Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S1)

Sylabus przedmiotu Historia sztuki ogrodowej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura krajobrazu
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier architekt krajobrazu
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, nauki techniczne, studia inżynierskie, sztuka
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Historia sztuki ogrodowej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Krajobrazu
Nauczyciel odpowiedzialny Aleksandra Pilarczyk <Aleksandra.Pilarczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Magdalena Czałczyńska-Podolska <Magdalena.Czalczynska-Podolska@zut.edu.pl>, Magdalena Rzeszotarska-Pałka <Magdalena.Rzeszotarska-Palka@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 20 2,00,50zaliczenie
wykładyW3 40 2,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak wymagań wstępnych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z zasadami kształtowania założeń ogrodowych zakładanych w Europie od starożytności do I poł. XX w., a także ze specyfiką ogrodów Dalekiego i Bliskiego Wschodu oraz z terminologią właściwą dla przedmiotu.
C-2Ukształtowanie umiejętności rozpoznawania założeń ogrodowych różnych epok i stylów poprzez analizę ich kompozycji oraz charakteru elementów architektonicznych i przyrodniczych oraz wyrobienie umiejętności profesjonalnego opisywania założeń ogrodowych.
C-3Nabycie umiejętności samodzielnego przeprowadzania studium zasad kompozycji stosowanych w projektowaniu historycznych założeniach ogrodowych różnych epok, stylów oraz krajów, wykonane w oparciu o literaturę oraz plany tych założeń.
C-4Nabycie umiejętności wykonania schematycznego projektu ogrodu lub parku, którego kompozycja jest zgodna z założeniami projektowymi stosowanymi w Europie w sztuce ogrodowej danej epoki i stylu.
C-5Wykształcenie umiejętności wykonywania szkiców planów oraz wnętrz historycznych założeń ogrodowych i parkowych, z zaakcentowaniem cech kompozycyjnych charakterystycznych dla danego typu założenia danej epoki i stylu.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wprowadzenie do zajęć. Przedstawienie i szczegółowe omówienie celu oraz zakresu pracy a także etapów, formy i sposobów oceny pracy.1
T-A-2Praca teoretyczna: praca studialna nad charakterem i kompozycją wiodącego stylu w kształtowaniu założeń ogrodowych danej epok i kraju na podstawie szczegółowej analizy ważniejszych dzieł ogrodowych przy wykorzystaniu wskazanej literatury.4
T-A-3Praca praktyczna: wykonanie projektu koncepcyjnego ogrodu lub parku w oparciu o założenia kompozycyjne wiodącego stylu występującego w sztuce ogrodowej w danej epoce we wskazanym kraju.13
T-A-4Prezentacja indywidualnych szkicowników oraz pracy projektowej.2
20
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia z zakres historii sztuki ogrodowej. Ciągłość rozwojowa ogrodów. Rodzaje założeń ogrodowych i układów kompozycyjnych. Literatura przedmiotu.2
T-W-2Ogrody starożytności (Egipt, Mezopotamia, Grecja, Rzym).4
T-W-3Ogrody średniowiecza: klasztorne, zamkowe (rycerskie), miejskie.2
T-W-4Ogrody islamu.2
T-W-5Ogrody renesansowe.6
T-W-6Ogrody barokowe.9
T-W-7Ogrody chińskie i japońskie.4
T-W-8Ogrody krajobrazowe XVIII i XIX w.6
T-W-9Ogrody I połowy XX w.2
T-W-10Szczegółowa analiza historyczno-kompozycyjna wybranych założeń ogrodowych Europy i Świata.3
40

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1obowiązkowe uczestnictwo w zajęciach20
A-A-2studiowanie wskazanej literatury5
A-A-3przygotowanie projektu oraz szkicownika35
60
wykłady
A-W-1obowiązkowe uczestnictwo w wykładach, aktywny udział w dyskusjach dydaktycznych40
A-W-2przygotowania do egzaminu pod opieką prowadzącego20
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające: wykład informacyjny i opis z wykorzystaniem technik multimedialnych.
M-2Metody praktyczne: pokaz - prezentacja wybranych historycznych założeń ogrodowych na planach, rysunkach oraz zdjęciach - prezentacje multimedialne.
M-3Metody praktyczne: metoda projektów - wykonanie prostego projektu koncepcyjnego ogrodu zaprojektowanego według zasad kompozycyjnych stosowanych w planowaniu założeń ogrodowy dawnych epok oraz wykonanie szkiców jego wnętrz.
M-4Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe – wykonywanie szkiców planów oraz wnętrz wybranych historycznych założeń ogrodowych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena odpowiedzi na zadawane studentom pytania dotyczące treści poprzednich wykładów, umiejętność scharakteryzowania omówionych założeń ogrodowych.
S-2Ocena formująca: Ocena z kolokwium sprawdzającego znajomość ważniejszych pojęć z zakresu historii sztuki ogrodowej
S-3Ocena formująca: Ocena wykonanego projektu, szkiców oraz prezentacji projektu
S-4Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu pisemnego

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_C12_W01
Zna dawne tendencje i konwencje stylowe w kształtowaniu historycznych założeń ogrodowych, rozumie ich uwarunkowania kulturowe i filozoficzne.
AK_1A_W11C-1, C-2T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-1M-1S-4, S-2, S-1
AK_1A_C12_W02
Zna metody studiów i analiz kompozycji zabytkowych założeń ogrodowych.
AK_1A_W14C-1, C-2T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-1M-1S-4, S-2, S-1
AK_1A_C12_W03
Student zna materiały budowlane oraz elementy małej architektury wykorzystywane w kompozycji różnych rodzajów ogrodów historycznych oraz opisuje ich zastosowanie i budowę.
AK_1A_W04C-1, C-2T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-1M-1S-4, S-2, S-1
AK_1A_C12_W04
Zna charakterystyczne gatunki, formy oraz zastosowanie roślin wykorzystywanych jako tworzywo roślinne w historycznych założeniach ogrodowych.
AK_1A_W09C-1, C-2T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-1M-1S-4, S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_C12_U01
Rozpoznaje charakterystyczne dla różnych okresów historycznych układy założeń ogrodowych, ich komponenty oraz potrafi podać orientacyjny czas powstania ogrodu.
AK_1A_U03, AK_1A_U17C-1, C-2T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-1M-1S-4, S-2, S-1
AK_1A_C12_U02
Potrafi wykonać prosty projekt koncepcyjny ogrodu zaprojektowanego według zasad kompozycyjnych stosowanych w planowaniu założeń ogrodowy dawnych epok oraz wykonać szkice lub też wizualizacje jego wnętrz.
AK_1A_U05, AK_1A_U01, AK_1A_U04, AK_1A_U06, AK_1A_U07, AK_1A_U08C-1, C-4, C-3, C-5T-A-2, T-A-1, T-A-3M-4, M-3S-3
AK_1A_C12_U03
Ocenia na poziomie podstawowym kulturową wartość przykładowych historycznych ogrodów oraz ich komponentów.
AK_1A_U17C-1, C-2T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-1M-1S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_C12_K01
Ma świadomość ciągłości rozwojowej sztuki ogrodowej i związków z współczesnymi trendami projektowymi.
AK_1A_K01, AK_1A_K04C-1T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-1M-1S-4, S-1
AK_1A_C12_K02
Rozumie architekturę krajobrazu w kontekście uwarunkowań ideowych, kulturowych, materialnych i społecznych.
AK_1A_K05C-1T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-1M-1S-4, S-1
AK_1A_C12_K03
Jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, którą wykorzystuje do budowania własnej postawy twórczej.
AK_1A_K02, AK_1A_K06C-1, C-2T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-1M-1S-4, S-1
AK_1A_C12_K04
Posiada świadomość wartości kulturowej historycznych założeń ogrodowych ich znaczenia i potrzeby ochrony.
AK_1A_K08C-2T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-1M-1S-4, S-1
AK_1A_C12_K05
Ma świadomość potrzeby dalszego dokształca się w zakresie wiedzy o historycznych założeniach ogrodowych.
AK_1A_K12C-1T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-1M-1S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_1A_C12_W01
Zna dawne tendencje i konwencje stylowe w kształtowaniu historycznych założeń ogrodowych, rozumie ich uwarunkowania kulturowe i filozoficzne.
2,0Student nie zna tendencji i konwencji stylowych w kształtowaniu historycznych założeń ogrodowych. Nie potrafi omówić zasad kształtowania i cech kompozycyjnych ogrodów historycznych, wymienić oraz scharakteryzować przykładów historycznych założeń ogrodowych.
