Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (N2)
specjalność: inżynieria jakości

Sylabus przedmiotu Sterowanie w systemach zintegrowanych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki techniczne
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Sterowanie w systemach zintegrowanych
Specjalność logistyka przemysłowa
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Mechanicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Andrzej Jardzioch <Andrzej.Jardzioch@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Arkadiusz Parus <Arkadiusz.Parus@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 10 1,00,50zaliczenie
wykładyW2 10 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw systemów wytwarzania i komunikacji w zakresie podstawowym.
W-2Znajomość podstawowych zagadnień automatyki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z budową i działaniem podstawowych układów sterujących systemami.
C-2Opanowanie teoretycznych i praktycznych umiejętności komunikacji układów sterujących w zintegrowanych systemach.
C-3Uzyskanie wiedzy i umiejętności pozwolą na konfigurowanie układów sterujących oraz ich obsługę serwisową.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Konfiguracja urządzeń w standardzie komunikacji szeregowej.2
T-L-2Tworzenie topologii zintegrowanego systemu sterowania.2
T-L-3Projektowanie prostych i zaawansowanych układów sterowania z wykorzystaniem syntezy układów cyfrowych.2
T-L-4Programowanie urządzeń i uruchamianie zaprojektowanych systemów przy wykorzystaniu komputera klasy PC.2
T-L-5Programowanie i analizowanie przypływu sygnałów w Miniaturowym Elastycznym Systemie Wytwarzania (MESW).2
10
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia i definicje sterowania zintegrowanych systemów.2
T-W-2Zasady działania scentralizowanego, hierarchicznego, hybrydowego i rozproszonego systemu sterowania.2
T-W-3Struktury zintegrowanych systemów typu (Master –Slave. Peer to Peer, wielopoziomowe)2
T-W-4Elektryczne standardy komunikacji. Wprowadzenie do techniki cyfrowej.2
T-W-5Systemy sterowania (typy wejść i wyjść, sterowanie actuatorami, sterowanie urządzeniami zewnętrznymi w systemach, integracja różnych systemów)2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.10
A-L-2Samodzielna realizacja zadań i przygotowanie do zaliczenia sprawozdań.16
A-L-3Udział w zaliczeniu.1
27
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Studium literaturowe.10
A-W-3Przygotowanie do zaliczeń wykładów.5
A-W-4Udział w egzaminie.2
27

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład multimedialny z elementami konwersatoryjnymi.
M-2Metoda problemowa; w odniesieniu do wykładu, tej jej części, w której dyskutowane jest aktywizujące audytorium rozwiązywanie problemu obliczeniowego.
M-3W odniesieniu do zajęć laboratoryjnych pokaz i demonstracja. Realizacja przez studentów ćwiczeń laboratoryjnych.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: W odniesieniu do wykładu; ocena podsumowująca: końcowy egzamin pisemny lub ustny.
S-2Ocena podsumowująca: W odniesieniu do zajęć praktycznych: pokaz i demonstracja zrealizowanego laboratorium.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_2A_LP/06_W01
W odniesieniu do wybranego punktu programu kierunku studiów: student zna i definiuje struktury zintegrowanych systemów sterowania. Definiuje i ocenia elektryczne standardy komunikacyjne w systemach. Zna i definiuje systemy sterowania bezpieczeństwem oraz ich parametry
ZIIP_2A_W03C-2, C-3, C-1T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-3M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_2A_LP/06_U01
Uzyskane umiejętności gwarantują projektowanie i konfigurowanie układów sterujących oraz ich obsługę serwisową. Student umie tworzyć topologię przykładowego systemu sterowania zintegrowanego, potrafi pozyskać informację z odpowiednio dobranych źródeł w celu instalacji sterowników urządzeń wchodzących w skład systemu sterowania Potrafi zaprogramować i uruchomić system MESW.
ZIIP_2A_U12C-2, C-1, C-3T-L-1, T-L-4, T-L-3, T-L-5, T-L-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_2A_LP/06_K01
Świadomie rozumie potrzeby dokształcania się, gdyż kolejne generacje rozwiązań sprzętowych będą wnosiły nowy zakres wiedzy.
ZIIP_2A_K01

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIIP_2A_LP/06_W01
W odniesieniu do wybranego punktu programu kierunku studiów: student zna i definiuje struktury zintegrowanych systemów sterowania. Definiuje i ocenia elektryczne standardy komunikacyjne w systemach. Zna i definiuje systemy sterowania bezpieczeństwem oraz ich parametry
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Nie potrafi kojarzyć i analizować nabytej wiedzy.
3,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 3,0 a 4,0.
4,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Zna ograniczenia i obszary jej stosowania.
4,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 a 5,0.
5,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Rozumie ograniczenia i zna obszary jej stosowania.

