasów w środowisku i w życiu człowieka.2
T-W-6Formy degeneracji.2
T-W-7Dynamika i zmienność fitocenoz.2
T-W-8Przyczyny i skutki procesu synantropizacji na różnych poziomacha organizacji szaty roślinnej.2
T-W-9Szata roślinna jako wskaźnik warunków środowiska przyrodniczego i jego antropogenicznych przekształceń.2
T-W-10Inne metody klasyfikacjii zbiorowisk roślinnych w Polsce.2
T-W-11Wykorzystanie fitosocjologii w kształtowaniu krajobrazu.2
T-W-12Dobór gatunków roślin wykorzystywanych do projektowania.2
T-W-13Projektowanie i urządzanie leśnych ścieżek ekologicznych.2
T-W-14Zbiorowiska roślinne i krajobraz okolicy rzecznej na przykładzie rzeki Regalicy - warsztaty terenowe.4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w zajęciach audytoryjnych.20
A-A-2Przygotowanie do zajęć audytoryjnych.20
A-A-3Przygotowanie do pisemnego zaliczenia7
A-A-4Udział w konsultacjach5
A-A-5Analiza materiałów źródłowych i samodzielne studiowanie literatury przedmiotu8
60
wykłady
A-W-1Udział w wykładach30
A-W-2Przygotowanie do wykładów20
A-W-3Przygotowanie do kolokwium z wykładów10
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Ćwiczenia audytoryjne
M-4Warsztaty terenowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: egzamin
S-2Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie
S-3Ocena formująca: sprawdzian z umiejetności praktycznych
S-4Ocena formująca: ocena zadań realizowanych w oparciu o materiały źródłowe

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_C14_W01
Student ma wiedzę na temat dyscypliny fitosocjologii w tym zna przedmiot i różne metody badań, zadania, terminologię, miejsca rozwoju roślin, skład i budowę zbiorowisk roślinnych i ich klasyfikację syntaksonomiczną. Posiada niezbędne wiadomości o funkacjach szaty roślinnej i jej znaczenie dla człowieka, w tym najbardziej skomplikowanych pod względem struktury lasów.
AK_1A_W21, AK_1A_W09C-1, C-2, C-3T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-10, T-W-1, T-W-2M-2, M-1S-1
AK_1A_C14_W02
Zna zagadnienia z zakresu zmian jakie zachodzą w przyrodzie pod wpływem sukcesji i antropopresji, ma wiedzę o zastosowaniu dyscypliny fitosocjologii w kształtowaniu krajobrazu, zna dobory gatunków roślin wykorzystywanych do zagospodarowania różnych przestrzeni, w tym ścieżek ekologicznych w obrębie komplesów leśnych.
AK_1A_W09C-6, C-3T-W-8, T-W-9, T-W-12, T-W-11, T-W-13, T-W-7, T-W-6M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_C14_U01
Potrafi w terenie wykonać dokumentację przyrodniczą w formie zdjęcia fitosocjologicznego oraz rozpoznać podstawowe zbiorowiska roślinne w randze zespołu, związku włącznie z gatunkami charakterystycznymi
AK_1A_U14C-3, C-4, C-5T-A-2, T-A-3, T-A-5, T-A-4, T-A-1, T-A-6, T-A-7, T-A-9, T-A-8M-2, M-4, M-3S-4, S-2, S-3
AK_1A_C14_U02
Potrafi ocenić roślinność pod kątem przydatności do rekreacji, ocenić jej odporność na presję użytkowników i zaproponować metody jej ochrony
AK_1A_U11C-5T-A-1, T-A-9, T-A-8M-2, M-4, M-3S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_C14_K01
Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmować w niej różne role oraz ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
AK_1A_K11, AK_1A_K12C-5, C-3, C-4, C-6, C-2T-W-14, T-A-9, T-A-8M-2S-3, S-4, S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_1A_C14_W01
Student ma wiedzę na temat dyscypliny fitosocjologii w tym zna przedmiot i różne metody badań, zadania, terminologię, miejsca rozwoju roślin, skład i budowę zbiorowisk roślinnych i ich klasyfikację syntaksonomiczną. Posiada niezbędne wiadomości o funkacjach szaty roślinnej i jej znaczenie dla człowieka, w tym najbardziej skomplikowanych pod względem struktury lasów.
2,0
3,0Student zna powierzchownie stosowaną klasyfikację roślinności, zna kilka typów zbiorowisk roślinnych.
3,5
4,0
4,5
5,0
AK_1A_C14_W02
Zna zagadnienia z zakresu zmian jakie zachodzą w przyrodzie pod wpływem sukcesji i antropopresji, ma wiedzę o zastosowaniu dyscypliny fitosocjologii w kształtowaniu krajobrazu, zna dobory gatunków roślin wykorzystywanych do zagospodarowania różnych przestrzeni, w tym ścieżek ekologicznych w obrębie komplesów leśnych.
