Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S2)
Sylabus przedmiotu Systemy wspomagania decyzji:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie i inżynieria produkcji | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Systemy wspomagania decyzji | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Mechanicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marta Krawczyk <Marta.Krawczyk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Bartosz Skobiej <Bartosz.Skobiej@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Algebra i analiza matematyczna |
W-2 | Podstawy informatyki |
W-3 | Podstawowa znajomość arkuszy kalkulacyjnych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie się z podstawowymi pojęciami związanymi ze wspomaganiem decyzji zarządczych. |
C-2 | Zapoznanie studentów z typologią systemów wspomagania decyzji. |
C-3 | Poznanie struktur i zasad funkcjonowania typowych systemów wspomagania decyzji. |
C-4 | Ukształtowanie umiejętności budowy prostych modeli sytuacji decyzyjnych. |
C-5 | Pogłębienie znajomości oprogramowania użytkowego – Microsoft EXCEL. |
C-6 | Opanowanie technik obliczeniowych we wspomaganiu decyzji w zarządzaniu finansami przedsiębiorstwa i we wspomaganiu decyzji kapitałowo-inwestycyjnych. |
C-7 | Zapoznanie studentów z zasadami rozwiązywania problemów optymalizacyjnych w środowisku Microsoft-EXCEL. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Metody analizy przyczynowo-skutkowej – przebieg obliczeń w arkuszu kalkulacyjnym. Prezentacja wzorów pięciu różnych metod dla przypadku dwuczynnikowego i trzyczynnikowego. Zespołowe rozwiązanie dwóch przykładów (za pomocą róznych metod) - interpretacja wyników, dyskusja. | 2 |
T-A-2 | Wartość pieniądza w czasie. Porównanie – na przykładach - reguł: procentu prostego i procentu składanego. Przyszła i obecna wartość pieniądza – formuły dla stałej i zmiennej stopy procentowej. Rozwiązanie przykładowych zadań - interpretacja, dyskusja. | 2 |
T-A-3 | Wartość pieniądza w czasie. Porównanie – na przykładach – płatności annuitetowych według wersji: bez wyprzedzenia i z wyprzedzeniem. Zastosowanie funkcji arkusza kalkulacyjnego. Zastosowanie formuł tablicowych. Reguły naliczania odsetek karnych. Zespołowe rozwiązanie zadań - interpretacja wyników, dyskusja. | 2 |
T-A-4 | Algorytmy budowy harmonogramów spłaty kredytów – cztery warianty: metoda rat kapitałowych a metoda annuitetowa; wariant bez wyprzedzenia a wariant z wyprzedzeniem. Formuły tablicowe przy zmiennej stopie odsetkowej. Zespołowe rozwiązanie zadań - porównanie wariantów harmonogramów w drodze dyskusji. | 2 |
T-A-5 | Obliczanie NPV projektów inwestycyjnych: „krok po kroku” i z wykorzystaniem funkcji arkusza kalkulacyjnego. Przykład zastosowania metody okresu zwrotu. Metoda IRR: wykorzystanie metody przybliżonej (interpolacja liniowa), zastosowanie narzędzi i funkcji arkusza kalkulacyjnego. Rozwiązanie zadań w grupach - porównanie wyników, interpretacja i dyskusja. | 2 |
T-A-6 | Prezentacja dodatku SOLVER (Microsoft EXCEL). Prezentacja części modelu optymalizacyjnego wymaganych przez dodatek. Prezentacja opcji sterujących iteracyjnym procesem obliczeń. Konstruowanie modelu optymalizacyjnego z wykorzystaniem funkcji i formuł tablicowych. Zapamiętywanie i wczytywanie modelu. Zespołowe budowanie modelu optymalizacyjnego przykładowego zagadnienia programowania liniowego - szukanie rozwiązania, interpretacja wyników, dyskusja. | 2 |
T-A-7 | Modele optymalizacyjne - rozpoznanie sprzecznego zagadnienia programowania matematycznego. Na przykładach - obliczanie krańcowej produktywności i krańcowej kosztochłonności, poszukiwanie alternatywnych rozwiązań optymalnych. Zespołowe rozwiązanie dwóch przykładów - interpretacja wyników i dyskusja. | 2 |
T-A-8 | Omówienie trzech zadań zaliczających ćwiczenia - wymagania formalne i merytoryczne. Opisanie kryteriów oceny, odpowiedzi na pytania studentów. | 1 |