Literatura podstawowa

  1. A. Wójcik, Mechaniczne i elektroniczne systemy zabezpieczeń, Verlag Dashoefer, Warszawa, 2001
  2. J. Kostro, Elementy, urządzenia i układy automatyki, Warszawa, 2011
  3. Broel-Plater B., Sterowniki programowalne właściwości i zasady stosowania, Wydział Elektryczny Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2000

Literatura dodatkowa

  1. Waldemar Nawrocki, Rozproszone systemy pomiarowe, Wydawnictwo WKiŁ, 2006, ISBN: 83-206-1600-X

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Konfiguracja urządzeń w standardzie komunikacji szeregowej.2
T-L-2Tworzenie topologii zintegrowanego systemu sterowania.2
T-L-3Projektowanie prostych i zaawansowanych układów sterowania z wykorzystaniem syntezy układów cyfrowych.2
T-L-4Programowanie urządzeń i uruchamianie zaprojektowanych systemów przy wykorzystaniu komputera klasy PC.2
T-L-5Programowanie i analizowanie przypływu sygnałów w Miniaturowym Elastycznym Systemie Wytwarzania (MESW).2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia i definicje sterowania zintegrowanych systemów.2
T-W-2Zasady działania scentralizowanego, hierarchicznego, hybrydowego i rozproszonego systemu sterowania.2
T-W-3Struktury zintegrowanych systemów typu (Master –Slave. Peer to Peer, wielopoziomowe)2
T-W-4Elektryczne standardy komunikacji. Wprowadzenie do techniki cyfrowej.2
T-W-5Systemy sterowania (typy wejść i wyjść, sterowanie actuatorami, sterowanie urządzeniami zewnętrznymi w systemach, integracja różnych systemów)2
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.10
A-L-2Samodzielna realizacja zadań i przygotowanie do zaliczenia sprawozdań.16
A-L-3Udział w zaliczeniu.1
27
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Studium literaturowe.10
A-W-3Przygotowanie do zaliczeń wykładów.5
A-W-4Udział w egzaminie.2
27
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_2A_LP/06_W01W odniesieniu do wybranego punktu programu kierunku studiów: student zna i definiuje struktury zintegrowanych systemów sterowania. Definiuje i ocenia elektryczne standardy komunikacyjne w systemach. Zna i definiuje systemy sterowania bezpieczeństwem oraz ich parametry
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_2A_W03zna zaawansowane metody, techniki, narzędzia i technologie w wybranym obszarze inżynierii produkcji, ze szczególnym uwzględnieniem nowoczesnych metod zarządzania produkcją
Cel przedmiotuC-2Opanowanie teoretycznych i praktycznych umiejętności komunikacji układów sterujących w zintegrowanych systemach.
C-3Uzyskanie wiedzy i umiejętności pozwolą na konfigurowanie układów sterujących oraz ich obsługę serwisową.
C-1Zapoznanie studenta z budową i działaniem podstawowych układów sterujących systemami.
Treści programoweT-W-4Elektryczne standardy komunikacji. Wprowadzenie do techniki cyfrowej.
T-W-1Podstawowe pojęcia i definicje sterowania zintegrowanych systemów.
T-W-2Zasady działania scentralizowanego, hierarchicznego, hybrydowego i rozproszonego systemu sterowania.
T-W-5Systemy sterowania (typy wejść i wyjść, sterowanie actuatorami, sterowanie urządzeniami zewnętrznymi w systemach, integracja różnych systemów)
T-W-3Struktury zintegrowanych systemów typu (Master –Slave. Peer to Peer, wielopoziomowe)
Metody nauczaniaM-1Wykład multimedialny z elementami konwersatoryjnymi.
M-2Metoda problemowa; w odniesieniu do wykładu, tej jej części, w której dyskutowane jest aktywizujące audytorium rozwiązywanie problemu obliczeniowego.
M-3W odniesieniu do zajęć laboratoryjnych pokaz i demonstracja. Realizacja przez studentów ćwiczeń laboratoryjnych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: W odniesieniu do wykładu; ocena podsumowująca: końcowy egzamin pisemny lub ustny.
S-2Ocena podsumowująca: W odniesieniu do zajęć praktycznych: pokaz i demonstracja zrealizowanego laboratorium.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Nie potrafi kojarzyć i analizować nabytej wiedzy.
3,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 3,0 a 4,0.
4,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Zna ograniczenia i obszary jej stosowania.
4,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 a 5,0.
5,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Rozumie ograniczenia i zna obszary jej stosowania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_2A_LP/06_U01Uzyskane umiejętności gwarantują projektowanie i konfigurowanie układów sterujących oraz ich obsługę serwisową. Student umie tworzyć topologię przykładowego systemu sterowania zintegrowanego, potrafi pozyskać informację z odpowiednio dobranych źródeł w celu instalacji sterowników urządzeń wchodzących w skład systemu sterowania Potrafi zaprogramować i uruchomić system MESW.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_2A_U12potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych technik i technologii w zakresie inżynierii produkcji i zarządzania
Cel przedmiotuC-2Opanowanie teoretycznych i praktycznych umiejętności komunikacji układów sterujących w zintegrowanych systemach.
C-1Zapoznanie studenta z budową i działaniem podstawowych układów sterujących systemami.
C-3Uzyskanie wiedzy i umiejętności pozwolą na konfigurowanie układów sterujących oraz ich obsługę serwisową.
Treści programoweT-L-1Konfiguracja urządzeń w standardzie komunikacji szeregowej.
T-L-4Programowanie urządzeń i uruchamianie zaprojektowanych systemów przy wykorzystaniu komputera klasy PC.
T-L-3Projektowanie prostych i zaawansowanych układów sterowania z wykorzystaniem syntezy układów cyfrowych.
T-L-5Programowanie i analizowanie przypływu sygnałów w Miniaturowym Elastycznym Systemie Wytwarzania (MESW).
T-L-2Tworzenie topologii zintegrowanego systemu sterowania.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: W odniesieniu do zajęć praktycznych: pokaz i demonstracja zrealizowanego laboratorium.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_2A_LP/06_K01Świadomie rozumie potrzeby dokształcania się, gdyż kolejne generacje rozwiązań sprzętowych będą wnosiły nowy zakres wiedzy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_2A_K01ma świadomość potrzeby dokształcania, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób