Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S1)
specjalność: inżynieria jakości i zarządzanie
Sylabus przedmiotu Marketing:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie i inżynieria produkcji | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Marketing | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekonomii Menedżerskiej i Rachunkowości | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elwira Leśna-Wierszołowicz <elwira.lesna@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstawowych pojęć i zagadnień z przedmiotu "Makro i mikroekonomia" oraz "Nauki o przedsiębiorstwie" |
W-2 | Podstawowa znajomość realiów gospodarczych połączona z umiejętnością analizy zdarzeń przyczynowo-skutkowych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student po ukończeniu zajęć z marketingu winien posiadać wiedzę, umiejętności oraz dysponować kompetencjami niezbędnymi w praktycznej działalności gospodarczej. Dysponować umiejętnością identyfikacji, doboru oraz wykorzystywania narzędzi marketingowych w celu komunikowania się z rynkiem oraz z zespołami ludzkimi. Efektywnie koordynować i kontrolować ich użycie z uwzględnieniem złożoności oddziaływania na rynek. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Znaczenie, miejsce i rola marketingu w przedsiębiorstwie - przykład | 2 |
T-A-2 | Zastosowanie marketingu mix przy wprowadzania nowego produktu na rynek - przykład | 2 |
T-A-3 | Cykl życia produktu - analiza przypadku | 2 |
T-A-4 | Portfolio produktowe na podstawie macierzy BCG - analiza przypadku | 2 |
T-A-5 | Segmentacja i rynek docelowy - analiza przypadku | 2 |
T-A-6 | Pozycjonowanie - analiza przypadku | 2 |
T-A-7 | Budowa strategii marketingowej | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do przedmiotu. Współczesne aspekty marketingu | 1 |
T-W-2 | Podstawowe pojęcia marketingu. Ewolucja i orientacje marketingu | 1 |
T-W-3 | Znaczenie, rola i miejsce marketingu w działalności gospodarczej oraz w przedsiębiorstwie | 1 |
T-W-4 | Zasady marketingu. Znaczenie i stosowanie | 1 |
T-W-5 | Zintegrowane narzędzia marketingu mix. | 1 |
T-W-6 | Zachowanie konsumentów/nabywców oraz konkurentów na rynku | 1 |
T-W-7 | Marketing a przewagi konkurencyjne | 1 |
T-W-8 | Segmentacja rynku. Wybór rynku docelowego. | 1 |
T-W-9 | Pozycjonowanie. | 1 |
T-W-10 | Produkt - klasyfikacja, cykl życia, wprowadzenie na rynek, marka oraz strategie marek | 1 |
T-W-11 | Cena - koncepcje w marketingu, uwarunkowania budowy, zasady kalkulacji, strategie cenowe | 1 |
T-W-12 | Dystrybucja - istota, koncepcje, funkcje. Kanały dystrybucji, zasady doboru, tendencje i nowe formy dystrybucji. Sprzedaż internetowa. | 1 |
T-W-13 | Promocja - podstawy, proces komunikowania się. Narzędzia promocji: reklama, sprzedaż osobista, aktywizacja sprzedaży, public relations | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Praca własna: czytanie lektury, przygotowanie do zajęć ćwiczeniowych (7 x 3 godz.) | 28 |
A-A-3 | Konsultacje do zajęć ćwiczeniowych | 2 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Konsultacje do wykładów | 3 |
A-W-2 | Praca własna: czytanie literatury | 10 |
A-W-3 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-4 | Przygotowanie do egzaminu | 15 |
A-W-5 | Obecność na egzaminie | 3 |
46 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Ćwiczenia - metoda przypadków połączona z dyskusją panelową, wielokrotnie wznawiana. |
M-2 | Wykład informacyjny w formie prezentacji |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ćwiczenia - ocena w trakcie zajęć, bazująca na prezentacji wiedzy, umiejętności jej wykorzystywania, często w połączeniu z wnioskowaniem logicznym |
S-2 | Ocena podsumowująca: Na zakończenie zajęć w celu sprawdzenia poziomu wiedzy na podstawie próbki zagadnień z zakresu przedmiotu |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_1A_B08_W01 Marketing jako dyscyplina naukowa ma za zadanie poszerzanie poziomu wiedzy ogólnej. Zajęcia wykładowe mają objaśniać mechanizmy, cele oraz metody stosowania marketingu w działalności gospodarczej, w tym zastosowanie określonych narzędzi marketingu, warunki ich doboru, rozpoznawanie skuteczności. Zajęcia audytoryjne - proponowanie oraz dobieranie metod i narzędzi skutecznego oddziaywania na rynek. Student powinien posiadać wiedzę w zakresie identyfikacji, rozpoznania zdarzenia oraz przyporządkowania narzędzia (palety narzędzi) w określonej gospodarczo sytuacji. | ZIIP_1A_W16 | — | — | C-1 | T-A-2, T-A-6, T-A-1, T-A-7, T-A-5 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_1A_B08_U01 Student po ukończeniu zajęć wykładowych winien umieć zastosować posiadaną wiedzę w praktycznej działalności gospodarczej. Rozpoczynając od rozpoznawania sytuacji przedsiębiorstwa, wpływu przyjętych rozwiązań w zakresie ksztatowania poziomu i jakości produktu, sposoby jego dystrybuowania, budowy ceny oraz metodyki wprowadzania produktu na rynek. Student winien analizować rozwiązania, dobierać na określonym poziomie narzędzia marketingowe, kształtować ich wagi, opracowywać (lub współuczestniczyć w opracowaniu) strategię marketingową, przygotowywać i kontrolować stopień jej realizacji. Zajęcia rozwiną umiejętności w zakresie koordynacji pracy zespołowej, pozyskiwania wiedzy, umiejętności analitycznych oraz - w ich wyniku - umiejętność budowy syntezy marketingowej. | ZIIP_1A_U07, ZIIP_1A_U14 | — | — | C-1 | T-W-6, T-W-8, T-W-12, T-W-10, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_1A_B08_K01 Postawę studenta winny cechować przemyślenia oraz poziom autorefleksji wynikających z treści przedmiotu. Student osiągnie świadomość posiadanych kompetencji, ewentualnych braków i zrodzonej na tej kanwie potrzeby ich uzupełnienia. Student winien rozumieć i prezentować postawę permanentnego dokształcania się, determinacji w osiąganiu celu, kreowania postaw akceptujących, otwartości i humanizmu w róznorodnych środowiskach. Cechować go winna postawa zrozumienia dla ważności i znaczenie komunikowania się, pracy w zespołach oraz tolerowania odmienności. | ZIIP_1A_K01, ZIIP_1A_K07 | — | — | C-1 | T-A-2, T-A-6, T-A-7, T-A-5, T-A-4, T-W-6, T-W-8, T-W-12, T-W-10, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-9, T-W-11, T-W-13 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_1A_B08_W01 Marketing jako dyscyplina naukowa ma za zadanie poszerzanie poziomu wiedzy ogólnej. Zajęcia wykładowe mają objaśniać mechanizmy, cele oraz metody stosowania marketingu w działalności gospodarczej, w tym zastosowanie określonych narzędzi marketingu, warunki ich doboru, rozpoznawanie skuteczności. Zajęcia audytoryjne - proponowanie oraz dobieranie metod i narzędzi skutecznego oddziaywania na rynek. Student powinien posiadać wiedzę w zakresie identyfikacji, rozpoznania zdarzenia oraz przyporządkowania narzędzia (palety narzędzi) w określonej gospodarczo sytuacji. | 2,0 | Student nie zna podstawowych pojęć z zakresu marketingu |
3,0 | Student poprawnie definiuje niektóre pojęcia zakresu marketingu | |
3,5 | Student poprawnie definiuje większość pojęć z zakresu marketingu | |
4,0 | Student zna definicje wszystkich pojęć z zakresu marketingu | |
4,5 | Student poprawnie definiuje wszystkie pojęcia z zakresu marketingu oraz identyfikuje kluczowe problemy | |
5,0 | Student poprawnie definiuje wszystkie pojęcia z zakresu marketingu, przytacza kluczowe informacje, a także samodzielnie identyfikuje narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_1A_B08_U01 Student po ukończeniu zajęć wykładowych winien umieć zastosować posiadaną wiedzę w praktycznej działalności gospodarczej. Rozpoczynając od rozpoznawania sytuacji przedsiębiorstwa, wpływu przyjętych rozwiązań w zakresie ksztatowania poziomu i jakości produktu, sposoby jego dystrybuowania, budowy ceny oraz metodyki wprowadzania produktu na rynek. Student winien analizować rozwiązania, dobierać na określonym poziomie narzędzia marketingowe, kształtować ich wagi, opracowywać (lub współuczestniczyć w opracowaniu) strategię marketingową, przygotowywać i kontrolować stopień jej realizacji. Zajęcia rozwiną umiejętności w zakresie koordynacji pracy zespołowej, pozyskiwania wiedzy, umiejętności analitycznych oraz - w ich wyniku - umiejętność budowy syntezy marketingowej. | 2,0 | Student nie rozumie problematyki marketingu oraz nie umie posługiwać się elementami marketingu mix |
3,0 | Student rozumie problematykę marketingu, ale posługuje się elementami marketingu mix w ograniczonym zakresie | |
3,5 | Student posługuje się elementami marketingu mix w wystarczającym stopniu | |
4,0 | Student posługuje się elementami marketingu mix w wystarczającym stopniu oraz potrafi wymienić poszczególne fazy cyklu życia produktu | |
4,5 | Student posługuje się wszystkimi elementami marketingu mix, potrafi wymienić poszczególne fazy cyklu życia produktu oraz dodatkowo rozumie problematykę segmentacji rynku | |
5,0 | Student rozumie problematykę marketingu, umie posługiwać się wszystkimi elementami marketingu mix, potrafi wymienić poszczególne fazy cyklu życia produktu, rozumie problematykę segmentacji rynku oraz wie jak zbudować skuteczną strategię marketingową |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_1A_B08_K01 Postawę studenta winny cechować przemyślenia oraz poziom autorefleksji wynikających z treści przedmiotu. Student osiągnie świadomość posiadanych kompetencji, ewentualnych braków i zrodzonej na tej kanwie potrzeby ich uzupełnienia. Student winien rozumieć i prezentować postawę permanentnego dokształcania się, determinacji w osiąganiu celu, kreowania postaw akceptujących, otwartości i humanizmu w róznorodnych środowiskach. Cechować go winna postawa zrozumienia dla ważności i znaczenie komunikowania się, pracy w zespołach oraz tolerowania odmienności. | 2,0 | Student nie uzyskał kompetencji, by rozumieć problematykę marketingu |
3,0 | Kompetencje studenta sprowadzają się do wybiórczej wiedzy, świadczą o tym, że tylko w ograniczonym stopniu jest w stanie poradzić sobie z wprowadzeniem w życie wiedzy jaką posiada | |
3,5 | Student posiada podstawowe kompetencje, by rozumieć problematykę marketingu, ale posługuje się elementami marketingu mix w bardzo ograniczonym zakresie | |
4,0 | Student posiada kompetencje umożliwiające mu wykorzystanie w praktyce zdobytej wiedzy z zakresu marketingu, ale posługuje się elementami marketingu mix w ograniczonym zakresie | |
4,5 | Student posiada kompetencje oceny dobrej, a ponadto potrafi zbudować skuteczną strategię marketingową | |
5,0 | Student wykaże się kreatywnością w zakresie zastosowania elementów marketingu mix, będzie zdolny do wykorzystania w praktyce zdobytej wiedzy z zakresu marketingu, będzie chętny do upowszechnienia wiedzy z zakresu marketingu |
Literatura podstawowa
- Zbiorowa pod red. Ph. Kotlera, Marketing. Podręcznik europejski, PWE, Warszawa, 2009
- E. Michalski, Marketing. Podręćznik akademicki, PWN, Warszawa, 2008
- Zb. pod red. L. Garbarskiego, Marketing. Koncepcja skutecznych działań, PWE, Warszawa, 2011
- I. Bielski, Współczesny marketing, Studio Emka, Warszawa, 2006
Literatura dodatkowa
- M. Dussel, Marketing w praktyce, BC.edu, Warszawa, 2009
- L. Garbarski, I. Rutkowski, W. Wrzosek, Marketing. Punkt zwrotny nowoczesnej firmy, PWE, Warszawa, 2003
- M. E. Porter, Przewaga konkurencyjna, Helion, Gliwice, 2006