3,0Student jedynie bardzo ogólnie potrafi omówić tendencje i konwencje stylowe w kształtowaniu historycznych założeń ogrodowych. Nie potrafi szczegółowo omówić zasad kształtowania i cech kompozycyjnych ogrodów historycznych, wymienić oraz scharakteryzować przykładów historycznych założeń ogrodowych.
3,5Student jedynie bardzo ogólnie potrafi omówić tendencje i konwencje stylowe w kształtowaniu historycznych założeń ogrodowych. Nie potrafi szczegółowo omówić zasad kształtowania i cech kompozycyjnych ogrodów historycznych. Potrafi wymienić pojedyncze przykłady historycznych założeń ogrodowych bez ich scharakteryzowania.
4,0Student potrafi ogólnie omówić tendencje i konwencje stylowe w kształtowaniu historycznych założeń ogrodowych. Potrafi ogólnie omówić zasady kształtowania i cechy kompozycyjne ogrodów historycznych. Potrafi wymienić kilka przykładów historycznych założeń ogrodowych i ogólnie je scharakteryzować.
4,5Student potrafi szczegółowo omówić tendencje i konwencje stylowe w kształtowaniu historycznych założeń ogrodowych. Potrafi szczegółowo omówić zasady kształtowania i cechy kompozycyjne ogrodów historycznych. Potrafi wymienić wiele przykładów historycznych założeń ogrodowych i ogólnie je scharakteryzować.
5,0Student potrafi szczegółowo omówić tendencje i konwencje stylowe w kształtowaniu historycznych założeń ogrodowych. Potrafi szczegółowo omówić zasady kształtowania i cechy kompozycyjne ogrodów historycznych. Potrafi wymienić wiele przykładów historycznych założeń ogrodowych i szczegółowo je scharakteryzować.
AK_1A_C12_W02
Zna metody studiów i analiz kompozycji zabytkowych założeń ogrodowych.
2,0Nie zna metod studiów i analiz kompozycji zabytkowych założeń ogrodowych. Nie potrafi samodzielnie przeanalizować i opisać kompozycji zabytkowych założeń ogrodowych posługując się właściwą dla przedmiotu terminologią.
3,0Ma ograniczoną wiedzę z zakresu metod studiów i analiz kompozycji zabytkowych założeń ogrodowych. Potrafi przeprowadzić jedynie ogólną analizę kompozycji zabytkowych założeń ogrodowych. Omawiając kompozycję nie posługuje się właściwą dla przedmiotu terminologią.
3,5Ma podstawową wiedzę z zakresu metod studiów i analiz kompozycji zabytkowych założeń ogrodowych. Potrafi przeprowadzić jedynie ogólną analizę kompozycji zabytkowych założeń ogrodowych. Opisując kompozycję wykorzystuje jedynie niektóre pojęcia właściwe dla przedmiotu.
4,0Zna w dobrym stopniu metody studiów i analiz kompozycji zabytkowych założeń ogrodowych. Potrafi przeprowadzić ogólną analizę kompozycji zabytkowych założeń ogrodowych. Do opisu kompozycji wykorzystuje ważniejsze pojęcia właściwe dla przedmiotu i rozumie ich znaczenie.
4,5Zna w dobrym stopniu metody studiów i analiz kompozycji zabytkowych założeń ogrodowych. Potrafi dobrze przeprowadzić analizę kompozycji zabytkowych założeń ogrodowych. Opisując kompozycję wykorzystuje większość pojęć właściwych dla przedmiotu i rozumie ich znaczenie.
5,0Zna w stopniu bardzo dobrym metody studiów i analiz kompozycji zabytkowych założeń ogrodowych. Potrafi przeprowadzić szczegółową analizę kompozycji zabytkowych założeń ogrodowych. Opisując kompozycję wykorzystuje znaczną liczbę pojęć właściwych dla przedmiotu i rozumie ich znaczenie.
AK_1A_C12_W03
Student zna materiały budowlane oraz elementy małej architektury wykorzystywane w kompozycji różnych rodzajów ogrodów historycznych oraz opisuje ich zastosowanie i budowę.
2,0Student nie potrafi wskazać charakterystycznych materiałów budowlanych oraz elementów małej architektury wykorzystywanych w kompozycji poszczególnych rodzajów ogrodów historycznych.
3,0Student potrafi wskazać tylko niektóre charakterystyczne materiały budowlanne oraz elementy małej architektury wykorzystywane w kompozycji poszczególnych rodzajów ogrodów historycznych.
3,5Student potrafi wskazać niektóre charakterystyczne materiały budowlane oraz elementy małej architektury wykorzystywane w kompozycji poszczególnych rodzajów ogrodów historycznych oraz opisać ich zastosowanie i budowę.
4,0Student potrafi wskazać większość charakterystycznych materiałów budowlanych oraz elementów małej architektury wykorzystywanych w kompozycji poszczególnych rodzajów ogrodów historycznych oraz opisać ich zastosowanie.
4,5Student potrafi wskazać większość charakterystycznych materiałów budowlanych oraz elementów małej architektury wykorzystywanych w kompozycji poszczególnych rodzajów ogrodów historycznych oraz opisać ich zastosowanie i budowę.
5,0Student potrafi wskazać wszystkie charakterystyczne materiały budowlane oraz elementy małej architektury wykorzystywane w kompozycji poszczególnych rodzajów ogrodów historycznych oraz opisać ich zastosowanie i budowę.
AK_1A_C12_W04
Zna charakterystyczne gatunki, formy oraz zastosowanie roślin wykorzystywanych jako tworzywo roślinne w historycznych założeniach ogrodowych.
2,0Student nie potrafi wymienić charakterystycznych gatunków, form roślin oraz omówić sposobów ich zastosowania jako tworzywa roślinnego w historycznych ogrodach.
3,0Student potrafi wymienić tylko nieliczne charakterystyczne gatunki roślin stosowane jako tworzywo roślinne w historycznych ogrodach.
3,5Student potrafi wymienić tylko niektóre charakterystyczne gatunki i formy roślin stosowane jako tworzywo w historycznych ogrodach.
4,0Student potrafi wymienić większą liczbę charakterystycznych gatunków i form roślin stosowane jako tworzywo w historycznych ogrodach.
4,5Student potrafi wymienić większą liczbę charakterystycznych gatunków i form roślin oraz omówić ich zastosowanie jako tworzywa w historycznych ogrodach.
5,0Student potrafi wymienić znaczną liczbę charakterystycznych gatunków i formy roślin oraz szerzej omówić ich zastosowanie jako tworzywa w historycznych ogrodach.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_1A_C12_U01
Rozpoznaje charakterystyczne dla różnych okresów historycznych układy założeń ogrodowych, ich komponenty oraz potrafi podać orientacyjny czas powstania ogrodu.
2,0Nie rozpoznaje w stopniu podstawowym, charakterystycznych dla różnych okresów historycznych układów kompozycyjnych założeń ogrodowych, opisać kompozycji i komponentów oraz nie potrafi podać orientacyjnego czasu powstania ogrodu.
3,0Rozpoznaje w stopniu dostatecznym charakterystyczne dla różnych okresów historycznych układy założeń ogrodowych. Umie opisać w stopniu dostatecznym ich kompozycję i komponenty.
3,5Rozpoznaje w stopniu dostatecznym charakterystyczne dla różnych okresów historycznych układy założeń ogrodowych. Umie opisać w stopniu dostatecznym ich kompozycję i komponenty. Potrafi podać orientacyjny czas powstania ogrodu.
4,0Dobrze rozpoznaje charakterystyczne dla różnych okresów historycznych układy założeń ogrodowych. Umie ogólnie opisać ich kompozycję i komponenty. Potrafi podać orientacyjny czasu powstania ogrodu.
4,5Dobrze rozpoznaje charakterystyczne dla różnych okresów historycznych układy założeń ogrodowych. Umie dobrze opisać ich kompozycję i komponenty. Potrafi podać orientacyjny czasu powstania ogrodu.
5,0Bardzo dobrze rozpoznaje charakterystyczne dla różnych okresów historycznych układy założeń ogrodowych. Umie bardzo dobrze opisać ich kompozycję i komponenty. Potrafi podać czasu powstania ogrodu.
AK_1A_C12_U02
Potrafi wykonać prosty projekt koncepcyjny ogrodu zaprojektowanego według zasad kompozycyjnych stosowanych w planowaniu założeń ogrodowy dawnych epok oraz wykonać szkice lub też wizualizacje jego wnętrz.