2,0
3,0Student zna przyczyny zmian zachodzących w przyrodzie, ale interpretuje je powierzchownie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_1A_C14_U01
Potrafi w terenie wykonać dokumentację przyrodniczą w formie zdjęcia fitosocjologicznego oraz rozpoznać podstawowe zbiorowiska roślinne w randze zespołu, związku włącznie z gatunkami charakterystycznymi
2,0
3,0Student potrafi wykonać zdjęcie fitosocjologiczne włącznie z podaniem ilościowości i towarzyskości.
3,5
4,0
4,5
5,0
AK_1A_C14_U02
Potrafi ocenić roślinność pod kątem przydatności do rekreacji, ocenić jej odporność na presję użytkowników i zaproponować metody jej ochrony
2,0
3,0Student potrafi powierzchownie wypowiedzieć się na temat roślinności pod kątem przydatności do rekreacji i wypoczynku.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_1A_C14_K01
Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmować w niej różne role oraz ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
2,0
3,0Student uczestniczy w pracy zespołowej, a jej wymiar jest minimalny, mało znaczący dla grupy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Matuszkiewicz W., Przewodnik do oznaczania zbiorowisk roślinnych Polski, PWN, Warszawa, 2007
  2. Wysocki Cz., Sikorski P., Fitosocjologia stosowana, SGGW, Warszawa, 2002
  3. Matuszkiewicz J. M., Zespoły leśne Polski, PWN, Warszawa, 2001
  4. Kłosowscy S. i G., Rośliny wodne i bagienne. Flora Polski, MULTICO Oficyna Wydawnicza, Warszawa, 2001

Literatura dodatkowa

  1. Falińska K., Ekologia roślin, PWN, Warszawa, 1996
  2. Piękoś-Mirkowa H., Mirek Z., Rośliny chronione. Flora Polski, MULTICO Oficyna Wydawnicza, Warszawa, 2006

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Metodyka wykonywania zdjęć fitosocjologicznych w terenie - warsztat terenowy.2
T-A-2Zróżnicowanie siedliskowe roślinności Polski - przegląd klas. Zbiorowiska wodne i szuwarowe. Charakterystyka roślinności z klas: Lemnetea minoris, Potametea i Phragmitetea.2
T-A-3Roślinność torfowisk mszysto-turzycowych i mszarów. Charakterystyka zbiorowisk z klas: Scheuchzerio-Caricetea fuscae i Oxycocco-Sphagnetea.2
T-A-4Półnaturalne i antropogeniczne zbiorowiska łąkowe i murawowe. Charakterystyka roślinności z klas: Molinio-Arrhenatheretea, Koelerio glaucae-Corynephoretea canescentis i Festuco-Brometea.2
T-A-5Zbiorowiska ruderalne i segetalne. Charakterystyka roślinności z klas: Stellarietea mediae i Artemisietea vulgaris.2
T-A-6Zbiorowiska borowe i leśne. Charakterystyka roślinności z klas Vaccinio-Piceetea i Querco-Fagetea.2
T-A-7Zdjęcie i tabela fitosocjologiczna – analiza syntaksonomiczna, obliczanie współczynników stałości i pokrycia.4
T-A-8Roślinność siedlisk antropogenicznych – identyfikacja zbiorowisk synantropijnych - warsztaty terenowe.2
T-A-9Roślinność łąkowa, szuwarowa i wybranych typów lasów - identyfikacja w terenie.2
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Fitosocjologia jako nauka. Jej miejsce wśród innych dyscyplin naukowych. Zadania fitosocjologii. Podstawowe pojęcia. Siedliska rozwoju roślin.2
T-W-2Skład i budowa zbiorowisk roślinnych. Metody badań zbiorowiska roślinnych w ujęciu fitosocjologicznym. Kryteria i metody wyróżniania zbiorowisk roślinnych.2
T-W-3Klasyfikacja zbiorowisk roślinnych. Nazewnictwo w systemie fitosocjologicznym. System zbiorowisk roślinnych.2
T-W-4Funkcje szaty roślinnej i jej znaczenie dla życia człowieka.2
T-W-5Lasy na świecie i w Polsce. Typy lasów. Znaczenie lasów w środowisku i w życiu człowieka.2
T-W-6Formy degeneracji.2
T-W-7Dynamika i zmienność fitocenoz.2
T-W-8Przyczyny i skutki procesu synantropizacji na różnych poziomacha organizacji szaty roślinnej.2
T-W-9Szata roślinna jako wskaźnik warunków środowiska przyrodniczego i jego antropogenicznych przekształceń.2
T-W-10Inne metody klasyfikacjii zbiorowisk roślinnych w Polsce.2
T-W-11Wykorzystanie fitosocjologii w kształtowaniu krajobrazu.2
T-W-12Dobór gatunków roślin wykorzystywanych do projektowania.2
T-W-13Projektowanie i urządzanie leśnych ścieżek ekologicznych.2
T-W-14Zbiorowiska roślinne i krajobraz okolicy rzecznej na przykładzie rzeki Regalicy - warsztaty terenowe.4
