Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (N1)
Sylabus przedmiotu Bazy danych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie i inżynieria produkcji | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Bazy danych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Mechanicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Maria Lachowicz <Maria.Lachowicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Magdalena Krakowiak <Magdalena.Krakowiak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 6,0 | ECTS (formy) | 6,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe umiejętności w zakresie obsługi komputera oraz programu Microsoft Office Excel 2007 określone podstawą programową zawartą w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z zasadami projektowania, tworzenia, ochrony i wykorzystania systemów relacyjnych baz danych oraz nowymi trendami rozwojowymi |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Instalacja i konfiguracja systemu baz danych MS SQL Server 2007. Omówienie zasad dostepu i korzystania z sytemu. | 2 |
T-L-2 | Tworzenie baz danych w srodowisku MS SQL server. Modyfikacja i edycja tabeli. Tworzenie diagramu ERD. Tworzenie widoków. Sortowania zagnieżdżone. Zapytania wybierające. | 2 |
T-L-3 | Agregacja danch. Tworzenie zapytń z funkcjami agregującymi. Złączenia lewo i prawo stronne w zapytaniach złożonych. | 3 |
T-L-4 | Przetwarzanie danych. Tworzenie widoków z wyrażeniami. Konwersje typów danych. Konwersje wartości Null. Przetwarzanie danych typu data i czas. | 3 |
10 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Tworzenie modelu koncepcyjnego przykładowej bazy danych. Analiza opisu tekstowego. Ustalenie celu i zakresu projektu. Przeprowadzenie procesu modelowania danych (model SERM): wyodrębnienie encji i ich atrybutów. Określenie typów relacji zachodzących pomiędzy encjami. Określenie kierunków dziedziczenia. Zaprojektowanie relacyjnej bazy danych z użyciem diagramów ERD. Transformacja diagramu ERD do modelu fizycznego relacyjnej bazy danych. Normalizacji baz danych – sprowadzanie do 3NF. Redukcja wielowartościowości i zależności połączeniowej. | 4 |
T-P-2 | Praca nad włanym projektem. Utworzenie modelu logicznego i diagramu SERM i diagramu ERD. Omówienie zasad zaliczenia projektu. | 2 |
T-P-3 | Zaliczenie ćwiczeń | 2 |
8 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do baz danych. Podstawowe pojęcia : baza danych, system bazy danych, system zarzadzania baza danych. Przykłady komercyjnych systemów z bazami danych. | 2 |
T-W-2 | Zasady projektowania relacyjnych baz danych. Projekt koncepcyjny - model zwiazków encji Diagramy strukturalne w projektowaniu struktury logicznej bazy danych. Diagramy ERD. Transformacja diagramów ERD na tabele relacyjnej bazy danych. Anomalie błędnie zaprojektowanej struktury danych. Normalizacja i projektowanie relacyjnych struktur baz danych. Fazy normalizacji. Definicja zaleznosci funkcyjnych zwykłych, przechodnich, wielowartosciowych i połaczeniowych. Przykłady normalizacji tabel. | 2 |
T-W-3 | Zasady projektowania relacyjnych baz danych. Diagramy strukturalne i obiektowe w projektowaniu struktury logicznej bazy danych. Diagramy ERD. Transformacja diagramów ERD na tabele relacyjnej bazy danych. Anomalie błednie zaprojektowanej struktury danych. Normalizacja i projektowanie relacyjnych struktur baz danych. Fazy normalizacji. Definicja zaleznosci funkcyjnych zwykłych, przechodnich, wielowartosciowych i połaczeniowych. Przykłady normalizacji tabel. | 2 |
T-W-4 | Zasady i metody dostepu do relacyjnych baz danych – interfejs zapytan, program w jezyku programowania z wywołaniem operacji na bazie danych. Zarzadzanie danymi. Jezyki zapytan w relacyjnych bazach danych – podział jezyków i krótka ich charakterystyka. Jezyki definiowania i manipulacji danymi (DDL, DML). Jezyk SQL. Podstawowe konstrukcje jezyka DDL i DML w SQL. Zapytanie selekcyjne. Operatory logiczne i arytmetyczne, operator „in”, „exists”, „like”, „between”. Funkcje agregujace. Klauzule „group by”, „order by” oraz „having”. Zapytania zagniezdzone. Kasowanie, wstawianie i aktualizacja danych bazy danych w SQL. Suma, róznica i iloczyn mnogosciowy tabel. Nadawanie i odbieranie uprawnien w SQL. Perspektywy w relacyjnej bazie danych. Tworzenie perspektyw w SQL. Operacje na perspektywach. | 4 |
T-W-5 | Ochrona baz danych. Metody ochrony integralności baz danych – asercje, wiezy domenowe i wiezy globalne. Przykłady. Ochrona baz danych przed niepowołanym dostepem i przed awaria – metody. Przykłady | 2 |
12 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział studenta w zajęciach laboratoryjnych | 10 |
A-L-2 | Przygotowanie teoretyczne do laboratoriów | 15 |
A-L-3 | Zadania domowe - praca własna studenta | 35 |
60 | ||
projekty | ||
A-P-1 | Udział studenta w zajęciach | 8 |
A-P-2 | Realizacja własnego zadania pojektowego. Zaprojektownie bazy relacyjnej. Realizacja projektu w środowisku MS SQL Server 2007 | 67 |
75 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział studenta w wykładach | 12 |
A-W-2 | Przygotowanie do egzaminu | 31 |
A-W-3 | Egzamin z treści przedstawionych na wykładzie | 2 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda objaśniająco-poglądowa - wykład z prezentacjami i przykładami. |
M-2 | Metoda problemowa z dyskusją. W ramach zajęć praktycznych realizacja zadań indywidualnych. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z pytaniami w formie wyboru i opisu oraz pytaniami praktycznymi |
S-2 | Ocena formująca: Ocena przygotowania do zajęć (wejściówek), aktywnej obecności na zajęciach oraz ocena dokumentacji własnego projektu |
S-3 | Ocena formująca: Sprawdzian praktyczny przy komputerze umiejętności realizacji zapytań w języku SQL. Ocena realizacji projektu własnego |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_1A_C16_W01 Wiedza z zakresu projektowania relacyjnych baz danych. Wiedza z zakresu jezyków zapytan do baz danych a w szczególnosci znajomość języka SQL i zasad jego użycia | ZIIP_1A_W03 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-5, T-L-2, T-L-4, T-L-1, T-L-3 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_1A_C16_U01 Umiejętność modelowania danych dla relacyjnej bazy danych. Umiejętność projektowania struktury logicznej i fizycznej bazy relacyjnej. Umiejetność utworzenia bazy danych w systemie MS SQL Server 2008. Umiejetność formułowania zadań do bazy danych w języku SQL. | ZIIP_1A_U13, ZIIP_1A_U21 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-5, T-L-2, T-L-4, T-L-1, T-L-3 | M-2 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_1A_C16_K01 Zajęcia praktyczne powinny rozwinąć kreatywność i ukształtować potrzebę ciągłego samokształcenia się w celu ich wykorzystania w przyszłych zadaniach zawodowych. | ZIIP_1A_K07 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-W-5, T-L-2, T-L-4, T-L-1, T-L-3 | M-2 | S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_1A_C16_W01 Wiedza z zakresu projektowania relacyjnych baz danych. Wiedza z zakresu jezyków zapytan do baz danych a w szczególnosci znajomość języka SQL i zasad jego użycia | 2,0 | Student nie zna pojęć, terminologii i metodyki dotyczącej projektowania relacyjnych baz dnych o bardzo prostej strukturze. Nie zna składni języka SQL w stopniu umożliwiającym tworzenie prostych zapytań wybierających, agregujących i przetwarzających dane |
3,0 | Student zna pojęcia, terminologię i metodykę dotyczącą projektowania relacyjnych baz danych o bardzo prostej strukturze. Zna składnię języka SQL w stopniu umożliwiającym tworzenie prostych zapytań wybierających, agregujących i przetwarzających dane | |
3,5 | Student ma wiedzę pośrednią pomiedzy ocena 3,0 i 4,0 | |
4,0 | Student zna pojęcia, terminologię i metodykę dotyczącą projektowania relacyjnych baz danych o bardzo niezbyt skomplikowanej strukturze. Zna składnię języka SQL w stopniu umożliwiającym tworzenie prostych i złozonych zapytań wybierających, agregujących i przetwarzających dane wszystkich typów podstawowych. | |
4,5 | Student ma wiedzę pośrednią pomiedzy ocena 4,0 i 5,0 | |
5,0 | Student zna pojęcia, terminologię i metodykę dotyczącą projektowania relacyjnych baz danych o skomplikowanej strukturze. Zna składnię języka SQL w stopniu umożliwiającym tworzenie złożonych zapytań wybierających, agregujących i przetwarzających dane wszystkich typów podstawowych. oraz wymagających stosowania konwersji typów |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_1A_C16_U01 Umiejętność modelowania danych dla relacyjnej bazy danych. Umiejętność projektowania struktury logicznej i fizycznej bazy relacyjnej. Umiejetność utworzenia bazy danych w systemie MS SQL Server 2008. Umiejetność formułowania zadań do bazy danych w języku SQL. | 2,0 | Student nie potrafi zaprojektowć relacyjnej baz danych o bardzo prostej strukturze. Nie potrafi utworzyć w języku SQL zapytań wybierających, agregujących i przetwarzających dane |
3,0 | Student potrafi zaprojektowć i zrealizować relacyjną bazę danych o bardzo prostej strukturze w systemie MS Sql Server 2008 i potrafi utworzyć w języku SQL zapytania wybierające, agregujące i przetwarzające dane w języku SQL | |
3,5 | Student ma wiedzę pośrednia pomiędzy ocena 3,0 i 4,0 | |
4,0 | Student potrafi zaprojektowć i zrealizować relacyjną bazę danych o złożonej strukturze w systemie MS SQL Server 2008 i potrafi utworzyć proste i złożone zapytania wybierające, agregujące i przetwarzające dane | |
4,5 | Student ma wiedzę pośrednia pomiędzy ocena 4,0 i 5,0 | |
5,0 | Student potrafi zaprojektowć i zrealizować relacyjną bazę danych o złożonej strukturze w systemie MS Sql Server 2008 i potrafi utworzyć złożone zapytania wybierające, agregujące i przetwarzające dane wymagające zastosowania konwersji typów, złączeń i podzapytań w języku SQL. Potrafi zaprojektować i wykonać interfejs graficzny do wprowadzania danych Potrafi zaprojektować i wygenerować raport tabelaryczny i z elementami graficznymi |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_1A_C16_K01 Zajęcia praktyczne powinny rozwinąć kreatywność i ukształtować potrzebę ciągłego samokształcenia się w celu ich wykorzystania w przyszłych zadaniach zawodowych. | 2,0 | Student nie potrafi samodzielnie zamodelować danych dla potrzeb bazy relacyjnej zdefiniować w jezyku SQL zapytań do bazy |
3,0 | Student wykazuje ograniczoną samodzielność i kreatywność w zadaniach projektowania bazy relacyjnej i definiowanu zapytań do bazy w jezyku SQL | |
3,5 | Student wymaga wskazówek wcelu opracowania rozwiązania zadania. | |
4,0 | Student pracuje samodzielnie na zajęciach i nad pracami domowymi. | |
4,5 | Student pracuje samodzielnie, wykazuje znaczną kreatywność na zajęciach i w pracach domowych. | |
5,0 | Student wykazuje pełną samodzielność, kreatywność i inowacyjność w trakcie pracy na zajęciach i w rozwiązywaniu zadań domowych. |
Literatura podstawowa
- Beynon-Davies P., Systemy baz danych., WNT, Warszawa, 2006
- Ullman J., Podstawowy wykład z systemów baz danych, WNT, Warszawa, 2000
- Riordan R., Projektowanie systemów relacyjnych baz danych, RM, Warszawa, 2000
Literatura dodatkowa
- Mendrola D., Szeliga M., Praktyczny kurs SQL, Helion, 2011, II