2,0Nie potrafi wykonać w stopniu dostatecznym prostego projektu koncepcyjnego ogrodu zaprojektowanego według zasad kompozycyjnych stosowanych w planowaniu historycznych założeń ogrodowy lub praca posiada bardzo liczne poważne błędy. Nie wykonał minimalnej liczby szkiców lub są one na niedostatecznym poziomie.
3,0Potrafi w stopniu dostatecznym wykonać prosty projekt koncepcyjny ogrodu zaprojektowanego według zasad kompozycyjnych stosowanych w planowaniu historycznych założeń ogrodowy, w którym odnaleźć można pewną liczbę błędów w tym kilka poważniejszych. Wykonał dostateczną liczbę szkiców. Estetyka pracy na poziomie słabym lub średnim.
3,5Potrafi w stopniu dostatecznym wykonać prosty projekt koncepcyjny ogrodu zaprojektowanego według zasad kompozycyjnych stosowanych w planowaniu historycznych założeń ogrodowy, w którym odnaleźć można pewną liczbę błędów, większość mniejszej wagi. Wykonał dostateczną liczbę szkiców. Estetyka pracy na poziomie średnim.
4,0Potrafi w stopniu dobrym wykonać prosty projekt koncepcyjny ogrodu zaprojektowanego według zasad kompozycyjnych stosowanych w planowaniu historycznych założeń ogrodowy, w którym znajduje się niewielka liczba błędów, większość mniejszej wagi. Wykonał wyznaczoną liczbę szkiców. Estetyka pracy na poziomie dobrym.
4,5Potrafi w stopniu dobrym wykonać prosty projekt koncepcyjny ogrodu zaprojektowanego według zasad kompozycyjnych stosowanych w planowaniu historycznych założeń ogrodowy, w którym znajdują się nieliczne błędy, mniejszej wagi. Wykonał wyznaczoną liczbę szkiców. Estetyka pracy na poziomie dobrym, prace charakteryzują się pewnym stopniem oryginalności.
5,0Potrafi w stopniu bardzo dobrym wykonać prosty projekt koncepcyjny ogrodu zaprojektowanego według zasad kompozycyjnych stosowanych w planowaniu historycznych założeń ogrodowy, w którym brak wyraźnych błędów. Wykonał wyznaczoną liczbę szkiców. Estetyka pracy na poziomie bardzo dobrym, prace charakteryzują się oryginalnością.
AK_1A_C12_U03
Ocenia na poziomie podstawowym kulturową wartość przykładowych historycznych ogrodów oraz ich komponentów.
2,0Nie potrafi na poziomie podstawowym ocenić kulturowej wartości przykładowych historycznych ogrodów oraz ich komponentów.
3,0W stopniu dostatecznym potrafi ocenić kulturową wartość przykładowych historycznych ogrodów.
3,5W stopniu dostatecznym potrafi ocenić kulturową wartość przykładowych historycznych ogrodów a także ich komponentów.
4,0W stopniu dobrym potrafi ocenić kulturową wartość przykładowych historycznych ogrodów.
4,5W stopniu dobrym potrafi ocenić kulturową wartość przykładowych historycznych ogrodów a także ich komponentów.
5,0W stopniu bardzo dobrym potrafi ocenić kulturową wartość przykładowych historycznych ogrodów a także ich komponentów.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_1A_C12_K01
Ma świadomość ciągłości rozwojowej sztuki ogrodowej i związków z współczesnymi trendami projektowymi.
2,0Nie posiada świadomości ciągłości rozwojowej sztuki ogrodowej i związków z współczesnymi trendami projektowymi.
3,0W stopniu dostatecznym wykazuje świadomość ciągłości rozwojowej sztuki ogrodowej.
3,5W stopniu dostatecznym wykazuje świadomość ciągłości rozwojowej sztuki ogrodowej i związków z współczesnymi trendami projektowymi.
4,0W stopniu dobrym stopniu wykazuje świadomość ciągłości rozwojowej sztuki ogrodowej i związków z współczesnymi trendami projektowymi.
4,5Wykazuje dużą świadomość ciągłości rozwojowej sztuki ogrodowej i związków z współczesnymi trendami projektowymi. Potrafi wskazać przykłady ewolucji elementów kompozycyjnych historycznych ogrodów w kolejnych epokach.
5,0Wykazuje dużą świadomość ciągłości rozwojowej sztuki ogrodowej i związków z współczesnymi trendami projektowymi. Potrafi wskazać przykłady ewolucji elementów kompozycyjnych historycznych ogrodów w kolejnych epokach a także wskazać wykorzystanie zapożyczeń, stylizacji w ogrodach współczesnych.
AK_1A_C12_K02
Rozumie architekturę krajobrazu w kontekście uwarunkowań ideowych, kulturowych, materialnych i społecznych.
2,0Student nie rozumie architektury krajobrazu w kontekście uwarunkowań ideowych, kulturowych, materialnych i społecznych.
3,0Student w ograniczonym stopniu rozumie architekturę krajobrazu w kontekście uwarunkowań ideowych, kulturowych, materialnych i społecznych.
3,5Student w miarę dobrze rozumienie architekturę krajobrazu w kontekście uwarunkowań ideowych, kulturowych, materialnych i społecznych.
4,0Student dobrze rozumienie architekturę krajobrazu w kontekście uwarunkowań ideowych, kulturowych, materialnych i społecznych.
4,5Student w pełni rozumienie architekturę krajobrazu w kontekście uwarunkowań ideowych, kulturowych, materialnych i społecznych.
5,0Student doskonale rozumienie architekturę krajobrazu w kontekście uwarunkowań ideowych, kulturowych, materialnych i społecznych.
AK_1A_C12_K03
Jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, którą wykorzystuje do budowania własnej postawy twórczej.
2,0Student nie wykazuje wrażliwości i zainteresowania sztuką w otaczającej rzeczywistości i nie stara się rozwijać własnej postawy twórczej.
3,0Student wykazuje słabą wrażliwości i zainteresowanie sztuką w otaczającej rzeczywistości. Przejawia małe zainteresowanie i chęci rozwoju własnej postawy twórczej.
3,5Student wykazuje w miarę dużą wrażliwości i zainteresowanie sztuką w otaczającej rzeczywistości. Przejawia średnie zainteresowanie i chęci rozwoju własnej postawy twórczej.
4,0Student wykazuje dużą wrażliwości i zainteresowanie sztuką w otaczającej rzeczywistości. Przejawia duże zainteresowanie i aktywnie rozwija własną postawy twórczej.
4,5Student wykazuje dużą wrażliwości i zainteresowanie sztuką w otaczającej rzeczywistości. Przejawia duże zainteresowanie i aktywnie rozwija własną postawy twórczej. Chętnie uczestniczy w przedsięwzięciach mających na celu rozwijanie tych cech i umiejętności.
5,0Student wykazuje dużą wrażliwości i zainteresowanie sztuką w otaczającej rzeczywistości. Przejawia duże zainteresowanie i aktywnie rozwija własną postawy twórczej. Chętnie uczestniczy i organizuje przedsięwzięciach mających na celu rozwijanie tych cech i umiejętności.
AK_1A_C12_K04
Posiada świadomość wartości kulturowej historycznych założeń ogrodowych ich znaczenia i potrzeby ochrony.
2,0Student nie ma świadomości wartości kulturowej historycznych założeń ogrodowych ani ich znaczenia, czy też potrzeby ich ochrony.
3,0Student posiada elementarną świadomości wartości kulturowej historycznych założeń ogrodowych.
3,5Student wykazuje średnią świadomości wartości kulturowej historycznych założeń ogrodowych. Dość dobrze pojmuje znaczenia obiektów zabytkowych oraz potrzebę ich ochrony i zachowania dla obecnych i przyszłych pokoleń.
4,0Student wykazuje wysoką świadomości wartości kulturowej historycznych założeń ogrodowych. Dobrze pojmuje znaczenia obiektów zabytkowych oraz potrzebę ich ochrony i zachowania dla obecnych i przyszłych pokoleń.
4,5Student wykazuje wysoką świadomości wartości kulturowej historycznych założeń ogrodowych. Dobrze pojmuje znaczenia obiektów zabytkowych oraz potrzebę ich ochrony i zachowania dla obecnych i przyszłych pokoleń.
5,0Student ma ugruntowaną świadomości wartości kulturowej historycznych założeń ogrodowych. Bardzo dobrze pojmuje znaczenia obiektów zabytkowych oraz potrzebę ich ochrony i zachowania dla obecnych i przyszłych pokoleń.
AK_1A_C12_K05
Ma świadomość potrzeby dalszego dokształca się w zakresie wiedzy o historycznych założeniach ogrodowych.
