Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (N2)
specjalność: logistyka przemysłowa

Sylabus przedmiotu Inwentyka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki techniczne
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Inwentyka
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Mechanicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Terelak-Tymczyna <Agnieszka.Terelak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 10 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien znać zasady ogólne zasady funkcjonowania podmiotu gospodarczego z uwagi na odwoływanie sie w czasie wykładów do przykładów kreatywnego rozwiazywania problemów w poszukiwaniu pomysłów biznesowych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest uzmysłowienie studentom sposobu rozwiazywania problermów o dowolnej złożoności wg okreslonej metodologii (Osborna-Parnesa) z wykorzystaniem własnej kreatywnosci. Celem jest również prezentacja wielu technik wspierajacych proces kreatywnego rozwiazywania problemów. Waznym rezultatem do osiagniecia w przedmiocie jest zbudowanie przeswiadczenia, że kreatywność mozna rozwijać a innowacyjność jest podstawą rozwoju zarówno w skali gospodarki jak i w aspekcie własnego życia. Dodatkowym istotnym efektem kształcenia ma być zarówno wwypracowanie niektórych kompetencji społecznych jak i uświadomienie ich kluczowej roli w pozyskaniu i wykonywaniu pracy.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Historia heurystyki. Kreatywność jako ważne wyzwanie społeczne. Innowacyjność środowiska akademickiego. Zadania pobudzające do kreatywnego myślenia2
T-W-2Przykłady zadań, ktorych rozwiązanie jest nacechowane pomysłowoscią - zadanie komiwojażera, obliczanie powierzchni nieregularnej, łamigłówki. Zespołowe rozwiazywanie zadań (drzewa Rigueta)2
T-W-3Schematy kreatywnego rozwiazywania problemów. CPS - rola Alexa Osborna.2
T-W-4Burza mózgów dla poszukiwania koncepcji.2
T-W-5Techniki twórczego rozwiazywania problemów - ryba Ishikawy, analiza morfologiczna, metoda Delficka, 6 myślowych kapeluszy, myślenie lateralne.2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1zajecia audytoryjne10
A-W-2Praca własna poswiecona przygotowaniu prezentacji lub sprawozdania z wybranych zajęc audytoryjnych15
A-W-3Udział w zaliczeniu formy zajęć i konsultacjach2
27

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład, ćwiczenia zespołowe, identyfikacja własnej osobowosci poprzez testy i ankiety, prezentacje własne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Studenci zdobywają w trakcie zajęć i za aktywność pozaaudytoryjną punkty, które wg z góry znanej skali decydują o ocenie końcowej. Punkty uzyskują za wyrażanie wskazanych kompetencji społecznych i za wykonaną poza zajeciami prezentację lub projekt grupowy.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_2A_C09_W01
Student winien poznać definicje zwiazane i inwentyką i heurystyką, zaznajomić sie z kolejnością kroków w procesie rozwiazywania problemu, poznać techiki wyznaczania celów, identyfikacji problemu, poszukiwania koncepcji i poszukiwania rozwiazania oraz jego weryfikacji.
ZIIP_2A_W09, ZIIP_2A_W07C-1T-W-2, T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_2A_C09_U01
Student powinien umieć posługiwać sie takimi technikami z zakresu rozwiazywania problemu (identyfikacji problemu, poszukiwania koncepcji, poszukiwania rozwiazania) jak burza mózgów i jej 2-3 odmiany, analiza morfologiczna, metoda delficka, 6 myślowych kapeluszy, metoda Crowforda, metoda analogii, myślenie lateralne.
ZIIP_2A_U24, ZIIP_2A_U07, ZIIP_2A_U16, ZIIP_2A_U18C-1T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_2A_C09_K01
Student posiada poczucie własnej kreatywnosci i jej znaczenia w procesie rozwiązywania złozonych problemów, rozumie swoją role w pracy zespołowej - zarówno w roli kierowniczej jak i ppodporzadkowanej, rozumie znaczenie aktywnosci i mobilnosci w życiu. Rozumie znaczenie ustawicznego samokształcenia.
ZIIP_2A_K04, ZIIP_2A_K03C-1T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-W-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIIP_2A_C09_W01
Student winien poznać definicje zwiazane i inwentyką i heurystyką, zaznajomić sie z kolejnością kroków w procesie rozwiazywania problemu, poznać techiki wyznaczania celów, identyfikacji problemu, poszukiwania koncepcji i poszukiwania rozwiazania oraz jego weryfikacji.