15 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Zestaw zadań z analizy przyczynowo-skutkowej – studenci samodzielnie rozwiązują zadania z zastosowaniem arkusza kalkulacyjnego. Porównanie wyników i dyskusja. | 2 |
T-L-2 | Zestaw zadań z wartości pieniądza w czasie (procent prosty, procent składany, przyszła i obecna wartość kapitału) – samodzielne rozwiązywanie zadań przez studentów. Porównanie wyników i dyskusja. | 2 |
T-L-3 | Zestaw zadań z wartości pieniądza w czasie (cztery warianty płatności annuitetowych) - samodzielne rozwiązywanie zadań przez studentów. Porównanie wyników i dyskusja. | 2 |
T-L-4 | Zadanie opracowania alternatywnych harmonogramów spłaty kredytu – samodzielna praca studentów. Dyskusja na temat sposobów uwzględnienia odroczenia spłat kredytu. | 2 |
T-L-5 | Obliczanie NPV projektów inwestycyjnych i metody pokrewne - samodzielne rozwiązywanie postawionych zadań. Porównanie wyników, interpretacja i dyskusja. | 2 |
T-L-6 | Samodzielna praca studentów - problem maksymalizacji korzyści i problem minimalizacji kosztów w zagadnieniach optymalizacyjnych. Konstruowanie modelu optymalizacyjnego, znajdowanie rozwiązań optymalnych, kalkulacja krańcowej produktywności i krańcowej kosztochłonności. Omówienie uzyskanych wyników, dyskusja. | 2 |
T-L-7 | Optymalizacja planu transportowego - samodzielna praca studentów nad zadanymi przykładami. Wyszukiwanie rozwiązań optymalnych. Interpretacja wyników, dyskusja. | 2 |
T-L-8 | Omówienie zestawu zadań zaliczających laboratoria - wymagania formalne i merytoryczne. Opisanie kryteriów oceny, odpowiedzi na pytania studentów. | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe pojęcia: decyzja, sytuacja decyzyjna, modele sytuacji decyzyjnych, zarządzanie, system, system informacyjny, system informacyjny przedsiębiorstwa, system informatyczny. | 2 |
T-W-2 | Dane, informacje, wiedza, mądrość. Zasady transformacji danych w informacje. Potrzeby informacyjne menedżerów. Informacja w ujęciu przedmiotowym i podmiotowym. Wartość informacji. Zarządzanie informacją. | 2 |
T-W-3 | Klasyfikacja informacji. Funkcje informacji. Właściwości informacji jako zasobu. Szczeble zarządzania a rodzaje informacji. Cechy informacji. | 2 |
T-W-4 | Podejście systemowe. Elementy systemu zarządzania. Identyfikacja ważnych wejść i wyjść systemu. System informacyjny zorientowany na podejmowanie decyzji. Schemat systemu informacyjnego według podejścia systemowego. | 2 |
T-W-5 | Systemy informatyczne – definicje, składniki, cele, przesłanki zróżnicowania. | 2 |
T-W-6 | Kryteria klasyfikacji systemów informatycznych w zarządzaniu. Kryterium zakresu organizacyjnego. Kryterium głównych obszarów funkcjonalnych. Kryterium szczebla zarządzania. Kryterium architektury systemu. | 2 |
T-W-7 | Informatyczne systemy departamentowe. Informatyczne systemy przedsiębiorstwa. Systemy międzyorganizacyjne. Systemy finansowe. Systemy produkcyjne. Systemy zarządzania zasobami ludzkimi. | 2 |
T-W-8 | Systemy informatyczne a szczeble zarządzania. Nazewnictwo systemów: angielskie i polskie. Charakterystyka systemów informatycznych według szczebli zarządzania. | 2 |
T-W-9 | Typy architektur systemów informatycznych. Środowisko mainframe. Środowisko mikrokomputerów. Środowisko rozproszone. Architektura klient-serwer. | 2 |
T-W-10 | Systemu poziomu operacyjnego – STPD: definicje, istota, cele, główne cechy. Podstawowe transakcje w przedsiębiorstwie produkcyjnym. Organizacja przetwarzania danych w STPD. | 2 |
T-W-11 | Systemy wspomagania decyzji menedżerskich szczebla taktycznego – ISZ. Model ISZ. Wejścia i wyjścia ISZ. Przykłady wspomagania decyzji zrutynizowanych. | 2 |
T-W-12 | Systemy wspomagania decyzji menedżerskich szczebla strategicznego – SIK/SWK: definicje, istota, cele. Model SIK/SWK. Krytyczne czynniki sukcesu a kluczowe wskaźniki działalności. Możliwości i zalety SIK. | 2 |
T-W-13 | Systemy wspomagające pracowników wiedzy – SWD. Procesy i fazy podejmowania decyzji. Planowanie strategiczne, kontrola menedżerska i kontrola operacyjna – wspomaganie komputerowe. Struktura SWD. Zarządzanie danymi, zarządzanie modelem, zarządzanie wiedzą, interfejs użytkownika. Analiza wrażliwości i symulacja. | 2 |