2,0Student nie ma świadomości potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu.
3,0Student ma ograniczoną świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu.
3,5Student ma dostateczną świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu.
4,0Student ma dobrą świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu.
4,5Student ma pełną świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu.
5,0Student ma ugruntowaną świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu.

Literatura podstawowa

  1. Majdecki Longin, Historia ogrodów T. 1 i 2, PWN, Warszawa, 2007
  2. Siewniak Marek, Mitkowska Anna, Tezaurus sztuki ogrodowej, Oficyna Wyd. Rytm, Warszawa, 1998
  3. Bogdanowski Janusz, Polskie ogrody ozdobne, Arkady, Warszawa, 2000
  4. Ciołek Gerard, Ogrody polskie, Arkady, Warszawa, 1978
  5. Różańska A., Krogulec T., Rylke J., Ogrody. Historia architektury i sztuki ogrodowej, SGGW, Warszawa, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Hobhouse Penelope, Historia ogrodów, Arkady, Warszawa, 2005
  2. Ferioli Eliany (red.), Najpiękniejsze ogrody Europy, Świat książki, Warszawa, 2007, album
  3. Holmes Caroline (red), Najpiękniejsze ogrody świata, Horyzont, Warszawa, 2002, album
  4. Impelluso Lucia, Ogrody i labirynty. Leksykon historia, sztuka, ikonografia, Arkady, Warszawa, 2009
  5. Pawlak Anna, Ogrody chińskie, Trio, Warszawa, 2007
  6. Nitschke Günter, Japanese Gardens, Taschen, 2007

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wprowadzenie do zajęć. Przedstawienie i szczegółowe omówienie celu oraz zakresu pracy a także etapów, formy i sposobów oceny pracy.1
T-A-2Praca teoretyczna: praca studialna nad charakterem i kompozycją wiodącego stylu w kształtowaniu założeń ogrodowych danej epok i kraju na podstawie szczegółowej analizy ważniejszych dzieł ogrodowych przy wykorzystaniu wskazanej literatury.4
T-A-3Praca praktyczna: wykonanie projektu koncepcyjnego ogrodu lub parku w oparciu o założenia kompozycyjne wiodącego stylu występującego w sztuce ogrodowej w danej epoce we wskazanym kraju.13
T-A-4Prezentacja indywidualnych szkicowników oraz pracy projektowej.2
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia z zakres historii sztuki ogrodowej. Ciągłość rozwojowa ogrodów. Rodzaje założeń ogrodowych i układów kompozycyjnych. Literatura przedmiotu.2
T-W-2Ogrody starożytności (Egipt, Mezopotamia, Grecja, Rzym).4
T-W-3Ogrody średniowiecza: klasztorne, zamkowe (rycerskie), miejskie.2
T-W-4Ogrody islamu.2
T-W-5Ogrody renesansowe.6
T-W-6Ogrody barokowe.9
T-W-7Ogrody chińskie i japońskie.4
T-W-8Ogrody krajobrazowe XVIII i XIX w.6
T-W-9Ogrody I połowy XX w.2
T-W-10Szczegółowa analiza historyczno-kompozycyjna wybranych założeń ogrodowych Europy i Świata.3
40

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1obowiązkowe uczestnictwo w zajęciach20
A-A-2studiowanie wskazanej literatury5
A-A-3przygotowanie projektu oraz szkicownika35
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1obowiązkowe uczestnictwo w wykładach, aktywny udział w dyskusjach dydaktycznych40
A-W-2przygotowania do egzaminu pod opieką prowadzącego20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_C12_W01Zna dawne tendencje i konwencje stylowe w kształtowaniu historycznych założeń ogrodowych, rozumie ich uwarunkowania kulturowe i filozoficzne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_W11zna dawne i współczesne tendencje i konwencje stylowe w kształtowaniu obiektów architektury krajobrazu, rozumie ich uwarunkowania kulturowe i filozoficzne
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z zasadami kształtowania założeń ogrodowych zakładanych w Europie od starożytności do I poł. XX w., a także ze specyfiką ogrodów Dalekiego i Bliskiego Wschodu oraz z terminologią właściwą dla przedmiotu.
C-2Ukształtowanie umiejętności rozpoznawania założeń ogrodowych różnych epok i stylów poprzez analizę ich kompozycji oraz charakteru elementów architektonicznych i przyrodniczych oraz wyrobienie umiejętności profesjonalnego opisywania założeń ogrodowych.
Treści programoweT-W-3Ogrody średniowiecza: klasztorne, zamkowe (rycerskie), miejskie.
T-W-4Ogrody islamu.
T-W-5Ogrody renesansowe.
T-W-2Ogrody starożytności (Egipt, Mezopotamia, Grecja, Rzym).
T-W-6Ogrody barokowe.
T-W-7Ogrody chińskie i japońskie.
T-W-8Ogrody krajobrazowe XVIII i XIX w.
T-W-9Ogrody I połowy XX w.
T-W-10Szczegółowa analiza historyczno-kompozycyjna wybranych założeń ogrodowych Europy i Świata.
T-W-1Podstawowe pojęcia z zakres historii sztuki ogrodowej. Ciągłość rozwojowa ogrodów. Rodzaje założeń ogrodowych i układów kompozycyjnych. Literatura przedmiotu.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny i opis z wykorzystaniem technik multimedialnych.
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu pisemnego
S-2Ocena formująca: Ocena z kolokwium sprawdzającego znajomość ważniejszych pojęć z zakresu historii sztuki ogrodowej
S-1Ocena formująca: Ocena odpowiedzi na zadawane studentom pytania dotyczące treści poprzednich wykładów, umiejętność scharakteryzowania omówionych założeń ogrodowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna tendencji i konwencji stylowych w kształtowaniu historycznych założeń ogrodowych. Nie potrafi omówić zasad kształtowania i cech kompozycyjnych ogrodów historycznych, wymienić oraz scharakteryzować przykładów historycznych założeń ogrodowych.
3,0Student jedynie bardzo ogólnie potrafi omówić tendencje i konwencje stylowe w kształtowaniu historycznych założeń ogrodowych. Nie potrafi szczegółowo omówić zasad kształtowania i cech kompozycyjnych ogrodów historycznych, wymienić oraz scharakteryzować przykładów historycznych założeń ogrodowych.
3,5Student jedynie bardzo ogólnie potrafi omówić tendencje i konwencje stylowe w kształtowaniu historycznych założeń ogrodowych. Nie potrafi szczegółowo omówić zasad kształtowania i cech kompozycyjnych ogrodów historycznych. Potrafi wymienić pojedyncze przykłady historycznych założeń ogrodowych bez ich scharakteryzowania.
4,0Student potrafi ogólnie omówić tendencje i konwencje stylowe w kształtowaniu historycznych założeń ogrodowych. Potrafi ogólnie omówić zasady kształtowania i cechy kompozycyjne ogrodów historycznych. Potrafi wymienić kilka przykładów historycznych założeń ogrodowych i ogólnie je scharakteryzować.
4,5Student potrafi szczegółowo omówić tendencje i konwencje stylowe w kształtowaniu historycznych założeń ogrodowych. Potrafi szczegółowo omówić zasady kształtowania i cechy kompozycyjne ogrodów historycznych. Potrafi wymienić wiele przykładów historycznych założeń ogrodowych i ogólnie je scharakteryzować.
5,0Student potrafi szczegółowo omówić tendencje i konwencje stylowe w kształtowaniu historycznych założeń ogrodowych. Potrafi szczegółowo omówić zasady kształtowania i cechy kompozycyjne ogrodów historycznych. Potrafi wymienić wiele przykładów historycznych założeń ogrodowych i szczegółowo je scharakteryzować.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_C12_W02Zna metody studiów i analiz kompozycji zabytkowych założeń ogrodowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_W14zna metody i techniki studiów i analiz właściwych dla określenia wytycznych do projektów obiektów architektury krajobrazu
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z zasadami kształtowania założeń ogrodowych zakładanych w Europie od starożytności do I poł. XX w., a także ze specyfiką ogrodów Dalekiego i Bliskiego Wschodu oraz z terminologią właściwą dla przedmiotu.
C-2Ukształtowanie umiejętności rozpoznawania założeń ogrodowych różnych epok i stylów poprzez analizę ich kompozycji oraz charakteru elementów architektonicznych i przyrodniczych oraz wyrobienie umiejętności profesjonalnego opisywania założeń ogrodowych.
Treści programoweT-W-3Ogrody średniowiecza: klasztorne, zamkowe (rycerskie), miejskie.
T-W-4Ogrody islamu.
T-W-5Ogrody renesansowe.
T-W-2Ogrody starożytności (Egipt, Mezopotamia, Grecja, Rzym).
T-W-6Ogrody barokowe.
T-W-7Ogrody chińskie i japońskie.
T-W-8Ogrody krajobrazowe XVIII i XIX w.
T-W-9Ogrody I połowy XX w.
T-W-10Szczegółowa analiza historyczno-kompozycyjna wybranych założeń ogrodowych Europy i Świata.
T-W-1Podstawowe pojęcia z zakres historii sztuki ogrodowej. Ciągłość rozwojowa ogrodów. Rodzaje założeń ogrodowych i układów kompozycyjnych. Literatura przedmiotu.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny i opis z wykorzystaniem technik multimedialnych.
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu pisemnego
S-2Ocena formująca: Ocena z kolokwium sprawdzającego znajomość ważniejszych pojęć z zakresu historii sztuki ogrodowej
S-1Ocena formująca: Ocena odpowiedzi na zadawane studentom pytania dotyczące treści poprzednich wykładów, umiejętność scharakteryzowania omówionych założeń ogrodowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna metod studiów i analiz kompozycji zabytkowych założeń ogrodowych. Nie potrafi samodzielnie przeanalizować i opisać kompozycji zabytkowych założeń ogrodowych posługując się właściwą dla przedmiotu terminologią.
3,0Ma ograniczoną wiedzę z zakresu metod studiów i analiz kompozycji zabytkowych założeń ogrodowych. Potrafi przeprowadzić jedynie ogólną analizę kompozycji zabytkowych założeń ogrodowych. Omawiając kompozycję nie posługuje się właściwą dla przedmiotu terminologią.
3,5Ma podstawową wiedzę z zakresu metod studiów i analiz kompozycji zabytkowych założeń ogrodowych. Potrafi przeprowadzić jedynie ogólną analizę kompozycji zabytkowych założeń ogrodowych. Opisując kompozycję wykorzystuje jedynie niektóre pojęcia właściwe dla przedmiotu.
4,0Zna w dobrym stopniu metody studiów i analiz kompozycji zabytkowych założeń ogrodowych. Potrafi przeprowadzić ogólną analizę kompozycji zabytkowych założeń ogrodowych. Do opisu kompozycji wykorzystuje ważniejsze pojęcia właściwe dla przedmiotu i rozumie ich znaczenie.
4,5Zna w dobrym stopniu metody studiów i analiz kompozycji zabytkowych założeń ogrodowych. Potrafi dobrze przeprowadzić analizę kompozycji zabytkowych założeń ogrodowych. Opisując kompozycję wykorzystuje większość pojęć właściwych dla przedmiotu i rozumie ich znaczenie.
5,0Zna w stopniu bardzo dobrym metody studiów i analiz kompozycji zabytkowych założeń ogrodowych. Potrafi przeprowadzić szczegółową analizę kompozycji zabytkowych założeń ogrodowych. Opisując kompozycję wykorzystuje znaczną liczbę pojęć właściwych dla przedmiotu i rozumie ich znaczenie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_C12_W03Student zna materiały budowlane oraz elementy małej architektury wykorzystywane w kompozycji różnych rodzajów ogrodów historycznych oraz opisuje ich zastosowanie i budowę.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_W04zna podstawowe materiały budowlane oraz ich zastosowanie w budownictwie i architekturze krajobrazu
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z zasadami kształtowania założeń ogrodowych zakładanych w Europie od starożytności do I poł. XX w., a także ze specyfiką ogrodów Dalekiego i Bliskiego Wschodu oraz z terminologią właściwą dla przedmiotu.
C-2Ukształtowanie umiejętności rozpoznawania założeń ogrodowych różnych epok i stylów poprzez analizę ich kompozycji oraz charakteru elementów architektonicznych i przyrodniczych oraz wyrobienie umiejętności profesjonalnego opisywania założeń ogrodowych.
Treści programoweT-W-3Ogrody średniowiecza: klasztorne, zamkowe (rycerskie), miejskie.
T-W-4Ogrody islamu.
T-W-5Ogrody renesansowe.
T-W-2Ogrody starożytności (Egipt, Mezopotamia, Grecja, Rzym).
T-W-6Ogrody barokowe.
T-W-7Ogrody chińskie i japońskie.
T-W-8Ogrody krajobrazowe XVIII i XIX w.
T-W-9Ogrody I połowy XX w.
T-W-10Szczegółowa analiza historyczno-kompozycyjna wybranych założeń ogrodowych Europy i Świata.
T-W-1Podstawowe pojęcia z zakres historii sztuki ogrodowej. Ciągłość rozwojowa ogrodów. Rodzaje założeń ogrodowych i układów kompozycyjnych. Literatura przedmiotu.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny i opis z wykorzystaniem technik multimedialnych.
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu pisemnego
S-2Ocena formująca: Ocena z kolokwium sprawdzającego znajomość ważniejszych pojęć z zakresu historii sztuki ogrodowej
S-1Ocena formująca: Ocena odpowiedzi na zadawane studentom pytania dotyczące treści poprzednich wykładów, umiejętność scharakteryzowania omówionych założeń ogrodowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wskazać charakterystycznych materiałów budowlanych oraz elementów małej architektury wykorzystywanych w kompozycji poszczególnych rodzajów ogrodów historycznych.
3,0Student potrafi wskazać tylko niektóre charakterystyczne materiały budowlanne oraz elementy małej architektury wykorzystywane w kompozycji poszczególnych rodzajów ogrodów historycznych.
3,5Student potrafi wskazać niektóre charakterystyczne materiały budowlane oraz elementy małej architektury wykorzystywane w kompozycji poszczególnych rodzajów ogrodów historycznych oraz opisać ich zastosowanie i budowę.
4,0Student potrafi wskazać większość charakterystycznych materiałów budowlanych oraz elementów małej architektury wykorzystywanych w kompozycji poszczególnych rodzajów ogrodów historycznych oraz opisać ich zastosowanie.
4,5Student potrafi wskazać większość charakterystycznych materiałów budowlanych oraz elementów małej architektury wykorzystywanych w kompozycji poszczególnych rodzajów ogrodów historycznych oraz opisać ich zastosowanie i budowę.
5,0Student potrafi wskazać wszystkie charakterystyczne materiały budowlane oraz elementy małej architektury wykorzystywane w kompozycji poszczególnych rodzajów ogrodów historycznych oraz opisać ich zastosowanie i budowę.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_C12_W04Zna charakterystyczne gatunki, formy oraz zastosowanie roślin wykorzystywanych jako tworzywo roślinne w historycznych założeniach ogrodowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_W09charakteryzuje rośliny pod względem ich podstawowych cech budowy, wymagań siedliskowych i możliwości zastosowania w projektowaniu obiektów zieleni
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z zasadami kształtowania założeń ogrodowych zakładanych w Europie od starożytności do I poł. XX w., a także ze specyfiką ogrodów Dalekiego i Bliskiego Wschodu oraz z terminologią właściwą dla przedmiotu.
C-2Ukształtowanie umiejętności rozpoznawania założeń ogrodowych różnych epok i stylów poprzez analizę ich kompozycji oraz charakteru elementów architektonicznych i przyrodniczych oraz wyrobienie umiejętności profesjonalnego opisywania założeń ogrodowych.
Treści programoweT-W-3Ogrody średniowiecza: klasztorne, zamkowe (rycerskie), miejskie.
T-W-4Ogrody islamu.
T-W-5Ogrody renesansowe.
T-W-2Ogrody starożytności (Egipt, Mezopotamia, Grecja, Rzym).
T-W-6Ogrody barokowe.
T-W-7Ogrody chińskie i japońskie.
T-W-8Ogrody krajobrazowe XVIII i XIX w.
T-W-9Ogrody I połowy XX w.
T-W-10Szczegółowa analiza historyczno-kompozycyjna wybranych założeń ogrodowych Europy i Świata.
T-W-1Podstawowe pojęcia z zakres historii sztuki ogrodowej. Ciągłość rozwojowa ogrodów. Rodzaje założeń ogrodowych i układów kompozycyjnych. Literatura przedmiotu.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny i opis z wykorzystaniem technik multimedialnych.
