Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (N2)
specjalność: inżynieria jakości

Sylabus przedmiotu Komputerowo wspomagane projektowanie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki techniczne
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Komputerowo wspomagane projektowanie
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Mechanicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Daniel Jastrzębski <Daniel.Jastrzebski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 10 1,60,50zaliczenie
wykładyW2 10 1,40,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z: mechaniki, wytrzymałości materiałów, maszynoznawstwa, technik wytwarzania i sterowania urządzeniami.
W-2Podstawowa umiejętność stosowania technik komputerowego zapisu konstrukcji.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student powinien umieć sformułować problem projektowy.
C-2Student powinien prawidłowo wybrać i zastosować metody i narzędzia komputerowego wspomagania projektowania.
C-3Student powinien znać obsługę programu komputerowego wspomagania projektowania w zakresie opracowania dokumentacji konstrukcyjnej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wybór projektowanego obiektu.1
T-L-2Dobór gotowych komponentów.1
T-L-3Modelowanie części nietypowych.3
T-L-4Symulacja montażu - złożenie wyrobu.2
T-L-5Analiza i ocena konstrukcji - symulacja kinematyczna.1
T-L-6Opracowywanie dokumentacji konstrukcyjnej.2
10
wykłady
T-W-1Rola i miejsce projektowania w procesie produkcji. Historia rozwoju oraz przegląd współczesnych systemów komputerowego wspomagania projektowania.2
T-W-2Projektowanie wyrobów: struktura procesu projektowo-konstrukcyjnego, formułowanie i analiza problemu, wymagania projektowe, koncypowanie, wartościowanie oraz ocena i wybór rozwiązań konstrukcyjnych.3
T-W-3Współczesne tendencje w projektowaniu. Zastosowanie symulacji komputerowych. Programowana niezawodność. Modułowość i technologiczność konstrukcji.2
T-W-4Przykład opracowania projektu wyrobu z zastawaniem oprogramowania wspomagającego projektowanie.2
T-W-5Przykład opracowania dokumentacji konstrukcyjnej wyrobu.1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych6
A-L-3wykonanie zadań domowych22
43
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach10
A-W-2przygotowanie do zaliczenia i udział w zaliczeniu19
A-W-3konsultacje9
38

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z użyciem prezentacji multimedialnych.
M-2Wykład problemowy z pokazem użytkowania programu komputerowego wspomagania projektowania.
M-3ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Praktyczne sprawdzanie umiejętności obsługi komputerowego programu wspomagania projektowania - sprawdzian z realizacji cząstkowych zadań projektowych.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie sprawdzianu pisemnego lub ustnego.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_2A_C14-1_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: sformułować problem projektowy, zastosować narzędzia komputerowego wspomagania projektowania.
ZIIP_2A_W07C-1T-W-5, T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-2M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_2A_C14-1_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć obsługiwać program komputerowego wspomagania projektowania w zakresie opracowania dokumentacji konstrukcyjnej.
ZIIP_2A_U07C-2, C-3, C-1T-L-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-4M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_2A_C14-1_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student poprawi swą kreatywność.
ZIIP_2A_K04C-1T-W-2, T-L-1M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIIP_2A_C14-1_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: sformułować problem projektowy, zastosować narzędzia komputerowego wspomagania projektowania.
2,0
3,0Student jest w stanie sformułować pierwszoplanowy problem projektowy i wskazać narzędzia komputerowego wspomagania projektowania mogące służyć do jego rozwiązania.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIIP_2A_C14-1_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć obsługiwać program komputerowego wspomagania projektowania w zakresie opracowania dokumentacji konstrukcyjnej.
2,0
3,0Student powinien umieć obsługiwać program komputerowego wspomagania projektowania w zakresie opracowania dokumentacji konstrukcyjnej wyrobu składającego się z minimum trzech prostych geometrycznie części.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIIP_2A_C14-1_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student poprawi swą kreatywność.
2,0
3,0W wyniku przeprowadzonych zajęć student zauważać potrzebę kreatywności w projektowaniu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kęska P., SolidWorks 2013 Modelowanie części | Złożenia | Rysunki, CADvantage Paweł Kęska, 2013
  2. Reyes A., Beginner's Guide to SolidWorks 2011 - Level I, SDC Publications, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Planchard D.C, Planchard M. P., Engineering Graphics with SolidWorks 2011, SDC Publications, 2011
  2. Planchard D.C, Planchard M. P., Engineering Design with SolidWorks 2011, SDC Publications, 2011

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wybór projektowanego obiektu.1
T-L-2Dobór gotowych komponentów.1
T-L-3Modelowanie części nietypowych.3
T-L-4Symulacja montażu - złożenie wyrobu.2
T-L-5Analiza i ocena konstrukcji - symulacja kinematyczna.1
T-L-6Opracowywanie dokumentacji konstrukcyjnej.2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rola i miejsce projektowania w procesie produkcji. Historia rozwoju oraz przegląd współczesnych systemów komputerowego wspomagania projektowania.2
T-W-2Projektowanie wyrobów: struktura procesu projektowo-konstrukcyjnego, formułowanie i analiza problemu, wymagania projektowe, koncypowanie, wartościowanie oraz ocena i wybór rozwiązań konstrukcyjnych.3
T-W-3Współczesne tendencje w projektowaniu. Zastosowanie symulacji komputerowych. Programowana niezawodność. Modułowość i technologiczność konstrukcji.2
T-W-4Przykład opracowania projektu wyrobu z zastawaniem oprogramowania wspomagającego projektowanie.2
T-W-5Przykład opracowania dokumentacji konstrukcyjnej wyrobu.1
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych6
A-L-3wykonanie zadań domowych22
43
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach10
A-W-2przygotowanie do zaliczenia i udział w zaliczeniu19
A-W-3konsultacje9
38
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_2A_C14-1_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: sformułować problem projektowy, zastosować narzędzia komputerowego wspomagania projektowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich związanych z inżynierią produkcji, w tym metody twórczego myślenia
Cel przedmiotuC-1Student powinien umieć sformułować problem projektowy.
Treści programoweT-W-5Przykład opracowania dokumentacji konstrukcyjnej wyrobu.
T-W-4Przykład opracowania projektu wyrobu z zastawaniem oprogramowania wspomagającego projektowanie.
T-W-1Rola i miejsce projektowania w procesie produkcji. Historia rozwoju oraz przegląd współczesnych systemów komputerowego wspomagania projektowania.
T-W-3Współczesne tendencje w projektowaniu. Zastosowanie symulacji komputerowych. Programowana niezawodność. Modułowość i technologiczność konstrukcji.
T-W-2Projektowanie wyrobów: struktura procesu projektowo-konstrukcyjnego, formułowanie i analiza problemu, wymagania projektowe, koncypowanie, wartościowanie oraz ocena i wybór rozwiązań konstrukcyjnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z użyciem prezentacji multimedialnych.
M-2Wykład problemowy z pokazem użytkowania programu komputerowego wspomagania projektowania.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie sprawdzianu pisemnego lub ustnego.
S-1Ocena formująca: Praktyczne sprawdzanie umiejętności obsługi komputerowego programu wspomagania projektowania - sprawdzian z realizacji cząstkowych zadań projektowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest w stanie sformułować pierwszoplanowy problem projektowy i wskazać narzędzia komputerowego wspomagania projektowania mogące służyć do jego rozwiązania.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_2A_C14-1_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć obsługiwać program komputerowego wspomagania projektowania w zakresie opracowania dokumentacji konstrukcyjnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-2Student powinien prawidłowo wybrać i zastosować metody i narzędzia komputerowego wspomagania projektowania.
C-3Student powinien znać obsługę programu komputerowego wspomagania projektowania w zakresie opracowania dokumentacji konstrukcyjnej.
C-1Student powinien umieć sformułować problem projektowy.
Treści programoweT-L-6Opracowywanie dokumentacji konstrukcyjnej.
T-L-1Wybór projektowanego obiektu.
T-L-2Dobór gotowych komponentów.
T-L-3Modelowanie części nietypowych.
T-L-5Analiza i ocena konstrukcji - symulacja kinematyczna.
T-L-4Symulacja montażu - złożenie wyrobu.
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Praktyczne sprawdzanie umiejętności obsługi komputerowego programu wspomagania projektowania - sprawdzian z realizacji cząstkowych zadań projektowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student powinien umieć obsługiwać program komputerowego wspomagania projektowania w zakresie opracowania dokumentacji konstrukcyjnej wyrobu składającego się z minimum trzech prostych geometrycznie części.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_2A_C14-1_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student poprawi swą kreatywność.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_2A_K04potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Student powinien umieć sformułować problem projektowy.
Treści programoweT-W-2Projektowanie wyrobów: struktura procesu projektowo-konstrukcyjnego, formułowanie i analiza problemu, wymagania projektowe, koncypowanie, wartościowanie oraz ocena i wybór rozwiązań konstrukcyjnych.
T-L-1Wybór projektowanego obiektu.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy z pokazem użytkowania programu komputerowego wspomagania projektowania.
M-3ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Praktyczne sprawdzanie umiejętności obsługi komputerowego programu wspomagania projektowania - sprawdzian z realizacji cząstkowych zadań projektowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0W wyniku przeprowadzonych zajęć student zauważać potrzebę kreatywności w projektowaniu.
3,5
4,0
4,5
5,0