T-W-14 | Systemy wspomagania decyzji oparte na sztucznej inteligencji. Systemy eksperckie (SE) – definicje, istota, struktura i funkcjonowanie typowego SE. Zastosowania SE w biznesie. Zalety i ograniczenie SE. | 2 |
T-W-15 | Systemy wspomagania decyzji oparte na sztucznej inteligencji. Ogólne informacje na temat sztucznych sieci neuronowych (SSN) - definicje, istota, typy SSN. Kierunki zastosowania SSN w biznesie. Zalety i ograniczenie SSN. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Rozwiązanie zadań zaliczających ćwiczenia | 5 |
A-A-3 | Udział w zaliczeniu formy zajęć i konsultacjach | 2 |
22 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie do laboratoriów (praca własna studenta) | 6 |
A-L-3 | Rozwiązanie zadań zaliczających laboratoria | 5 |
A-L-4 | Udział w konsultacjach do laboratoriów | 2 |
28 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w zajęciach | 27 |
A-W-2 | Przygotowanie do egzaminu | 2 |
A-W-3 | Udział w konsultacjach do wykładu | 2 |
A-W-4 | Udział w egzaminie | 2 |
33 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Metoda przypadków |
M-4 | Dyskusja dydaktyczna (burza mózgów podczas ćwiczeń i laboratoriów) |
M-5 | Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Na początku laboratoriów - ocena rozwiązania zadania postawionego na poprzednich zajęciach. |
S-2 | Ocena formująca: Na początku ćwiczeń - ocena rozwiązania zadania problemowego postawionego na poprzednich zajęciach. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena rozwiązania zadań problemowych zaliczających ćwiczenia. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Ocena rozwiązania zestawu zadań zaliczających laboratoria. |
S-5 | Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu pisemnego (w postaci testu wielokrotnego wyboru) z treści wykładów. |
S-6 | Ocena formująca: Ocena realizacji zadań - na bieżąco, w trakcie ćwiczeń i laboratoriów. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_2A_C06_W01 Student powinien być w stanie definiować i opisywać podstawowe pojęcia związane ze wspomaganiem decyzji zarządczych. | ZIIP_2A_W11, ZIIP_2A_W04 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-2, M-3, M-1 | S-4, S-3, S-5 |
ZIIP_2A_C06_W02 Student powinien być w stanie definiować i scharakteryzować klasy systemów wspomagania decyzji | ZIIP_2A_W11 | — | C-2, C-3 | T-W-10, T-W-9, T-W-11, T-W-12, T-W-4, T-W-13, T-W-14, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-15 | M-2, M-3, M-1 | S-5 |
ZIIP_2A_C06_W03 Student powinien być w stanie rozpoznawać i rozróżniać klasy systemów wspomagania decyzji na podstawie zadanych charakterystyk. | ZIIP_2A_W11 | — | C-2, C-3 | T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15 | M-2, M-3, M-1 | S-5 |
ZIIP_2A_C06_W04 Student powinien umieć wskazać i zaproponować metody obliczeniowe adekwatne dla zadanego problemu decyzyjnego. | ZIIP_2A_W11 | — | C-5, C-6, C-7, C-4 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7 | M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2, S-4, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_2A_C06_U01 Student powinien umieć dobierać i formułować narzędzia obliczeniowe adekwatne do postawionego problemu decyzyjnego. | ZIIP_2A_U09, ZIIP_2A_U20 | — | C-5, C-6, C-4 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7 | M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2, S-4, S-3, S-6 |
ZIIP_2A_C06_U02 Student powinien umieć opracować model sytuacji decyzyjnej, obliczyć wyjścia modelu, weryfikować i interpretować wyniki obliczeń. | ZIIP_2A_U21 | — | C-5, C-6, C-7, C-4 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-6, T-L-5, T-L-7 | M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2, S-4, S-3, S-6 |