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu pisemnego
S-2Ocena formująca: Ocena z kolokwium sprawdzającego znajomość ważniejszych pojęć z zakresu historii sztuki ogrodowej
S-1Ocena formująca: Ocena odpowiedzi na zadawane studentom pytania dotyczące treści poprzednich wykładów, umiejętność scharakteryzowania omówionych założeń ogrodowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wymienić charakterystycznych gatunków, form roślin oraz omówić sposobów ich zastosowania jako tworzywa roślinnego w historycznych ogrodach.
3,0Student potrafi wymienić tylko nieliczne charakterystyczne gatunki roślin stosowane jako tworzywo roślinne w historycznych ogrodach.
3,5Student potrafi wymienić tylko niektóre charakterystyczne gatunki i formy roślin stosowane jako tworzywo w historycznych ogrodach.
4,0Student potrafi wymienić większą liczbę charakterystycznych gatunków i form roślin stosowane jako tworzywo w historycznych ogrodach.
4,5Student potrafi wymienić większą liczbę charakterystycznych gatunków i form roślin oraz omówić ich zastosowanie jako tworzywa w historycznych ogrodach.
5,0Student potrafi wymienić znaczną liczbę charakterystycznych gatunków i formy roślin oraz szerzej omówić ich zastosowanie jako tworzywa w historycznych ogrodach.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_C12_U01Rozpoznaje charakterystyczne dla różnych okresów historycznych układy założeń ogrodowych, ich komponenty oraz potrafi podać orientacyjny czas powstania ogrodu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_U03dokonuje analizy i waloryzacji kompozycji form przestrzennych w krajobrazie
AK_1A_U17ocenia na podstawowym poziomie wartość kulturową krajobrazu i jego składowych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z zasadami kształtowania założeń ogrodowych zakładanych w Europie od starożytności do I poł. XX w., a także ze specyfiką ogrodów Dalekiego i Bliskiego Wschodu oraz z terminologią właściwą dla przedmiotu.
C-2Ukształtowanie umiejętności rozpoznawania założeń ogrodowych różnych epok i stylów poprzez analizę ich kompozycji oraz charakteru elementów architektonicznych i przyrodniczych oraz wyrobienie umiejętności profesjonalnego opisywania założeń ogrodowych.
Treści programoweT-W-3Ogrody średniowiecza: klasztorne, zamkowe (rycerskie), miejskie.
T-W-4Ogrody islamu.
T-W-5Ogrody renesansowe.
T-W-2Ogrody starożytności (Egipt, Mezopotamia, Grecja, Rzym).
T-W-6Ogrody barokowe.
T-W-7Ogrody chińskie i japońskie.
T-W-8Ogrody krajobrazowe XVIII i XIX w.
T-W-9Ogrody I połowy XX w.
T-W-10Szczegółowa analiza historyczno-kompozycyjna wybranych założeń ogrodowych Europy i Świata.
T-W-1Podstawowe pojęcia z zakres historii sztuki ogrodowej. Ciągłość rozwojowa ogrodów. Rodzaje założeń ogrodowych i układów kompozycyjnych. Literatura przedmiotu.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny i opis z wykorzystaniem technik multimedialnych.
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu pisemnego
S-2Ocena formująca: Ocena z kolokwium sprawdzającego znajomość ważniejszych pojęć z zakresu historii sztuki ogrodowej
S-1Ocena formująca: Ocena odpowiedzi na zadawane studentom pytania dotyczące treści poprzednich wykładów, umiejętność scharakteryzowania omówionych założeń ogrodowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie rozpoznaje w stopniu podstawowym, charakterystycznych dla różnych okresów historycznych układów kompozycyjnych założeń ogrodowych, opisać kompozycji i komponentów oraz nie potrafi podać orientacyjnego czasu powstania ogrodu.
3,0Rozpoznaje w stopniu dostatecznym charakterystyczne dla różnych okresów historycznych układy założeń ogrodowych. Umie opisać w stopniu dostatecznym ich kompozycję i komponenty.
3,5Rozpoznaje w stopniu dostatecznym charakterystyczne dla różnych okresów historycznych układy założeń ogrodowych. Umie opisać w stopniu dostatecznym ich kompozycję i komponenty. Potrafi podać orientacyjny czas powstania ogrodu.
4,0Dobrze rozpoznaje charakterystyczne dla różnych okresów historycznych układy założeń ogrodowych. Umie ogólnie opisać ich kompozycję i komponenty. Potrafi podać orientacyjny czasu powstania ogrodu.
4,5Dobrze rozpoznaje charakterystyczne dla różnych okresów historycznych układy założeń ogrodowych. Umie dobrze opisać ich kompozycję i komponenty. Potrafi podać orientacyjny czasu powstania ogrodu.
5,0Bardzo dobrze rozpoznaje charakterystyczne dla różnych okresów historycznych układy założeń ogrodowych. Umie bardzo dobrze opisać ich kompozycję i komponenty. Potrafi podać czasu powstania ogrodu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_C12_U02Potrafi wykonać prosty projekt koncepcyjny ogrodu zaprojektowanego według zasad kompozycyjnych stosowanych w planowaniu założeń ogrodowy dawnych epok oraz wykonać szkice lub też wizualizacje jego wnętrz.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_U05praktycznie stosuje zasady kształtowania form przestrzennych w różnym kontekście i skali
AK_1A_U01wykorzystuje rysunek odręczny dla celów analiz przestrzennych i przekazywania informacji o krajobrazie
AK_1A_U04wykorzystuje powszechnie znane narzędzia i metody do sporządzania i prezentacji projektów
AK_1A_U06stosuje podstawowe zasady projektowania przestrzeni o różnej funkcji z zastosowaniem odpowiednich materiałów
AK_1A_U07sporządza uproszczoną dokumentację projektową zgodnie z wymogami formalnymi i przedstawia ją w formie rysunkowej i opisowej
AK_1A_U08pozyskuje podstawowe informacje właściwe do zadania projektowego z różnych źródeł
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z zasadami kształtowania założeń ogrodowych zakładanych w Europie od starożytności do I poł. XX w., a także ze specyfiką ogrodów Dalekiego i Bliskiego Wschodu oraz z terminologią właściwą dla przedmiotu.
C-4Nabycie umiejętności wykonania schematycznego projektu ogrodu lub parku, którego kompozycja jest zgodna z założeniami projektowymi stosowanymi w Europie w sztuce ogrodowej danej epoki i stylu.
C-3Nabycie umiejętności samodzielnego przeprowadzania studium zasad kompozycji stosowanych w projektowaniu historycznych założeniach ogrodowych różnych epok, stylów oraz krajów, wykonane w oparciu o literaturę oraz plany tych założeń.
C-5Wykształcenie umiejętności wykonywania szkiców planów oraz wnętrz historycznych założeń ogrodowych i parkowych, z zaakcentowaniem cech kompozycyjnych charakterystycznych dla danego typu założenia danej epoki i stylu.
Treści programoweT-A-2Praca teoretyczna: praca studialna nad charakterem i kompozycją wiodącego stylu w kształtowaniu założeń ogrodowych danej epok i kraju na podstawie szczegółowej analizy ważniejszych dzieł ogrodowych przy wykorzystaniu wskazanej literatury.
T-A-1Wprowadzenie do zajęć. Przedstawienie i szczegółowe omówienie celu oraz zakresu pracy a także etapów, formy i sposobów oceny pracy.
T-A-3Praca praktyczna: wykonanie projektu koncepcyjnego ogrodu lub parku w oparciu o założenia kompozycyjne wiodącego stylu występującego w sztuce ogrodowej w danej epoce we wskazanym kraju.
Metody nauczaniaM-4Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe – wykonywanie szkiców planów oraz wnętrz wybranych historycznych założeń ogrodowych
M-3Metody praktyczne: metoda projektów - wykonanie prostego projektu koncepcyjnego ogrodu zaprojektowanego według zasad kompozycyjnych stosowanych w planowaniu założeń ogrodowy dawnych epok oraz wykonanie szkiców jego wnętrz.
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena wykonanego projektu, szkiców oraz prezentacji projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi wykonać w stopniu dostatecznym prostego projektu koncepcyjnego ogrodu zaprojektowanego według zasad kompozycyjnych stosowanych w planowaniu historycznych założeń ogrodowy lub praca posiada bardzo liczne poważne błędy. Nie wykonał minimalnej liczby szkiców lub są one na niedostatecznym poziomie.
3,0Potrafi w stopniu dostatecznym wykonać prosty projekt koncepcyjny ogrodu zaprojektowanego według zasad kompozycyjnych stosowanych w planowaniu historycznych założeń ogrodowy, w którym odnaleźć można pewną liczbę błędów w tym kilka poważniejszych. Wykonał dostateczną liczbę szkiców. Estetyka pracy na poziomie słabym lub średnim.