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w zajęciach audytoryjnych.20
A-A-2Przygotowanie do zajęć audytoryjnych.20
A-A-3Przygotowanie do pisemnego zaliczenia7
A-A-4Udział w konsultacjach5
A-A-5Analiza materiałów źródłowych i samodzielne studiowanie literatury przedmiotu8
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach30
A-W-2Przygotowanie do wykładów20
A-W-3Przygotowanie do kolokwium z wykładów10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_C14_W01Student ma wiedzę na temat dyscypliny fitosocjologii w tym zna przedmiot i różne metody badań, zadania, terminologię, miejsca rozwoju roślin, skład i budowę zbiorowisk roślinnych i ich klasyfikację syntaksonomiczną. Posiada niezbędne wiadomości o funkacjach szaty roślinnej i jej znaczenie dla człowieka, w tym najbardziej skomplikowanych pod względem struktury lasów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_W21ma elementarną wiedzę w zakresie uprawy i ochrony roślin
AK_1A_W09charakteryzuje rośliny pod względem ich podstawowych cech budowy, wymagań siedliskowych i możliwości zastosowania w projektowaniu obiektów zieleni
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie się z fitosocjologią jako nauką i jej terminologią.
C-2Poznanie klasyfikacji zbiorowisk roślinnych występujących w Polsce.
C-3Poznanie zbiorowisk roślinnych i ich siedlisk oraz metod ich badania.
Treści programoweT-W-3Klasyfikacja zbiorowisk roślinnych. Nazewnictwo w systemie fitosocjologicznym. System zbiorowisk roślinnych.
T-W-5Lasy na świecie i w Polsce. Typy lasów. Znaczenie lasów w środowisku i w życiu człowieka.
T-W-4Funkcje szaty roślinnej i jej znaczenie dla życia człowieka.
T-W-10Inne metody klasyfikacjii zbiorowisk roślinnych w Polsce.
T-W-1Fitosocjologia jako nauka. Jej miejsce wśród innych dyscyplin naukowych. Zadania fitosocjologii. Podstawowe pojęcia. Siedliska rozwoju roślin.
T-W-2Skład i budowa zbiorowisk roślinnych. Metody badań zbiorowiska roślinnych w ujęciu fitosocjologicznym. Kryteria i metody wyróżniania zbiorowisk roślinnych.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: egzamin
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna powierzchownie stosowaną klasyfikację roślinności, zna kilka typów zbiorowisk roślinnych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_C14_W02Zna zagadnienia z zakresu zmian jakie zachodzą w przyrodzie pod wpływem sukcesji i antropopresji, ma wiedzę o zastosowaniu dyscypliny fitosocjologii w kształtowaniu krajobrazu, zna dobory gatunków roślin wykorzystywanych do zagospodarowania różnych przestrzeni, w tym ścieżek ekologicznych w obrębie komplesów leśnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_W09charakteryzuje rośliny pod względem ich podstawowych cech budowy, wymagań siedliskowych i możliwości zastosowania w projektowaniu obiektów zieleni
Cel przedmiotuC-6Poznanie procesu synantropizacji mającej wpływ na zmiany szaty roślinnej.
C-3Poznanie zbiorowisk roślinnych i ich siedlisk oraz metod ich badania.
Treści programoweT-W-8Przyczyny i skutki procesu synantropizacji na różnych poziomacha organizacji szaty roślinnej.
T-W-9Szata roślinna jako wskaźnik warunków środowiska przyrodniczego i jego antropogenicznych przekształceń.
T-W-12Dobór gatunków roślin wykorzystywanych do projektowania.
T-W-11Wykorzystanie fitosocjologii w kształtowaniu krajobrazu.
T-W-13Projektowanie i urządzanie leśnych ścieżek ekologicznych.
T-W-7Dynamika i zmienność fitocenoz.
T-W-6Formy degeneracji.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: egzamin
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna przyczyny zmian zachodzących w przyrodzie, ale interpretuje je powierzchownie.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_C14_U01Potrafi w terenie wykonać dokumentację przyrodniczą w formie zdjęcia fitosocjologicznego oraz rozpoznać podstawowe zbiorowiska roślinne w randze zespołu, związku włącznie z gatunkami charakterystycznymi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_U14rozpoznaje i charakteryzuje zbiorowiska roślinne i ich siedliska
Cel przedmiotuC-3Poznanie zbiorowisk roślinnych i ich siedlisk oraz metod ich badania.
C-4Nabycie umiejętności rozpoznawania zbiorowisk roślinnych w terenie oraz wykonywania zdjęć i tabel fitosocjologicznych i ich interpretacji.
C-5Nabycie umiejętności praktycznego wykorzystywania fitosocjologii w architekturze krajobrazu.
Treści programoweT-A-2Zróżnicowanie siedliskowe roślinności Polski - przegląd klas. Zbiorowiska wodne i szuwarowe. Charakterystyka roślinności z klas: Lemnetea minoris, Potametea i Phragmitetea.
T-A-3Roślinność torfowisk mszysto-turzycowych i mszarów. Charakterystyka zbiorowisk z klas: Scheuchzerio-Caricetea fuscae i Oxycocco-Sphagnetea.
T-A-5Zbiorowiska ruderalne i segetalne. Charakterystyka roślinności z klas: Stellarietea mediae i Artemisietea vulgaris.
T-A-4Półnaturalne i antropogeniczne zbiorowiska łąkowe i murawowe. Charakterystyka roślinności z klas: Molinio-Arrhenatheretea, Koelerio glaucae-Corynephoretea canescentis i Festuco-Brometea.
T-A-1Metodyka wykonywania zdjęć fitosocjologicznych w terenie - warsztat terenowy.
T-A-6Zbiorowiska borowe i leśne. Charakterystyka roślinności z klas Vaccinio-Piceetea i Querco-Fagetea.
T-A-7Zdjęcie i tabela fitosocjologiczna – analiza syntaksonomiczna, obliczanie współczynników stałości i pokrycia.
T-A-9Roślinność łąkowa, szuwarowa i wybranych typów lasów - identyfikacja w terenie.
T-A-8Roślinność siedlisk antropogenicznych – identyfikacja zbiorowisk synantropijnych - warsztaty terenowe.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna
M-4Warsztaty terenowe
M-3Ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: ocena zadań realizowanych w oparciu o materiały źródłowe
S-2Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie
S-3Ocena formująca: sprawdzian z umiejetności praktycznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wykonać zdjęcie fitosocjologiczne włącznie z podaniem ilościowości i towarzyskości.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_C14_U02Potrafi ocenić roślinność pod kątem przydatności do rekreacji, ocenić jej odporność na presję użytkowników i zaproponować metody jej ochrony
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_U11potrafi przy użyciu podstawowych metod badawczych uzyskać różnorodne dane o terenie
Cel przedmiotuC-5Nabycie umiejętności praktycznego wykorzystywania fitosocjologii w architekturze krajobrazu.
Treści programoweT-A-1Metodyka wykonywania zdjęć fitosocjologicznych w terenie - warsztat terenowy.
T-A-9Roślinność łąkowa, szuwarowa i wybranych typów lasów - identyfikacja w terenie.
T-A-8Roślinność siedlisk antropogenicznych – identyfikacja zbiorowisk synantropijnych - warsztaty terenowe.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna
M-4Warsztaty terenowe
M-3Ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie
S-3Ocena formująca: sprawdzian z umiejetności praktycznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi powierzchownie wypowiedzieć się na temat roślinności pod kątem przydatności do rekreacji i wypoczynku.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_C14_K01Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmować w niej różne role oraz ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_K11jest przygotowany do pracy w zespole i współpracy z osobami mającymi wpływ na treść, funkcję i formę krajobrazu
AK_1A_K12ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Cel przedmiotuC-5Nabycie umiejętności praktycznego wykorzystywania fitosocjologii w architekturze krajobrazu.
C-3Poznanie zbiorowisk roślinnych i ich siedlisk oraz metod ich badania.
C-4Nabycie umiejętności rozpoznawania zbiorowisk roślinnych w terenie oraz wykonywania zdjęć i tabel fitosocjologicznych i ich interpretacji.
C-6Poznanie procesu synantropizacji mającej wpływ na zmiany szaty roślinnej.
C-2Poznanie klasyfikacji zbiorowisk roślinnych występujących w Polsce.
Treści programoweT-W-14Zbiorowiska roślinne i krajobraz okolicy rzecznej na przykładzie rzeki Regalicy - warsztaty terenowe.
T-A-9Roślinność łąkowa, szuwarowa i wybranych typów lasów - identyfikacja w terenie.
T-A-8Roślinność siedlisk antropogenicznych – identyfikacja zbiorowisk synantropijnych - warsztaty terenowe.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: sprawdzian z umiejetności praktycznych
S-4Ocena formująca: ocena zadań realizowanych w oparciu o materiały źródłowe
S-1Ocena podsumowująca: egzamin
S-2Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student uczestniczy w pracy zespołowej, a jej wymiar jest minimalny, mało znaczący dla grupy.
3,5
4,0
4,5
5,0