ZIIP_2A_C06_U03 Student powinien umieć obsługiwać dodatek SOLVER, formułować model optymalizacyjny, wyszukiwać rozwiązań optymalnych i zinterpretować uzyskane wyniki. | ZIIP_2A_U21 | — | C-5, C-6, C-7, C-4 | T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-A-6, T-A-7, T-A-8 | M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2, S-4, S-3, S-6 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_2A_C06_K01 Student powinien nabyć aktywną postawę i kreatywność podczas pracy zespołowej. | ZIIP_2A_K04 | — | C-5, C-6, C-7 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-6, T-L-5, T-L-7, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7 | M-4, M-5 | S-1, S-2, S-6 |
ZIIP_2A_C06_K02 Student powinien być chętny do wyrażania ocen propozycji innych studentów i wykazywać zdolność do ich przyjmowania. | ZIIP_2A_K03 | — | C-6, C-7, C-4 | T-L-6, T-L-7, T-A-7 | M-4, M-5 | S-1, S-2, S-6 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_2A_C06_W01 Student powinien być w stanie definiować i opisywać podstawowe pojęcia związane ze wspomaganiem decyzji zarządczych. | 2,0 | |
3,0 | Student umie zdefiniować i opisywać podstawowe pojęcia związane ze wspomaganiem decyzji zarządczych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZIIP_2A_C06_W02 Student powinien być w stanie definiować i scharakteryzować klasy systemów wspomagania decyzji | 2,0 | |
3,0 | Student umie zdefiniować i scharakteryzować klasy systemów wspomagania decyzji | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZIIP_2A_C06_W03 Student powinien być w stanie rozpoznawać i rozróżniać klasy systemów wspomagania decyzji na podstawie zadanych charakterystyk. | 2,0 | |
3,0 | Student umie rozpoznawać i rozróżniać klasy systemów wspomagania decyzji na podstawie zadanych charakterystyk. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZIIP_2A_C06_W04 Student powinien umieć wskazać i zaproponować metody obliczeniowe adekwatne dla zadanego problemu decyzyjnego. | 2,0 | |
3,0 | Student umie wskazać i zaproponować metody obliczeniowe adekwatne dla zadanego problemu decyzyjnego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_2A_C06_U01 Student powinien umieć dobierać i formułować narzędzia obliczeniowe adekwatne do postawionego problemu decyzyjnego. | 2,0 | |
3,0 | Student umie dobierać i formułować narzędzia obliczeniowe adekwatne do postawionego problemu decyzyjnego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZIIP_2A_C06_U02 Student powinien umieć opracować model sytuacji decyzyjnej, obliczyć wyjścia modelu, weryfikować i interpretować wyniki obliczeń. | 2,0 | |
3,0 | Student umie opracować model sytuacji decyzyjnej, obliczyć wyjścia modelu, weryfikować i interpretować wyniki obliczeń. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZIIP_2A_C06_U03 Student powinien umieć obsługiwać dodatek SOLVER, formułować model optymalizacyjny, wyszukiwać rozwiązań optymalnych i zinterpretować uzyskane wyniki. | 2,0 | |
3,0 | Student umie obsługiwać dodatek SOLVER, formułować model optymalizacyjny, wyszukiwać rozwiązań optymalnych i zinterpretować uzyskane wyniki. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_2A_C06_K01 Student powinien nabyć aktywną postawę i kreatywność podczas pracy zespołowej. | 2,0 | |
3,0 | Student ma aktywną postawę i wykazuje się kreatywnością podczas pracy zespołowej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZIIP_2A_C06_K02 Student powinien być chętny do wyrażania ocen propozycji innych studentów i wykazywać zdolność do ich przyjmowania. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wyrażać oceny do propozycji innych studentów i wykazuje się zdolnością do ich przyjmowania. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- R. Budziński, Komputerowy system przetwarzania danych ekonomiczno-finansowych w przedsiębiorstwie, IBS PAN, Warszawa-Szczecin, 2000
- R. Knosala [red.], Komputerowe wspomaganie zarządzania przedsiębiorstwem. Nowe metody i systemy, PWE, Warszawa, 2007
- K. Piasecki, Modele matematyki finansowej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2007
- W. T. Bielecki, Informatyzacja zarządzania, PWE, Warszawa, 2001
Literatura dodatkowa
- R. McLeod Jr., G. Schell, Management Information Systems, Prentice Hall Inc., New Jersey, 2001, Eight Edition