2,0Student jest mało aktywny, nie uczestniczy w zajaciach
3,0Student pracuje w zespole, nie wyróznia sie aktywnością
3,5Student wie jaka jest rola heurystycznego podejścia, potrafi wyjasnić niektóre techniki
4,0Student zna rozmaite techiki, poszukuje innych
4,5Student chetnie uczestniczy, prezentuje swoje zdanie, szuka materiałów uzupelniajacych, ma wysoka wiedzę o technikach twórczego wspogania procesu rozwiazywania problemów.
5,0Student chetnie uczestniczy, wyróznia sie łatwiscia w rozwiazywaniu łamigłówek, prezentuje swoje zdanie, szuka materiałów uzupelniajacych, ma wysoka wiedzę o technikach twórczego wspogania procesu rozwiazywania problemów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIIP_2A_C09_U01
Student powinien umieć posługiwać sie takimi technikami z zakresu rozwiazywania problemu (identyfikacji problemu, poszukiwania koncepcji, poszukiwania rozwiazania) jak burza mózgów i jej 2-3 odmiany, analiza morfologiczna, metoda delficka, 6 myślowych kapeluszy, metoda Crowforda, metoda analogii, myślenie lateralne.
2,0Student nie nabył widocznych umiejętnosci w rozwiazywaniu problemów.
3,0Student aktywnie poszukuje, wymienia techniki, niekoniecznie adekwatnme do problemu.
3,5Student zna techniki i próbuje je stosować w rozwiazywaniu problemu.
4,0Student zna techniki i próbuje je z powodzeniem stosować w rozwiazywaniu problemu.
4,5Student bardzo dobrze i trafnie wskazuje odpowiednie podejscia i techniki do problemu.
5,0Student zna wszystkie zaprezentowane na zajeciach techiki i wskazuje inne, które wspomagaja lub uzupełniaja juz poznane.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIIP_2A_C09_K01
Student posiada poczucie własnej kreatywnosci i jej znaczenia w procesie rozwiązywania złozonych problemów, rozumie swoją role w pracy zespołowej - zarówno w roli kierowniczej jak i ppodporzadkowanej, rozumie znaczenie aktywnosci i mobilnosci w życiu. Rozumie znaczenie ustawicznego samokształcenia.
2,0Student jest pasywny i bez motywacji.
3,0Student jest umotywowany, ale nie realizuje zadań.
3,5Student rozumie znaczenie kreatywnosci i próbuje umotywować sie do jej posiadania.
4,0Student jest kretywny, rozwiazuje problemy we własciwy metodycznie sposób.
4,5Student jest bardzo kretywny, rozwiazuje problemy we własciwy metodycznie sposób. Inspitruje innych do poszukiwania sposobów. Łatwo generuje pomysły.
5,0Student jest bardzo kretywny, rozwiazuje problemy we własciwy metodycznie sposób. Inspiruje innych do poszukiwania sposobów. Łatwo generuje pomysły. Wyróznia sie aktywnością i wysoka motywacją.

Literatura podstawowa

  1. Tony Proctor, Twórcze rozwiazywanie problemów, 2002

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Historia heurystyki. Kreatywność jako ważne wyzwanie społeczne. Innowacyjność środowiska akademickiego. Zadania pobudzające do kreatywnego myślenia2
T-W-2Przykłady zadań, ktorych rozwiązanie jest nacechowane pomysłowoscią - zadanie komiwojażera, obliczanie powierzchni nieregularnej, łamigłówki. Zespołowe rozwiazywanie zadań (drzewa Rigueta)2
T-W-3Schematy kreatywnego rozwiazywania problemów. CPS - rola Alexa Osborna.2
T-W-4Burza mózgów dla poszukiwania koncepcji.2
T-W-5Techniki twórczego rozwiazywania problemów - ryba Ishikawy, analiza morfologiczna, metoda Delficka, 6 myślowych kapeluszy, myślenie lateralne.2
10

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1zajecia audytoryjne10
A-W-2Praca własna poswiecona przygotowaniu prezentacji lub sprawozdania z wybranych zajęc audytoryjnych15
A-W-3Udział w zaliczeniu formy zajęć i konsultacjach2
27
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_2A_C09_W01Student winien poznać definicje zwiazane i inwentyką i heurystyką, zaznajomić sie z kolejnością kroków w procesie rozwiazywania problemu, poznać techiki wyznaczania celów, identyfikacji problemu, poszukiwania koncepcji i poszukiwania rozwiazania oraz jego weryfikacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_2A_W09ma wiedzę z zakresu ekonomii oraz zarządzania produkcją i usługami, wiedzą, projektami i innowacjami oraz prowadzenia działalności gospodarczej
ZIIP_2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich związanych z inżynierią produkcji, w tym metody twórczego myślenia
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest uzmysłowienie studentom sposobu rozwiazywania problermów o dowolnej złożoności wg okreslonej metodologii (Osborna-Parnesa) z wykorzystaniem własnej kreatywnosci. Celem jest również prezentacja wielu technik wspierajacych proces kreatywnego rozwiazywania problemów. Waznym rezultatem do osiagniecia w przedmiocie jest zbudowanie przeswiadczenia, że kreatywność mozna rozwijać a innowacyjność jest podstawą rozwoju zarówno w skali gospodarki jak i w aspekcie własnego życia. Dodatkowym istotnym efektem kształcenia ma być zarówno wwypracowanie niektórych kompetencji społecznych jak i uświadomienie ich kluczowej roli w pozyskaniu i wykonywaniu pracy.
Treści programoweT-W-2Przykłady zadań, ktorych rozwiązanie jest nacechowane pomysłowoscią - zadanie komiwojażera, obliczanie powierzchni nieregularnej, łamigłówki. Zespołowe rozwiazywanie zadań (drzewa Rigueta)
T-W-1Historia heurystyki. Kreatywność jako ważne wyzwanie społeczne. Innowacyjność środowiska akademickiego. Zadania pobudzające do kreatywnego myślenia
Metody nauczaniaM-1Wykład, ćwiczenia zespołowe, identyfikacja własnej osobowosci poprzez testy i ankiety, prezentacje własne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Studenci zdobywają w trakcie zajęć i za aktywność pozaaudytoryjną punkty, które wg z góry znanej skali decydują o ocenie końcowej. Punkty uzyskują za wyrażanie wskazanych kompetencji społecznych i za wykonaną poza zajeciami prezentację lub projekt grupowy.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student jest mało aktywny, nie uczestniczy w zajaciach
3,0Student pracuje w zespole, nie wyróznia sie aktywnością
3,5Student wie jaka jest rola heurystycznego podejścia, potrafi wyjasnić niektóre techniki
4,0Student zna rozmaite techiki, poszukuje innych
4,5Student chetnie uczestniczy, prezentuje swoje zdanie, szuka materiałów uzupelniajacych, ma wysoka wiedzę o technikach twórczego wspogania procesu rozwiazywania problemów.
5,0Student chetnie uczestniczy, wyróznia sie łatwiscia w rozwiazywaniu łamigłówek, prezentuje swoje zdanie, szuka materiałów uzupelniajacych, ma wysoka wiedzę o technikach twórczego wspogania procesu rozwiazywania problemów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_2A_C09_U01Student powinien umieć posługiwać sie takimi technikami z zakresu rozwiazywania problemu (identyfikacji problemu, poszukiwania koncepcji, poszukiwania rozwiazania) jak burza mózgów i jej 2-3 odmiany, analiza morfologiczna, metoda delficka, 6 myślowych kapeluszy, metoda Crowforda, metoda analogii, myślenie lateralne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_2A_U24ma umiejętność twórczej działalności w zakresie inżynierii produkcji oraz zarządznia produkcją i innowacjami
ZIIP_2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
ZIIP_2A_U16potrafi wykonać analizę i zaproponować ulepszenia istniejących rozwiązań technicznych lub technologicznych
ZIIP_2A_U18potrafi stosować i poszukiwać techniki, metody oraz koncepcje twórczego rozwiązywania problemów charakterystycznych dla inżynierii produkcji
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest uzmysłowienie studentom sposobu rozwiazywania problermów o dowolnej złożoności wg okreslonej metodologii (Osborna-Parnesa) z wykorzystaniem własnej kreatywnosci. Celem jest również prezentacja wielu technik wspierajacych proces kreatywnego rozwiazywania problemów. Waznym rezultatem do osiagniecia w przedmiocie jest zbudowanie przeswiadczenia, że kreatywność mozna rozwijać a innowacyjność jest podstawą rozwoju zarówno w skali gospodarki jak i w aspekcie własnego życia. Dodatkowym istotnym efektem kształcenia ma być zarówno wwypracowanie niektórych kompetencji społecznych jak i uświadomienie ich kluczowej roli w pozyskaniu i wykonywaniu pracy.
Treści programoweT-W-3Schematy kreatywnego rozwiazywania problemów. CPS - rola Alexa Osborna.
T-W-4Burza mózgów dla poszukiwania koncepcji.
T-W-5Techniki twórczego rozwiazywania problemów - ryba Ishikawy, analiza morfologiczna, metoda Delficka, 6 myślowych kapeluszy, myślenie lateralne.
Metody nauczaniaM-1Wykład, ćwiczenia zespołowe, identyfikacja własnej osobowosci poprzez testy i ankiety, prezentacje własne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Studenci zdobywają w trakcie zajęć i za aktywność pozaaudytoryjną punkty, które wg z góry znanej skali decydują o ocenie końcowej. Punkty uzyskują za wyrażanie wskazanych kompetencji społecznych i za wykonaną poza zajeciami prezentację lub projekt grupowy.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie nabył widocznych umiejętnosci w rozwiazywaniu problemów.
3,0Student aktywnie poszukuje, wymienia techniki, niekoniecznie adekwatnme do problemu.
3,5Student zna techniki i próbuje je stosować w rozwiazywaniu problemu.
4,0Student zna techniki i próbuje je z powodzeniem stosować w rozwiazywaniu problemu.
4,5Student bardzo dobrze i trafnie wskazuje odpowiednie podejscia i techniki do problemu.
5,0Student zna wszystkie zaprezentowane na zajeciach techiki i wskazuje inne, które wspomagaja lub uzupełniaja juz poznane.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_2A_C09_K01Student posiada poczucie własnej kreatywnosci i jej znaczenia w procesie rozwiązywania złozonych problemów, rozumie swoją role w pracy zespołowej - zarówno w roli kierowniczej jak i ppodporzadkowanej, rozumie znaczenie aktywnosci i mobilnosci w życiu. Rozumie znaczenie ustawicznego samokształcenia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_2A_K04potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
ZIIP_2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role oraz określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest uzmysłowienie studentom sposobu rozwiazywania problermów o dowolnej złożoności wg okreslonej metodologii (Osborna-Parnesa) z wykorzystaniem własnej kreatywnosci. Celem jest również prezentacja wielu technik wspierajacych proces kreatywnego rozwiazywania problemów. Waznym rezultatem do osiagniecia w przedmiocie jest zbudowanie przeswiadczenia, że kreatywność mozna rozwijać a innowacyjność jest podstawą rozwoju zarówno w skali gospodarki jak i w aspekcie własnego życia. Dodatkowym istotnym efektem kształcenia ma być zarówno wwypracowanie niektórych kompetencji społecznych jak i uświadomienie ich kluczowej roli w pozyskaniu i wykonywaniu pracy.
Treści programoweT-W-3Schematy kreatywnego rozwiazywania problemów. CPS - rola Alexa Osborna.
T-W-4Burza mózgów dla poszukiwania koncepcji.
T-W-2Przykłady zadań, ktorych rozwiązanie jest nacechowane pomysłowoscią - zadanie komiwojażera, obliczanie powierzchni nieregularnej, łamigłówki. Zespołowe rozwiazywanie zadań (drzewa Rigueta)
T-W-5Techniki twórczego rozwiazywania problemów - ryba Ishikawy, analiza morfologiczna, metoda Delficka, 6 myślowych kapeluszy, myślenie lateralne.
T-W-1Historia heurystyki. Kreatywność jako ważne wyzwanie społeczne. Innowacyjność środowiska akademickiego. Zadania pobudzające do kreatywnego myślenia
Metody nauczaniaM-1Wykład, ćwiczenia zespołowe, identyfikacja własnej osobowosci poprzez testy i ankiety, prezentacje własne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Studenci zdobywają w trakcie zajęć i za aktywność pozaaudytoryjną punkty, które wg z góry znanej skali decydują o ocenie końcowej. Punkty uzyskują za wyrażanie wskazanych kompetencji społecznych i za wykonaną poza zajeciami prezentację lub projekt grupowy.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student jest pasywny i bez motywacji.
3,0Student jest umotywowany, ale nie realizuje zadań.
3,5Student rozumie znaczenie kreatywnosci i próbuje umotywować sie do jej posiadania.
4,0Student jest kretywny, rozwiazuje problemy we własciwy metodycznie sposób.
4,5Student jest bardzo kretywny, rozwiazuje problemy we własciwy metodycznie sposób. Inspitruje innych do poszukiwania sposobów. Łatwo generuje pomysły.
5,0Student jest bardzo kretywny, rozwiazuje problemy we własciwy metodycznie sposób. Inspiruje innych do poszukiwania sposobów. Łatwo generuje pomysły. Wyróznia sie aktywnością i wysoka motywacją.