3,5Potrafi w stopniu dostatecznym wykonać prosty projekt koncepcyjny ogrodu zaprojektowanego według zasad kompozycyjnych stosowanych w planowaniu historycznych założeń ogrodowy, w którym odnaleźć można pewną liczbę błędów, większość mniejszej wagi. Wykonał dostateczną liczbę szkiców. Estetyka pracy na poziomie średnim.
4,0Potrafi w stopniu dobrym wykonać prosty projekt koncepcyjny ogrodu zaprojektowanego według zasad kompozycyjnych stosowanych w planowaniu historycznych założeń ogrodowy, w którym znajduje się niewielka liczba błędów, większość mniejszej wagi. Wykonał wyznaczoną liczbę szkiców. Estetyka pracy na poziomie dobrym.
4,5Potrafi w stopniu dobrym wykonać prosty projekt koncepcyjny ogrodu zaprojektowanego według zasad kompozycyjnych stosowanych w planowaniu historycznych założeń ogrodowy, w którym znajdują się nieliczne błędy, mniejszej wagi. Wykonał wyznaczoną liczbę szkiców. Estetyka pracy na poziomie dobrym, prace charakteryzują się pewnym stopniem oryginalności.
5,0Potrafi w stopniu bardzo dobrym wykonać prosty projekt koncepcyjny ogrodu zaprojektowanego według zasad kompozycyjnych stosowanych w planowaniu historycznych założeń ogrodowy, w którym brak wyraźnych błędów. Wykonał wyznaczoną liczbę szkiców. Estetyka pracy na poziomie bardzo dobrym, prace charakteryzują się oryginalnością.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_C12_U03Ocenia na poziomie podstawowym kulturową wartość przykładowych historycznych ogrodów oraz ich komponentów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_U17ocenia na podstawowym poziomie wartość kulturową krajobrazu i jego składowych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z zasadami kształtowania założeń ogrodowych zakładanych w Europie od starożytności do I poł. XX w., a także ze specyfiką ogrodów Dalekiego i Bliskiego Wschodu oraz z terminologią właściwą dla przedmiotu.
C-2Ukształtowanie umiejętności rozpoznawania założeń ogrodowych różnych epok i stylów poprzez analizę ich kompozycji oraz charakteru elementów architektonicznych i przyrodniczych oraz wyrobienie umiejętności profesjonalnego opisywania założeń ogrodowych.
Treści programoweT-W-3Ogrody średniowiecza: klasztorne, zamkowe (rycerskie), miejskie.
T-W-4Ogrody islamu.
T-W-5Ogrody renesansowe.
T-W-2Ogrody starożytności (Egipt, Mezopotamia, Grecja, Rzym).
T-W-6Ogrody barokowe.
T-W-7Ogrody chińskie i japońskie.
T-W-8Ogrody krajobrazowe XVIII i XIX w.
T-W-9Ogrody I połowy XX w.
T-W-10Szczegółowa analiza historyczno-kompozycyjna wybranych założeń ogrodowych Europy i Świata.
T-W-1Podstawowe pojęcia z zakres historii sztuki ogrodowej. Ciągłość rozwojowa ogrodów. Rodzaje założeń ogrodowych i układów kompozycyjnych. Literatura przedmiotu.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny i opis z wykorzystaniem technik multimedialnych.
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu pisemnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi na poziomie podstawowym ocenić kulturowej wartości przykładowych historycznych ogrodów oraz ich komponentów.
3,0W stopniu dostatecznym potrafi ocenić kulturową wartość przykładowych historycznych ogrodów.
3,5W stopniu dostatecznym potrafi ocenić kulturową wartość przykładowych historycznych ogrodów a także ich komponentów.
4,0W stopniu dobrym potrafi ocenić kulturową wartość przykładowych historycznych ogrodów.
4,5W stopniu dobrym potrafi ocenić kulturową wartość przykładowych historycznych ogrodów a także ich komponentów.
5,0W stopniu bardzo dobrym potrafi ocenić kulturową wartość przykładowych historycznych ogrodów a także ich komponentów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_C12_K01Ma świadomość ciągłości rozwojowej sztuki ogrodowej i związków z współczesnymi trendami projektowymi.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_K01jest zdolny do zauważania związków i zależności występujących w otoczeniu i do twórczego myślenia o przestrzeni, budujących ją bryłach i ich kompozycji
AK_1A_K04ma świadomość ciągłości historycznej krajobrazu i związanego z nią genius loci
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z zasadami kształtowania założeń ogrodowych zakładanych w Europie od starożytności do I poł. XX w., a także ze specyfiką ogrodów Dalekiego i Bliskiego Wschodu oraz z terminologią właściwą dla przedmiotu.
Treści programoweT-W-3Ogrody średniowiecza: klasztorne, zamkowe (rycerskie), miejskie.
T-W-4Ogrody islamu.
T-W-5Ogrody renesansowe.
T-W-2Ogrody starożytności (Egipt, Mezopotamia, Grecja, Rzym).
T-W-6Ogrody barokowe.
T-W-7Ogrody chińskie i japońskie.
T-W-8Ogrody krajobrazowe XVIII i XIX w.
T-W-9Ogrody I połowy XX w.
T-W-10Szczegółowa analiza historyczno-kompozycyjna wybranych założeń ogrodowych Europy i Świata.
T-W-1Podstawowe pojęcia z zakres historii sztuki ogrodowej. Ciągłość rozwojowa ogrodów. Rodzaje założeń ogrodowych i układów kompozycyjnych. Literatura przedmiotu.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny i opis z wykorzystaniem technik multimedialnych.
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu pisemnego
S-1Ocena formująca: Ocena odpowiedzi na zadawane studentom pytania dotyczące treści poprzednich wykładów, umiejętność scharakteryzowania omówionych założeń ogrodowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada świadomości ciągłości rozwojowej sztuki ogrodowej i związków z współczesnymi trendami projektowymi.
3,0W stopniu dostatecznym wykazuje świadomość ciągłości rozwojowej sztuki ogrodowej.
3,5W stopniu dostatecznym wykazuje świadomość ciągłości rozwojowej sztuki ogrodowej i związków z współczesnymi trendami projektowymi.
4,0W stopniu dobrym stopniu wykazuje świadomość ciągłości rozwojowej sztuki ogrodowej i związków z współczesnymi trendami projektowymi.
4,5Wykazuje dużą świadomość ciągłości rozwojowej sztuki ogrodowej i związków z współczesnymi trendami projektowymi. Potrafi wskazać przykłady ewolucji elementów kompozycyjnych historycznych ogrodów w kolejnych epokach.
5,0Wykazuje dużą świadomość ciągłości rozwojowej sztuki ogrodowej i związków z współczesnymi trendami projektowymi. Potrafi wskazać przykłady ewolucji elementów kompozycyjnych historycznych ogrodów w kolejnych epokach a także wskazać wykorzystanie zapożyczeń, stylizacji w ogrodach współczesnych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_C12_K02Rozumie architekturę krajobrazu w kontekście uwarunkowań ideowych, kulturowych, materialnych i społecznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_K05rozumie architekturę krajobrazu w kontekście uwarunkowań ideowych, kulturowych, materialnych i społecznych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z zasadami kształtowania założeń ogrodowych zakładanych w Europie od starożytności do I poł. XX w., a także ze specyfiką ogrodów Dalekiego i Bliskiego Wschodu oraz z terminologią właściwą dla przedmiotu.
Treści programoweT-W-3Ogrody średniowiecza: klasztorne, zamkowe (rycerskie), miejskie.
T-W-4Ogrody islamu.
T-W-5Ogrody renesansowe.
T-W-2Ogrody starożytności (Egipt, Mezopotamia, Grecja, Rzym).
T-W-6Ogrody barokowe.
T-W-7Ogrody chińskie i japońskie.
T-W-8Ogrody krajobrazowe XVIII i XIX w.
T-W-9Ogrody I połowy XX w.
T-W-10Szczegółowa analiza historyczno-kompozycyjna wybranych założeń ogrodowych Europy i Świata.
T-W-1Podstawowe pojęcia z zakres historii sztuki ogrodowej. Ciągłość rozwojowa ogrodów. Rodzaje założeń ogrodowych i układów kompozycyjnych. Literatura przedmiotu.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny i opis z wykorzystaniem technik multimedialnych.
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu pisemnego
S-1Ocena formująca: Ocena odpowiedzi na zadawane studentom pytania dotyczące treści poprzednich wykładów, umiejętność scharakteryzowania omówionych założeń ogrodowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie architektury krajobrazu w kontekście uwarunkowań ideowych, kulturowych, materialnych i społecznych.
3,0Student w ograniczonym stopniu rozumie architekturę krajobrazu w kontekście uwarunkowań ideowych, kulturowych, materialnych i społecznych.
3,5Student w miarę dobrze rozumienie architekturę krajobrazu w kontekście uwarunkowań ideowych, kulturowych, materialnych i społecznych.
4,0Student dobrze rozumienie architekturę krajobrazu w kontekście uwarunkowań ideowych, kulturowych, materialnych i społecznych.
4,5Student w pełni rozumienie architekturę krajobrazu w kontekście uwarunkowań ideowych, kulturowych, materialnych i społecznych.
5,0Student doskonale rozumienie architekturę krajobrazu w kontekście uwarunkowań ideowych, kulturowych, materialnych i społecznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_C12_K03Jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, którą wykorzystuje do budowania własnej postawy twórczej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_K02jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, którą wykorzystuje do budowania własnej postawy twórczej
AK_1A_K06wykorzystuje znajomość procesu kształtowana się sztuki ogrodowej i jego podłoża w budowaniu własnej postawy twórczej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z zasadami kształtowania założeń ogrodowych zakładanych w Europie od starożytności do I poł. XX w., a także ze specyfiką ogrodów Dalekiego i Bliskiego Wschodu oraz z terminologią właściwą dla przedmiotu.
C-2Ukształtowanie umiejętności rozpoznawania założeń ogrodowych różnych epok i stylów poprzez analizę ich kompozycji oraz charakteru elementów architektonicznych i przyrodniczych oraz wyrobienie umiejętności profesjonalnego opisywania założeń ogrodowych.
Treści programoweT-W-3Ogrody średniowiecza: klasztorne, zamkowe (rycerskie), miejskie.
T-W-4Ogrody islamu.
T-W-5Ogrody renesansowe.
T-W-2Ogrody starożytności (Egipt, Mezopotamia, Grecja, Rzym).
T-W-6Ogrody barokowe.
T-W-7Ogrody chińskie i japońskie.
T-W-8Ogrody krajobrazowe XVIII i XIX w.
T-W-9Ogrody I połowy XX w.
T-W-10Szczegółowa analiza historyczno-kompozycyjna wybranych założeń ogrodowych Europy i Świata.
T-W-1Podstawowe pojęcia z zakres historii sztuki ogrodowej. Ciągłość rozwojowa ogrodów. Rodzaje założeń ogrodowych i układów kompozycyjnych. Literatura przedmiotu.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny i opis z wykorzystaniem technik multimedialnych.
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu pisemnego
S-1Ocena formująca: Ocena odpowiedzi na zadawane studentom pytania dotyczące treści poprzednich wykładów, umiejętność scharakteryzowania omówionych założeń ogrodowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje wrażliwości i zainteresowania sztuką w otaczającej rzeczywistości i nie stara się rozwijać własnej postawy twórczej.
3,0Student wykazuje słabą wrażliwości i zainteresowanie sztuką w otaczającej rzeczywistości. Przejawia małe zainteresowanie i chęci rozwoju własnej postawy twórczej.
3,5Student wykazuje w miarę dużą wrażliwości i zainteresowanie sztuką w otaczającej rzeczywistości. Przejawia średnie zainteresowanie i chęci rozwoju własnej postawy twórczej.
4,0Student wykazuje dużą wrażliwości i zainteresowanie sztuką w otaczającej rzeczywistości. Przejawia duże zainteresowanie i aktywnie rozwija własną postawy twórczej.
4,5Student wykazuje dużą wrażliwości i zainteresowanie sztuką w otaczającej rzeczywistości. Przejawia duże zainteresowanie i aktywnie rozwija własną postawy twórczej. Chętnie uczestniczy w przedsięwzięciach mających na celu rozwijanie tych cech i umiejętności.
5,0Student wykazuje dużą wrażliwości i zainteresowanie sztuką w otaczającej rzeczywistości. Przejawia duże zainteresowanie i aktywnie rozwija własną postawy twórczej. Chętnie uczestniczy i organizuje przedsięwzięciach mających na celu rozwijanie tych cech i umiejętności.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_C12_K04Posiada świadomość wartości kulturowej historycznych założeń ogrodowych ich znaczenia i potrzeby ochrony.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_K08ma świadomość znaczenia dziedzictwa kulturowego, jego wartości i potrzeby ochrony
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności rozpoznawania założeń ogrodowych różnych epok i stylów poprzez analizę ich kompozycji oraz charakteru elementów architektonicznych i przyrodniczych oraz wyrobienie umiejętności profesjonalnego opisywania założeń ogrodowych.
Treści programoweT-W-3Ogrody średniowiecza: klasztorne, zamkowe (rycerskie), miejskie.
T-W-4Ogrody islamu.
T-W-5Ogrody renesansowe.
T-W-2Ogrody starożytności (Egipt, Mezopotamia, Grecja, Rzym).
T-W-6Ogrody barokowe.
T-W-7Ogrody chińskie i japońskie.
T-W-8Ogrody krajobrazowe XVIII i XIX w.
T-W-9Ogrody I połowy XX w.
T-W-10Szczegółowa analiza historyczno-kompozycyjna wybranych założeń ogrodowych Europy i Świata.
T-W-1Podstawowe pojęcia z zakres historii sztuki ogrodowej. Ciągłość rozwojowa ogrodów. Rodzaje założeń ogrodowych i układów kompozycyjnych. Literatura przedmiotu.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny i opis z wykorzystaniem technik multimedialnych.
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu pisemnego
S-1Ocena formująca: Ocena odpowiedzi na zadawane studentom pytania dotyczące treści poprzednich wykładów, umiejętność scharakteryzowania omówionych założeń ogrodowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości wartości kulturowej historycznych założeń ogrodowych ani ich znaczenia, czy też potrzeby ich ochrony.
3,0Student posiada elementarną świadomości wartości kulturowej historycznych założeń ogrodowych.
3,5Student wykazuje średnią świadomości wartości kulturowej historycznych założeń ogrodowych. Dość dobrze pojmuje znaczenia obiektów zabytkowych oraz potrzebę ich ochrony i zachowania dla obecnych i przyszłych pokoleń.
4,0Student wykazuje wysoką świadomości wartości kulturowej historycznych założeń ogrodowych. Dobrze pojmuje znaczenia obiektów zabytkowych oraz potrzebę ich ochrony i zachowania dla obecnych i przyszłych pokoleń.
4,5Student wykazuje wysoką świadomości wartości kulturowej historycznych założeń ogrodowych. Dobrze pojmuje znaczenia obiektów zabytkowych oraz potrzebę ich ochrony i zachowania dla obecnych i przyszłych pokoleń.
5,0Student ma ugruntowaną świadomości wartości kulturowej historycznych założeń ogrodowych. Bardzo dobrze pojmuje znaczenia obiektów zabytkowych oraz potrzebę ich ochrony i zachowania dla obecnych i przyszłych pokoleń.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_C12_K05Ma świadomość potrzeby dalszego dokształca się w zakresie wiedzy o historycznych założeniach ogrodowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_K12ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z zasadami kształtowania założeń ogrodowych zakładanych w Europie od starożytności do I poł. XX w., a także ze specyfiką ogrodów Dalekiego i Bliskiego Wschodu oraz z terminologią właściwą dla przedmiotu.
Treści programoweT-W-3Ogrody średniowiecza: klasztorne, zamkowe (rycerskie), miejskie.
T-W-4Ogrody islamu.
T-W-5Ogrody renesansowe.
T-W-2Ogrody starożytności (Egipt, Mezopotamia, Grecja, Rzym).
T-W-6Ogrody barokowe.
T-W-7Ogrody chińskie i japońskie.
T-W-8Ogrody krajobrazowe XVIII i XIX w.
T-W-9Ogrody I połowy XX w.
T-W-10Szczegółowa analiza historyczno-kompozycyjna wybranych założeń ogrodowych Europy i Świata.
T-W-1Podstawowe pojęcia z zakres historii sztuki ogrodowej. Ciągłość rozwojowa ogrodów. Rodzaje założeń ogrodowych i układów kompozycyjnych. Literatura przedmiotu.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny i opis z wykorzystaniem technik multimedialnych.
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu pisemnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu.
3,0Student ma ograniczoną świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu.
3,5Student ma dostateczną świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu.
4,0Student ma dobrą świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu.
4,5Student ma pełną świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu.
5,0Student ma ugruntowaną świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu.