Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S1)

Sylabus przedmiotu Fizjografia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura krajobrazu
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier architekt krajobrazu
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, nauki techniczne, studia inżynierskie, sztuka
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Fizjografia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Meteorologii, Botaniki i Kształtowania Terenów Zieleni
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Czarnecka <Malgorzata.Czarnecka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agnieszka Mąkosza <Agnieszka.Makosza@zut.edu.pl>, Jadwiga Nidzgorska-Lencewicz <Jadwiga.Nidzgorska-Lencewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 30 2,00,50egzamin
ćwiczenia audytoryjneA4 20 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiadomości z geografii fizycznej na poziomie szkoły średniej, a także z przedmiotów poprzedzających: gleboznawstwa oraz geodezji i kartografii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z abiotycznymi komponentami środowiska przyrodniczego: budową geologiczną, rzeźbą terenu, warunkami hydrologicznymi oraz klimatycznymi
C-2Poznanie metod opisu i oceny czasowej i przestrzennej zmienności abiotycznych komponentów środowiska
C-3Poznanie źródeł pozyskiwania oraz metod przetwarzania i doboru podstawowych danych o środowisku abiotycznym

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zasady kreślenia map, analiza treści i praktyczne wykorzystanie map geologicznych, hydrologicznych, topograficznych, geomorfologicznych i klimatycznych.2
T-A-2Przekroje geologiczne i ich interpretacja. Analiza środowisk sedymentacyjnych.4
T-A-3Graficzne ujęcia i charakterystyka rzeźby na podstawie map topograficznych.4
T-A-4Metody opracowania i interpretacji wyników pomiarów podstawowych elementów klimatycznych.4
T-A-5Charakterystyka systemu hydrologicznego zlewni na podstawie map.4
T-A-6Źródła i wykorzystanie informacji o środowisku przyrodniczym i jego waloryzacji.2
20
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia geologiczne. Wiek i budowa Ziemi. Procesy endogeniczne kształtujące powierzchnię Ziemi. Budowa Ziemi oraz procesy wewnętrzne kształtujące jej powierzchnię. Zlodowacenia w Polsce i ich znaczenie dla budowy geologicznej. Regiony geologiczne Pomorza i Polski.4
T-W-2Procesy zewnętrzne kształtujące powierzchnię Ziemi. Ruchy masowe. Morfologiczna działalność lodowców i wód lodowcowych, rzek, wód podziemnych i wiatru. Procesy i formy rzeźby w strefie brzegowej mórz i oceanów.8
T-W-3Współczesne procesy geomorfologiczne i przekształcenia antropogeniczne krajobrazu. Charakterystyka głównych stref morfogenetycznych, regionalizacja fizycznogeograficzna.4
T-W-4Radiacyjne, termiczne i higryczne cechy klimatu. Czynniki cyrkulacyjne oraz dynamiczne cechy klimatu Polski.6
T-W-5Regiony klimatyczne Polski. Właściwości topoklimatu obszarów zurbanizowanych oraz przemysłowych. Ekstremalne zjawiska pogodowe. Zmiany klimatu i ich wpływ na przekształcenia środowiska geograficznego.6
T-W-6Obieg wody w przyrodzie. Zasoby wodne Polski. Wody powierzchniowe i podziemne Polski. Ekosystemy wodne, naturalne i sztuczne zbiorniki w krajobrazie. Zjawiska hydrologiczne. Bilans wodny.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1udział w ćwiczeniach20
A-A-2Realizacja indywidualnych opracowań z zakresu geologii, hydrologii i klimatologii oraz charakterystyki terenu na podstawie map toppgraficznych30
A-A-3Udział w konsultacjach10
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2studiowanie literatury15
A-W-3przygotowanie do egzaminu15
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych i multimedialnych z elementami dyskusji dydaktycznej
M-2ćwiczenia przedmiotowe
M-3ćwiczenia praktyczne - realizacja indywidualnych zadań
M-4ćwiczenia: metody programowe z wykorzystaniem internetu

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena indywidualnych zadań praktycznych
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie treści przedmiotu w postaci testu z pytaniami zamkniętymi i otwartymi.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_C13_W01
Rozróżnia i charakteryzuje poszczególne komponenty środowiska przyrodniczego, zna podstawowe metody ich odwzorowania oraz identyfikuje naturalne i antropogeniczne przyczyny degradacji środowiska i działania zmierzające do jego ochrony.
AK_1A_W20, AK_1A_W03, AK_1A_W12C-1, C-2, C-3T-W-5, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-6, T-W-1M-1, M-2, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_C13_U01
Wykorzystuje rysunek odręczny do charakterystyki przestrzennej i czasowej zmienności abiotycznych elementów środowiska oraz odwzorowania wybranych cech na podstawie analizy map. Analizując cechy poszczególnych komponentów środowiska przyrodniczego ocenia ich predyspozycje do różnych zadań planistycznych.
AK_1A_U01, AK_1A_U09C-2, C-3T-A-3, T-A-4, T-A-6, T-A-5, T-A-1, T-A-2M-3, M-4S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_C13_K01
Rozumie podstawowe relacje pomiędzy potrzebami zagospodarowania środowiska przyrodniczego a jego naturalnymi zasobami. Ma świadomość istnienia w środowisku naturalnych barier i formalnych ograniczeń uniemożliwiających jego przekształcanie do pełnienia funkcji użytkowych i będąc przygotowany do pracy zespołowej współpracuje przy odpowiedzialnym kształtowaniu funkcji i form krajobrazu.
AK_1A_K07, AK_1A_K10, AK_1A_K11C-2, C-3T-A-6M-2, M-3, M-4S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_1A_C13_W01
Rozróżnia i charakteryzuje poszczególne komponenty środowiska przyrodniczego, zna podstawowe metody ich odwzorowania oraz identyfikuje naturalne i antropogeniczne przyczyny degradacji środowiska i działania zmierzające do jego ochrony.
2,0
3,0Nazywa wszystkie komponenty środowiska przyrodniczego i opisuje przestrzenny rozkład przynajmniej jednej cechy każdego z abiotycznych elementów na terenie kraju
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_1A_C13_U01
Wykorzystuje rysunek odręczny do charakterystyki przestrzennej i czasowej zmienności abiotycznych elementów środowiska oraz odwzorowania wybranych cech na podstawie analizy map. Analizując cechy poszczególnych komponentów środowiska przyrodniczego ocenia ich predyspozycje do różnych zadań planistycznych.
2,0
3,0Umie opracować graficznie niektóre elementy abiotyczne i zinterpretować wybrane cechy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_1A_C13_K01
Rozumie podstawowe relacje pomiędzy potrzebami zagospodarowania środowiska przyrodniczego a jego naturalnymi zasobami. Ma świadomość istnienia w środowisku naturalnych barier i formalnych ograniczeń uniemożliwiających jego przekształcanie do pełnienia funkcji użytkowych i będąc przygotowany do pracy zespołowej współpracuje przy odpowiedzialnym kształtowaniu funkcji i form krajobrazu.
2,0
3,0Rozumie relacje tylko pomiędzy niektórymi abiotycznymi komponentami srodowiska a sposobami jego zagospodarowania,
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Starkel L.(red.), Geografia Polski. Środowisko przyrodnicze., PWN, Warszawa, 1999

Literatura dodatkowa

  1. Klimaszewski M., Geomorfologia, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 2003
  2. Bajkiewicz-Grabowska E., Mikulski Z., Hydrologia ogólna, PWN, Warszawa, 2010
  3. Borówka R.K, Budowa Ziemi bez tajemnic, Wyd. Kurpisz, Poznanń, 2001
  4. Kożuchowski K, Klimat Polski. Nowe spojrzenie, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 2011
  5. Koźmiński C., Michalska B. (red.), Atlas zasobów i zagrożeń klimatycznych Pomorza, AR Szczecin, Szczecin, 2004

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zasady kreślenia map, analiza treści i praktyczne wykorzystanie map geologicznych, hydrologicznych, topograficznych, geomorfologicznych i klimatycznych.2
T-A-2Przekroje geologiczne i ich interpretacja. Analiza środowisk sedymentacyjnych.4
T-A-3Graficzne ujęcia i charakterystyka rzeźby na podstawie map topograficznych.4
T-A-4Metody opracowania i interpretacji wyników pomiarów podstawowych elementów klimatycznych.4
T-A-5Charakterystyka systemu hydrologicznego zlewni na podstawie map.4
T-A-6Źródła i wykorzystanie informacji o środowisku przyrodniczym i jego waloryzacji.2
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia geologiczne. Wiek i budowa Ziemi. Procesy endogeniczne kształtujące powierzchnię Ziemi. Budowa Ziemi oraz procesy wewnętrzne kształtujące jej powierzchnię. Zlodowacenia w Polsce i ich znaczenie dla budowy geologicznej. Regiony geologiczne Pomorza i Polski.4
T-W-2Procesy zewnętrzne kształtujące powierzchnię Ziemi. Ruchy masowe. Morfologiczna działalność lodowców i wód lodowcowych, rzek, wód podziemnych i wiatru. Procesy i formy rzeźby w strefie brzegowej mórz i oceanów.8
T-W-3Współczesne procesy geomorfologiczne i przekształcenia antropogeniczne krajobrazu. Charakterystyka głównych stref morfogenetycznych, regionalizacja fizycznogeograficzna.4
T-W-4Radiacyjne, termiczne i higryczne cechy klimatu. Czynniki cyrkulacyjne oraz dynamiczne cechy klimatu Polski.6
T-W-5Regiony klimatyczne Polski. Właściwości topoklimatu obszarów zurbanizowanych oraz przemysłowych. Ekstremalne zjawiska pogodowe. Zmiany klimatu i ich wpływ na przekształcenia środowiska geograficznego.6
T-W-6Obieg wody w przyrodzie. Zasoby wodne Polski. Wody powierzchniowe i podziemne Polski. Ekosystemy wodne, naturalne i sztuczne zbiorniki w krajobrazie. Zjawiska hydrologiczne. Bilans wodny.2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1udział w ćwiczeniach20
A-A-2Realizacja indywidualnych opracowań z zakresu geologii, hydrologii i klimatologii oraz charakterystyki terenu na podstawie map toppgraficznych30
A-A-3Udział w konsultacjach10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2studiowanie literatury15
A-W-3przygotowanie do egzaminu15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_C13_W01Rozróżnia i charakteryzuje poszczególne komponenty środowiska przyrodniczego, zna podstawowe metody ich odwzorowania oraz identyfikuje naturalne i antropogeniczne przyczyny degradacji środowiska i działania zmierzające do jego ochrony.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_W20zna i identyfikuje przyczyny degradacji środowiska oraz zasady i sposoby jego zapobiegania
AK_1A_W03zna podstawowe metody geodezyjne odwzorowania rzeźby terenu i jego pokrycia
AK_1A_W12posiada znajomość podstawowych praw naturalnych i działań związanych ze środowiskiem i jego ochroną
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z abiotycznymi komponentami środowiska przyrodniczego: budową geologiczną, rzeźbą terenu, warunkami hydrologicznymi oraz klimatycznymi
C-2Poznanie metod opisu i oceny czasowej i przestrzennej zmienności abiotycznych komponentów środowiska
C-3Poznanie źródeł pozyskiwania oraz metod przetwarzania i doboru podstawowych danych o środowisku abiotycznym
Treści programoweT-W-5Regiony klimatyczne Polski. Właściwości topoklimatu obszarów zurbanizowanych oraz przemysłowych. Ekstremalne zjawiska pogodowe. Zmiany klimatu i ich wpływ na przekształcenia środowiska geograficznego.
T-W-3Współczesne procesy geomorfologiczne i przekształcenia antropogeniczne krajobrazu. Charakterystyka głównych stref morfogenetycznych, regionalizacja fizycznogeograficzna.
T-W-2Procesy zewnętrzne kształtujące powierzchnię Ziemi. Ruchy masowe. Morfologiczna działalność lodowców i wód lodowcowych, rzek, wód podziemnych i wiatru. Procesy i formy rzeźby w strefie brzegowej mórz i oceanów.
T-W-4Radiacyjne, termiczne i higryczne cechy klimatu. Czynniki cyrkulacyjne oraz dynamiczne cechy klimatu Polski.
T-W-6Obieg wody w przyrodzie. Zasoby wodne Polski. Wody powierzchniowe i podziemne Polski. Ekosystemy wodne, naturalne i sztuczne zbiorniki w krajobrazie. Zjawiska hydrologiczne. Bilans wodny.
T-W-1Podstawowe pojęcia geologiczne. Wiek i budowa Ziemi. Procesy endogeniczne kształtujące powierzchnię Ziemi. Budowa Ziemi oraz procesy wewnętrzne kształtujące jej powierzchnię. Zlodowacenia w Polsce i ich znaczenie dla budowy geologicznej. Regiony geologiczne Pomorza i Polski.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych i multimedialnych z elementami dyskusji dydaktycznej
M-2ćwiczenia przedmiotowe
M-4ćwiczenia: metody programowe z wykorzystaniem internetu
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena indywidualnych zadań praktycznych
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie treści przedmiotu w postaci testu z pytaniami zamkniętymi i otwartymi.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Nazywa wszystkie komponenty środowiska przyrodniczego i opisuje przestrzenny rozkład przynajmniej jednej cechy każdego z abiotycznych elementów na terenie kraju
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_C13_U01Wykorzystuje rysunek odręczny do charakterystyki przestrzennej i czasowej zmienności abiotycznych elementów środowiska oraz odwzorowania wybranych cech na podstawie analizy map. Analizując cechy poszczególnych komponentów środowiska przyrodniczego ocenia ich predyspozycje do różnych zadań planistycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_U01wykorzystuje rysunek odręczny dla celów analiz przestrzennych i przekazywania informacji o krajobrazie
AK_1A_U09analizuje uwarunkowania sytuacyjne przestrzeni przy użyciu standardowych metod stosowanych w obszarze architektury krajobrazów
Cel przedmiotuC-2Poznanie metod opisu i oceny czasowej i przestrzennej zmienności abiotycznych komponentów środowiska
C-3Poznanie źródeł pozyskiwania oraz metod przetwarzania i doboru podstawowych danych o środowisku abiotycznym
Treści programoweT-A-3Graficzne ujęcia i charakterystyka rzeźby na podstawie map topograficznych.
T-A-4Metody opracowania i interpretacji wyników pomiarów podstawowych elementów klimatycznych.
T-A-6Źródła i wykorzystanie informacji o środowisku przyrodniczym i jego waloryzacji.
T-A-5Charakterystyka systemu hydrologicznego zlewni na podstawie map.
T-A-1Zasady kreślenia map, analiza treści i praktyczne wykorzystanie map geologicznych, hydrologicznych, topograficznych, geomorfologicznych i klimatycznych.
T-A-2Przekroje geologiczne i ich interpretacja. Analiza środowisk sedymentacyjnych.
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia praktyczne - realizacja indywidualnych zadań
M-4ćwiczenia: metody programowe z wykorzystaniem internetu
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena indywidualnych zadań praktycznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Umie opracować graficznie niektóre elementy abiotyczne i zinterpretować wybrane cechy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_C13_K01Rozumie podstawowe relacje pomiędzy potrzebami zagospodarowania środowiska przyrodniczego a jego naturalnymi zasobami. Ma świadomość istnienia w środowisku naturalnych barier i formalnych ograniczeń uniemożliwiających jego przekształcanie do pełnienia funkcji użytkowych i będąc przygotowany do pracy zespołowej współpracuje przy odpowiedzialnym kształtowaniu funkcji i form krajobrazu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_K07rozumie podstawowe relacje między potrzebami użytkowników i cechami przestrzeni
AK_1A_K10ma świadomość funkcjonowania ograniczeń formalno-prawnych i odpowiedzialności projektanta za decyzje podjęte w procesie projektowym i wykonawstwie
AK_1A_K11jest przygotowany do pracy w zespole i współpracy z osobami mającymi wpływ na treść, funkcję i formę krajobrazu
Cel przedmiotuC-2Poznanie metod opisu i oceny czasowej i przestrzennej zmienności abiotycznych komponentów środowiska
C-3Poznanie źródeł pozyskiwania oraz metod przetwarzania i doboru podstawowych danych o środowisku abiotycznym
Treści programoweT-A-6Źródła i wykorzystanie informacji o środowisku przyrodniczym i jego waloryzacji.
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia przedmiotowe
M-3ćwiczenia praktyczne - realizacja indywidualnych zadań
M-4ćwiczenia: metody programowe z wykorzystaniem internetu
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena indywidualnych zadań praktycznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Rozumie relacje tylko pomiędzy niektórymi abiotycznymi komponentami srodowiska a sposobami jego zagospodarowania,
3,5
4,0
4,5
5,0